Delar/sprider du kost- och motionstips?

Nej men det är precis det jag menar, vi måste skilja på att dela med sig av balanserade recepttips och att dela koko-diettips. Sedan håller jag inte med om att det är den rådande normen att man ska hetsträna och svälta sig. Jag har ingen i min bekantskapskrets som gör eller tänker så. Men absolut om man jobbar med ätstörningar så är det klart att det ser annorlunda ut men det betyder inte att hela samhället har den inställningen för det håller jag inte med om. Däremot håller jag helt med om att det finns idealisering av smala kroppar och att hålla sig ung. Men det för mig är ett smalhets och unghets problem- inte ett hälsohetsproblem. Men då tycker jag att det är ÄN viktigare att vi som håller oss friska och hälsosamma kan dela med oss som en motpol. Visa att man behöver inte hetsträna och svälta sig för att må bra, man kan må toppen fast man är storlek 38-44 och inte en XXXS eller 32.
Fast du har uppenbarligen inte förstått vad jag skriver, jag har aldrig påstått att normen är att man ska hetsträna och svälta sig.
 
Tyvärr är väl 75% av uppdateringarna jag ser gjorda av människor med ätstörning och jag vill varken gilla, kommentera eller dela sånt (uppfattar uppdateringar som rop efter uppmärksamhet och/eller bekräftelse)... De andra 25% är inspirerande uppdateringar där folk delar med sig tex av nån god maträtt eller hur dom bestigit ett berg. Såna grejer gillar jag. Men det har ju inte med vikt eller utseende att göra....

Jag är apless ytaytayta och på min höjd delar jag väl saker som inspirerar till att välja ekologiskt.
 
Fast du har uppenbarligen inte förstått vad jag skriver, jag har aldrig påstått att normen är att man ska hetsträna och svälta sig.

Kan du precisera vad du vill diskutera? Det är svårt att förstå vad du skriver när du inte definierar vad du menar med hälsohets och vilken norm som du vill diskutera.
 
Jag kan dela artiklar om vikten av att köpa svenskt eftersom det är en viktig fråga för mig. Annars inget.
 
Jag sprider inte kost och motions-TIPS. Kan dock hända att det dyker upp matrelaterade statusar/bilder på sånt jag köpt eller ätit, nyttigt som onyttigt (mest glass sista tiden). Är kass på att posta på fb så det är inte ofta det händer. Postade förra veckan när jag cyklade till och från jobb (vilket var en bedrift från min sida), annars dyker det inte upp speciellt mycket träningsrelaterat heller.

Har ingenting emot att folk postar sina tränings/tävlingsresultat, bedrifter eller personbästa heller, då jag jämnställer det med vilken annan vardagsstatus som helst. Det är något personen upplevt som den nu vill dela med sig av, oavsett om det är nytt personbästa, en placering i en tävling, ett nytt jobb, eller en regning lördag så är alla lika för mig.

Dock står jag inte ut med "framför-spegeln-på-gymmet-selfien", kan inte riktigt förklara varför heller. Återkommer på den punkten.
 
Jag småbloggar (om vad jag gjort på gymmet och ev. vad jag ätit. Dels för att följa min egna utveckling och dels för att komma ihåg vissa braiga recept), läser och kan ibland dela saker och ting på fb. Jag läser för att inspireras mer och för att få mer kunskap. Varför ska man hindras dela sina träning och kost p.g.a. någon har själv enorma problem med ätstörning (vilket även jag har)? Av alla de bloggar jag läser gällande kost och träning har ingen uppmanat till vare sig svältdiet eller hetsträning.
 
Jag tolkade inte att uppdateringar om ens egen träning eller mat var "tips". Jag delar med mig av sånt jag vill dela med mig av, det innebär sjukt jävla mycket ponnybilder, en del om mina odlingar, en del om min träning och ibland händer det att jag skryter/läskar folk med allt gott jag bakat.
 
Nej absolut inte. Eller jo jag lägger ut bilder på instagram där jag käkar och dricker vin. Några tips kommer jag dock inte med :p
@tornblomma Varifrån kommer kanelbullen på din profilbild?

(Vad gäller träningsråd etc. så kan man bara titta på all moraliserande skit som kommer upp i Bukes trådar om mat. Ville jag ha kostråd och inte hade en dokumenterat kompetent dietist i närheten, hade jag lätt vänt mig till den fetaste kvinnan inom synhåll - om folk bara visste hur mycket många lär sig under ett liv som jojo-bantare. Och om de insåg hur ofta folk som ser ut på ett visst sätt fick "goda råd" av omgivningen - så skulle de också inse att deras ord faller på Hälleberget. Funkande goda råd från Allmänheten hade vi alla BMI på 22 och sprang milen på under 45. I och med att råd om kost och motion så lätt blir moralkakor och floskelbingo utan att folk själva inser det, anser jag att det inte hör till god ton att ta upp det utanför slutna kretsar)
 
@tornblomma Varifrån kommer kanelbullen på din profilbild?

(Vad gäller träningsråd etc. så kan man bara titta på all moraliserande skit som kommer upp i Bukes trådar om mat. Ville jag ha kostråd och inte hade en dokumenterat kompetent dietist i närheten, hade jag lätt vänt mig till den fetaste kvinnan inom synhåll - om folk bara visste hur mycket många lär sig under ett liv som jojo-bantare. Och om de insåg hur ofta folk som ser ut på ett visst sätt fick "goda råd" av omgivningen - så skulle de också inse att deras ord faller på Hälleberget. Funkande goda råd från Allmänheten hade vi alla BMI på 22 och sprang milen på under 45. I och med att råd om kost och motion så lätt blir moralkakor och floskelbingo utan att folk själva inser det, anser jag att det inte hör till god ton att ta upp det utanför slutna kretsar)
Det är ju skillnad att kasta det i ansiktet på någon som inte bett om det, mot att komma med råd när någon frågar eller att allmänt tipsa om exempelvis en god kalorisnål middag via ett foto på fb.
Att gå och säga till överviktiga människor att dom kanske borde ta en sallad istället för big mac när man står i kön på mcdonalds är bara ohyfsat, var och en har rätt att göra sitt eget val. Men att i en diskussion med någon som frågar om tips/råd (såväl ansikte-mot-ansikte som på facebook) föreslå att lägga till en lunchpromenad på 15 minuter/dag eller byta halva pastaportionen mot sallad kan jag inte se något fel i. Inte heller ser jag något fel i om jag lägger upp ett foto på min middag där jag testat något jättegott och nyttigt, som jag då vill dela med mig av till vänner och bekanta.
 
@tornblomma Varifrån kommer kanelbullen på din profilbild?

(Vad gäller träningsråd etc. så kan man bara titta på all moraliserande skit som kommer upp i Bukes trådar om mat. Ville jag ha kostråd och inte hade en dokumenterat kompetent dietist i närheten, hade jag lätt vänt mig till den fetaste kvinnan inom synhåll - om folk bara visste hur mycket många lär sig under ett liv som jojo-bantare. Och om de insåg hur ofta folk som ser ut på ett visst sätt fick "goda råd" av omgivningen - så skulle de också inse att deras ord faller på Hälleberget. Funkande goda råd från Allmänheten hade vi alla BMI på 22 och sprang milen på under 45. I och med att råd om kost och motion så lätt blir moralkakor och floskelbingo utan att folk själva inser det, anser jag att det inte hör till god ton att ta upp det utanför slutna kretsar)

Det är en kardemummabulle som kommer från Bröd och Salt, är gigantisk, stenungsbakad, innehåller massa smörig fyllning och smakar fantastiskt!

Jag ger aldrig ngn råd eller tips eller kommenterar folks kroppar utan att ngn frågat mig specifikt. Tycker att det hör till normalt folkvett.
Ibland biter jag mig i tungan lite när folk gnäller om sin övervikt och bara "nej men alltså det är ngt fel med min förbränning, jag äter typ ingenting alls och går upp i vikt på isbergssallad" (samtidigt som de tar en till kaka...). Å andra sidan tänker jag att jag lider ju inte av att de lever i förnekelse :angel: så det är lika bra att knipa käft.

Jag vet att jag väger som jag gör pga att jag dricker vin varje dag och käkar bullar. Om jag skulle leva sundare skulle jag väga mindre.
 
att lägga till en lunchpromenad på 15 minuter/dag eller byta halva pastaportionen mot sallad kan jag inte se något fel i. .
Look you'r doing it! Ditt inlägg är ett alldeles utmärkt exempel varför diskussioner om kost och motion ska ske i slutna sällskap. Genast börjar du yra om överviktiga och deras hamburgare :yuck: Och dra upp exempel på "goda råd" som du inte ser något fel i (Eller känner du verkligen folk som frågar dig om det vore en bra idé att gå en lunchpromenad eller byta pasta mot sallad?)
 
Jag tycker detta är en svår fråga. För om man ska undvika allt som folk kan ta illa upp av- så blir det ganska mkt.
Tex har jag vänner som mår dåligt av att inte kunna få barn. En annan är ledsen över att hon är singel. Gör dessa är det jättejobbigt med alla inlägg om barn, graviditeter, familjer som har fredagsmys. Ska man inte få lägga in det då?
Jag har en vän med dålig ekonomi don tycker det är jobbigt att höra om folks resor etc.
Listan kan bli lång.
Så jag förstår tanken om att inte lägga in inlägg om kost etc men vart går gränsen? Facebook, instagram etc är ju en återspegling av samhället.
 
Look you'r doing it! Ditt inlägg är ett alldeles utmärkt exempel varför diskussioner om kost och motion ska ske i slutna sällskap. Genast börjar du yra om överviktiga och deras hamburgare :yuck: Och dra upp exempel på "goda råd" som du inte ser något fel i (Eller känner du verkligen folk som frågar dig om det vore en bra idé att gå en lunchpromenad eller byta pasta mot sallad?)

Vad är fel att ge ett sådant tips om någon aktivt frågar om råd?
 
Jag tycker detta är en svår fråga. För om man ska undvika allt som folk kan ta illa upp av- så blir det ganska mkt.
Tex har jag vänner som mår dåligt av att inte kunna få barn. En annan är ledsen över att hon är singel. Gör dessa är det jättejobbigt med alla inlägg om barn, graviditeter, familjer som har fredagsmys. Ska man inte få lägga in det då?
Jag har en vän med dålig ekonomi don tycker det är jobbigt att höra om folks resor etc.
Listan kan bli lång.
Så jag förstår tanken om att inte lägga in inlägg om kost etc men vart går gränsen? Facebook, instagram etc är ju en återspegling av samhället.
Jag tänker att det är skillnad på saker som folk kan ta illa upp av och saker som bidrar till sjuka normer i samhället. För mig är det här samma sak som att vi behöver hjälpas åt för att nå jämställdhet, även om en del är nöjda som det är.
 
Jag tänker att det är skillnad på saker som folk kan ta illa upp av och saker som bidrar till sjuka normer i samhället. För mig är det här samma sak som att vi behöver hjälpas åt för att nå jämställdhet, även om en del är nöjda som det är.
Jag förstår din tanke,,, men Man kan ju tex säga att det skapas normer på andra sätt också. Tex att man ska ha vissa livsstilar son innefattar resor, drickande, shopping etc. Som kan leda till shoppingmissbruk etc,
Jag förstår din tanke med tråden men jag tycker inte det är så lätt. Dvs mkt på Facebook kan i såna fall skapa felaktiga normer. Allt beror på hur msn tolkar det.
Blev ett rörigt inlägg det här..,
 
Jag förstår din tanke,,, men Man kan ju tex säga att det skapas normer på andra sätt också. Tex att man ska ha vissa livsstilar son innefattar resor, drickande, shopping etc. Som kan leda till shoppingmissbruk etc,
Jag förstår din tanke med tråden men jag tycker inte det är så lätt. Dvs mkt på Facebook kan i såna fall skapa felaktiga normer. Allt beror på hur msn tolkar det.
Blev ett rörigt inlägg det här..,
Absolut, jag förstår hur du menar! Jag ville mest särskilja det från att folk "tar illa upp", för det är ju inte riktigt anledningen..
 
Den här diskussionen var tydligen väldigt hetsig, så jag vill dela med mig av hur jag känner angående saker jag finner triggande osv (jag låg inlagd på sjukhus x antal veckor i början på maj pga min ätstörning och att det påverkar mitt hjärta varje dag. Jag tar mina värden varje vecka och flera gånger har de legat lägre än vad gränsen till livsfara innebär. Så jag vet hur det är att ha gått hela berg och dalbanan i flera år angående kost och träning)

Det jag finner triggande på facebook angående vikt och kost är när folk frågar "måste gå ner x-antal kilo snabbt, tips?", eller "idag åt jag 1000 kalorier, så stolt!", eller "Middagen bestod av bara 300 kalorier och sprang 4km efter det :up::up::up:" . Eller när redan smala börjar hetsa om deras kalorier och träning, då blir det jobbigt med tankar om "Om hen vill gå ner i vikt kanske jag också borde det". Men det är något jag måste jobba på och jag vet det. Men det är inte alltid enkelt.

När folk däremot skriver inlägg om hur HÄLSOSAMMA de är, tränar och äter rätt. Lägger upp bilder och statusar på hur de lyft ett x-antal kilo eller sprungit maraton så blir jag inte annat än glad över deras prestationer. De brinner för deras sport precis lika mycket som jag t.ex. gillar djurs beteende. Och det är okej.
Min pappa t.ex. är en föredetta bodybuilder (min mamma också för den delen men jag är inte vän med henne på fb) och han spenderar nu sina veteran dagar med att coacha den yngre generationen. Han är tävlingsansvarig och ledamot i det gym jag jobbar helger på, så han skriver en hel del statusar om gymmande och hur tävlingar gått för hans "elever". Men jag vet att han bara brinner för sitt intresse och han är mycket involverad i hur man äter rätt och hur lika viktigt det är att man kan slappna av runt mat och träning, ta en bulle då och då men fortfarande ligga i topp hälsomässigt. Man ska inte behöva få en ohälsosam syn på mat och träning bara för att man tycker det är roligt, snarare tvärtom. Så att dela prestationer för att det är kul är jag helt med på. Men att se folk hetsa över kalorier, dieter osv tar hårt. Speciellt om det är andra med ätstörningar som känner att de vill show;a off (dock tror jag att de flesta som verkligen har problem inte vill det. En del av ätstörningar är att det måste vara hemligt och tissel tassel för att ingen ska märka ens beroende).
 
Den här diskussionen var tydligen väldigt hetsig, så jag vill dela med mig av hur jag känner angående saker jag finner triggande osv (jag låg inlagd på sjukhus x antal veckor i början på maj pga min ätstörning och att det påverkar mitt hjärta varje dag. Jag tar mina värden varje vecka och flera gånger har de legat lägre än vad gränsen till livsfara innebär. Så jag vet hur det är att ha gått hela berg och dalbanan i flera år angående kost och träning)

Det jag finner triggande på facebook angående vikt och kost är när folk frågar "måste gå ner x-antal kilo snabbt, tips?", eller "idag åt jag 1000 kalorier, så stolt!", eller "Middagen bestod av bara 300 kalorier och sprang 4km efter det :up::up::up:" . Eller när redan smala börjar hetsa om deras kalorier och träning, då blir det jobbigt med tankar om "Om hen vill gå ner i vikt kanske jag också borde det". Men det är något jag måste jobba på och jag vet det. Men det är inte alltid enkelt.

När folk däremot skriver inlägg om hur HÄLSOSAMMA de är, tränar och äter rätt. Lägger upp bilder och statusar på hur de lyft ett x-antal kilo eller sprungit maraton så blir jag inte annat än glad över deras prestationer. De brinner för deras sport precis lika mycket som jag t.ex. gillar djurs beteende. Och det är okej.
Min pappa t.ex. är en föredetta bodybuilder (min mamma också för den delen men jag är inte vän med henne på fb) och han spenderar nu sina veteran dagar med att coacha den yngre generationen. Han är tävlingsansvarig och ledamot i det gym jag jobbar helger på, så han skriver en hel del statusar om gymmande och hur tävlingar gått för hans "elever". Men jag vet att han bara brinner för sitt intresse och han är mycket involverad i hur man äter rätt och hur lika viktigt det är att man kan slappna av runt mat och träning, ta en bulle då och då men fortfarande ligga i topp hälsomässigt. Man ska inte behöva få en ohälsosam syn på mat och träning bara för att man tycker det är roligt, snarare tvärtom. Så att dela prestationer för att det är kul är jag helt med på. Men att se folk hetsa över kalorier, dieter osv tar hårt. Speciellt om det är andra med ätstörningar som känner att de vill show;a off (dock tror jag att de flesta som verkligen har problem inte vill det. En del av ätstörningar är att det måste vara hemligt och tissel tassel för att ingen ska märka ens beroende).
Det var precis det här jag tänkte på när jag skrev om att man ska skilja på "hälsohets" och diet/smalhets. Det du pratar om är ju precis det; hetsande om att man ska äta så lite som möjligt och träna tills man nästan svimmar för att bli så smal som möjligt på kortast tid, det är ju inte hälsosamt utan osunt och det som din pappa sysslar med är ju idrott, hälsa och prestationer. Vilket är hälsosamt och sunt- röra på sig och ta hand om sin kropp är sunt. Komentarer som de du beskriver i början är ju bottnade i antingen ätstörningar och/eller dålig självförtroende, självkänsla och säkerligen ofta grupptryck.
Jag tycker det är jättebra att du kan skilja på de 2 och känna att inte allting tränings- och matrelaterat har en negativ inverkan på dig! :)
 
På Facebook tycker jag mest man stöter på idiotiska delningar typ
"Män gillar riktiga kurvor".
Är man fet ska man alltid snacka om hur stolt man är hit och dit. Då helst på smala personers bekostnad.

Kan bara dra slutsatsen att folk antingen är idioter eller så har de så dåligt självförtroende att de griper efter minsta halmstrå. Typ.

Kort info:

1. Kurvig är inte lika med fet
2. Kul att du är nöjd med att vara fet, låt det stanna där. Det behöver inte ske på någon annans bekostnad. Glädjs bara!
3. VEM fan mäter sitt värde i vad män vill ha?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 637
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 505
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 393
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp