Den perfekta hunden för oss - finns den?

Ha ha! Oh no! De andra hade nästan övertygat mej ju 😅 😂😂

Mvh Miks

Men ni kan ju välja bort valpen som inte är så tillgiven och på som ni vill. Valpen som håller avstånd och är "stolt" kan ni ju välja bort. Välj valpen som kommer fram beter sig på det sätt som ni tilltalas av. De är ju individer.

En av de pudlar jag träffat (storpudel) var glad och flamsig när man träffade henne på ett sätt som definitivt påminner väldigt mycket om retriever-flamsigheten! Det var en speedad och superglad hund som helst hoppade upp i knät på en oavsett om man träffat henne innan eller inte!

En annan (också storpudel) var lugnare men väldigt kelig och trevlig. Inte lika på och inte lika hög energinivå men inte det minsta avståndtagande och "stolt" utan kröp gärna upp bredvid en i soffan och mös och ville bli klappad.
 
Dalmatiner? Färgen stämmer inte, men en hel del annat gör det. Den är tillräckligt stor, lugn inne och aktiv ute. Den är smart och lekfull. Den har använts som cirkushund. Den är inte skällig, men kan vakta sin flock. Det finns en omplacering och en valpkull på rasklubbens sida:

Om rasen | (dalmatiner.nu)
 
För ca 25 år sedan kom filmen 101 dalmatiner, vilket gjorde att rasen blev väldigt populär och det är aldrig bra för för en ras. Dalmatinerns mentalitet försämrades då, men nu är det så längesedan så uppfödarna borde ha kunnat få ordning på aveln. Jag har inte koll på läget idag. Kanske nån annan kan svara.

Jag ser att det finns några facebook-grupper för dalmatinerägare och intresserade. Där bör finns en del svar på hur rasen är idag.
 
Senast ändrad:
Jaktlabbar är mer slimmade i modellen men kräver också betydligt mer aktivering än en utställningslabbe. Sambon har en nätt feminin tik på ca 20 kg, perfekt storlek. Det finns vad jag vet också de som avlar på en "korsning" mellan jaktmodellen och utställningsmodellen som är lite mer easy going på arbetsfronten men med en mer sportig exteriör.
Att korsa jaktlinjer med utställningslinjer ger lika gärna otypiska hundar både utseendemässigt som mentalt (fula hundar som inte kan arbeta). Att tro att det ska ge det bästa av båda är ju lika fel som att tro att blandrasavel ger det bästa av båda raserna. Jaktlinjerna och utställningslinjerna inom både spaniel och retriever är så skilda att de i praktiken blir som två olika raser. En jaktlabrador skaffar man om man är ute efter en hund som har de arbetsegenskaperna för att man ska syssla aktivt med retrieverjakt(prov). Är det bara en lättare labrador man är ute efter, så föds sådana i vanliga kullar också.
 
Att korsa jaktlinjer med utställningslinjer ger lika gärna otypiska hundar både utseendemässigt som mentalt (fula hundar som inte kan arbeta). Att tro att det ska ge det bästa av båda är ju lika fel som att tro att blandrasavel ger det bästa av båda raserna. Jaktlinjerna och utställningslinjerna inom både spaniel och retriever är så skilda att de i praktiken blir som två olika raser. En jaktlabrador skaffar man om man är ute efter en hund som har de arbetsegenskaperna för att man ska syssla aktivt med retrieverjakt(prov). Är det bara en lättare labrador man är ute efter, så föds sådana i vanliga kullar också.
Jag är inte tappad bakom en vagn, med tanke på hur anti blandrasavel jag är så fattar jag att inte alla valpar i en "blandkull" blir "best of both worlds". Jag påtalade bara att det finns uppfödare som blandar linjerna med just den målsättningen om man nu tycker det är svårt att hitta svensson-labradorer som inte ser ut som hängbuksvin. Precis som i vilken elitavlad superduper machokull som helst så gäller det ju att välja noga. Det är långt ifrån alla renavlade kullar där samtliga valpar blir 100% perfekta, så oavsett vad för hund man ska ha så får man göra sin hemläxa.
 
Dalmatiner? Färgen stämmer inte, men en hel del annat gör det. Den är tillräckligt stor, lugn inne och aktiv ute. Den är smart och lekfull. Den har använts som cirkushund. Den är inte skällig, men kan vakta sin flock. Det finns en omplacering och en valpkull på rasklubbens sida:

Om rasen | (dalmatiner.nu)
Jag tror faktiskt inte jag skulle rekommendera Dalmatiner till någon med småbarn. Alla jag vet med Dalmatiner har omplacerat eller avlivat pga mentaliteten...
 
Utifrån det jag har läst så skulle jag inte rekommendera dalmatiner.


Dalmatinern är spretig, det finns alltifrån vassa och veka individer till mjuka clowner. Att rasen är spretig är ett problem, och att det finns uppfödare som avlar på tveksam mentalitet. Ett annat stort problem är att folk dras till den pga utseendet, att man har noll koll på hur man söker sig till BRA hundar och noll koll på vad man har i kopplet.

Jag har i dagsläget 3 st, jag har haft totalt 6 st. Jag har aldrig avlivat eller omplacerat någon pga mentaliteten. Men jag vet också vad jag ska titta efter.. Det finns bra hundar, men det finns mycket skit också.

Sen beror det ju också på vad man söker, och vad man förväntar sig. Man kan inte förvänta sig att få en retriever när man köper en dalmatiner. Dalmatiner ska vara något reserverade och ha lite integritet, det bör man vara medveten om. Det är dock absolut inte samma sak som att hugga utan att varna eller att vara rädd, som vissa gärna försvarar..

Jag har både dalmatiner och retriever och jag skulle inte lämna någon av mina raser ensamma med barn eller låta barn göra vad som helst med hundarna. Skillnaden är att dalmatinerna snabbare känner sig trängda, flatten accepterar mer skit innan hon visar obehag.
 
Goldens och labbar dreglar :rofl:
Kan säga att mina goldens är allt annat än tråkiga. Många anser att goldens är barnsäkra men de toppar också bitstatistiken så hur barnsäker en hund är hänger mycket på föräldrarna och hur de lär barnen att hantera hunden. De allra flesta labbar och goldens blir större än 50 cm.
Utifrån det du listar tycker jag också ni ska kika på spaniels :) googla efter uppfödare, lä vilka hundar de parat tidigare och kolla tidigare kullar, föräldrar och släktingar statistik och meriter på rasdata för att få koll på historiken. Lycka till!
 
Färgen stämmer väl definitivt...😄
Ok, ser nu att ts kan tänka sig en ha en svart/vit hund. Dalmatinern är mer vit än svart och ts vill inte ha en vit hund.

Dalmatinern kanske ändå går bort efter vad som skrivits i tråden om rasens mentalitet. Jag känner bara till två dalmatiner och de har inte haft dålig mentalitet. Som alltid måste den som funderar på en valp kolla upp föräldrar, hälsostatus och bra om det finns mentaltest gjorda på föräldrarna. Någon skriver om att det finns ett flertal oseriösa uppfödare, men de flesta uppfödare i SKK är väl ändå seriösa?:)
 
ED4354D0-E99A-4FDD-AC4B-E97B6E4E5174.jpeg

Typ lika mycket svart som vitt :D Hon är svensk och estnisk utställningschampion så absolut godkänd. Finns de med ännu mer färg också.
 
Såg att det finns över 40 uppfödare av dalmatiner på SKK:s hemsida. Det var fler än jag trodde. Bland dessa bör det finnas flera som avlar på mentalbeskrivna hundar.
 
Såg att det finns över 40 uppfödare av dalmatiner på SKK:s hemsida. Det var fler än jag trodde. Bland dessa bör det finnas flera som avlar på mentalbeskrivna hundar.
Alla är inte aktiva. Och ja, det finns en del som avlar på mentalbeskrivna hundar men att utvärdera beskrivningen verkar många ha missat, det används mest som en merit att ens ha gjort beskrivningen.

Sen kan jag tycka att BPH är lite väl vagt. Jag vet flertalet hundar som har riktigt fina siffror på BPH men som inte alls är mentalt stabila i vardagen.
 
Alla är inte aktiva. Och ja, det finns en del som avlar på mentalbeskrivna hundar men att utvärdera beskrivningen verkar många ha missat, det används mest som en merit att ens ha gjort beskrivningen.

Sen kan jag tycka att BPH är lite väl vagt. Jag vet flertalet hundar som har riktigt fina siffror på BPH men som inte alls är mentalt stabila i vardagen.

Jag såg på avelsdata att det föds ca 16-18 kullar och knappa 160 individer per år. Det blir ju inte mycket att avla på om man räknar bort de som inte beskrivs, de som gör dåliga beskrivningar och sen de som har hälsoproblem mm. Så jag förstår att det är svårt att hitta en bra. Det måste vara svårt att vara uppfödare i rasen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 094
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 029
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 429
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp