Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner mig som världens sämsta hundägare just nu :cry: Idag är sjunde dagen med feber, hosta och en enorm trötthet. Spenderar typ 22 timmar/dygn i sängen eller på soffan, och sover nästan hela tiden. Idag kom svaret från provtagningen för covid-19, positivt såklart... Hundarna är självfallet extremt uttråkade. Jag försöker göra så mycket jag orkar, klickerträna lite inomhus, gömma godis och ge foder fryst i kong. Vi tar oss dock bara ut på korta, långsamma rastningsrundor runt huset, jag orkar verkligen inte mer innan det känns som att benen ska vika sig.. Har som tur är gulliga anhöriga och vänner som tar med sig mina hundar på långpromenader och häng på brukshundsklubben. Ikväll är hundarna hemma hos en vän så dom får ändå lite miljöombyte och möjlighet att leka och springa av sig med hennes två hundar. Vet att dom överlever en vecka eller två med mindre aktivitet men har ändå hemskt dåligt samvete :(
Jag tycker verkligen inte att du ska ha dåligt samvete, inte ens om du inte hade haft hjälp av vänner utan bara kunnat ta ut dem på rastningsrunda. Det blir så ibland och hundarna brukar ha förståelse för det. Så släpp det dåliga samvetet och försök få i dig bra mat, sov massor och gör vad du kan för att bli bra igen. Jag hoppas att du snabbt blir frisk från det där eländet!
 
Känner mig som världens sämsta hundägare just nu :cry: Idag är sjunde dagen med feber, hosta och en enorm trötthet. Spenderar typ 22 timmar/dygn i sängen eller på soffan, och sover nästan hela tiden. Idag kom svaret från provtagningen för covid-19, positivt såklart... Hundarna är självfallet extremt uttråkade. Jag försöker göra så mycket jag orkar, klickerträna lite inomhus, gömma godis och ge foder fryst i kong. Vi tar oss dock bara ut på korta, långsamma rastningsrundor runt huset, jag orkar verkligen inte mer innan det känns som att benen ska vika sig.. Har som tur är gulliga anhöriga och vänner som tar med sig mina hundar på långpromenader och häng på brukshundsklubben. Ikväll är hundarna hemma hos en vän så dom får ändå lite miljöombyte och möjlighet att leka och springa av sig med hennes två hundar. Vet att dom överlever en vecka eller två med mindre aktivitet men har ändå hemskt dåligt samvete :(
Oroa dig inte. Vila dig istället så ska du se att du tillfrisknar snart. Hundarna har det bra ändå, jag lovar.
 
Ni som har era hundar i hundgård och har haft hundgård sen hunden var valp, vid vilken ålder har ni börjat lämna dem där under en hel arbetsdag?

Jag har precis börjat vänja in Louie idag 😊 han är snart fyra månader. Jag räknar med att han kommer kunna sitta typ hela arbetsdagar från och med efter semestern.
Vänjer in honom med Ladda, så han kommer sitta med henne den första tiden sedan, förmodligen tills hennes nästa löp i höst.

Floyd började sitta i hundgården vid ungefär samma ålder, Finn var i hundgården från 8 veckor, men då var han ju uppvuxen där med Ladda så det var ju inget ställe som var okänt 😊
 
02701878-A9F9-4A00-A0E9-E3DA45A3F218.jpeg

Idag har vi varit på ett väldigt populärt café och ätit lunch. Jättebra träning för Nora. Hon skäller eller bjäbbar inte, och hon gör inga utfall mot någon, men hon kan bara inte slappna av. Hon är upp och ner i våra knän och snurrar runt på golvet och stressar upp sig. Hon har vatten på och en tröja att ligga på, men det får hon inte ro till.

Tänker att enda sättet att träna på att vara bland folk är att vara bland folk. Men när man bor på landsbygden som vi gör blir det inte så många tillfällen att träna på just det.
 
Lite olika beroende på valp och de vuxna hundarna. Men runt halvåret någonstans har vi lämnat enstaka dagar.
Jag har precis börjat vänja in Louie idag 😊 han är snart fyra månader. Jag räknar med att han kommer kunna sitta typ hela arbetsdagar från och med efter semestern.
Vänjer in honom med Ladda, så han kommer sitta med henne den första tiden sedan, förmodligen tills hennes nästa löp i höst.

Floyd började sitta i hundgården vid ungefär samma ålder, Finn var i hundgården från 8 veckor, men då var han ju uppvuxen där med Ladda så det var ju inget ställe som var okänt 😊
Tack!
Emiron är 6,5 månader nu och det går så jäkla bra på helgerna att jag börjar överväga om han är redo att sluta på dagis snart. Han växlar mellan att sova/vila, leka med sina tillhyggen och titta på vad som händer runt omkring. De enda gångerna han gnäller är om vi är hemma och är ute i trädgården så han ser oss och inte får vara med, vilket ju är ganska naturligt. När vi jobbar finns ju inte den triggern. Han blir inte triggad av främlingar på gatan.

Idag hade vi varit iväg hemifrån i ett par timmar och när vi kom hem igen låg han på sitt liggbord och sov så hårt att jag för ett ögonblick trodde han var död när han inte reagerade verken på bilen när vi körde in eller på smällarna av bildörrarna. Då är man avslappnad.

Känns mest som att jag är kanske onödigt nojig. Vi har dessutom kameraövervakning så det går att kolla vad han håller på med i mobilen. Vet dock inte om man ska trappa ned dagiset successivt så han är hemma 2-3 dagar i veckan och på dagis 2-3 dagar i början eller om man ska sluta på dagis rakt av?
 
Hunden har blivit jätteduktig i trädgården. Skäller bara på andra hundar som går förbi, inte på joggare, cyklister, barnvagnar eller folk som går. Vad gäller hundar så kan jag lugna henne mycket snabbare så förhoppningsvis kommer vi i mål där också någon gång.
Men hon har full koll på grannarna. Deras dotter var där och vattnade deras trädgård och då var hunden tvungen att påpeka att hon inte bor där. Grannarna själva bryr hon sig aldrig om.
 
Tack!
Emiron är 6,5 månader nu och det går så jäkla bra på helgerna att jag börjar överväga om han är redo att sluta på dagis snart. Han växlar mellan att sova/vila, leka med sina tillhyggen och titta på vad som händer runt omkring. De enda gångerna han gnäller är om vi är hemma och är ute i trädgården så han ser oss och inte får vara med, vilket ju är ganska naturligt. När vi jobbar finns ju inte den triggern. Han blir inte triggad av främlingar på gatan.

Idag hade vi varit iväg hemifrån i ett par timmar och när vi kom hem igen låg han på sitt liggbord och sov så hårt att jag för ett ögonblick trodde han var död när han inte reagerade verken på bilen när vi körde in eller på smällarna av bildörrarna. Då är man avslappnad.

Känns mest som att jag är kanske onödigt nojig. Vi har dessutom kameraövervakning så det går att kolla vad han håller på med i mobilen. Vet dock inte om man ska trappa ned dagiset successivt så han är hemma 2-3 dagar i veckan och på dagis 2-3 dagar i början eller om man ska sluta på dagis rakt av?
Känns som ni gjort ett bra grundarbete, han verkar vara väldigt trygg och tillfreds i hundgården :) Finns möjligheten att fasa ut så han är någon/några dagar i veckan på hunddagis första tiden så hade jag gjort det.
 
Känns som ni gjort ett bra grundarbete, han verkar vara väldigt trygg och tillfreds i hundgården :) Finns möjligheten att fasa ut så han är någon/några dagar i veckan på hunddagis första tiden så hade jag gjort det.
Ja jag tänker lite det också. Han har sällskap av sambons labbe i hundgården intill. Vi har dem inte tillsammans av säkerhetsskäl men de har sällskap genom gallret så han är inte helt ensam när han är hemma.

Tänker att han skulle kunna vara på dagis måndag, onsdag och fredag sen hemma tisdag och torsdag en period.
 
Ja jag tänker lite det också. Han har sällskap av sambons labbe i hundgården intill. Vi har dem inte tillsammans av säkerhetsskäl men de har sällskap genom gallret så han är inte helt ensam när han är hemma.

Tänker att han skulle kunna vara på dagis måndag, onsdag och fredag sen hemma tisdag och torsdag en period.
Låter som en bra plan :up: Tror det kommer gå jättebra :)
 
Har hittat ett torrfoder som verkar ok att ha som mat vid vandringar. Om det är bra till båda damerna, då ska vi ut på veckolång vandring nästa sommar. Jag längtar redan :D
Å vilken foder tänker du ta med? Tycker det är lite knepigt med hundmat på vandring. Har själv funderat på att testa ziwipeak.
 
Fler som har hundar som inte förstår saker som de flesta andra hundar förstår? Emiron begriper inte hur svängdörrar/grindar funkar öht trots att vi passerar flera stycken varje dag. Står han ivägen för dörren eller grinden och man svänger den mot honom så backar han inte och går runt den när den kommer utan flyttar sig med den tills han står inklämd mot väggen/staketet och man får fysiskt hjälpa honom därifrån... Brukar försöka hjälpa honom att förstå hur han ska flytta sig genom att guida i selen/halsbandet samtidigt men polletten verkar inte trilla ned.

Frej har svårt med om han och jag går på varsin sida om något, till exempel en stolpe. Han verkar ha börjat förstå det nu men pm han hunnit gå för långt fram lägger han sig fortfarande och ser miserabel ut.
 
Frej var på sin första fjällvandring och första tälttur torsdag-lördag. Så mysigt det var att sova i tält med hund! Särskilt fredag-lördag då det var lite kallare och Frej låg uppe i sovsäcken med mig hela natten och halva förmiddagen.

Litet utrymme där alla är samlade är nog Frejs grej också, där är det lätt att hålla reda på flocken!

Jag längtar till nästa tur, förhoppningsvis blir det en i augusti.
20200718_072311.jpg
 
Jag har en luftvärmepump som sitter bredvid ytterdörren. När vi kom tillbaka från kvällskissrundan sitter det en skata mellan den och husväggen! Den måste suttit där när vi gick ut också, men det tänkte varken jag eller hunden på i så fall. Vet inte om det är en unge, eller om den är skadad, eller om den bara vill övernatta.
Hunden tänkte i alla fall lägga sig på vakt i hallen i stället för att gå in i sovrummet, och när hon inte fick det så lade hon sig på golvet i stället för i sängen. Ifall skatan tänker bryta sig in...
 
Jag och Humla tävlade björnbärsklass för andra veckan irad idag (som blåbär med pensionerade hundar från högre nivåer är också välkomna).

Humla var mycket mer bekväm på området då hon viste vad som väntade, och berättade för alla att hon var där :angel: Taggad på banan och mer fokuserad, så vi kom runt med bara en vägran :bump: Vilket räckte till en vinst då de tre andra M hundarna diskade sig :D
Så kul att Humla gillar att köra även på andra ställen och i annat upplägg än bara på kurs, och att hennes störningskänslighet minskar för varje gång!


 
En vecka med massage och Sigge är mycket bättre i ryggen! :up::bump: Nu ska vi testa utan metacam och se om det blir nån skillnad då...
Och så har vi provat på vattentrask ordentligt! Nu är han med på vad han ska göra även om han är lite fundersam på vitsen.
 
Idag var det heldag i vallning, Nessie var superduktig som alltid ❤️. Nano ville bara springa i högervarvet idag men när vi var i korallen så gick vänster också.

Nano
IMG_20200722_150359.jpg


Idag blev det också klart med Qilas uppfödare, jag har köpt loss henne och så kommer hon bo hos min syster där hon hör hemma. Jag är en hund fattigare men får två träningskompisar istället (syster och hennes kille), min syster var så överlycklig när jag pratade med henne på telefon att det är klart, det är som att de vunnit högsta vinsten (och de har de också 😁). Nu har hennes kille bokat agilitykurs i höst med Qila, syster har bokat heldag vallning unghundskurs och så ska de gå en vardagslydnadskurs. Jag kan helt ärligt säga att hon inte kunde ha det bättre, inte ens hos oss ❤️. Det var såklart inte lätt beslut men det känns rätt i hjärtat.
 
Gick min vanlilga promenadväg men kände mig så bra i kroppen att jag bbeslutade at gå e runga istället för at vända och gå tillbaka. Det tog ett par timmar. Vilket säger mer om mitt tempo än sträckan :D

Det var öppet in till grannens stall oc jag hörde röster så jag gick in och hälsade. Hittade två tjejer och ett barn. Barnet och Torsten bondade och busade. Dvs Torsten försökte busa allt han orkade och barnet skrek förtjust när han kom åt att slicka och tassa på honom.

Nu har jag (äntligen) en avslappnad papillon i köket.
 
Var iväg på träningstävling idag med Nessie och Nano. Nano körde jag ett väldigt väldigt enkelt freestyle program med, målet var att hon inte skulle springa av plan 😁. Gjorde två starter och andra starten gick riktigt bra! Väldigt nöjd med henne!
Nessie och jag körde heelwork to music och hon var så himla bra! Så nöjd efter första starten så andra starten gick vi bara in och körde lite ostrukturerat.
Imorgon blir det agilityträning!

IMG_20200723_192757.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 777
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 656
Senast: Tuggben
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 912
Senast: Nox
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 696
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp