Bukefalos 28 år!

Den ofrivilliga kursdeltagaren

Jag hade mer sett det som en problemlösning för gruppen, snarare än ett guldkantat VIP-erbjudande. En nödåtgärd, för att hjälpa dem.
 
Svarar lite generellt:
Nu har vi träffats igen och precis som @Lejonelle förslog, skickade jag fram min mest pedagogiska och trevligaste kollegan H. Jag vet med mig att jag kan bli lite bitsk. Han skulle visa henne grunderna för spår.
Spår var verkligen kalas för hunden som spårade kanon från första metern.
När hon kom tillbaka, försökte jag verkligen.
-Var det kul att spåra? Det måste ju passa din hund att få använda näsan? Säger jag.
-Nä, det var för kort. Säger hon.
-Skulle du vilja så finns möjligheten till lite extra hjälp, så kan jag hjälpa dig, Eller om du skulle vilja ha ett längre spår så kan jag prata med H eller C om du helldre vill ha hjälp av dem? Säger jag.
-Närå, vi har inga problem, det är bara här....

Pratade sen med H, eftersom jag inte varit med hela övningen, det visade sig att hunden hade farit ut och upp i hans ansikte när han stod bredvid och pratade med henne. Och han är ganska lång och cool som en filbunke. Han hade inte gjort nån affär av det, men hållit i hunden.
Matten hade kvittrat på om att det "baaara var hääär".
H sa till mig att:
-Jag vet inte vem hon lyssnar på, med inte på mig.

Tja, ibland får man nog bara ge upp. Men jag sätter en hundring på att hunden är omplacerad eller död inom ett år. Synd.
 
Så är det ju tyvärr. Man kan inte nå alla. :(
Nä, sant. Och vad det gäller att visa på deltagarnas hundar, så håller jag med dig och håller mig nog till min princip att låta bli. Jag själv gillar det inte, jag gillar inte heller om min ridlärare skulle sitta upp på min häst, om inte annat för att känna nåt hon inte kan se.
Samma med hundarna, jag kan visa en övning där jag inte lyckas förklara hur föraren ska utföra själva övningen. Det har jag gjort med den här med.
 
Alla "det är bara här" osv får mig att undra om det helt enkelt är som hon försvarar sin hund? Att hennes omgivning hemma har tjatat och gnällt och skällt över hunden så hon känner att hon måste gå i försvar direkt? Av gammal vana och för att hon egentligen vet att det inte fungerar.

Kanske det hänt något och tex sonen sagt att nu går ni kurs och hjälper inte det så får du göra dig av med hundfan. Typ.

Jag hade bett henne komma en halvtimme innan alla andra och motiverat med att hunden då får träna lite utan störning från andra hundar. Också hade jag tagit hunden och försökt visa hur bra den kan uppföra sig om föraren gör rätt. "Det är inget fel på hunden han förstår bara inte riktigt vad du menar" "Jag tänkte att jag skulle prova att gå med hunden en liten stund och se vad han svarar bäst på, alla hundar är ju individer och den här fina hunden behöver kanske behandlas lite annorlunda".

Då kan du dels förklara för hunden genom att göra rätt, dels kan hon se hur bra hunden kan uppföra sig och dels tycker kanske tanten att du är fantastisk som förstår hur underbar hennes lille voffsing är.

Kan det va värt att testa?
 
Och jag har bade hoppat av hasten och bett tranaren visa ... (och i ett fall insag da tranaren att det faktiskt inte var jag som inte gjorde ratt utan hasten som saknade den knappen. Han kunde inte gora vad vi bad om. Istallet for att kanna sig frustrerad pa mig som inte gjorde ratt, fick jag berom for hur langt jag tagit hasten)
Lika sa med hundar. Jag stracker fram 'snoret' och sager, "Vill du vara snall och visa"? Skulle inte tranaren gora det forlorar jag definitivt respecten for henne/honom. Hur ska jag som elev kunna gora nagot som tranaren inte sjav ar villig/kunnig nog att gora?
 
Jag förstår @Monstermom precis som jag förstår @hastflicka :D Men i just det här specifika fallet så tror jag att kanske hastflickas förslag skulle kunna fungera. Jag tror att ägaren behöver inse att det kanske inte är hunden det är fel utan hennes sätt att hantera den. Jag gav hunden till kursledaren på en kurs där en kursledare tyckte att jag hade fel när jag sa att det inte fungerade på min hund. Kursledaren upptäckte rätt snabbt att jag hade rätt och hjälpte mig att hitta ett alternativt sätt som fungerade för min hund och mig. ;) Men jag har varit på kurs med liknande människor som @Blandrastik beskriver och oftast är det enda som hjälper att handfast visa dem att deras hund faktiskt gör rätt om föraren gör rätt...
 
Jag hade förmodligen rivit av ägaren rätt rejält, påpekat problemen och sagt till ägaren att det var bättre för henne OCH hunden om hon aldrig tog den av gårdsplanen. Och om hon tänker göra det så får hon se till att sluta upp med att ursäkta allt hela tiden...
Ibland räcker det inte med att vara vass för att nå fram, ibland får man agera bulldozer...
Jag har gjort det en gång och nådde fram. Det var tandagnisslan och elände innan hundägaren kom fram till att jag hade en poäng med vad jag delgivit den...
Men det beror förstås också på vad det är för sorts människa man har framför sig.. Det får man liksom kolla upp och känna av innan. Med den jag rev av så var det en person som klarade det och som kunde se sin egen roll efter jag hade påpekat det på bulldozervis.. ;)
 
Jag hade förmodligen rivit av ägaren rätt rejält, påpekat problemen och sagt till ägaren att det var bättre för henne OCH hunden om hon aldrig tog den av gårdsplanen. Och om hon tänker göra det så får hon se till att sluta upp med att ursäkta allt hela tiden...
Ibland räcker det inte med att vara vass för att nå fram, ibland får man agera bulldozer...
Jag har gjort det en gång och nådde fram. Det var tandagnisslan och elände innan hundägaren kom fram till att jag hade en poäng med vad jag delgivit den...
Men det beror förstås också på vad det är för sorts människa man har framför sig.. Det får man liksom kolla upp och känna av innan. Med den jag rev av så var det en person som klarade det och som kunde se sin egen roll efter jag hade påpekat det på bulldozervis.. ;)

Jag håller med.

Jag hade lagt fram det i stilen att antingen gör du som jag säger eller så måste du hitta en annan kurs och tränare.
Man måste ju i vissa lägen inta rollerna elev och lärare annars känns det ju lönlöst.

Passar inte konceptet och inte är mottagligt hos deltagaren finns ingen mening att närvara öht skulle jag anse. Det måste finnas tro och tillit om det ska fungera och om utvecklingen ska gå framåt
 
Tack för bra input. Jag ska föreslå att hon kommer en halvtimme tidigare nästa gång, som @Snuffsan var inne på.
Sen får jag nog testa att ta i hunden själv.

@Blandrastik kom också ihåg att alla frön du planterar kanske inte gror på en gång. Det kan ligga och mogna och börja växa långt senare. Så ge det du kan ge just nu, mer kan du inte göra, och det är gott nog. Kom också ihåg att du ser ekipaget 1-2 timmar i veckan under några månader, en hund som kanske har sin brötigaste period just nu, döm inte helheten baserat på det. Det finns så mycket bakom varje människa som man inte vet. Om hon har levt rätt länge och haft flera hundar före den här har hon ju troligen minst 20 års erfarenhet av hund och det måste ju ha lärt henne någonting?
 
Man kan inte hjälpa den som inte vill ha hjälp. Naturligtvis ska man försöka - men nog :devil: har den som anmält sig till kurs ett eget ansvar om de vill få ut något av kursen i fråga?

Jag har gått många kurser genom åren och stött på liknande hundägare som den TS beskriver. Det blir lätt bortkastad tid för oss övriga kursare eftersom problem-matten tar så mycket tid och kraft från instruktören. Om de är flera blir det lätt att en får hålla på med "problemet" medan den andra får ta resten... och har man hundvana sen innan och en lätthanterlig hund kan det gå mer än ett kurstillfälle utan att någon instruktör haft tid med en.
 
Jag förstår vad du menar, men det kan vara ett problem om man som instruktör på brukshundklubb erbjuder privatlektioner. Inte säkert att @Blandrastik har det problemet, men jag vet att det var så på den brukshundklubben där jag var aktiv.
Man kan ju erbjuda privatlektion i klubbens regi? Så gör vi hos oss, alla pengar går till klubben.
 
Jag hade förmodligen rivit av ägaren rätt rejält, påpekat problemen och sagt till ägaren att det var bättre för henne OCH hunden om hon aldrig tog den av gårdsplanen. Och om hon tänker göra det så får hon se till att sluta upp med att ursäkta allt hela tiden...
Ibland räcker det inte med att vara vass för att nå fram, ibland får man agera bulldozer...
<snip>

"Man fangar fler flugor med honung an med vinager" finns ett bra uttryck pa Engelska.
Jag har lamnat kursen mer an en gang for att tranaren varit oforskamd. Vid ett tillfalle, tredje eller fjarde lectionen pa min forsta hundkurs faktiskt, gick jag mitt i en lection nar han forst skrek (well, kanske inte skrek, men han var super arrogant och fick mig att kanna mig ungefar 2 cm hog) till mig och sedan var for hardhant (i mitt tycke) mot en annan hund. Nu forstar jag vad han gjorde med den hunden och aven om jag tycker att det finns battre metoder sa forstar jag och tycker inte att det var fel langre.
Hade han lungt och sansat sagt att, "Jag gor sa har for att ..." och forklarat och inbjudit till "dumma" fragor istallet for att vara "HUND TRANAREN" som alla maste LYSSNA pa och gora som han sager hade jag nog varit kvar dar for fler kurser.

Det har ar inte en stor stad och jag kan ju tala om att jag inte direkt rekommenderade honom som instruktor efter det. Jag berattade hos veterinaren, pa tavlingar, pa alla kurser efterat ... Alla jag kom i kontakt med som var interesserade av hund kurser fick veta det. Och nagra som inte var intresserade ocksa.:p

Som instruktor, larare, whatever, ar det viktigt att komma ihag att vi manniskor har en formaga att forsta respons mot kritik mot vara nara och kara ar att ga in i forsvar (tank bara pa mamma tigern som kommer ut nar lararen har nagot negativt att saga:nailbiting:) ... det ar likadant med vara djur. Forsta respons ar oftast att stiga in i forsvar. Ar det negativa sagt vanligt och, framfor allt inte anklagande, sjunker det ofta ner och far personen att tankt till och blir mer oppen for nya diskussioner ... kanske inte direct men sa smaningom.

SA ... hade du "rivit av" mot mig hade du inte bara forlorat en kund for all framtid, du hade formodligen ocksa forlorat alla mina vanner och bekanta pa dina kurser.
 
Men i det här fallet har vi en kursdeltagare som a) förnekar att hon har problem och b) vägrar att lyssna på instruktörerna. Hur kan man få en sådan person att fälla ner taggarna under en hundkurs utan att det går ut över de andra kursdeltagarna?
 
Tack för bra input. Jag ska föreslå att hon kommer en halvtimme tidigare nästa gång, som @Snuffsan var inne på.
Sen får jag nog testa att ta i hunden själv.
Och jag tycker att alla hundar går löjligt bra när någon annan kommer och tar över "bara så där". Så jag förstår faktiskt inte vad det ska ge. Jag kan också ta någon annans hund och visa upp den mest fantastiska kontakten och lydnaden trots att jag är en kass förare.
 
Men i det här fallet har vi en kursdeltagare som a) förnekar att hon har problem och b) vägrar att lyssna på instruktörerna. Hur kan man få en sådan person att fälla ner taggarna under en hundkurs utan att det går ut över de andra kursdeltagarna?

Genom att ta det utanför kurstid? Blandrastik har ju skrivit att hon provar en halvtimme innan.
 
"Man fangar fler flugor med honung an med vinager" finns ett bra uttryck pa Engelska.
Jag har lamnat kursen mer an en gang for att tranaren varit oforskamd. Vid ett tillfalle, tredje eller fjarde lectionen pa min forsta hundkurs faktiskt, gick jag mitt i en lection nar han forst skrek (well, kanske inte skrek, men han var super arrogant och fick mig att kanna mig ungefar 2 cm hog) till mig och sedan var for hardhant (i mitt tycke) mot en annan hund. Nu forstar jag vad han gjorde med den hunden och aven om jag tycker att det finns battre metoder sa forstar jag och tycker inte att det var fel langre.
Hade han lungt och sansat sagt att, "Jag gor sa har for att ..." och forklarat och inbjudit till "dumma" fragor istallet for att vara "HUND TRANAREN" som alla maste LYSSNA pa och gora som han sager hade jag nog varit kvar dar for fler kurser.

Det har ar inte en stor stad och jag kan ju tala om att jag inte direkt rekommenderade honom som instruktor efter det. Jag berattade hos veterinaren, pa tavlingar, pa alla kurser efterat ... Alla jag kom i kontakt med som var interesserade av hund kurser fick veta det. Och nagra som inte var intresserade ocksa.:p

Som instruktor, larare, whatever, ar det viktigt att komma ihag att vi manniskor har en formaga att forsta respons mot kritik mot vara nara och kara ar att ga in i forsvar (tank bara pa mamma tigern som kommer ut nar lararen har nagot negativt att saga:nailbiting:) ... det ar likadant med vara djur. Forsta respons ar oftast att stiga in i forsvar. Ar det negativa sagt vanligt och, framfor allt inte anklagande, sjunker det ofta ner och far personen att tankt till och blir mer oppen for nya diskussioner ... kanske inte direct men sa smaningom.

SA ... hade du "rivit av" mot mig hade du inte bara forlorat en kund for all framtid, du hade formodligen ocksa forlorat alla mina vanner och bekanta pa dina kurser.
Förmodligen hade jag inte haft anledning att riva av dig. Det handlar inte om att vara oförskämd utan om att nå fram.
 
Jag har haft samma på mina kurser och har sagt att jag vill hålla så få allmänlydnadskurser som möjligt. Den här typen av hundägare stjäl energi och tid från de andra deltagarna och jag känner som instruktör, att de dödar min vilja att hjälpa till och hålla kurser.

När man bara får ett och samma svar så är de helt låsta och låset är skyddat med armerad betong. Personligen har jag valt att inte ta fram vare sig min mentala betongborr eller min inre mentala låssmed. Det kan låta hårt men varför ödsla tid när hon inte ens är nöjd när det går bra?

Det folk i regel glömmer är att vi SBK-instruktörer är ideella. Jag tycker det finns gränser för hur mycket tid man som ideell instruktör, ska plöja ner i ett ekipage utanför kurstillfällena.

Personligen hade jag rutit ifrån att nu fick hon sluta komma med dåliga ursäkter, inse problematiken och komma in i matchen. De gånger jag har gjort det, har jag nått betydligt bättre framgång än de gånger jag har försökt lirka och "så frön". Chock är obehagligt men kan göra underverk på betongarmerade lås ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 570
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 972
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 291
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 485
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp