Bukefalos 28 år!

Den ofrivilliga kursdeltagaren

Förmodligen hade jag inte haft anledning att riva av dig. Det handlar inte om att vara oförskämd utan om att nå fram.

Hur ofta tror du att da "nar fram" genom att "riva av" eller vara "vass"? Hur reagerar du sjalv om nagon anser sig behova vara "vass" eller "riva av" dig nar du antingen tycker att du gor dit basta, eller helt enkelt inte riktigt forstar?

Ingen, absolut ingen, gar pa kurs med sin hund och "beter sig" sa att alla runt om blir frustrerade och forstar att de gor det. De TROR att de har en point, att det ledaren sager inte gar pa deras hund ... eller bara forstar inte alls. Mycket frustrerande for kurs ledaren, jag vet ... jag ar en larare som hallit manga kurser i flera olika avenyer. Men jag lovar, att forolampa manniskor, att fa dem att kanna sig mindre, ar aldrig ett bra satt att na fram med sitt meddelande. Tvart om ... for de som har svarast att forsta behover sjalv fortroendet "byggas upp" mest.

Jag inser att SBK instruktoererna ar idella och jag forstar precis hur mycket trevligare det ar att jobba med de som har en aning om vad det innebar att ha hund. Men de manniskor som ar mest frustrerande pa kursen ar ocksa de som behover den mest. De ar de som har minst kunskap och ofta mest forutfattade ideer och TROR att de vet, kan, och forstar. Kanske de ocksa har forsokt lara sig genom att titta pa Cecar Milan och missforstatt aven dar sa de gjort det annu varre an om de bara foljt instruktionerna.

Nar jag gick ifran kursen med min forsta hund ever hade jag ingen aning om vad det innebar att ha hund. Jag var faktiskt lite hundradd :angel: nar jag skaffade min lilla rottis. Jag anser fortfarande att jag var hyffsat intelligent som insag att jag behovde ga kurs ... och samtidigt laste allt jag kom over och fragade alla jag kunde tanka mig, alltsa inte lyssnade blint pa kurs ledaren. Inte bara behovde jag information som "make sense" for mig, som jag forstar och kan utfora med min undermaliga coordination. Dessutom visste jag ju inte riktigt hur en bra tranare skulle vara utan behovde bilda min egen uppfattning om bade hundtraning och tranare i storsta allmanhet. Och mest av allt, jag behovde se att nagon kunde fa min hund att gora det de tyckte att jag skulle gora.
 
Senast ändrad:
Men om hon bara har problemen där på planen kan du inte på ett skickligt sätt ifrågasätta vad hon då gör där om allt funkar så bra hemma?
 
Hur ofta tror du att da "nar fram" genom att "riva av" eller vara "vass"? Hur reagerar du sjalv om nagon anser sig behova vara "vass" eller "riva av" dig nar du antingen tycker att du gor dit basta, eller helt enkelt inte riktigt forstar?

Ingen, absolut ingen, gar pa kurs med sin hund och "beter sig" sa att alla runt om blir frustrerade och forstar att de gor det. De TROR att de har en point, att det ledaren sager inte gar pa deras hund ... eller bara forstar inte alls. Mycket frustrerande for kurs ledaren, jag vet ... jag ar en larare som hallit manga kurser i flera olika avenyer. Men jag lovar, att forolampa manniskor, att fa dem att kanna sig mindre, ar aldrig ett bra satt att na fram med sitt meddelande. Tvart om ... for de som har svarast att forsta behover sjalv fortroendet "byggas upp" mest.

Jag inser att SBK instruktoererna ar idella och jag forstar precis hur mycket trevligare det ar att jobba med de som har en aning om vad det innebar att ha hund. Men de manniskor som ar mest frustrerande pa kursen ar ocksa de som behover den mest. De ar de som har minst kunskap och ofta mest forutfattade ideer och TROR att de vet, kan, och forstar. Kanske de ocksa har forsokt lara sig genom att titta pa Cecar Milan och missforstatt aven dar sa de gjort det annu varre an om de bara foljt instruktionerna.

Nar jag gick ifran kursen med min forsta hund ever hade jag ingen aning om vad det innebar att ha hund. Jag var faktiskt lite hundradd :angel: nar jag skaffade min lilla rottis. Jag anser fortfarande att jag var hyffsat intelligent som insag att jag behovde ga kurs ... och samtidigt laste allt jag kom over och fragade alla jag kunde tanka mig, alltsa inte lyssnade blint pa kurs ledaren. Inte bara behovde jag information som "make sense" for mig, som jag forstar och kan utfora med min undermaliga coordination. Dessutom visste jag ju inte riktigt hur en bra tranare skulle vara utan behovde bilda min egen uppfattning om bade hundtraning och tranare i storsta allmanhet. Och mest av allt, jag behovde se att nagon kunde fa min hund att gora det de tyckte att jag skulle gora.
Om jag river av någon på en kurs så är det för att inget annat gått fram och för att det är en personlighetstyp som både klarar av det (och i det läget dessutom behöver det). Alla går inte att nå med vanliga kunskapsbaserade argument. Själv går jag kurs för att få veta vad jag ska göra annorlunda, så ingången är annorlunda från början.
JAg har ifrågasatt en del kursdeltagares sätt att träna men brukar inte ge folk en skopa ovett om det går att ordna på andra sätt. Eftersom jag (och inte du) vet hur kursdeltagaren var så får du helt enkelt nöja dig med det. Du är ju inte den deltagaren men verkar utgå från ditt sätt att se på saken.
 
Om jag river av någon på en kurs så är det för att inget annat gått fram och för att det är en personlighetstyp som både klarar av det (och i det läget dessutom behöver det). Alla går inte att nå med vanliga kunskapsbaserade argument. Själv går jag kurs för att få veta vad jag ska göra annorlunda, så ingången är annorlunda från början.
JAg har ifrågasatt en del kursdeltagares sätt att träna men brukar inte ge folk en skopa ovett om det går att ordna på andra sätt. Eftersom jag (och inte du) vet hur kursdeltagaren var så får du helt enkelt nöja dig med det. Du är ju inte den deltagaren men verkar utgå från ditt sätt att se på saken.

Fast du skriver ju att du hade gjort det mot den här kursdeltagaren också, vilket är något helt annat än att du gjort det en gång mot en person du kände och visste det var rätt väg att gå.

Jag kan mycket väl tänka mig att det är en metod som kan fungera i enstaka fall, men jag tror verkligen inte det är något att använda särskilt ofta...
 
Fast du skriver ju att du hade gjort det mot den här kursdeltagaren också, vilket är något helt annat än att du gjort det en gång mot en person du kände och visste det var rätt väg att gå.

Jag kan mycket väl tänka mig att det är en metod som kan fungera i enstaka fall, men jag tror verkligen inte det är något att använda särskilt ofta...
Därför har det bara använts en gång.. ;)
 
Jag förstår och respekterar hur du tänker.

Faktum kvarstår dock att om man har en kurs så har alla betalt lika mycket för kursen och har lika stor rätt till hjälp. Jag ger avstängda deltagare lika mycket tid som engagerade, det har de rätt till.

Avstängda deltagare, har dock en kraftig tendens att bli både tid och energitjuvar. Som Instruktör, är det min skyldighet att se till att de genom sin negativitet och oengagemang, inte stjäl från de övriga. Det är väldigt svårt eftersom man gillar utmaningar och innerst inne vill nå fram.

Har man provat alla andra vägar så får man ibland vara ärlig och leverera ett rakt budskap. Man behöver inte höja rösten, man behöver inte gå till personangrepp. Man ska bara vara väldigt tydlig med att nog är nog.

Jag hade förklarat att hunden som är stor, har på kurs, nästintill bitit två personer. Beteendet kan, om det eskalerar, resultera i att hon blir anmäld och hunden avlivad. Att ursäkta hundens beteende med specifik plats, är inte godtagbart. Som hundägare måste man kunna hantera sin hund oavsett var man är, det är man skyldig till iom lagen om strikt hundägaransvar. Jag hade frågat hur länge hundägaren trodde sig orka med att ha det som den har det och vad den tänkte göra om den inte får rätt på sin hund. Ungefär där, har de få jag har behövt ställa mot väggen, börjat inse att det är förbannat hög tid att lämna bänken och börja jobba. Konstigt nog är de de som jag kört lite verbal mangling på som har gett mig de bästa betygen i utvärderingarna :D

Tuff kärlek fungerar om man använder den på rätt sätt. Det handlar bara att faktiskt våga ställa de där jobbiga frågorna och kräva sakliga svar om personskador mm och göra klart att ursäkterna inte godtas. Vissa kallar det ryta, andra sätta ner foten, några säger att de drar en gräns.
 
@Blandrastik kom också ihåg att alla frön du planterar kanske inte gror på en gång. Det kan ligga och mogna och börja växa långt senare. Så ge det du kan ge just nu, mer kan du inte göra, och det är gott nog. Kom också ihåg att du ser ekipaget 1-2 timmar i veckan under några månader, en hund som kanske har sin brötigaste period just nu, döm inte helheten baserat på det. Det finns så mycket bakom varje människa som man inte vet. Om hon har levt rätt länge och haft flera hundar före den här har hon ju troligen minst 20 års erfarenhet av hund och det måste ju ha lärt henne någonting?
Detta håller jag verkligen med om! Ibland tar det helt enkelt tid, frustrerande som instruktör (och för andra kursare).

Annars tycker jag metaforer är ett bra sätt att nå fram. Din hund fungerar bra hemma, vad är det som är annorlunda? Dofter, frestelser, andra hundar.
Hur uppfostrar man barn, hemma är det oftast bra, men hur funkar det första gången man går in i en godisbutik?

Man har gått igenom vissa saker hemma, grundläggande saker hur man uppför sig.
Inte skrika, bli arg, slåss eller dra i mamma/ pappa.
Det kommer bli en utmaning på ett så lockande ställer, hur löser man det?
Genom att träna (fortsätta åka dit med jämna mellanrum) och mena vad man säger.
Kanske kompromissa om vissa saker? Dra i mamma/ pappa är okej, så länge man inte skriker eller slåss och äter godis ohejdat.
Alternativet är att alltid hålla sig hemma, hur bra mår barnet då?
Och hur överexalterad kommer barnet bli om man endast vid speciella tillfällen åker till godisbutiken?
Vilken större grej det blir, o.s.v.

Tycker många har lättare för att ta till sig liknelser, det blir mindre direkt (mindre anledning till att känna ett försvar). Man kan oftast "leda in" tankarna åt rätt håll.
 
Den här typen av hundägare stjäl energi och tid från de andra deltagarna och jag känner som instruktör, att de dödar min vilja att hjälpa till och hålla kurser

Just därför jag anser att man får säga ifrån att nu räcker det.
Alla passar inte varandra helt enkelt, varför är det fult från bådas sidor att erkänna eller ge upp??
Någon kanske brinner för att tillslut lyckas hjälpa de tveksamma som kommer med undanflykter och är allmänt ointresserade men de flesta gör det nog inte och för mig är det rätt enkelt att säga "vill du inte ändra inställning kan jag inte hjälpa dig".
Precis som lärare gjorde när jag gick i skolan, den som inte var intresserad av att lära sig fick lämna klassrummet. Betydligt bättre än att lära under tvång, finns inte intresset kommer kunskapen ändå inte fram.
Tränare/lärare har sin metod och det är mest fair att elev anpassar sig efter det om det handlar om gruppundervisning än tvärtom då måste man nästan boka in sig på privatlektioner.

Det är betydligt bättre att bryta halvvägs än att fortsätta för alltid utan att nå resultat tycker då jag, för bådas skull men ffa för tränarens (för man borde väl inse att denne lägger ner enormt med tid?)

Man ska inte behöva övertyga med alla medel som finns, då är det redan fel från början. Rätt omöjligt vid förändring eller att lära ut om mottagaren är totalt blockerad.

1,2,3 gånger skulle jag köpa att en kursdeltagare kom med ursäkter eller inte anse att något fungerar..men sen hade det fått vara nog och jag hade iaf för min del sagt att detta funkar inte längre och betalat tillbaka pengarna.
 
Och om undanflykterna fortsätter, hur länge ska man försöka?

Ja, jag låter negativ och det är för att jag gått på kurs tillsammans med likande typer som TS beskriver. De tar en fruktansvärd massa tid och eneergi från kursledaren, och den tiden och energin tas från de andra deltagarna. Kursledaren/ledaren har verkligen försökt nå fram till "problem-matten" utan att lyckas, medan resten av kursarna fått sköta sig själva. I många fall har det varit "problem-matten" som krävt en massa hjälp och till och med avbrutit när kursledaren hjälpt någon annan...

Dessutom en stor brötig unghund matte inte har koll på? Som nafsar både kursledare och matte? Ett bra sätt att skrämma iväg andra kursdeltagare, i synner het de med osäkra hundar - eller dvärghundar.
 
Har inget riktigt bra tips till Ts många tips i tråden är dock bra tycker jag. I frågan om huruvida instruktörer "låna" deltagarnas hundar så tycker jag att det beror på vilken typ av person man arbetar mot.

En människa som har "vanliga och lätta vardagliga" problem som sökt kurs helt enkelt för att lära sig mer så skulle jag inte ha en tanke på att låna hunden för att visa. Det skulle ju verken ge hunden, ägaren eller mig som instruktör något alls.
Samma gäller om en förares största problem är att denne heltänkelt har för dåligt självförstoende och inte tror på sig själv som förare.

Men sedan kommer dessa som sökt kurs i ren desperation, dem som man nästan får känslan av att de helst vill att jag som instruktör ska säga nått i stilmed "näh du har rätt din hund kommer aldrig gå att uppfostra, den har för många skruvar lös" eller att de själva står och säger "vi har provat allt, INGET fungerar". För denna typ av person, personer som egentligen givit upp redan innan de kom på kurs, kan det faktiskt hjälpa att få se att hunden faktisk kan om man bara gör rätt. Något som gör att de faktiskt börjar kämpa igen för att de sätt att de faktiskt är möjligt.

Exempel på sådan är den kvinna vi hade på kurs i höstas. Hennes hund bogserade henne runt planen och efter första kurstillfällen hade hon öppna sår i händerna efter kopplet. När jag pratade med henne efteråt så möts jag av en helt uppgiven kvinna som har givit upp allt hopp om sin hund, hunden hade ätit upp ett helt vardagsrum och just precis då önskade hon bara att hunden skulle åtminstone lägga sig på kommando men, enligt hennes utsaga, var detta stört omöjligt.
Efter att talat om hur jag tänker när jag vill lära in ligg så gör kvinnan ett halvhjärtat försök utan framgång. Så jag frågar om jag får prova, efter någon minut lägger sig hunden och vi upprepar någon gång innan jag lämnar tillbaka kopplet och hon provar igen varav hunden lägger sig ner och kvinnan börjar bokstavligen gråta av lycka. Jag har aldrig sett någon bli så glad över nå så, för mig, simpelt som att få hunden att lägga sig.
Resterande kurstillfällen möttes vi av en helt annan kvinna som hade hopp om framtiden för sin älskade hund och en kvinna som hade helt ny energi för sin byrackas alla påhitt.

Att vara instruktör handlar om att oftast jobba mer med människor än med hundar och då måste man även anpassa sig. Jag tycker faktiskt man gör fel som instruktör om man bara säger rakt av att man inte visar på andras hundar, då är det bättre att prata om detta inledande i kursen så alla deltagare får säga hur dem vill ha de. Vissa tycker det är enklare heltänkelt om någon visat på hunden först medans andra uppenbarligen tar illa upp.
 
Tror det handlar om att läsa av situationen rätt mycket när det handlar om att låna deltagarens hund.

Jag har stött på många deltagare som faktiskt frågar om man kan visa. Jag har också stött på instruktörer som frågar om de får låna min hund (som då kanske kunnat det som ska visas) för att visa gruppen.

Rent generellt däremot är jag försiktig med att "ta över" någons hund på t ex vardagskurs, problemhund osv - medan jag på tävlingsinriktade kurser inte funderar lika många varv innan jag frågar om jag får prova på deb aktuella hunden - men i sådana fall handlar det ju vanligtvis om att t ex visa en belöningsplacering som kan vara svår att förklara och dessutom svår att visa på en hund som redan "kan".
 
Tror det handlar om att läsa av situationen rätt mycket när det handlar om att låna deltagarens hund.

Jag har stött på många deltagare som faktiskt frågar om man kan visa. Jag har också stött på instruktörer som frågar om de får låna min hund (som då kanske kunnat det som ska visas) för att visa gruppen.

Rent generellt däremot är jag försiktig med att "ta över" någons hund på t ex vardagskurs, problemhund osv - medan jag på tävlingsinriktade kurser inte funderar lika många varv innan jag frågar om jag får prova på deb aktuella hunden - men i sådana fall handlar det ju vanligtvis om att t ex visa en belöningsplacering som kan vara svår att förklara och dessutom svår att visa på en hund som redan "kan" - vilket inte riktigt påverkar hunden på samma sätt.
 
Nastan alla kursledare jag haft har vid nagot tillfalle fragat om det ar okay att visa pa min hund. Ofta faktiskt om HUNDEN ar okay med det ... inte nodvandigtvis om jag ar det.:p
 
<snip>

Jag har också stött på instruktörer som frågar om de får låna min hund (som då kanske kunnat det som ska visas) för att visa gruppen.
<snip>

Fast nar jag vill se instruktoren ta min hund, och ber en instruktor att visa hur jag ska gora ar det ju exact for att min hund INTE kan. Att visa pa en hund som kan hjalper ju inte alls alla de som har en hund som INTE kan. Far jag se en 'handler' via atminstone en hund som inte kan, sa jag far se hunden ta sina forsta staplande steg i hur den ska gora har jag en chans att forsta hur jag kan ga till vaga med min hund som inte kan nagot.
 
Liten uppdatering. Det sket sig.

Jag föreslog att hon skulle komma en halvtimme tidigare vid nästa tillfälle, men se det behövdes inte. Då klämmer hon i med att hon är osäker på om hon ska vara på kurs överhuvud taget.
Då svarade jag ärligt, att i mina ögon hade hon stora problem som mycket väl kunde bli större. Att hon själv sagt att hunden gett sig på både hantverkare och söner i hemmet tydde på att det inte alls "bara var här" hon hade problem. Jag avslutade med att "jag kan inte hjälpa dig om du inte vill ha hjälp".
Då sa hon att hon inte tänkte komma fler gånger.

Jag slår vad om att hunden omplaceras eller avlivas inom ett år, så jäkla tragiskt.
 
Liten uppdatering. Det sket sig.

Jag föreslog att hon skulle komma en halvtimme tidigare vid nästa tillfälle, men se det behövdes inte. Då klämmer hon i med att hon är osäker på om hon ska vara på kurs överhuvud taget.
Då svarade jag ärligt, att i mina ögon hade hon stora problem som mycket väl kunde bli större. Att hon själv sagt att hunden gett sig på både hantverkare och söner i hemmet tydde på att det inte alls "bara var här" hon hade problem. Jag avslutade med att "jag kan inte hjälpa dig om du inte vill ha hjälp".
Då sa hon att hon inte tänkte komma fler gånger.

Jag slår vad om att hunden omplaceras eller avlivas inom ett år, så jäkla tragiskt.

Jättesynd! :(

Men man kan ju inte göra mer än försöka, och det har du gjort. Jag håller tummarna att hon hittar en instruktör som hon faktiskt vågar lyssna på (det är inte en pik mot dig, utan en förhoppning om personkemi eller någon annan bonus) och det löser sig. Men jag är nog lika skeptiskt till en positiv lösning som du...

(Omplacering behöver ju inte vara fel väg att gå, dock. Det kan ju bli riktigt bra.)
 
Man kan inte hjälpa den som inte vill ha hjälp. Tror också att hunden avlivas eller omplaceras inom ett år. :(
 
Fast nar jag vill se instruktoren ta min hund, och ber en instruktor att visa hur jag ska gora ar det ju exact for att min hund INTE kan. Att visa pa en hund som kan hjalper ju inte alls alla de som har en hund som INTE kan. Far jag se en 'handler' via atminstone en hund som inte kan, sa jag far se hunden ta sina forsta staplande steg i hur den ska gora har jag en chans att forsta hur jag kan ga till vaga med min hund som inte kan nagot.

Njaa, det håller jag inte riktigt med om. Tycker det kan vara guld värt med en målbild över hur beteendet kan se ut sen, alltså det resultatet man vill se. Det har hjälpt mig massor i t ex vallningen att någon visat övningen med en hund som kan, för att få en tydlig bild över vad vi jobbar mot.

Det innebär ju inte att instruktören bara visar färdiga beteenden. Det kan vara ett bra komplement.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 570
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 972
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 291
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 485
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp