Bukefalos 28 år!

Den ofrivilliga kursdeltagaren

Kanske som någon här föreslog, att hund ägaren inte klarar av att erkänna sitt "nederlag" att hen har problem med hunden inför de andra deltagarna.
erbjud privat lektioner där ni kan prata om hur problemen uppkommit och luska ut hur ni kan ändra på de saker som underhåller hundens beteende.
så att du kan visa och hjälpa ägaren med signaler och timing.

Exakt vad jag tänkte på från det jag började läsa tråden.
Det är inte lätt att erkänna att man misslyckas, och speciellt inte framför alla andra kursdeltagare som gör framsteg.
Jag tror också att privatlektioner är en bra start och först när hund och matte kommit en bit är det dags att slussas ut på kurs med andra deltagare.
 
Aha, ja det är ju något helt annat. Hålla tal har jag inget tålamod för heller, inte heller de som ska argumentera för argumenterandets skull. Vad jag menade är saker som om en instruktör säger att man ska akta sig för att använda godis som belöning för att inte bli en godisautomat, eller att man måste trycka ner hunden så den inte klättrar i rang, osv. Då håller jag inte tyst - men jag käftar heller inte emot heeeeela tiden. ;)

Jag kan absolut tänka mig att gå kvar på en kurs där jag inte delar instruktörens åsikter (däremot inte avsiktligt anmäla mig till en sådan kurs, men det är tyvärr inte alltid så lätt att få en instruktörs tänk helt klart för sig i förväg). Jag tror tex inte att det är omöjligt att få ut en hel del av (vissa!) praktiska övningar även om man tycker instruktören är helt ute och cyklar på vissa bitar. Sen har vi ju aspekten att man inte alltid vill låta dumheter (som man själv diagnosticerar dem då :p) stå oemotsagda alla gånger heller. Om jag inte minns fel så hamnade just @Blandrastik på en sorglig kurs för ett tag sedan där hon valde att gå kvar bland annat för att föregå med gott exempel för andra kursare (och förhoppningsvis ge instruktören en jobbig tanke eller två :sneaky:)...
Nä jag vet att vi tänker rätt lika;) Kan garantera att instruktören på denna kursen aldrig skulle trycka ner en hund på golvet eller liknande. Denna hundägare hade nog däremot hellre gjort det, eller helst sluppit uppfostra/utbilda sin hund alls:angel:
 
En dam i 50-årsåldern, haft flera hundar tidigare

av rejäl bruksmodell och hunden är så jäkla uppspelt att

brottas med hunden som

en hund som är så uppe i varv att

Är det mig du har på kurs? Jag kan säga att jag och min kära slyngel inte var något vidare trevlig syn när han var 6-11 månader ungefär. Brottningsmatcher i mängder av situationer t ex i och ut ur bilenn (35 kg hund som bara SKA ut), att kunna gå i koppel ute bland folk, att komma till tals med helt enkelt.

Trots rätt stor hundvana kan jag säga att det var jobbigt och både han och jag blev rejält stressade i kurssituationen när de övningar vi skulle jobba med inte gick att göra för att jag inte kunde nå fram till min hund där och då. Säkert tänkte mina instruktörer lite som du - vad ska vi ta oss till med människan?! Och jag kan också känna igen mig i - det är bara här det är problem, hemma är det mycket bättre. Jo, för det min hund hade svårt med var ju alla spännande störningar som gjorde att det blev helt fullt det lilla huvudet. Och en STOR och STARK uppvarvad hormonstinn slyngel som far hit och dit så man knappt står på benen... man känner sig rätt frustrerad och tänker inte rätt hela tiden, kan jag säga.

Men tack och lov kunde mina instruktörer se att jag gjorde så gott jag kunde och även om de kanske inte såg det på kursen kunde jag emellan kurstillfällena jobba med övningarna, miljöträning och passivitetsträning, och min hund mognade och lärde sig och stegvis kom vi till ett bättre läge. Jag tränar fortfarande på samma klubb och jag tror att instruktörerna idag tycker att jag och min hund är OK. Hoppas det i alla fall.

En sak som hjälpte oss var en vattenspruta, som kunde få min hund att komma av sig och lite snopet sätta sig och lyssna.

Du är på plats och ser vad som händer. Har du själv visat övningarna med hennes hund så att du vet vad det är hon har i snöret? Om du kan visa övningarna med hennes hund och den då kan koncentrera sig och lyssna på dig kan hon få nycklar till hur hon själv kan göra.

Nu säger du inte vad det är för kurs, om det är en allmän/vardagslydnadskurs eller mera tävlingsinriktad, men du har ju ett ansvar för alla kursdeltagare så om det är för stora problem kanske du behöver erbjuda att hon får komma enskilt så att hon kommer ifatt.

Det du inte ska göra är att prata med henne inför andra deltagare så hon tappar ansiktet och känner sig misslyckad. Det hjälper varken henne eller hunden och hon behöver inte bli bortskrämd utan få hjälp att hitta kommunikationen med sin hund i en störningsrik miljö.
 
Har du snackat med henne nån gång utan att det är andra i närheten? Alltså om hon kommit tidigt/stannat sent, eller om ni setts utanför kurstid?
En del blir helt blockerade av "publik", och det blir så jäkla viktigt att det absolut inte existerar antydan till problem att de på fullt allvar själva tror på att det är 100% perfekt (förutom xyz - men det är ju skapat av faktorer utanför ekipaget, i en helt unik situation! O_o), och det finns ingen chans att nå fram så länge de upplever att de måste hålla showen igång...

Finns inga garantier att det går att nå fram på tu man hand heller, men en möjlighet i alla fall. Och frågan är ju om du vill eventuellt lägga extra tid på att försöka prata med henne ensam utan att hon bokar (och betalar) egentid, men det hade varit min gissning på en möjlig väg framåt åtminstone.

Mja, vi har en stor plan som vi är utspridda på, de andra är liksom upptagna med sitt, att man inte hör vad jag säger till varje enskild. Men håller showen igång det gör hon, men vi gör inga övningar direkt framför varandra.
 
Jag tror som born aagain, att det kan vara framgångsrikt att ändra din approach. Sluta påpeka fel och berätta hur det är, försök hitta andra sätt att lura på hundägaren insikter. En del har så lite självkänsla att de inte klarar av att erkänna brister. Hjälp denne att ta till sig något annat än känslan av misskyckande! (vilket det garanterat är hon känner när hunden biter instruktören, även om hon inte säger det rent ut)

Fast jag tycker jag verkligen försöker, tex att jobba med frågor som "hur vill du att det ska se ut". Sen kan jag erkänna att när hon sagt sjuttionsex gånger hur lite problem de har och hunden går upp mot mitt ansikte och slutar med att den nöp till reält i min hand, då ruttnade jag en smula.
 
Undvik att sätta en problemstämpel - insikten kommer nog med tiden, när hon ser förändringen till det bättre. Hon låter stressad/nervös, så nån avkopplande/lätt övning som de klarar av kanske är ett sätt att bryta isen, så att hon får tillit till dig.
Det håller jag helt med om, det hade varit avsevärt lättare om hon kommit till mig enskilt och sökt hjälp. Nu är det 15 ekipage, på tre instruktörer som ska visa grundövningara. Man hinner inte med enskild samtal i någon större utsträckning.
 
Är det mig du har på kurs?

Nu säger du inte vad det är för kurs, om det är en allmän/vardagslydnadskurs eller mera tävlingsinriktad, men du har ju ett ansvar för alla kursdeltagare så om det är för stora problem kanske du behöver erbjuda att hon får komma enskilt så att hon kommer ifatt.

Ahaa! Det är du jag visste väl att jag skulle stöta på dig här..

Nä, men en intressant grej var att jag nämnde lite hur jag jobbar just när jag jobbar enskilt med ekipage. Att det här var en grundkurs och att det var lättare på tu man hand och bla bla bla.
Då säger hon:
-Och vad är du då, hundpsykolog eller?!
Då svarar jag :
-Ja. Det är jag.
Sen blev det väldigt tyst, så jag vet inte om hon funderar på saken, eller om hon höll för otroligt att det kunde vara så.
Däremot visar jag mycket sällan på deltagarna hundar, jag visar på min egen. Tror inte hennes självförtroende behöver att jag styr upp hunden. Men jag är inte säker.
 
Ahaa! Det är du jag visste väl att jag skulle stöta på dig här..

:ROFL:

Nej men skämt åsido, jag är inte hundpsykolog men däremot människo-beteendevetare. Och då tänker jag att du inte når fram till människan därför att du inte tar dig fram till henne bakom alla försvar. Eventuellt tänker hon på sig själv som en hundvan person som kan det här "egentligen". Nu är hon hos dig i hundens värsta slyngelålder och den är mycket, låter det som.

Som instruktör och kursledare undervisar du människorna, inte hundarna, och frågan är, vad vill och kan du ge den här kvinnan av det hon behöver? Ofta kan man bara ge det någon är beredd att ta emot.

Vad skulle du säga är vad hon behöver mest ta till sig just nu, för att kunna ta det allra första steget på en mera framgångsrik väg?

Det kan också vara så, eftersom ni är uppdelade i mindre grupper, att ni skulle prova att byta runt lite i grupperna, kanske hon har lättare att ta till sig råd från någon av de andra instruktörerna. Bara bytet i sig kan låsa upp ett låst läge.
 
Jag håller inte grundkurser längre så jag har löst det på ett bra sätt tycker jag ;). De som går tävlingskurser är mycket mer motiverade och roligare som elever. Däremot tar jag mig an problemhundar och vanliga hundar som man vill ha bättre vardagslydnad på som privatlektioner. Det upplägget fungerar bättre för mig. Jag känner att jag gör skillnad, ekipagen får den hjälp de vill ha och det är lättare att presentera en metod som man tror funkar för både hund och ägare. I kursform blir det knepigt att ha mer än en metod, deltagarna blir helt förvirrade och blandar hej vilt vilket blir pannkaka. Bara om de först försökt med "min" standardmodell provar jag något annat på just den hunden.
 
Sedan ska det tilläggas att är man dessutom mer än en instruktör på kursen så blir det ännu viktigare att ha en tydlig linje. Jag håller de flesta kurserna tillsammans med en annan instruktör som tycker nästan precis som jag, men även den lilla skillnad som finns i vårt tänk kan tydligen upplevas som frusterande för kursdeltagarna. Så numera biter jag mig i tungan och håller med den andra instruktören även om jag egentligen tycker lite annorlunda.

Det är alltså en nästan omöjlig uppgift att vara enkel och tydlig och samtidigt anpassad till varje enskilt ekipage på kursen. Det kan kanske vara värt att tänka på när man är kursdeltagare.
 
Fast jag tycker jag verkligen försöker, tex att jobba med frågor som "hur vill du att det ska se ut". Sen kan jag erkänna att när hon sagt sjuttionsex gånger hur lite problem de har och hunden går upp mot mitt ansikte och slutar med att den nöp till reält i min hand, då ruttnade jag en smula.

Jag gissar att hon kanske inte kan uttala hur hon vill att det ska se ut. For mig atminstone skulle det vara mycket battre att ta min hund's koppel och VISA med MIN hund. Att du kan gora det med din hund sager mig egentligen inte sa mycket.

<snip>
Däremot visar jag mycket sällan på deltagarna hundar, jag visar på min egen. Tror inte hennes självförtroende behöver att jag styr upp hunden. Men jag är inte säker.

Det ar som en ridinstuktor jag traffade pa som red SIN hast for att visa ... hon hade ingen aning om hur eleverna's hastar fungerade och vad de behovde for att fungera bra. Det ar lite som att nar en elev i klassen bara inte forstar calculus tar lararen och raknar talet ... i stallet for att prata igenom sa att eleven kan forsta.

Hade jag varit den kvinnan hade jag behovt se MIN hund gora det ordentligt ...
 
En dam i 50-årsåldern, haft flera hundar tidigare, som på första genomgången uttryckte en önskan att få ”bättre pli på sin hund”.
Jag kan tänka mig att ni pratar lite olika språk; att hon inte är uppdaterad med dagens sätt att se på hunduppfostran och träning; med betoning på samarbete och glädje och positiv förstärkning etc. Så därför kanske det som är självklart för dig kanske behöver förklaras på ett mer ingående sätt - varför och hur etc.

Sen kan det ju vara bra att hon ser till att hunden får göra sig av med värsta överskottsenergin innan träningen, så det blir lättare att nå fram.
 
Jag kan tänka mig att ni pratar lite olika språk; att hon inte är uppdaterad med dagens sätt att se på hunduppfostran och träning; med betoning på samarbete och glädje och positiv förstärkning etc. .

Den slutsatsen skulle jag inte automatiskt dra. Hon vill säkert belöna men ärligt talat, det är inte så enkelt i en upptrissad situation som den TS beskriver. Min hund har tack och lov alltid tagit godis även under stress men om hennes hund inte gör det är det inte helt enkelt att belöna.

Kanske det är en ingång för dig TS @Blandrastik Kan hon belöna? Hur? Kan du hitta den minsta lilla bit som lyckas för henne och bygga vidare på det? Tänk att du klickar henne framåt på beteenden du vill förstärka.
 
Jag gissar att hon kanske inte kan uttala hur hon vill att det ska se ut. For mig atminstone skulle det vara mycket battre att ta min hund's koppel och VISA med MIN hund. Att du kan gora det med din hund sager mig egentligen inte sa mycket.



Det ar som en ridinstuktor jag traffade pa som red SIN hast for att visa ... hon hade ingen aning om hur eleverna's hastar fungerade och vad de behovde for att fungera bra. Det ar lite som att nar en elev i klassen bara inte forstar calculus tar lararen och raknar talet ... i stallet for att prata igenom sa att eleven kan forsta.

Hade jag varit den kvinnan hade jag behovt se MIN hund gora det ordentligt ...

Det kan kanske vara bästa lösningen för en del, men för andra kan det istället vara mycket värre. Jag avskyr när instruktörer ska visa på min hund, det är vi som ekipage som ska fungera - tränaren och min hund är ett annat ekipage. Reaktionerna på saker instruktören gör blir inte samma som om jag gjort dem, och att hen kan göra si och så och få ett visst resultat ger mig noll och intet. För mig är det just tvärtom, det är det som är som om matteläraren räknar talen åt en. ;)

Och med Monster, med de problem vi haft, var det fullständigt motivationsdödande när någon tränare tog kopplet och visade att "jo, det går visst!", ännu en påminnelse om hur usel och klantig jag var som inte kunde få det att funka... (I hans fall visades det också galna saker som bara funkade för att han var rädd för tränaren - något som snart lärde honom att anfalla först och sen var det slut på visningarna med min egen, nu ännu rabiatare hund. :cautious:) Det är möjligt att för andra i "omöjlig hund"-situationen skulle det vara en hjälp att se att någon annan kan, men jag tror det är riskabelt att anta att det gäller alla. För mig var det hemskt, jag tyckte redan jag var totalt misslyckad och där fick jag ännu ett bevis. Inte heller hjälpte det mig att förändra vad jag gjorde, det var ju som sagt ett helt annat ekipage.

Sen rent allmänt tycker jag det är ett gott tecken om en tränare kan förklara med ord och visa generellt, snarare än måsta demonstrera exakt något man bara ska härma?

Mja, vi har en stor plan som vi är utspridda på, de andra är liksom upptagna med sitt, att man inte hör vad jag säger till varje enskild. Men håller showen igång det gör hon, men vi gör inga övningar direkt framför varandra.

Om hon är typen jag tänker på så räcker det nog att det är "på kurs" liksom, det behövs inte att folk faktiskt står och tittar på henne. Jag tror det handlar om ett inre tryck snarare än ett yttre, men som triggas av situationen.

Sen reagerar vi ju olika på stress, hade min hund bitit en tränare hade jag antagligen brutit ihop totalt (jag känner pulsen gå upp bara vid tanken). Andra blockerar stenhårt istället. Oavsett reaktion tycker jag väl att situationen i sig själv innebär att man faktiskt kan försöka kräva mer av henne än om hon "bara" var en vanlig kursdeltagare, helt enkelt för allas säkerhet. Jag tycker som sagt att man får vara lite envis som kursare och hålla sin egen väg om man inte vill gå samma som andra, men biter ens hund någon så får man börja lyssna eller gå hem. Visst finns alltid risken att bli biten som hundtränare, men det betyder ju inte att man måste rycka på axlarna och låta problemet fortgå.
 
Jag hade nog erbjudit privatlektion. Hundägaren säger ju själv att det är själva miljön som är problemet. Att börja i en annan miljö (ensamma på plan) kan vara ett sätt att dels komma till botten med problemet, men även visa att/om hunden inte fungerar där ägaren säger. Helt enkelt belysa att problemet faktiskt är större än ägaren vill inse. Det kan ju räcka med en timme innan ordinarie träningstillfälle, och ägaren sedan inte är med gruppträningen.

Tror att vid sådana här tillfällen är det viktigt att visa på att jo, problemet finns faktiskt, ÄVEN om det bara kommer fram vid gruppträningen. Uppenbarligen ska ju gruppträningen utföras, då blir det ett problem att hunden uppför sig illa där - även om det bara är en gång varannan vecka (eller så).

Skalla ner till att det verkligen är ett problem (om än isolerat - vilket det inte heller är). När väl det är ett fakta, blir det nog lättare att komma till allvar med träningen.
 
Det kan kanske vara bästa lösningen för en del, men för andra kan det istället vara mycket värre. Jag avskyr när instruktörer ska visa på min hund, det är vi som ekipage som ska fungera - tränaren och min hund är ett annat ekipage. Reaktionerna på saker instruktören gör blir inte samma som om jag gjort dem, och att hen kan göra si och så och få ett visst resultat ger mig noll och intet. För mig är det just tvärtom, det är det som är som om matteläraren räknar talen åt en. ;)

Och med Monster, med de problem vi haft, var det fullständigt motivationsdödande när någon tränare tog kopplet och visade att "jo, det går visst!", ännu en påminnelse om hur usel och klantig jag var som inte kunde få det att funka... (I hans fall visades det också galna saker som bara funkade för att han var rädd för tränaren - något som snart lärde honom att anfalla först och sen var det slut på visningarna med min egen, nu ännu rabiatare hund. :cautious:) Det är möjligt att för andra i "omöjlig hund"-situationen skulle det vara en hjälp att se att någon annan kan, men jag tror det är riskabelt att anta att det gäller alla. För mig var det hemskt, jag tyckte redan jag var totalt misslyckad och där fick jag ännu ett bevis. Inte heller hjälpte det mig att förändra vad jag gjorde, det var ju som sagt ett helt annat ekipage.
men att ts ska ta hunden själv och t ex göra ngn övning kan vara bra för att förstå hur hunden fungerar och reagerar.
visst är det otroligt irriterande när man kämpar med något, och en person bara kommer fram och gör det som om det var hur enkelt som helst.

Men man måste ibland testa själv för att förstå hur man ska kunna hjälpa. För att hitta vissa knappar på hunden som kanske sitter olika mot andra hundar :p.

och visst är det surt när det går plätt lätt för andra, men kollar man noga så ser man att det är en själv det är fel på och inte hunden. Och då får man studera vad den andra gör för saker som blir rätt och försöka efterlikna det själv.
 
men att ts ska ta hunden själv och t ex göra ngn övning kan vara bra för att förstå hur hunden fungerar och reagerar.
visst är det otroligt irriterande när man kämpar med något, och en person bara kommer fram och gör det som om det var hur enkelt som helst.

Men man måste ibland testa själv för att förstå hur man ska kunna hjälpa. För att hitta vissa knappar på hunden som kanske sitter olika mot andra hundar :p.

och visst är det surt när det går plätt lätt för andra, men kollar man noga så ser man att det är en själv det är fel på och inte hunden. Och då får man studera vad den andra gör för saker som blir rätt och försöka efterlikna det själv.

Fast för mig funkar det inte så, vare sig för att förstå min egen hund eller någon annans. Att någon annan kan göra en viss sak med min hund och få en viss respons ger mig inte mer info än just det: de två tillsammans kan göra så. Detsamma om jag hanterar någon annans hund: det här är hur hunden funkar med mig, inte med sin vanliga förare.

Jag ser ju mycket hellre att en tränare försöker lära mig att hitta vilka knappar som funkar hur på min hund, än att själv ta kopplet och börja leta knappfunktioner.

Vissa saker kan behöva visas praktiskt (placering, tex), men det funkar bra att tränaren visar på egen hund - eller att jag får "spela hund" för att uppleva en annan vinkel. När det gäller insikter i vad jag själv gör som jag borde göra annorlunda är film oumbärligt! Ibland tror man att man gör/inte gör en viss sak på ett visst sätt, att man har timingen rätt/fel åt nåt visst håll, osv. Två minuters film kan lära en mer än flera veckors harvande och nötande. Men vad jag skulle få ut av att någon annan hanterar min hund, det vet jag inte.

Därmed inte sagt att inte andra får ut massor av det! Jag menar bara att vi funkar olika, vi tar till oss information olika, och för mig är det 100% värdelöst att någon annan hanterar min hund. (Och om en tränare behöver hantera min hund för att förstå honom och/eller oss som ekipage så skulle jag faktiskt bli misstänksam...) Och som sagt, i ett känsligt läge hade det dessutom varit rätt förkrossande.
 
Jag hade nog erbjudit privatlektion. Hundägaren säger ju själv att det är själva miljön som är problemet. Att börja i en annan miljö (ensamma på plan) kan vara ett sätt att dels komma till botten med problemet, men även visa att/om hunden inte fungerar där ägaren säger. Helt enkelt belysa att problemet faktiskt är större än ägaren vill inse. Det kan ju räcka med en timme innan ordinarie träningstillfälle, och ägaren sedan inte är med gruppträningen.

Tror att vid sådana här tillfällen är det viktigt att visa på att jo, problemet finns faktiskt, ÄVEN om det bara kommer fram vid gruppträningen. Uppenbarligen ska ju gruppträningen utföras, då blir det ett problem att hunden uppför sig illa där - även om det bara är en gång varannan vecka (eller så).

Skalla ner till att det verkligen är ett problem (om än isolerat - vilket det inte heller är). När väl det är ett fakta, blir det nog lättare att komma till allvar med träningen.
Jag förstår vad du menar, men det kan vara ett problem om man som instruktör på brukshundklubb erbjuder privatlektioner. Inte säkert att @Blandrastik har det problemet, men jag vet att det var så på den brukshundklubben där jag var aktiv.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 400
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 669
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 375
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 610
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Allergifoder
  • Optimala foderrutiner?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp