Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Imorse var Roy på återbesök då det gått 2 månader sedan sista operationen. Allt såg jättebra ut, musklerna och lederna kändes fina så han verkar bli helt återställd :heart Han fick även klartecken att ha dragselen på sig några gånger i veckan när vi är ute på promenad, så idag åkte selen på. Han drog aktivt i knappt 5 min och sov som en stock i flera timmar efteråt, även kvällen har varit skapligt lugn :D
90527135_3080872275296323_3015717935495774208_o.jpg
 
Jag tror att Floyd har brutit en tå :(
Han flängde runt när jag höll på att ta på wachtlarna sina selar för att vi skulle ut och gå, och sedan rätt var det var skrek han bara rakt ut och hoppade på tre ben. Efter en liten stund fick jag titta på det och såg att en tå på höger bak pekar åt fel håll... Stackaren :(
Ringde min vet som inte tyckte att jag skulle åka in ikväll utan bara smärtlindra hemma (ingen ortoped på djursjukhuset i natt ändå), och sedan ringde jag djursjukhuset och bokade en tid i morgon fm. Hade sådan tur att deras ortoped dels var där och dels hade en tid ledig!
Nu ligger det en moloken labrador i en biabädd omgärdad med kompostgaller i köket. Metacamen har verkat en stund nu, så nu verkar han inte ha så ont i alla fall :heart
Tur i oturen att det inte är jaktsäsong, men tråkigt att vi har två kurser för Floyds uppfödare inplanerade i vår, en i slutet av april och en i maj. Tår är ju så omständiga att läka, så jag tror tyvärr inte att vi kommer kunna vara med på någon av dem.
Med lite tur är den ”bara” ur led, men jag tror tyvärr att den är bruten.
Fysjutton! Hoppas att det går bra hos veterinären seden.
 
Jag har varit hos vet med Ella idag igen, tyckte hon började väsa igen i fredags på promenaden,även om hon var jätte pigg o glad,full sula under tassarna.
Och i lördags blev hon rädd för flera olika ljud + tvn.
Lunginflamationen var tack o lov inte tillbaka men det låter lite i luftrören och så visade det sig att hon har en ensidig öroninflamation, så tillbaka på antibiotica + cortison i örat. Hej å hå! Hoppas inte skiten i luftvägarna är smittsamt för valparna.
 
Jag tror att Floyd har brutit en tå :(
Han flängde runt när jag höll på att ta på wachtlarna sina selar för att vi skulle ut och gå, och sedan rätt var det var skrek han bara rakt ut och hoppade på tre ben. Efter en liten stund fick jag titta på det och såg att en tå på höger bak pekar åt fel håll... Stackaren :(
Ringde min vet som inte tyckte att jag skulle åka in ikväll utan bara smärtlindra hemma (ingen ortoped på djursjukhuset i natt ändå), och sedan ringde jag djursjukhuset och bokade en tid i morgon fm. Hade sådan tur att deras ortoped dels var där och dels hade en tid ledig!
Nu ligger det en moloken labrador i en biabädd omgärdad med kompostgaller i köket. Metacamen har verkat en stund nu, så nu verkar han inte ha så ont i alla fall :heart
Tur i oturen att det inte är jaktsäsong, men tråkigt att vi har två kurser för Floyds uppfödare inplanerade i vår, en i slutet av april och en i maj. Tår är ju så omständiga att läka, så jag tror tyvärr inte att vi kommer kunna vara med på någon av dem.
Med lite tur är den ”bara” ur led, men jag tror tyvärr att den är bruten.
Är den ur led brukar ju smärtan gå om bara man drar den rätt. Jag skulle kyla kyla kyla och prova ifall det går att får den på plats.
 
Han har splittrat benet mellan leden vid klon och leden mitt på tån, samt fått en spricka i kloleden. Han kommer få artros i kloleden, men den är inte särskilt rörlig i vanliga fall så det kommer förhoppningsvis inte påverka så mycket i framtiden. Tur i oturen att tåns mellersta led är intakt!
4 veckors koppelvila nu, men ortopeden var optimistisk och tror att han kan vara igång om 6 veckor om allt läker som det ska. Lille vän ❤️
AC34F0DD-A274-44AC-93AF-4573371F9C32.jpeg
 
Var då hos fysioterapeuten igår och förutom armbågen så hittade hon fynd i vänster tass och handled 😔. Vilja kan inte böja på vänster framtass ena tå och blir väldigt upprörd när du försöker känna på den. Hon vill inte heller alls du ska röra vänster handled utan drar benet till sig och visar verkligen att hon har ont. Hon vrider även vänster armbåge utåt när hon ligger ner.
Och avlastar vänster fram allt hon kan. Vilket resulterar i att hon har väldigt ont i ländryggen 😔💔😭.
Samt så kunde fysioterapeuten läsa viljas CT och där står att de tidigare veterinärerna sett mildra förändringar i båda viljas armbågar.

Såå.. jag vet knappt ut eller in.

Nu vill de vi ska ta CT på tassen och handleden, varför gjorde inte de tidigare veterinärerna det från början?!
För nu ersätter bara försäkringsbolaget 2500 på nästa CT.. Kul.

Men fysioterapeuten var riktigt arg att ingen tagit oss på allvar och hon har fixat en tid till sin ortoped kollega på Lunds djursjukhus redan imorgon 10.30.

Men sitter här och gråter 😞. Är så trött på att mina hundar alltid ska vara sjuka. Hinner ju aldrig spara pengar då de är sjuka hela tiden.
Ska inte ha fler hundar efter detta.
 
Han har splittrat benet mellan leden vid klon och leden mitt på tån, samt fått en spricka i kloleden. Han kommer få artros i kloleden, men den är inte särskilt rörlig i vanliga fall så det kommer förhoppningsvis inte påverka så mycket i framtiden. Tur i oturen att tåns mellersta led är intakt!
4 veckors koppelvila nu, men ortopeden var optimistisk och tror att han kan vara igång om 6 veckor om allt läker som det ska. Lille vän ❤
Visa bifogad fil 47506
Men vilken maximal otur!
Skönt att han snart kan vara igång iaf!
 
Var då hos fysioterapeuten igår och förutom armbågen så hittade hon fynd i vänster tass och handled 😔. Vilja kan inte böja på vänster framtass ena tå och blir väldigt upprörd när du försöker känna på den. Hon vill inte heller alls du ska röra vänster handled utan drar benet till sig och visar verkligen att hon har ont. Hon vrider även vänster armbåge utåt när hon ligger ner.
Och avlastar vänster fram allt hon kan. Vilket resulterar i att hon har väldigt ont i ländryggen 😔💔😭.
Samt så kunde fysioterapeuten läsa viljas CT och där står att de tidigare veterinärerna sett mildra förändringar i båda viljas armbågar.

Såå.. jag vet knappt ut eller in.

Nu vill de vi ska ta CT på tassen och handleden, varför gjorde inte de tidigare veterinärerna det från början?!
För nu ersätter bara försäkringsbolaget 2500 på nästa CT.. Kul.

Men fysioterapeuten var riktigt arg att ingen tagit oss på allvar och hon har fixat en tid till sin ortoped kollega på Lunds djursjukhus redan imorgon 10.30.

Men sitter här och gråter 😞. Är så trött på att mina hundar alltid ska vara sjuka. Hinner ju aldrig spara pengar då de är sjuka hela tiden.
Ska inte ha fler hundar efter detta.

Fy sjutton så sorgligt. Förstår dina känslor, har också haft allt för många sjuka hundar. Förlorade 4 hundar på 2 år :cry:
 
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e7a384a9f94de00128c7700

Husse döms för spetsat kaffe
En man i 40-årsåldern döms till fängelse efter att hans hund misstänks ha smakat av hans amfetamin-spetsade kaffe, rapporterar SVT Nyheter Dalarna.

Händelsen utspelade sig i somras.

Under en natts festande gjorde mannen i ordning en kopp kaffe som han spetsade med grädde och amfetamin. När han vaknade morgonen därpå upptäckte han att hunden betedde sig annorlunda.

Han ringde efter en taxi och de åkte till djursjukhuset i Falun. Där smet mannen ut från bilen utan att betala för sig.

Inne på djursjukhuset berättade han att hunden förmodligen fått i sig amfetamin-spetsat kaffe. Samtidigt uppträdde han hotfullt och ville att veterinärerna skulle ge hunden medicin.

Medan hunden fick lugnande larmade en av veterinärerna polisen. När de kom till platsen ska mannen ha försökt att slå en av dem och han greps. På väg till arresten uppges han även ha hotat poliserna.

Mannen döms nu till två månaders fängelse och skadestånd för bland annat olaga hot och hot mot tjänsteman, skriver SVT.

Stackars hund. Hoppas den omhändertogs :(
 
Jahopp, då blev det ännu en sväng till veterinären under förmiddagen... Daisy kom gåendes till mig med husses tub med hydrokortison i munnen. Jag skällde på husse för att han haft den framme och han gömde den. När han sedan hade skypemöte vid arbetsplatsen i sovrummet låg Daisy bakom honom och tuggade glatt i sig en annan tub med hydrokortison... Så det var bara att ta hunden under armen och promenera bort till veterinären och väl där blev det såklart kräkningar och aktivt kol...

Sambon får betala varenda krona av det här besöket. Jag blev lovligt förbannad på hans slarv. Han skäms såklart.
Hunden är trött men verkar må bra i alla fall.
 
Återbesök för Ebba hos veterinären idag. Hon har inte ett dugg ont längre och troligtvis kom smärtan senast av något annat än spondylosen som förmodligen var ett bifynd. Veterinären säger att vi ska köra på som innan, men såklart ha koll på henne. Så skönt. 🥰
 
Återbesök för Ebba hos veterinären idag. Hon har inte ett dugg ont längre och troligtvis kom smärtan senast av något annat än spondylosen som förmodligen var ett bifynd. Veterinären säger att vi ska köra på som innan, men såklart ha koll på henne. Så skönt. 🥰

Skönt att höra :) !
 
Vi var då på Lunds djursjukhus idag och måste nämna hur underbara och trevliga deras personal är! Ortopeden vi fick träffa var verkligen noggrann och lyssnade på det jag sa och vad fysioterapeuten hade skrivit i sin remiss.
Hon märkte att vilja hade sjukt ont i sin vänstra tass och ont i armbågen. Vi röntgade hennes tassar och hittade lite tråkiga saker.

Jätte svårt att förklara men det har hänt något med hennes ena tå. De små, små benen vid leden har gått sönder. Det kan vara genetiskt att de går sönder lätt, eller så är det bara världens otur
😔
. Veterinären berättade att denna skadan tar väldigt lång tid på sig att läka och ingen vet när detta hände. Var det den 4 januari så har ju 2 olika veterinärer missat detta TROTS att jag bestämt bett de att kolla tassen. Har det gått så lång tid så vet vi inte hur det kommer gå.
Men veterinären vill nu att hon ska ha strikt vila i 6 veckor + sko när hon är ute. Hon får max gå i koppel och inte leka, springa, hoppa de minsta lilla. Lätt när hon är 9 månader och vi dessutom har en på 4 månader hemma..
Hon ska iallafall få laser behandling minst 1 gång i veckan i 5 veckor och sen får vi kolla hennes tass igen och hålla tummarna på att det läkt.

Men även om nu tån skulle läka så har vi ju armbågsleden kvar sen.

Bild på Viljas tass och inringat var hennes splittrade benbitar är.
 

Bifogade filer

  • skelett.jpg
    skelett.jpg
    18,1 KB · Visningar: 87
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 804
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 663
Senast: Tuggben
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 968
Senast: Nox
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 706
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp