B
Baileys_07_
Hej. Har ngn nå åsikter om detta?????....kan gammla hästar bli " dementa "??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha!
Min häst har också ADHD, hon är jättesöt när hon inte fixar saker omkring henne och folk som springer fram och tillbaka. Jag hoppas det ska växa bort, för hon har blivit lite lugnare, men vem vet.
Hej. Har ngn nå åsikter om detta?????....kan gammla hästar bli " dementa "??
Jag tvivlar starkt på att hästar kan bli dementa då demens är en kognitiv sjukdom.
De kan säkert få sjukliga åldersförändringar i hjärnan men det ser nog ut på ett annat sätt och yttrar sej annorlunda än på en dement människa, t ex en med Alzeimers eller vaskulär (blödning,propp)demens.
Hästar har inget verbalt språk, de kan inte förstå innebörden av ord, förmår inte att lösa problem, använder inte "verktyg" som bestick, kam, tallrik, fordon etc,etc. De har ju också ett helt annat inlärnings-sätt än oss människor.
Att bli dement innebär att man tappar förmågor, en efter en. Jämför med ett stort slott med massor av tända rum där ett rum i tagen släcks och blir oanvändbart....
fast så blir alla äldre djur. dom tar sig flera friheter. det har nog inte med att dom inte hör eller förstår att göra, utan att dom anser sig kunna bestämma själv, eftersom dom uppnått en sån aktningsvärd ålder..![]()
fast så blir alla äldre djur. dom tar sig flera friheter. det har nog inte med att dom inte hör eller förstår att göra, utan att dom anser sig kunna bestämma själv, eftersom dom uppnått en sån aktningsvärd ålder..![]()
kan inte vara så att vi låter dom![]()