Den mänskliga essensen

Nebraska

Trådstartare
Kan någon berätta för mig vad den består av? För jag kan verkligen inte förstå vad SD menar med den i sitt"principprogram". Någon ny vetenskaplig upptäckt? Åkessons fantasifoster? För inte är det en förtäckt beskrivning av rasbiologi? tycker jag känner stanken från 30-talets Tyskland i alla fall när jag läser;

Citat från SDs "principprogram"
"Sverigedemokraterna står för en mer nyanserad och därmed också en mer realistisk människosyn. Vår strävan är att utforma politiken efter hur vi tror att människan är och inte hur vi önskar att hon vore. Vi tror inte på teorin om att människor föds som blanka blad som kan fyllas med vilket innehåll som helst. Miljön har visserligen en stor betydelse för individens utveckling och samspelar ofta med det biologiska arvet och den fria viljan. Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen. Någon komplett förteckning över vad som ingår i denna mänskliga essens har vi ännu inte och kommer kanske heller aldrig att få. Till hjälp med att skapa en grovkornig bild kan vi dock ta den moderna vetenskapen och den mänskliga historien. Om det till exempel är så att en viss företeelse i olika varianter förekommit i nästan alla mänskliga samhällen i nästan alla tider, så menar vi att det är rimligt att anta den på något sätt är kopplad till den mänskliga essensen."
 
Sv: Den mänskliga essensen

Anledningen till att du överhuvudtaget relaterar det till "raser" är ju för att du läser texten med dina egna förutfattade mening om att SD egentligen är rasister. Det jag utläser från texten är i princip att man inte utgår från någon slags lysenkoism (att alla föds som blanka blad) som övriga partier i praktiken verkar göra då man har en 50/50-strävan överallt i samhället. Vilket - som det står - är en mer nyanserad och realistisk människosyn.
 
Sv: Den mänskliga essensen

Jag tolkar det som genuppsättningar och att vissa grupper av människor och individer har unika genuppsättningar. Företeelser som uppkommit i alla kulturer syftar nog på människans naturliga beteende.

Synd att de är så dåligt informerade, just nu pågår nämligen ett jättestort projekt för att kartlägga och studera det mänskliga genomet. Dessutom har man alldeles nyligen hittat rester efter ännu en utdöd människoart som kan hjälpa till att förklara vårt ursprung. Vi får alltså större och större kunskaper om mänskligheten varje dag - lawyered! :p


Om man ska vara lite allvarlig så är det precis det här som är så skrämmande med SD. Att de gång på gång presenterar direkta felaktigheter och forskningsfrånvänd bullshit i en vacker förpackning som folk tror på, eftersom man inte kan tänka sig att ett riksdagsparti sitter och ljuger en rakt upp i ansiktet :(
 
Sv: Den mänskliga essensen

Jag tolkar det som genuppsättningar och att vissa grupper av människor och individer har unika genuppsättningar. Företeelser som uppkommit i alla kulturer syftar nog på människans naturliga beteende.

Är inte t.ex livmodern tämligen unik för kvinnor? Beror inte detta på biologin? Menar du att individer inte har unika genuppsättningar? Förtydliga vad du menar och konkretisera en direkt felaktighet tack.
 
Senast ändrad:
Sv: Den mänskliga essensen

Smaka på den här biten igen;
" Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen. Någon komplett förteckning över vad som ingår i denna mänskliga essens har vi ännu inte"

Känns det nytt och fräsch eller unket 30-tal?
 
Sv: Den mänskliga essensen

Jag menar att din kritik liknar den kritiken Tipper Gore framförde under sin tid i PMRC mot rockbandet Twisted Sisters texter. Hon ville införa restriktioner mot några av bandets låtar (t.ex Under the blade) som hon ansåg uppmana till våld, sadomasochism, våldtäkter o.s.v. Sångaren i bandet replikerade att låten handlade om en kirurgisk operation och de enda uppmaningarna till våld, sadomasochism o.s.v som finns i låten är det snusk Ms. Gore själv har tolkat in.

Så nej, för mig känns det inte unket 30-tal. Jag förstår hur texten är menad. Det handlar inte ett dugg om att dela upp människan i raser. Du läser texten med antagandet att den är rasistisk precis som Tipper Gore läste Twisted sisters texter med antagandet att de var snuskiga och våldsamma.
 
Sv: Den mänskliga essensen

Och det här är också Twisted Sister?
"Om det till exempel är så att en viss företeelse i olika varianter förekommit i nästan alla mänskliga samhällen i nästan alla tider, så menar vi att det är rimligt att anta den på något sätt är kopplad till den mänskliga essensen"
 
Sv: Den mänskliga essensen

Och det här är också Twisted Sister?
"Om det till exempel är så att en viss företeelse i olika varianter förekommit i nästan alla mänskliga samhällen i nästan alla tider, så menar vi att det är rimligt att anta den på något sätt är kopplad till den mänskliga essensen"

Citatet stämmer i sak. Historien kombinerat med modern vetenskap mycket goda indikationer på att t.ex kvinnor har en större genetisk predisposition när det kommer till att vilja ta hand om barnen. Detta är bara ett exempel av många men här skulle man kunna tala om skillnader i essens mellan män och kvinnor. Att då t.ex kräva att ska dela 50/50 på föräldraledigheten trots att det egentligen inte är vad män och kvinnor vill på gruppnivå är inte nyanserat utan frihetsfientligt.
 
Sv: Den mänskliga essensen

Det är ju rent snömos. Idéer som saknar substans, men som är så enkla och matchar så väl med SD:s idéer om samhället att de anammar idéerna. Trots att de inte kan precisera vad de menar, vilket de rentav själva verkar inse i det här fallet.

Det är samma typ av snömos som när de skriver om kultur och svenskhet i sina program och andra texter.

Om man inte fattade att det hela i grund och botten vilar på att de är så bottenlöst uselt skolade när det gäller politisk teori och ideolog, så skulle man ju tycka att det är lite underligt att de måste skriva som sådana djupsinnigheter som "den mänskliga essensen". Vad det gör är ju att det tydligt visar upp deras djupa okunnighet om det politiska sammanhang där de försöker verka.

Om SD hade fattat vilken typ av idéer det är rimligt att associera deras snömos med - associationer som tex du och alla normalbegåvade läsare gör - borde ju åtminstone det ha fått dem att försöka skriva lite annorlunda. I sin nuvarande form gör ju deras program och andra pamfletter att deras arbete med den så kallade nolltoleransen blir än mindre trovärdigt.

Texten är inte värd en ordentlig teoretisk analys, som jag ser det. Den är för usel.
 
Sv: Den mänskliga essensen

Du är ju väl insatt i SD. Ändå har du bara informerat mig om Twisted Sister,men inte vad den här essensen är för något?
 
Sv: Den mänskliga essensen

Jag har skrivit om essensen också. Att du inte sett det utan menar att jag bara skrivit om Twisted Sister gör att jag inte riktigt känner att det är lönt att ödsla tid på att förklara för dig hur jag ser det. Det blir lite som att tala inför döva öron känns det som.
 
Sv: Den mänskliga essensen

:)om vi nu är inne på genetik. om man skärskådar det genetiska materialet hos alla blåögda, blonda ´resliga svenskar så finner man, till mångas förtjusning att vi härstammar från området mellan floderna, dvs IRAK eller runt den bördiga halvmånen, så gör även de flesta av våra grödor och djur.
Så man kan då med fog hävda att vi stärker genbanken med lite orginalblod igen då
 
Sv: Den mänskliga essensen

Känns det inte rätt förlegat med eugenik och sånt?

det är möjligt, men med modern teknik (dna) har man ju fastställt det jag hävdar...Så ska vi då alla traska iväg då?;)
 
Sv: Den mänskliga essensen

Jag vet inte riktigt vad du menar men om DNA har fastställt att blåögda och blonda svenskar härstammar från Irak ser jag inte det som en anledning att börja tala om ren rashygien. Och vadå traska iväg? Jag har ärligt talat inte en susning om vad du menar.
 
Senast ändrad:
Sv: Den mänskliga essensen

Jag vet inte riktigt vad du menar men om DNA har fastställt att blåögda och blonda svenskar härstammar från Irak ser jag inte det som en anledning att börja tala om ren rashygien. Och vadå traska iväg? Jag har ärligt talat inte en susning om vad du menar.

Ja, SD har ju framfört tankar om repatriering, och eftersom det finns vetenskapliga bevis för att majoriteten av den europeiska befolkningen kommer från området mellan floderna så.....;)
 
Sv: Den mänskliga essensen

Väl formulerat!

Texten är så gaggig att det nästan är pinsamt att läsa den.
 
Sv: Den mänskliga essensen

Känns det inte rätt förlegat med mänsklig essens och sånt?

Vad är denna essens? Och vad är poängen med att utgå från att en sådan finns (särskilt när man inte ens kan definiera den!)? Finns det något annat syfte förutom att motivera rasism, xenofobi och antifeminism?
 
Sv: Den mänskliga essensen

Du kan ju börja mellan att välja om du 1. vill veta vad essensen är eller om du 2. menar att dess syfte är att motivera bl.a rasism. Att skriva både påståendet och ställa frågan i samma inlägg visar ju bara att du inte ens behöver förstå dig på någonting från SD innan du fastslår att det är rasistiskt.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp