Bukefalos 28 år!

Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var det agilityträning för tjejerna och de var duktiga! Nano har varit lite seg tidigare men jag har misstänkt skendräktighet efter löpet och idag var det fart i henne igen. Nike som brukar bli super seg efter löp har ändå pinnat på riktigt bra med hennes mått mätt. Nessie är ju alltid stabil och idag satte hon ett par riktigt snygga slalom.
Helt icke hund relaterat så har jag både färgat håret och fixat fransar för på söndag firar jag och husse 15år ihop och typ vår 8:e (?) bröllosdag så tänkte att det behövs en uppryckning :D.
Tillbaka till hund så har jag blivit ombedd att gå tävlingsledarkurs i agility och maken instrutörskurs i agility, kan bli kul 😊.
På tisdag ska jag hälsa på uppfödaren igen och troligen komma fram till vilken valp som ska flytta hem till oss, troligen blir det på halvfoder. Jag hade egentligen från början tänkt ta från de kullar hon hade planerat senare men kom fram till att det passar bättre just nu. De två tikar som hon parat och jag från början var intresserad av gick tomma bägge två så jag är himla glad att hon hållit på en valp i denna kullen till mig då jag var lite velig 😋.
 
Har precis kollat lite på solens upp- och nedgång osv... Med det schemat som vi har nu kommande veckor och med vad vi troligen har för schema i början på nästa år, så blir det totalt ca 10 veckor med långpromenader i mörker (tack och lov inte i ett svep, för jag har tre veckor semester kring jul). Hade vi istället haft sommartid året runt hade det bara blivit ca 5 veckor. Och så undrar folk varför jag inte gillar vintertid :meh:

Men. Nu vet jag i alla fall hur mycket det är och kan lägga upp någon plan för hur jag ska stå ut. Hur gör ni för att stå ut?

För mig blir det nog långpromenader i elljusspår och promenader några gånger i veckan till rastgårdar som ligger så nära både gångvägar och större bilvägar att de faktiskt får viss belysning automatiskt. Måste leta pannlampa också...
 
Har precis kollat lite på solens upp- och nedgång osv... Med det schemat som vi har nu kommande veckor och med vad vi troligen har för schema i början på nästa år, så blir det totalt ca 10 veckor med långpromenader i mörker (tack och lov inte i ett svep, för jag har tre veckor semester kring jul). Hade vi istället haft sommartid året runt hade det bara blivit ca 5 veckor. Och så undrar folk varför jag inte gillar vintertid :meh:

Men. Nu vet jag i alla fall hur mycket det är och kan lägga upp någon plan för hur jag ska stå ut. Hur gör ni för att stå ut?

För mig blir det nog långpromenader i elljusspår och promenader några gånger i veckan till rastgårdar som ligger så nära både gångvägar och större bilvägar att de faktiskt får viss belysning automatiskt. Måste leta pannlampa också...
Vad jag förstod av någon tidningsrubrik ökar risken för depressioner o dödlighet med ständig sommartid.
 
Vad jag förstod av någon tidningsrubrik ökar risken för depressioner o dödlighet med ständig sommartid.
Jag har läst lite vad som skrivits om sådant, men då har det mest stått att det är övergången från vintertid till sommartid som ökar risken att dö för framförallt äldre, för att själva tidsomställningen i sig blir fel. Kan i övrigt inte tro att konstant sommartid skulle öka risken för sådant, för vem blir inte deprimerad av att det är mörkt när man går till jobbet, mörkt när man kommer hem och dessutom kallt och ruggigt väder konstant..?
 
Har precis kollat lite på solens upp- och nedgång osv... Med det schemat som vi har nu kommande veckor och med vad vi troligen har för schema i början på nästa år, så blir det totalt ca 10 veckor med långpromenader i mörker (tack och lov inte i ett svep, för jag har tre veckor semester kring jul). Hade vi istället haft sommartid året runt hade det bara blivit ca 5 veckor. Och så undrar folk varför jag inte gillar vintertid :meh:

Men. Nu vet jag i alla fall hur mycket det är och kan lägga upp någon plan för hur jag ska stå ut. Hur gör ni för att stå ut?

För mig blir det nog långpromenader i elljusspår och promenader några gånger i veckan till rastgårdar som ligger så nära både gångvägar och större bilvägar att de faktiskt får viss belysning automatiskt. Måste leta pannlampa också...

Ja, nu blir det en mörk period :(. Jag tyckte att det var mörkt för länge redan för en dryg månad sedan... Men jobbar du alla dagar? Finns det ingen dag ni får dagsljuspromenader?
 
Ja, nu blir det en mörk period :(. Jag tyckte att det var mörkt för länge redan för en dryg månad sedan... Men jobbar du alla dagar? Finns det ingen dag ni får dagsljuspromenader?
Jo, helgerna är jag ledig, men då får jag istället kämpa med att hitta något ställe att gå på där det inte redan är en miljard människor ute och promenerar och helgpromenaderna blir därför sällan lika avslappnade och sköna som vardagspromenaderna. Herregud vad jag vill bort från Sthlm ibland :cautious:
 
Har precis kollat lite på solens upp- och nedgång osv... Med det schemat som vi har nu kommande veckor och med vad vi troligen har för schema i början på nästa år, så blir det totalt ca 10 veckor med långpromenader i mörker (tack och lov inte i ett svep, för jag har tre veckor semester kring jul). Hade vi istället haft sommartid året runt hade det bara blivit ca 5 veckor. Och så undrar folk varför jag inte gillar vintertid :meh:

Men. Nu vet jag i alla fall hur mycket det är och kan lägga upp någon plan för hur jag ska stå ut. Hur gör ni för att stå ut?

För mig blir det nog långpromenader i elljusspår och promenader några gånger i veckan till rastgårdar som ligger så nära både gångvägar och större bilvägar att de faktiskt får viss belysning automatiskt. Måste leta pannlampa också...
Hur står jag ut? Jag är ett mörkerdjur. Älskar mörkret och har aldrig haft något emot det :D

Det enda jag tyckte var jobbigt var att det inte gick att träna ute i mörkret, men nu har hemmaklubben satt lampknapparna utanpå klubbhuset så nu har jag noll problem kvar :p
 
Hur står jag ut? Jag är ett mörkerdjur. Älskar mörkret och har aldrig haft något emot det :D

Det enda jag tyckte var jobbigt var att det inte gick att träna ute i mörkret, men nu har hemmaklubben satt lampknapparna utanpå klubbhuset så nu har jag noll problem kvar :p
Du är ju lite knäpp också :angel:
 
Det finns ju massor med halsband i storleken 25-30cm ,Gissa är en 29cm:are.
Jag köpte nyss ett gäng Rukka, Feel activ,EQdog sitter som smäck är väldigt ställbara.

Dom jag är ute efter kanske säljer slut snabbt på de mindre storlekarna, vilket är möjligt då jag ofta vill ha ett särskilt "tema" (lunnefåglar, rävar osv.)

Freudentier heter märket och minsta storleken som säljs utanför Tyskland och Österrike är S/M (29-42cm), känner ingen som bor i någon av länderna som kanske annars kan köpa mig en i XS-storlek
 
Men. Nu vet jag i alla fall hur mycket det är och kan lägga upp någon plan för hur jag ska stå ut. Hur gör ni för att stå ut?
Kurs! Enda möjligheten för mig att ta mig igenom vintern är att någon annan styr upp så jag har saker att förhålla mig till. Har fått plats på två instruktörsutbildningar (en online och en irl) som båda startar i årsskiftet, går både spår- och sökkurs nu som kommer att rulla på några månader, sen ska jag se mig om efter några andra när jag fått detaljerat schema för instruktörskurserna.

Jag måste styra upp mörkerperioden medan jag fortfarande kan, annars kommer jag att lägga mig ner i ett hörn och bara vänta på sommaren. Med den bästa viljan i världen tar jag mig inte igenom mörkret utan att ha bundit upp mig på kurser.
 
Blev en cykeltur med Nano och Nessie idag.

Är lite velig, var inne på SBK tävling och det är ju ganska dött med tävlingar framöver i rally särskilt avancerad klass. Funderar på om jag ska försöka göra en uppryckning i lydnaden och satsa på att fixa så vi kommer igenom klass 1. Motivationen till lydnaden har ju inte funnits där, sen kändes det som om jag ville satsa på rallyn då de krockar lite grann med varandra. Jag behöver veta att det finns en tävling i horisonten för att strukturera upp träningen. Fast jag börjar ju på Heelwork to music- kurs i mitten på november så jag kanske ska ta det lite chill tills dess och så kommer förhoppningsvis valp också nån gång där :love: .
Fast Nessie vill ju träna rätt mycket, jag skulle nog behöva nån att träna med i lydnaden för att få till den bra och ha motivation.. Velig!
 
Har precis kollat lite på solens upp- och nedgång osv... Med det schemat som vi har nu kommande veckor och med vad vi troligen har för schema i början på nästa år, så blir det totalt ca 10 veckor med långpromenader i mörker (tack och lov inte i ett svep, för jag har tre veckor semester kring jul). Hade vi istället haft sommartid året runt hade det bara blivit ca 5 veckor. Och så undrar folk varför jag inte gillar vintertid :meh:

Men. Nu vet jag i alla fall hur mycket det är och kan lägga upp någon plan för hur jag ska stå ut. Hur gör ni för att stå ut?

För mig blir det nog långpromenader i elljusspår och promenader några gånger i veckan till rastgårdar som ligger så nära både gångvägar och större bilvägar att de faktiskt får viss belysning automatiskt. Måste leta pannlampa också...

Försöker ta promenaderna så tidigt som möjligt och fnissar lite åt att hundarna är likadana. Är det mörk är det natt ju, då ska man inte vara ute och härja.
 
Jag tycker att det är helt okej med mörkret, men trivs bäst när snön kommit så det blir lite ljusare när man kör bil :p Annars har jag inga problem att promenaderna görs i mörker, det gjorde de ju före omställningen av klockan idag också så för mig har inte klockan så mycket med det att göra..
Det blir ju så mycket mysigare med all utomhusbelysning på gården när det är mörkt ute :D
 
Har suttit och tittat lite på hundraser och kommit till insikt om att jag blivit mer utseendefixerad jämfört med hur jag var innan jag köpte Frej :cautious:. När jag fokuserar på raser som matchar hans storlek så är det bara japansk spets som blir kvar 🙈. Antingen är det något med pälsen eller ansiktena som inte passar med de andra raserna. Funderar på om jag blivit utseendefixerad bara för att jag har en hund som (jag med flera tycker) är väldigt söt och fin.

Får se om jag blir vettig igen innan hund nummer två får flytta hit, men annars kan nog en jappe funka riktigt bra med oss :p.
 
Vi har haft en riktigt härlig helg trots bitvis rätt så dåligt väder. I lördags var vi ute i skogen i 3-4 timmar där jag först la ett (serpentin) spår på 800 m och därefter tränade vi barmarksdrag (canicross) följt sen av spåret som fått ligga i drygt en timme. Ascot utvecklas verkligen fint i draget och börjar verkligen få upp glädjen där :love:. Jag behöver dock få upp min kondition bättre så att träningen blir mer fysiskt jobbig för Ascot haha. Spåret gjorde han därefter riktigt riktigt bra – noga och koncentrerat! Själv får jag dock komma ihåg att lita på Ascot och inte mig själv i spåret :o – Ascot ansåg nämligen att spåret gick rakt åt vänster medan jag mindes det som att jag hade lagt det åt andra hållet - Ascot hade såklart rätt och insisterade på ”sitt håll” trots mitt påpekande om andra hållet – så glad att han är så säker i spåret .

Igår tog vi det lugnare med träningen och gick främst en långpromenad runt milen. Längtar till nästa helg...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 600
Senast: Farao
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
801
Senast: Nova123
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
915
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp