Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi var då på Lunds djursjukhus idag och måste nämna hur underbara och trevliga deras personal är! Ortopeden vi fick träffa var verkligen noggrann och lyssnade på det jag sa och vad fysioterapeuten hade skrivit i sin remiss.
Hon märkte att vilja hade sjukt ont i sin vänstra tass och ont i armbågen. Vi röntgade hennes tassar och hittade lite tråkiga saker.

Jätte svårt att förklara men det har hänt något med hennes ena tå. De små, små benen vid leden har gått sönder. Det kan vara genetiskt att de går sönder lätt, eller så är det bara världens otur
😔
. Veterinären berättade att denna skadan tar väldigt lång tid på sig att läka och ingen vet när detta hände. Var det den 4 januari så har ju 2 olika veterinärer missat detta TROTS att jag bestämt bett de att kolla tassen. Har det gått så lång tid så vet vi inte hur det kommer gå.
Men veterinären vill nu att hon ska ha strikt vila i 6 veckor + sko när hon är ute. Hon får max gå i koppel och inte leka, springa, hoppa de minsta lilla. Lätt när hon är 9 månader och vi dessutom har en på 4 månader hemma..
Hon ska iallafall få laser behandling minst 1 gång i veckan i 5 veckor och sen får vi kolla hennes tass igen och hålla tummarna på att det läkt.

Men även om nu tån skulle läka så har vi ju armbågsleden kvar sen.

Bild på Viljas tass och inringat var hennes splittrade benbitar är.

Skönt med besked ändå! Och vet du- det är ju samma skada som Daisy hade! (Om jag inte misstar mig). Vi hade strikt vila i totalt 12 veckor och gjorde en ledinjektion MEN idag är hon ju - peppar peppar - helt bra! Och då lyckades vi absolut inte upprätthålla vilan helt som vi skulle i alla lägen... det var OÄNDLIGT lång tid då men såhär i efterhand såklart värt det.
 
Törs knappt tro att det fungerar så bra som det gör, men nu har jag plockat av Villes ortos helt och hållet och låter honom gå ner för de tre trappstegen från altanen till gräsmattan. Peppar peppar så är han inte halt och är mycket nöjd med att slippa sitt träben och slippa bli lyft ner på gräset. Min rygg pallade inte längre att lyfta ner hund som bara vill komma loss och risken för annan skada kändes uppenbar när han bara brötade. I morgon ska jag försöka få tag på rehab och se om de har någon tid åt oss. :D
 
Vi var då på Lunds djursjukhus idag och måste nämna hur underbara och trevliga deras personal är! Ortopeden vi fick träffa var verkligen noggrann och lyssnade på det jag sa och vad fysioterapeuten hade skrivit i sin remiss.
Hon märkte att vilja hade sjukt ont i sin vänstra tass och ont i armbågen. Vi röntgade hennes tassar och hittade lite tråkiga saker.

Jätte svårt att förklara men det har hänt något med hennes ena tå. De små, små benen vid leden har gått sönder. Det kan vara genetiskt att de går sönder lätt, eller så är det bara världens otur
😔
. Veterinären berättade att denna skadan tar väldigt lång tid på sig att läka och ingen vet när detta hände. Var det den 4 januari så har ju 2 olika veterinärer missat detta TROTS att jag bestämt bett de att kolla tassen. Har det gått så lång tid så vet vi inte hur det kommer gå.
Men veterinären vill nu att hon ska ha strikt vila i 6 veckor + sko när hon är ute. Hon får max gå i koppel och inte leka, springa, hoppa de minsta lilla. Lätt när hon är 9 månader och vi dessutom har en på 4 månader hemma..
Hon ska iallafall få laser behandling minst 1 gång i veckan i 5 veckor och sen får vi kolla hennes tass igen och hålla tummarna på att det läkt.

Men även om nu tån skulle läka så har vi ju armbågsleden kvar sen.

Bild på Viljas tass och inringat var hennes splittrade benbitar är.
Jag kommer ihåg att jag frågade om tårna var kollade i din andra tråd... så tråkiga besked för din hund men måste ändå vara skönt att veta vad som är fel. Hoppas nu rehaben går bra ❤
 
Vi var då på Lunds djursjukhus idag och måste nämna hur underbara och trevliga deras personal är! Ortopeden vi fick träffa var verkligen noggrann och lyssnade på det jag sa och vad fysioterapeuten hade skrivit i sin remiss.
Hon märkte att vilja hade sjukt ont i sin vänstra tass och ont i armbågen. Vi röntgade hennes tassar och hittade lite tråkiga saker.

Jätte svårt att förklara men det har hänt något med hennes ena tå. De små, små benen vid leden har gått sönder. Det kan vara genetiskt att de går sönder lätt, eller så är det bara världens otur
😔
. Veterinären berättade att denna skadan tar väldigt lång tid på sig att läka och ingen vet när detta hände. Var det den 4 januari så har ju 2 olika veterinärer missat detta TROTS att jag bestämt bett de att kolla tassen. Har det gått så lång tid så vet vi inte hur det kommer gå.
Men veterinären vill nu att hon ska ha strikt vila i 6 veckor + sko när hon är ute. Hon får max gå i koppel och inte leka, springa, hoppa de minsta lilla. Lätt när hon är 9 månader och vi dessutom har en på 4 månader hemma..
Hon ska iallafall få laser behandling minst 1 gång i veckan i 5 veckor och sen får vi kolla hennes tass igen och hålla tummarna på att det läkt.

Men även om nu tån skulle läka så har vi ju armbågsleden kvar sen.

Bild på Viljas tass och inringat var hennes splittrade benbitar är.

Så tråkigt! Men skönt att ha fått svar på vad det är för fel på tassen iaf ❤️
 
Jag kommer ihåg att jag frågade om tårna var kollade i din andra tråd... så tråkiga besked för din hund men måste ändå vara skönt att veta vad som är fel. Hoppas nu rehaben går bra ❤

Jo jag vet och minst en av de tidigare veterinärerna/ortopeden sa de hade kollat tårna. Kan tyvärr inte göra mer än att be dem att kolla. Sen om de är noggranna nog eller duktiga nog att hitta skador är en sak jag inte kan kontrollera.
Var trots allt en fysioterapeut som till slut hittade skadan på tån. Inte någon veterinär. Trots jag hade träffat 2 stycken innan.

Tack :heart hoppas att allt läker som de ska.
 
Hur funkar det med onlinetävling?
Det är så klart inofficiella tävlingar.
I rally anmälde man sig till en Facebook-grupp och betalade 60 kr. Sedan kommer domaren lägga ut en banskiss ett visst datum och man har ca en och en halv vecka att filma när man går banan och lägga upp i en grupp på Facebook. Sedan dömer domarna filmerna och man får ett resultat. De hade till och med hittat sponsorer så man får rosett och priser hemskickat om man placerar sig.
I heelwork (och freestyle) likadant, man filmar och lägger upp, fast där ville de ha det på YouTube i stället. Man får en bedömning av domare och pris om man placerar sig. Var lite dyrare, 100 kr.
Så klart inget som hindrar att man filmar flera gånger och lägger upp den bästa, men det får ju var och ens samvete stå för.

Det här har inte funnits förut, det är Linköpings hundungdom som dragit igång båda tävlingarna. Jag tycker mest det är en kul grej nu när vanliga tävlingar ställs in.
 
Det är så klart inofficiella tävlingar.
I rally anmälde man sig till en Facebook-grupp och betalade 60 kr. Sedan kommer domaren lägga ut en banskiss ett visst datum och man har ca en och en halv vecka att filma när man går banan och lägga upp i en grupp på Facebook. Sedan dömer domarna filmerna och man får ett resultat. De hade till och med hittat sponsorer så man får rosett och priser hemskickat om man placerar sig.
I heelwork (och freestyle) likadant, man filmar och lägger upp, fast där ville de ha det på YouTube i stället. Man får en bedömning av domare och pris om man placerar sig. Var lite dyrare, 100 kr.
Så klart inget som hindrar att man filmar flera gånger och lägger upp den bästa, men det får ju var och ens samvete stå för.

Det här har inte funnits förut, det är Linköpings hundungdom som dragit igång båda tävlingarna. Jag tycker mest det är en kul grej nu när vanliga tävlingar ställs in.

Vad roligt! Trevligt initiativ :)
 
Jo jag vet och minst en av de tidigare veterinärerna/ortopeden sa de hade kollat tårna. Kan tyvärr inte göra mer än att be dem att kolla. Sen om de är noggranna nog eller duktiga nog att hitta skador är en sak jag inte kan kontrollera.
Var trots allt en fysioterapeut som till slut hittade skadan på tån. Inte någon veterinär. Trots jag hade träffat 2 stycken innan.

Tack :heart hoppas att allt läker som de ska.
Nej självklart kunde du inte ha gjort mer. Du har ju vänt ut och in på dig själv för att hitta felet. ❤
 
@Bapelsin Rävar är nyfikna men ger sig varken på människor eller hundar. De flesta gånger man hör om räv som tagit katt är det också rykten eller myt, de har sådant oförtjänt dåligt rykte och föredrar helt klart byten som inte slåss tillbaka. :D
 
@Bapelsin Jag bor centralt i en liten stad (ca. 4700 invånare) och stöter regelbundet på diverse vilt bl.a. räv och hittills har de varit skygga och stuckit så fort de har sett oss så jag tror inte du behöver vara orolig i första taget 👍 Då var jag mer orolig den gången vi stötte på 2 älgar av allt man kan stöta på här med bara lägenheter, villor, affärer och mindre grönområden inom den närmsta radien (engångsförteelse som tur är).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 804
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 663
Senast: Tuggben
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 961
Senast: Nox
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 705
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp