Bukefalos 28 år!

Delar/sprider du kost- och motionstips?

Tror du att det är vanligt att bilder på saft och bullar väcker så allvarliga tvång att personen sen går iväg och äter ihjäl sig?
Ja. Jag är en av dem som är på båda sidor. Inspireras av träningstips o.s.v. men får tvångstankar (och ätimpulser som jag sällan kan stå emot, när folk lägger upp bilder på mat och fika...

problemet är ju att det vi ser som "hälsa" idag faktiskt leder till ohälsa, sjukdom och död.

Och grunden för det är att folk hamnade i alla former av ohälsa, sjukdom och död p.g.a dåliga vanor, bristande motion och rent av farlig kost.
Det är liksom inte bara svart eller vitt det här.
Däremot tror jag inte ett endaste dugg på alla dessa dieter vi bombas med hit och dit. DET är jag fullständigt emot, faktiskt.
 
Men att låtsas som att folk inte tränar hjälper ju knappast. Då är det väl bättre att dela vanliga människors liv som innehåller både träning och kanelbullar?
Vem har sagt att man ska låtsas att folk inte tränar?
Problemet är att det finns en samhällsnorm som ställer till problem för människor. Hur det delas i media/på sociala medier är ju bara en liten del av problemet, men det var just den delen jag ville lyfta i den här tråden..
 
Ja. Jag är en av dem som är på båda sidor. Inspireras av träningstips o.s.v. men får tvångstankar (och ätimpulser som jag sällan kan stå emot, när folk lägger upp bilder på mat och fika...



Och grunden för det är att folk hamnade i alla former av ohälsa, sjukdom och död p.g.a dåliga vanor, bristande motion och rent av farlig kost.
Det är liksom inte bara svart eller vitt det här.
Däremot tror jag inte ett endaste dugg på alla dessa dieter vi bombas med hit och dit. DET är jag fullständigt emot, faktiskt.

Vem har sagt att det är svart eller vitt?
Jag tror att vår rådande samhällsnorm skapar tabun kring mat och hur man bör leva sitt liv och att det kan slå ut åt olika håll.
 
Fast träna på gym hyfsat regelbundet kan man ju göra utan att vara intresserad av det? De perioder jag har tränat på gym, har det enbart varit för att undvika att jag säckar ihop alldeles. Det har absolut inte varit ett uttryck för ett intresse för träning. Jag har inte checkat in vid de tillfällena, men om jag gjorde det, skulle det nog mest vara för att det skulle bidra till att förmå mig att faktiskt träna.

Ja, det var egentligen det jag menade även om det kanske inte riktigt framgår. De jag ser som postar "vanliga träningspass" är inte träningsnördar, utan de som kanske behöver extern belöning för det. Själv har jag inget emot det, eftersom det i min kompiskrets isf rör sig om skrivbordsjobbande människor som försöker släpa sig iväg på ett par friskispass i veckan.

Det händer att jag skriver något lyriskt om dagens ridpass, men det har jag inte ens tänkt på att det skulle kunna tolkas som "träningstips". Jag ser det mer som allmänt skryt över min fina häst.

För mig är det samma sak att posta ett inlägg om ett svårt lyft eller något annat som jag kämpat mycket för. Eller testade av nya, roliga träningsformer. Fast det blir definitivt många mer hästbilder; nytränad häst är söt, nytränad jag ser jag inte som så mycket att visa upp.

Ja jag har hört att det är så men jag har faktiskt inga kontakter/vänner som gör så. Personligen tycker jag att det vore extremt ointressant att läsa om andras träning och utgår från att andra tycker detsamma och besparar dem därför sådana inlägg

Vi som har idrott och träning som främsta hobby tycker förmodligen ofta att det är intressant. Just nu har jag tex ett par kompisar som tävlar VM med medaljchanser, och ett annat gäng som hoppas på SM-medalj i veckan. Jag följer deras uppdateringar i sociala medier med stort intresse, precis som jag har hejjat och gillat deras delningar under försäsongen.

Både i min och i pojkvännens klubb postas statusar och bilder från tävlingar och matcher. Inte för att vi tror att vi är superbäst på något eller behöver skryta med vår träning, utan för att det är en stor del av vår fritid och vårt sociala sammanhang.

För mig är träningsintresse ett sätt att hålla sig vän med sin kropp. Börjar man fokusera på vad man kan utföra med den och hur mycket den faktiskt kan om man tar sig tålamodet att träna på det så bleknar det faktum att den inte ser ut exakt som jag hade velat. Jag är långtifrån ensam om att ha gått den vägen.
 
Vem har sagt att det är svart eller vitt?
Jag tror att vår rådande samhällsnorm skapar tabun kring mat och hur man bör leva sitt liv och att det kan slå ut åt olika håll.
Det är ju det hela tråden handlar om känner jag.
Det är fel om en överviktig lägger ut bilder på sig själv med en enorm kebabtallrik, extra sås o.s.v. som det motsatta - att någon visar att den tränat och/eller har ätit nyttigt.
Har du mig på fb ber jag (typ inte) om ursäkt för att jag mer än gärna delar med mig av min träningslädje o.s.v.
Vilket jag gör nästan dagligen.
Och det har gjort att jag fått så otroligt mycket feedback och pepp från instruktörerna så jag har utvecklats enormt + testat pass som jag trodde bara brutalt galna människor ger sig in på frivilligt...
Så jag kommer inte att sluta med det :D
 
Tror du att det är vanligt att bilder på saft och bullar väcker så allvarliga tvång att personen sen går iväg och äter ihjäl sig?
Jag VET att det är vanligt att bilder på träning och nyttig mat väcker så mycket ångest och i vissa fall så allvarliga tvång att personen går ut och nästan tränar ihjäl sig. Eller svälter sig.
Jag VET att den som har en ätstörning eller är på väg mot en ätstörning tillbringa enormt mycket tid med att bläddra runt på träningsbloggar och dylikt och att detta sedan triggar dem enormt och gör det svårt att bli frisk.

Och nu menar inte jag att det är förbjudet att lägga upp bilder på saker man är stolt över. Men du kan ju inte undkomma att du genom din träningsblogg och dina träningsinlägg är med och skapar en norm kring hälsa och hur man bör leva?
Det gör vi alla på ett eller annat sätt.

Problemet är ju att det vi ser som "hälsa" idag faktiskt leder till ohälsa, sjukdom och död.
Det finns garanterat folk som inte mår bra av att äta bullar som äter onyttigheter för att dom triggats genom bilder på internet, ja.
Och jag tycker inte att man kan beskylla tränande individer för att det finns folk som utvecklar anorexi och ortorexi. Förut var det ju populärt att säga att spel och filmer ledde till att folk blev betydligt mer våldsamma, vilket det nu finns studier på att så inte är fallet, och det här känns som lite samma grej.

Att sprida att man äter 600 kcal om dagen och löptränar två timmar är inte sunt, nej. Och sådant skulle jag varken gilla eller dela, däremot ifrågasätta i en kommentar.

Min blogg är en livsstilsblogg, ingen träningsblogg. Den innehåller även hur jag ibland äter muffinssmet direkt ur burken, avbokar träningspass, köper en hel påse lösgodis eller ligger i soffan en hel dag, så nej, jag kan inte riktigt se hur den skulle resultera i att någon annan utvecklar anorexi.
Men ja, jag tycker att folk i allmänhet borde träna mer och fika mindre. Det står jag för. Och det vore konstigt om jag propagerade för något annat, för då skulle jag nog inte valt att läsa till just fysioterapeut. Om folk ändrade sin kost till en mer hälsosam och tränade mer skulle vi kunna få ner diabetessiffran med rejält höga procentsiffror (minns inte exakt, men det var någonstans upp emot 90). Som folk äter idag ökar diabetes och andra kost/träningsrelaterade sjukdomar med snabbt stigande siffror. Jag ser det som en betydligt större risk för folkhälsan än anorexi som inte alls är lika utbrett.

Innan någon lägger ord i min mun vill jag även tillägga att jag självklart även ser anorexi och ortorexi som ett problem. Därför sprider jag inte inlägg om bantning på ohälsosamma sätt, jag rekommenderar folk att titta i spegeln istället för på vågen och gör mitt bästa för att vända skeva kroppsuppfattningar. Kan inte minnas att någon varit negativ mot mitt sätt att uttrycka mig i blogg eller på fb (eller beachtråden här på ungdom, för den delen), däremot brukar folk komma med uppskattande kommentarer om att jag skriver sakliga, bra grejer och peppar och ifrågasätter på lämpliga sätt.

Jag skulle även vilja veta vad du menar med din sista mening: "Problemet är ju att det vi ser som "hälsa" idag faktiskt leder till ohälsa, sjukdom och död.". Vilka är vi? och vad är det för "hälsa" du menar?
Att följa folkhälsorekommendationerna lär inte leda till ohälsa, sjukdom och död för den allra största delen av befolkningen.
 
Ja, det gör jag nog. Dels massor angående hästarna, som jag räknar som idrott och därmed också motion, dels delar jag nog bilder från hundpromenader, joggingturer osv också. Eftersom jag trots att jag lever ett ganska aktivt liv är både tjock och otränad så tänker jag aldrig på att jag bidrar till ngn hets, jag delar helt enkelt med mig av det jag gör mest. Under semestern blir det mest bilder på mat, vin och drinkar eller bilder från vackra platser, i vardagen blir det mkt häst och hund.
De perioder jag försöker sköta mig med kosten kan det nog dyka upp en del angående det också, av typen "jo men det är lika gott med broccoli som brie" typ.

Jag stöter inte på ngn som hetsar om kost eller träning på min feed faktiskt, däremot många som delar med sig av att de är stolta över att ha klarat Toughest Viking i Slottskogen eller nytt pers i marklyft eller liknande - eller för den delen placeringar på ngn dressyrtävling. Jag är nog naiv, har aldrig reflekterat över ngn osund motionshets på de sociala medier jag tar del av.

Jag tänker nog mycket som du och jag har heller inte upplevt någon osund motionshets.

Dessutom, lika märkligt som att prångla ut "en lyckad" bild av sig själv, lika märkligt blir det om folk ska censurera sig för att andra kan uppleva ens livsstil som stressande. De få gånger som jag skriver något om min träning så gör jag dock det oftast i en speciell vänlista som jag kallar för "Träningsfolk" - helt enkelt för att jag tror att övriga (arbetskamrater och hundfolk) kanske inte är så intresserade av att få det i sitt flöde. Samma sak när jag postar saker som rör mina hundar, då postar jag det oftast i listan "Hundfolk". Det är för att mina vänner inte ska få allt för mycket som absolut inte intresserar dem i sitt flöde - inte för att de skulle må dåligt eller känna sig stressade om jag gjorde det. Jag kanske är naiv, men jag tror inte att en inblick i mitt tämligen ordinära liv skulle ha en stressande effekt på någon.

Lite OT: Något som stör mig är att inlägg som man "gillar" hamnar i flödet. Kan man hindra det på något sätt?
 
Det finns garanterat folk som inte mår bra av att äta bullar som äter onyttigheter för att dom triggats genom bilder på internet, ja.
Och jag tycker inte att man kan beskylla tränande individer för att det finns folk som utvecklar anorexi och ortorexi. Förut var det ju populärt att säga att spel och filmer ledde till att folk blev betydligt mer våldsamma, vilket det nu finns studier på att så inte är fallet, och det här känns som lite samma grej.

Att sprida att man äter 600 kcal om dagen och löptränar två timmar är inte sunt, nej. Och sådant skulle jag varken gilla eller dela, däremot ifrågasätta i en kommentar.

Min blogg är en livsstilsblogg, ingen träningsblogg. Den innehåller även hur jag ibland äter muffinssmet direkt ur burken, avbokar träningspass, köper en hel påse lösgodis eller ligger i soffan en hel dag, så nej, jag kan inte riktigt se hur den skulle resultera i att någon annan utvecklar anorexi.
Men ja, jag tycker att folk i allmänhet borde träna mer och fika mindre. Det står jag för. Och det vore konstigt om jag propagerade för något annat, för då skulle jag nog inte valt att läsa till just fysioterapeut. Om folk ändrade sin kost till en mer hälsosam och tränade mer skulle vi kunna få ner diabetessiffran med rejält höga procentsiffror (minns inte exakt, men det var någonstans upp emot 90). Som folk äter idag ökar diabetes och andra kost/träningsrelaterade sjukdomar med snabbt stigande siffror. Jag ser det som en betydligt större risk för folkhälsan än anorexi som inte alls är lika utbrett.

Innan någon lägger ord i min mun vill jag även tillägga att jag självklart även ser anorexi och ortorexi som ett problem. Därför sprider jag inte inlägg om bantning på ohälsosamma sätt, jag rekommenderar folk att titta i spegeln istället för på vågen och gör mitt bästa för att vända skeva kroppsuppfattningar. Kan inte minnas att någon varit negativ mot mitt sätt att uttrycka mig i blogg eller på fb (eller beachtråden här på ungdom, för den delen), däremot brukar folk komma med uppskattande kommentarer om att jag skriver sakliga, bra grejer och peppar och ifrågasätter på lämpliga sätt.

Jag skulle även vilja veta vad du menar med din sista mening: "Problemet är ju att det vi ser som "hälsa" idag faktiskt leder till ohälsa, sjukdom och död.". Vilka är vi? och vad är det för "hälsa" du menar?
Att följa folkhälsorekommendationerna lär inte leda till ohälsa, sjukdom och död för den allra största delen av befolkningen.
Men alltså, anorexia nervösa är den psykisk sjukdom med allra högst dödlighet. Senaste rönen säger att dödligheten är 10 gånger så hög som hos normalbefolkningen (såklart beroende på hur sjuk man blivit). Jag förstår inte riktigt hur du kan avfärda det?

Sen är det klart att fetma är ett jätteproblem. Men i grund och botten handlar det ju ofta om samma sak, ett känslomässigt ätande som resulterar i för mycket eller för lite mat/motion.

Vad jag vet så är det fortfarande tallriksmodellen som rekommenderas, och det är ju inte riktigt i linje med hur hälsosamt ätande framställs här och var.
Med "vi" menar jag vi som lever i vårt samhälle. Och med "hälsa" menar jag den allt mer utbredda uppfattningen att man ska träna omfattande och äta snålt.
För ni har väl inte missat att "vi är vad vi äter" och liknande slogans? Du är inte värd mer än du presterar och äter du skit så är du skit.
 
Men alltså, anorexia nervösa är den psykisk sjukdom med allra högst dödlighet. Senaste rönen säger att dödligheten är 10 gånger så hög som hos normalbefolkningen (såklart beroende på hur sjuk man blivit). Jag förstår inte riktigt hur du kan avfärda det?

Sen är det klart att fetma är ett jätteproblem. Men i grund och botten handlar det ju ofta om samma sak, ett känslomässigt ätande som resulterar i för mycket eller för lite mat/motion.

Vad jag vet så är det fortfarande tallriksmodellen som rekommenderas, och det är ju inte riktigt i linje med hur hälsosamt ätande framställs här och var.
Med "vi" menar jag vi som lever i vårt samhälle. Och med "hälsa" menar jag den allt mer utbredda uppfattningen att man ska träna omfattande och äta snålt.
För ni har väl inte missat att "vi är vad vi äter" och liknande slogans? Du är inte värd mer än du presterar och äter du skit så är du skit.
Jag har inte avfärdat det. Men jag säger att det inte är mitt fel. Jag har aldrig premierat att leva på ett för stort kaloriunderskott eller träna i timtal.
Man kan inte beskylla de människor som lever hälsosamt och tränar för att någon annan utvecklar en sjukdom. Jag har aldrig hört någon säga att det är Leilas fel att diabetessiffran ökar, trots att hon bakat sockerbomber oändligt många timmar i TV. Som människa har man ett eget val, och ansvar för sitt eget liv.

Det jag ser skrivas om hälsosamt ätande är att balansera sina kalorier in/ut efter det mål man har samt välja ekologiskt, svenskt och närodlat. Och det är inte ohälsosamt. Om det nu vore så att man skulle träna omfattande och äta snålt som vore den utbredda uppfattningen, då skulle nog inte vår befolkning se ut som den gör idag.

Jag gör mitt bästa för att inte döma folk efter sin vikt (men jag kan inte påstå att det aldrig händer, för även jag har fördomar). Och att säga att någons hela person är skit för att den gjort/gör dåliga val när det gäller mat (alternativt har en sjukdom/medicin som leder till viktuppgång) är fullständigt uppåt väggarna.
Dessutom är det enligt min uppfattning främst folk som är överviktiga som delar länkar om tips för att tappa vikt. Är det då de överviktigas fel att det finns folk som utvecklar anorexi? Jag går som sagt gärna in och ifrågasätter just sådana länkar med konstiga tips, eftersom jag förespråkar just hälsa, träning och långsam viktnedgång utan inblandning av en våg.
 
@MiniLi
Jag tränar och försöker äta nyttigt och balanserat, inga dieter eller förbud. Jag äter ibland även bullar, kakor, pizza. Jag jobbar på att träna regelbundet och äta bra (läs balanserat och varierat och INTE något maxantal kalorier eller liknande) för jag vill behandla min kropp bra och snällt, jag vill att den håller hela livet och att jag orkar göra det jag vill och inte blir begränsad av svag rygg, dåliga knän, försämrad astma, övervikt som inverkar negativt på leder och organ. Jag tänker inte be om ursäkt för att jag lägger upp recept jag kommit fram till på Insta och Fejjan som är nyttiga (igen läs balanserade, inga lågkalorigrejjer) som är tokgoda och som jag upplever fungerar också för oss som har kroniska tarmsjukdomar/besvär och som ofta är ganska begränsade i vad vi faktiskt kan äta.
Det jag lägger upp i form av recept och min egna träningsprestationer är aldrig någon pekpinne eller uppmaning på något sätt. Det är helt enkelt saker som jag är nöjd med och som jag tror kan vara till glädje för någon annan.
Jag tänker absolut vara stolt och dela med mig när jag orkar genomföra ett milslopp trots krånglig astma och medicinbiverkningar som påverkat både min ämnesomsättning och min muskelmassa.

För lika många som du säger blir provocerade eller triggade till ohälsosamt beteende av såna delningar, så finns det lika många som inte tror/känner att de klarar av träning, prestationer, mål, äta gott och nyttigt för de har sjukdomar/besvär som gjort vardagen sjukt krånglig och jobbig. Och om jag kan inspirera någon av dem till att våga testa att springa 5 km, gå på ett skivstångspass eller ett nytt recept som de förhoppningvis inte får magbesvär/övriga fysiska problem av och som är jättegott, ja då tänker jag vara glad för det. Om jag genom att klara av saker som träning och mat, som har en kronisk tarmsjukdom som är väldigt begränsade gällande mycket, astma och en gammal ryggskada, kan peppa andra att ta hand om sin kropp och se det hälsosamma som just det- hälsosamt och livslångt arbete och mål. Då tänker jag göra det.

Du verkar dra allt som har med träning och hälsa att göra över en enda kam och klassar alla tips och råd som hets. Det känns otroligt orättvist mot oss som vill dela med av sånt som gjort oss starkare, friskare och gladare.
Hälsa och träning är inte samma sak som smalhets. Om du vill göra livet lättare för de som redan har en osund inställning till sin kropp och mat så skilj på begreppen. Vi har ju även ett växande problem med övervikt redan hos barn såväl som vuxna och jag tror inte vi hjälper det problemet genom att skambelägga träning och hälsa och kalla det hets. Det är väl bättre att vi alla håller isär begreppen och kallar det osunda för smalhets, träningshets, mathets för just det och låter träning och hälsa vara just hälsosamt.

Träning och balanserad kost gör att vi håller bättre och orkar mer samt minskar risken för en hel del sjukdomar.
Osunda dieter, hetsträning och självsvält är inte träning eller näringslära.
Stark kropp är inte samma sak som en smal kropp.
Jag tror inte vi gör samhället några tjänster genom att dra allt över en kam.
 
Jag har inte avfärdat det. Men jag säger att det inte är mitt fel. Jag har aldrig premierat att leva på ett för stort kaloriunderskott eller träna i timtal.
Man kan inte beskylla de människor som lever hälsosamt och tränar för att någon annan utvecklar en sjukdom. Jag har aldrig hört någon säga att det är Leilas fel att diabetessiffran ökar, trots att hon bakat sockerbomber oändligt många timmar i TV. Som människa har man ett eget val, och ansvar för sitt eget liv.

Det jag ser skrivas om hälsosamt ätande är att balansera sina kalorier in/ut efter det mål man har samt välja ekologiskt, svenskt och närodlat. Och det är inte ohälsosamt. Om det nu vore så att man skulle träna omfattande och äta snålt som vore den utbredda uppfattningen, då skulle nog inte vår befolkning se ut som den gör idag.

Jag gör mitt bästa för att inte döma folk efter sin vikt (men jag kan inte påstå att det aldrig händer, för även jag har fördomar). Och att säga att någons hela person är skit för att den gjort/gör dåliga val när det gäller mat (alternativt har en sjukdom/medicin som leder till viktuppgång) är fullständigt uppåt väggarna.
Dessutom är det enligt min uppfattning främst folk som är överviktiga som delar länkar om tips för att tappa vikt. Är det då de överviktigas fel att det finns folk som utvecklar anorexi? Jag går som sagt gärna in och ifrågasätter just sådana länkar med konstiga tips, eftersom jag förespråkar just hälsa, träning och långsam viktnedgång utan inblandning av en våg.
Men det handlar ju inte om att beskylla någon. Det handlar om att ifrågasätta en samhällsnorm och den är vi ju alla med i.
Jag skyller inte på någon enskild person för att andra människor blir sjuka. Däremot så är det i mina ögon problematiskt att det är så många som sprider den här "hälsohetsen", även om jag självklart förstår att ingen gör det för att vara dum.
 
Men det handlar ju inte om att beskylla någon. Det handlar om att ifrågasätta en samhällsnorm och den är vi ju alla med i.
Jag skyller inte på någon enskild person för att andra människor blir sjuka. Däremot så är det i mina ögon problematiskt att det är så många som sprider den här "hälsohetsen", även om jag självklart förstår att ingen gör det för att vara dum.
Fast du verkar tycka att allt som har med träning och äta hälsosamt bidrar till "hälsohetsen". Jag tycker för det första att det är väldigt orättvist att kalla det för "hälsohets". Kalla det smalhets, träningshets ellerr det det är. Hälsosamt är hälsosamt. osunt är osunt. Det gynnar ingen att blanda ihop de till en enda kaka. Det är osunt att träna tills man spyr. Det är osunt att äta 400 kcal om dagen. Det har ingenting med att leva hälsosamt att göra och att då kalla det hälsohets blir helt fel. Jag skulle snarare kalla det som jag ibland ser i mitt flöde som "diet-hets". Shakes, timanvisningar när man får äta, uteslut det här, ät bara det här, drick bara te och juice. Det är ju folk som inte vill leva hälsosamt och träna vettigt och äta hälsosamt, de vill ha en snabbfix för att bli smala och det har ju inget med hälsa att göra. Det är smalhets och det är självklart inte nyttigt.
 
@MiniLi
Jag tränar och försöker äta nyttigt och balanserat, inga dieter eller förbud. Jag äter ibland även bullar, kakor, pizza. Jag jobbar på att träna regelbundet och äta bra (läs balanserat och varierat och INTE något maxantal kalorier eller liknande) för jag vill behandla min kropp bra och snällt, jag vill att den håller hela livet och att jag orkar göra det jag vill och inte blir begränsad av svag rygg, dåliga knän, försämrad astma, övervikt som inverkar negativt på leder och organ. Jag tänker inte be om ursäkt för att jag lägger upp recept jag kommit fram till på Insta och Fejjan som är nyttiga (igen läs balanserade, inga lågkalorigrejjer) som är tokgoda och som jag upplever fungerar också för oss som har kroniska tarmsjukdomar/besvär och som ofta är ganska begränsade i vad vi faktiskt kan äta.
Det jag lägger upp i form av recept och min egna träningsprestationer är aldrig någon pekpinne eller uppmaning på något sätt. Det är helt enkelt saker som jag är nöjd med och som jag tror kan vara till glädje för någon annan.
Jag tänker absolut vara stolt och dela med mig när jag orkar genomföra ett milslopp trots krånglig astma och medicinbiverkningar som påverkat både min ämnesomsättning och min muskelmassa.

För lika många som du säger blir provocerade eller triggade till ohälsosamt beteende av såna delningar, så finns det lika många som inte tror/känner att de klarar av träning, prestationer, mål, äta gott och nyttigt för de har sjukdomar/besvär som gjort vardagen sjukt krånglig och jobbig. Och om jag kan inspirera någon av dem till att våga testa att springa 5 km, gå på ett skivstångspass eller ett nytt recept som de förhoppningvis inte får magbesvär/övriga fysiska problem av och som är jättegott, ja då tänker jag vara glad för det. Om jag genom att klara av saker som träning och mat, som har en kronisk tarmsjukdom som är väldigt begränsade gällande mycket, astma och en gammal ryggskada, kan peppa andra att ta hand om sin kropp och se det hälsosamma som just det- hälsosamt och livslångt arbete och mål. Då tänker jag göra det.

Du verkar dra allt som har med träning och hälsa att göra över en enda kam och klassar alla tips och råd som hets. Det känns otroligt orättvist mot oss som vill dela med av sånt som gjort oss starkare, friskare och gladare.
Hälsa och träning är inte samma sak som smalhets. Om du vill göra livet lättare för de som redan har en osund inställning till sin kropp och mat så skilj på begreppen. Vi har ju även ett växande problem med övervikt redan hos barn såväl som vuxna och jag tror inte vi hjälper det problemet genom att skambelägga träning och hälsa och kalla det hets. Det är väl bättre att vi alla håller isär begreppen och kallar det osunda för smalhets, träningshets, mathets för just det och låter träning och hälsa vara just hälsosamt.

Träning och balanserad kost gör att vi håller bättre och orkar mer samt minskar risken för en hel del sjukdomar.
Osunda dieter, hetsträning och självsvält är inte träning eller näringslära.
Stark kropp är inte samma sak som en smal kropp.
Jag tror inte vi gör samhället några tjänster genom att dra allt över en kam.
Jag tycker inte att jag drar allt över en kam, däremot så ser jag (och många andra med mig, framförallt inom ätstörningsvården) ett problem med våra rådande normer.
Det som i folkmun ses som hälsa och hälsosamt skiftar ju över tid. Undvik fett, undvik socker, undvik något annat. Däremot har jag genom dietister förstått att det som vetenskapligt anses som god kost utifrån näringslära faktiskt inte förändras.

Sen är det klart att det finns grader i allt. Jag tycker ju att fitnesskonton på instagram där smala och musklade halvnakna kroppar visas upp är ett större problem än att folk som gillar maraton lägger upp en medalj på FB (egentligen inget problem alls). Men det jag mest ville diskutera i den här tråden var just hur vi är med och bidrar till de rådande normerna och hur man tänker kring saken.
 
Men det handlar ju inte om att beskylla någon. Det handlar om att ifrågasätta en samhällsnorm och den är vi ju alla med i.
Jag skyller inte på någon enskild person för att andra människor blir sjuka. Däremot så är det i mina ögon problematiskt att det är så många som sprider den här "hälsohetsen", även om jag självklart förstår att ingen gör det för att vara dum.
Det är en viktig poäng, men jag för egen del skulle inte kunna skriva mkt om jag skulle ta hänsyn till samtliga individers eventuella dåliga psykiska mående. Jag ser en distinktion mellan att dela inlägg av "så svälter du dig själv"-karaktär och normala idrottsaktiviteter.
 
Men det handlar ju inte om att beskylla någon. Det handlar om att ifrågasätta en samhällsnorm och den är vi ju alla med i.
Jag skyller inte på någon enskild person för att andra människor blir sjuka. Däremot så är det i mina ögon problematiskt att det är så många som sprider den här "hälsohetsen", även om jag självklart förstår att ingen gör det för att vara dum.

Fast hur definierar du "hälsohets"? Jag tycker nog att du blandar äpplen (smalhet), päron (hälsa) och plommon (träning) i dina inlägg här.
 
Men det handlar ju inte om att beskylla någon. Det handlar om att ifrågasätta en samhällsnorm och den är vi ju alla med i.
Jag skyller inte på någon enskild person för att andra människor blir sjuka. Däremot så är det i mina ögon problematiskt att det är så många som sprider den här "hälsohetsen", även om jag självklart förstår att ingen gör det för att vara dum.
Fast det är inte så himla många som sprider någon hälsohets. Det hela beror ju mycket på hur man själv väljer att tolka det.
Som sagt, genom att ändra kosten till det bättre och öka träningen (inte till några orimliga mängder, minst 150 min måttlig aktivitet/v + någon form av styrketräning är rekommendationerna) kan vi sänka risken för bl.a. diabetes och hjärt-/kärlsjukdomar rejält. Det vill jag gärna bidra till!

Däremot ser jag ett problem med smalhets. Där filmstjärnor och modeller är rejält magra och det blir ett ideal som höjs till skyarna. Men det hör varken ihop med hälsa eller träning.

Och som vanligt så får man ju prata om det hela. Föräldrar får ta samtal med sina barn om vad som är hälsosam träning och hälsosam kost. Samhället får sprida information om detsamma (vilket också görs). Om man tar till sig av den information som finns så ser man att det varken är hälsosamt att ligga på ett stort överskott eller underskott av kalorier.
 
Fast du verkar tycka att allt som har med träning och äta hälsosamt bidrar till "hälsohetsen". Jag tycker för det första att det är väldigt orättvist att kalla det för "hälsohets". Kalla det smalhets, träningshets ellerr det det är. Hälsosamt är hälsosamt. osunt är osunt. Det gynnar ingen att blanda ihop de till en enda kaka. Det är osunt att träna tills man spyr. Det är osunt att äta 400 kcal om dagen. Det har ingenting med att leva hälsosamt att göra och att då kalla det hälsohets blir helt fel. Jag skulle snarare kalla det som jag ibland ser i mitt flöde som "diet-hets". Shakes, timanvisningar när man får äta, uteslut det här, ät bara det här, drick bara te och juice. Det är ju folk som inte vill leva hälsosamt och träna vettigt och äta hälsosamt, de vill ha en snabbfix för att bli smala och det har ju inget med hälsa att göra. Det är smalhets och det är självklart inte nyttigt.
Nej jag tycker inte alls att allt som har med träning och mat bidrar till hälsohets. Däremot har jag inte specificerat exakt hur jag tänker här i tråden, tyckte det fanns en mening med att hålla diskussionen öppen.

Att jag kallar det hälsohets och inte smalhets är dock väldigt medvetet. För jag tror inte alls att det är så enkelt att sund är sunt och osunt är osunt. Jag tycker att jag ser en skiftning som inte direkt går åt rätt håll..
 
Jag tycker inte att jag drar allt över en kam, däremot så ser jag (och många andra med mig, framförallt inom ätstörningsvården) ett problem med våra rådande normer.
Det som i folkmun ses som hälsa och hälsosamt skiftar ju över tid. Undvik fett, undvik socker, undvik något annat. Däremot har jag genom dietister förstått att det som vetenskapligt anses som god kost utifrån näringslära faktiskt inte förändras.

Sen är det klart att det finns grader i allt. Jag tycker ju att fitnesskonton på instagram där smala och musklade halvnakna kroppar visas upp är ett större problem än att folk som gillar maraton lägger upp en medalj på FB (egentligen inget problem alls). Men det jag mest ville diskutera i den här tråden var just hur vi är med och bidrar till de rådande normerna och hur man tänker kring saken.
Nej men det är precis det jag menar, vi måste skilja på att dela med sig av balanserade recepttips och att dela koko-diettips. Sedan håller jag inte med om att det är den rådande normen att man ska hetsträna och svälta sig. Jag har ingen i min bekantskapskrets som gör eller tänker så. Men absolut om man jobbar med ätstörningar så är det klart att det ser annorlunda ut men det betyder inte att hela samhället har den inställningen för det håller jag inte med om. Däremot håller jag helt med om att det finns idealisering av smala kroppar och att hålla sig ung. Men det för mig är ett smalhets och unghets problem- inte ett hälsohetsproblem. Men då tycker jag att det är ÄN viktigare att vi som håller oss friska och hälsosamma kan dela med oss som en motpol. Visa att man behöver inte hetsträna och svälta sig för att må bra, man kan må toppen fast man är storlek 38-44 och inte en XXXS eller 32.
 
Nej jag tycker inte alls att allt som har med träning och mat bidrar till hälsohets. Däremot har jag inte specificerat exakt hur jag tänker här i tråden, tyckte det fanns en mening med att hålla diskussionen öppen.

Att jag kallar det hälsohets och inte smalhets är dock väldigt medvetet. För jag tror inte alls att det är så enkelt att sund är sunt och osunt är osunt. Jag tycker att jag ser en skiftning som inte direkt går åt rätt håll..
Fast du skrev själv att enligt dietister (som vi ändå får anta vet vad de pratar om?) säger att det fundamentalt hälsosamma sättet att äta inte har förändrats speciellt. Då finns det ju ett sätt att äta för att behandla sin kropp snällt? Och vi kan väl konstatera att de allra flesta (jag kan bara utgå från min egen umgängeskrets) anser självsvält och hetsträning vara osunt. Jag har 1 i min bekantskapskrets som går på sån diet där man ska dricka shakes bara för att gå ner i vikt, hon tränar inte speciellt mycket (om alls) men hon sprider det inte heller som en universallösning för alla. Hon gör det för sig själv för hon hatar att träna men vill gå ner i vikt och hon vill kunna äta det hon vill utan att gå upp mer. Jag tycker inte det är hälosamt eftersom det inte nämnvärt ger någon starkare eller mer hållbar kropp, hon blir ju bara mindre. Men inte ens hon tycker att man ska svälta sig eller hetsträna. Så nej, jag tycker inte det är en samhällsnorm men det betyder inte att det inte finns ett problem med att många offentliga personer/kändisar är väldigt smala och det av media många gånger framhålls som idealet. Men som sagt jag tycker det är en smalhets, det har inte med träning och hälsosam mat att göra.
 
Har aldrig varit med om att någon har delat tips om kost och träning. En och annan har kanske delat något kring en runda de sprungit eller ett lopp de varit med i eller så, men knappast några diettips eller förslag på hur andra ska träna. Och då har jag ändå väldigt många vänner med ett stort intresse för hälsa och träning/sport. Själv delar jag aldrig något åt det hållet. Möjligen någon update från ett lopp som gått bra och som jag är glad över..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 143
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 450
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp