Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag visade en snäll granne som håller på med nosework mig och Nora hur vi ska börja. Nora var jätteduktig. Fem minuter senare:
F30D4F86-B86E-42AA-A869-7E90DDF9A381.jpeg

Hent utmattad. Haha. Lilla gullhund 💕
 
Åkte till hundhallen efter att jag sovit (jobbade natt) och körde agility. Byggde upp en rätt kass bana eller så var vi helt enkelt inte på hugget (maken och jag alltså) för det gick rätt dåligt. Hundarna skötte sig men vi var nog rätt värdelösa förare 😝.
Jag vet att jag skrivit det förut men Nano har verkligen mognat, hon går från klarhet till klarhet och kan numera jobba på riktigt bra och är riktigt riktigt taggad på träningarna!

Nano, Nike och Nessie
IMG_20200711_155016.jpg
 
Inkallningen har suttit som ett jäkla smäck det senaste. Har till och med lyckats bryta viltspår i skogen och kalla in henne. Så idag fick hon gå fritt medan vi plockade blåbär. Hon ägnade hela stunden åt att beta blåbär direkt från buskarna. Har för övrigt haft en fantastisk sommardag med henne med långpromenad i skogen, bad, och lek, utöver blåbärsätandet 😁
Resized_20200711_170504.jpg
 
Lilla blandisen har varit inlagd och varit riktigt sjuk. Hon har/har haft lunginflammation, inflammation i tarmen med massiv diarré som följd, och sist men inte minst en njursten som hade fastnat i urinledaren. Jag har gråtit sönder mig, jag trodde aldrig hon skulle komma hem igen för hon börjar ju bli gammal nu och är lite skruttig även när hon mår bra, men i torsdags fick hon komma hem igen och trots att hon fortfarande har lunginflammation är hon piggare än hon har varit på flera veckor. :love:
9EC5999E-104A-4B95-A981-384048AAAFA8.jpeg
Älskade lilla skrutt, jag skulle inte klara mig utan henne.
 
Lilla blandisen har varit inlagd och varit riktigt sjuk. Hon har/har haft lunginflammation, inflammation i tarmen med massiv diarré som följd, och sist men inte minst en njursten som hade fastnat i urinledaren. Jag har gråtit sönder mig, jag trodde aldrig hon skulle komma hem igen för hon börjar ju bli gammal nu och är lite skruttig även när hon mår bra, men i torsdags fick hon komma hem igen och trots att hon fortfarande har lunginflammation är hon piggare än hon har varit på flera veckor. :love:
Visa bifogad fil 54049Älskade lilla skrutt, jag skulle inte klara mig utan henne.
Jösses, stackars lilla skrutthund! Sån tur att hon mår bättre nu. Hoppas att hon snart är fri från lunginflammationen också.
 
Idag blev det rallyträning med syster och hennes kille, byggde upp en lite klurigare nybörjarbana men de kom runt riktigt bra. Nessie och Nike fick ställa upp som träningshundar och Nano och jag demonstrerade hur det kan se ut när hunden inte har så bra fokus :rofl:.
Imorgon ska vi iväg på träningstävling i rally, det blir kul!

Suttit och kollat lite på filmer på vallning och försökt förstå mig på hur vallprovet ser ut, det ser verkligen trevligt ut när hundarna vet vad de gör. Jag har faktiskt börjat få toner ur visslan, nu ska jag bara få samma ton ur den två gånger :p. Har sett ett par filmer på " vallande" corgis (och även andra raser) från usa bl.a som ser horribelt ut, jag är glad att vi har hårda djurskyddslagar här i Sverige. Det kanske låter som att det halvkaos när jag vallar med Nessie med en lös valp och en lös Nano men anledningen till att de får hänga på är att även om de inte är fullt så lydiga som Nessie så går de inte på fåren utan tvärtom håller väldigt bra avstånd. Hittar de på dumheter så är de aldrig runt fåren utan för att de försvunnit iväg annanstans och jag har haft fokus på får och Nessie och inte brytit dem. I veckan var vi på privatlektion på ett annat ställe för att jag vill gå nötkurs där så småningom, Nessie fick lovord som vanligt och Nano var inte ett hopplöst fall utan kan bli bra hon med. Istället för 5-10 får så fick vi valla på 20-30 får men de var betydligt snabbare i reaktionerna än vad jag är van vid och det gällde att vara med och läsa av fåren på ett annat sätt än när man bara har ett fåtal att hålla koll på. Har tyckt att Nessie kan vara lite för nära ibland men nu var hon vidare då fåren flyttade sig lättare, hon anpassade nog sig bättre efter djuren än vad jag gjorde då jag kände att jag var steget efter. Himla roligt är det och jag börjar fantisera om att kunna ha egna får en dag!

Nessie när hon vallade tidigare i år
nassvall.jpg
 
Usch vad deppig jag blev. Dels drabbades jag av saknad (mer än vanligt) efter Stoja, aussien jag fick lov att omplacera för några år sen. Och dels börjar det märkas att Sigge börjar bli gammal. Inte för att han är så dålig nu, men han är ändå 11.5 årig gubbe. Dessutom vet jag inte riktigt hur mitt eget hundliv ser ut efter Sigge... Känns konstigt att kanske vara hundlös så småningom.
 
Tränade lite heelwork idag. Torrgick själv vårt nya program flera gånger och testade sedan med hunden. Det kommer nog bli bra när det är färdigt.

Sedan satte jag på spellistan med rolig musik i rätt takt och bara lattjade med hunden. Körde positioner och byten och lekte en massa. Jag måste göra det oftare, jag glömmer alltid hur kul det är!
 
Usch vad deppig jag blev. Dels drabbades jag av saknad (mer än vanligt) efter Stoja, aussien jag fick lov att omplacera för några år sen. Och dels börjar det märkas att Sigge börjar bli gammal. Inte för att han är så dålig nu, men han är ändå 11.5 årig gubbe. Dessutom vet jag inte riktigt hur mitt eget hundliv ser ut efter Sigge... Känns konstigt att kanske vara hundlös så småningom.
Förstår att det känns deppigt! Men om du inte vill så är jag övertygad om att du inte kommer behöva vara hundlös. Vad är det som gör att du känner att det kanske blir så?
 
Förstår att det känns deppigt! Men om du inte vill så är jag övertygad om att du inte kommer behöva vara hundlös. Vad är det som gör att du känner att det kanske blir så?
Tidsbrist. Har småbarn, jobb och hus och det känns som att mycket funkar just för att jag har en äldre sällskapshund och "skördar frukterna" från tidigare års träning.
Det är såklart delvis en prioriteringsfråga och inget är skrivet i sten, vi får se hur det blir. Kan ju finnas vettiga omplaceringar osv. Men jag har svårt att se hur vi skulle få in en ny hund i livet just nu/närmsta åren på ett bra sätt.
 
Jag vet inte vad det är med Nora men hon har den senaste veckan börjat följa efter mig överallt inomhus Och gärna precis vid fötterna som en dödsfälla. Minsta lilla jag rör mig följer hon efter. Hon har aldrig betett sig såhär tidigare, hon har alltid varit självständig och inte brytt sig om vad jag pysslar med (om det inte låter som det är mat/godis på gång vill säga :D ).

Funderar på om det är åldersrelaterat? Hon är ju 15 månader nu och är både ”trotsig” och ser/hör spöken.
Eller om det kan ha med hormoner att göra? Hon ska snart (inom en månad skulle jag tro) löpa för andra gången.
 
Tidsbrist. Har småbarn, jobb och hus och det känns som att mycket funkar just för att jag har en äldre sällskapshund och "skördar frukterna" från tidigare års träning.
Det är såklart delvis en prioriteringsfråga och inget är skrivet i sten, vi får se hur det blir. Kan ju finnas vettiga omplaceringar osv. Men jag har svårt att se hur vi skulle få in en ny hund i livet just nu/närmsta åren på ett bra sätt.
❤ Småbarns åren går ruskigt fort trots allt, helt plötsligt har jag två tonåringar varav en gärna går på promenader.
 
Igår blev det träningstävling i rallylydnad, Nike skötte sig super i den lätta rundan med syster och även sen den svårare med husse. Nessie var ganska ofokuserad i sin runda med syrrans kille men halvvägs så skärpte hon till sig och gick bra, den svårare rundan med mig skötte hon sig även om hon var något disträ. Qila gick lätta banan med syster och även hon var något ofokuserad men skötte sig bra. Nano och jag gick lätta rundan och jag kände väl att det gick hyfsat, fick se film sen och konstaterade att det faktiskt var en riktigt trevlig runda. Vi fick gå in sist i svåra banan och jag körde ett par skyltar utan koppel och Nano skötte sig kanon så det känns bra! Blir nog att försöka gå upp i fortsättningsklassen med henne och försöka skrapa ihop en titel där också 😁.

Idag blev det en lugn cykeltur med Nessie, Nano och Nike, jobbar ett par nätter nu så få se hur mycket man orkar med att hitta på. På fredag är det vallning igen iallafall 😋.

Nessie
IMG_20200712_114525.jpg
 
Jag vet inte vad det är med Nora men hon har den senaste veckan börjat följa efter mig överallt inomhus Och gärna precis vid fötterna som en dödsfälla. Minsta lilla jag rör mig följer hon efter. Hon har aldrig betett sig såhär tidigare, hon har alltid varit självständig och inte brytt sig om vad jag pysslar med (om det inte låter som det är mat/godis på gång vill säga :D ).

Funderar på om det är åldersrelaterat? Hon är ju 15 månader nu och är både ”trotsig” och ser/hör spöken.
Eller om det kan ha med hormoner att göra? Hon ska snart (inom en månad skulle jag tro) löpa för andra gången.

Troligtvis löpet som påverkar. Vissa tikar blir som plåster.
 

Liten filmsnutt på Sonic från idag, när han fick balansera och hålla några ungdjur mot staketet.

Det var ett tag sedan jag uppdaterade. Mina unghundar är inte unghundar längre, två av fem har flyttat till egna gårdar och Tidus flyttar i vinter. Har gått från tio till fem(!) hundar och börjar känna lite valpsug igen 😆

Ska ta en kull nästa sommar och har tingat valp efter en kanonfin tik som också ska paras då... så det blir valp till både mig och R.
 
Jag köpte multiflex åt Ville idag, den gillade han visst. 🙄 Jag ställde ifrån mig den och gick ner med färskfodret till frysen, kom upp och hittade Ville med burken i munnen. 😂 Så jag hällde över tabletterna i en påse och fick sen hindra maken ifrån att äta eftersom han trodde att det var godis. 😂🙄🙈
20200715_140106.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 661
Senast: Tuggben
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Senast: Nox
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 705
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp