Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Aha, jag försökte bara få en bild av hur det fungerade där du arbetar.

Det är ju inte bara att mocka och sopa stallgången som man får lära sig under en utbilding som man har användning av i arbetet. Det skulle du vetat om du gått en.

Nej, det är en av några anledningar till att DU föredrar spiltor, de andra anledningarna är också mest till fördel för människan, inte för hästen.



QUOTE]


:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Spiltor
+ lär sig stå uppbundna
Det gör boxhästarna också, på stallgången

+ behöver inte fångas för att hanteras
Ingen av hästarna i stallet behöver fångas på nåt sätt, de står med huvudet vid dörren och väntar

+ blir inte bakskygga
Blir inte boxhästarna heller eftersom de hanteras på stallgången där man går runt dem överallt

+ riskerar aldrig att få avföring i maten, mindre risk för mask
Då har du inte sett en vig 1-åring i spilta

+ blir säkrare att hantera för nybörjare
Vettetusan. När jag var liten och gick på ridskola var det en del hästar som inte släppte ut en från spiltan när man gick in med mat. En stor rumpa mot väggen och vips så kom man inte ut. Det var skitläskigt. Samma sak med surhästarna som stod och hotade. Hästarna i box hanterade man från huvudändan direkt, utan att behöva gå in till dom.

+ betraktar inte sin spilta som sitt revir som den måste skydda
Aldrig sett en häst skydda sin box heller

+ lär sig att inte försvara sig när dom vill vara ifred (människan får sätta upp vilotider om hästen behöver det)
Samma som ovan. De hästarna jag umgås med blir glada när man kommer, inte tjuriga

Box
+ hästarna kan inte ta sig lösa
Ehum, jo

-hästen sliter på lederna för varje nytt varv i boxvolten
Inga av hästarna i vårt stall vandrar runt

- boxdörren behöver öppnas för att man ska kunna höfodra
Nopp, vi har en lucka i taket så man släpper ner höet direkt i hönätet. T.o.m. smidigare än att släpa hö ut i hagen samt till spiltorna

- behöver oftast fångas för att hanteras
Som sagt, nej. De här hästarna står glatt med huvudet mot dörren när man öppnar och skulle gärna smita ut om de hann

- bakskygghet tränas inte bort
Jo, på stallgången

- riskerar att få avföring i maten, risk för mask
Jo risken finns väl, men jag har inte sett att de gjort det någonsin. Kanske beror på krubbans utformning.

- hästen kan bli revirtänkande och försvara sin box när nybörjare kommer
Nej, de står glada och vill ut, nybörjare eller inte

- lär sig att den kan gå undan i ett hörn för att vara ifred, respekterar inte människan det så försvarar hästen sig.
Nej. Nu verkar inte de här hästarna vilja vara ifred alls, men de gör aldrig något elakt mot folk.

- mindre rörelsefrihet än på lösdrift
Ja såklart




och för MIG så är spiltor mycket bättre för att:
* Jag sparar plats i stallet.
Ja absolut

* Stallet värms upp fortare med fler hästar på mindre yta.
Fast det beror ju snarare på antalet hästar i stallet än antal boxar/spiltor

* Jag sparar massor av strö.
Också där beror det väl på grisigheten hos hästarna. En av de i spilta i vårt stall grisar otroligt och måste tömmas helt ofta, medan några av de i boxar har en kiss-o-bajshörna så det är jättelätt att mocka

* Jag besparar mina knän och rygg tack vare kortare mockningstid och mindre jobb.
Se ovan

* Jag har bättre översyn över mina hästar, det är lättare att se att hästarna är OK i en spilta än i en box.
Hurdå?

* Jag slipper slänga hö som är nertrampat i avföringen.
Samma där, har hästen en bajshörna så slipper man det i box också

Jag föredrar box endast för att jag tycker hanteringen av hästen är läskigare i spilta. Det är trångt, jag känner mig trängd och jag föredrar att kunna hantera hästen från huvudändan direkt, vilket vi kan göra i box. Jag pysslar överhuvudtaget inte med hästarna i box eller spilta utan gör det på stallgången.

Men visst kan jag förstå att en tjurig häst kanske blir mer oberäknelig i box, men å andra sidan slipper man ju bli sparkad i tid och otid. I den ridskolan jag gick på när jag var liten fanns en spilta som man fick rusa förbi, där kom det hovar lite då och då. Eller så lärde sig hästarna att stänga in oss ungar i spiltan genom att trycka rumpan mot väggen.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Men snälla du!! förstå vad jag menar... det är inte så himla dumt med spiltor!! varför har hästar genom tiderna nästan alltid stått i spiltor för???
Jag har en bekant som har en arab/vbl valack, han är runt 7 år och han står fortfarande och stuttsar på gången även fast matte ignorerat honom...Hästar är alla olika individer och funkar olika på olika saker!! men detta funkade på detta 4 åriga fbl, DÄRFÖR har jag min unghäst i spilta. Jag har som sagt två spiltor och en STOR box och planerar bygge för lösdrift i en hage på 3hk, när det är klart så åker de ut alla hästarna och det är vad jag kallar det naturligaste för hästen=naturlig hästhållning.
Även jag tycker att det finns nackdelar med spiltor och fördelar med box men som det ser ut idag så funkar detta jätte bra för mina hästar.;)

Att hästar förr stod i spiltor berodde nog mest på följande.....
En arbetshäst hade samma typ av inkvartering som korna, korna hade bås och hästen spilta. Man hade inte "uppfunnit boxen". Man släppte ju inte ut hästen i någon hage heller utan den utevistelse den hade förutom sitt arbete var isf. att den var tjudrad i marken i grimma med kedja alt. rem runt benet.

Sen har vi haft ett militärt kavalleri, där skulle det vara utrymmesbesparande och lättåtkommligt, därav spiltor. Och den beridna eran var ju danande för hästhållning. Ingen tänkte då på att en häst behövde sträcka ut sig i spiltan ens.

Kicki :)
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Man släppte ju inte ut hästen i någon hage heller utan den utevistelse den hade förutom sitt arbete var isf. att den var tjudrad i marken i grimma med kedja alt. rem runt benet.
Var har du fått det ifrån?

LIA
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Boxar ger inte rörelsefrihet ett jäkla dugg bättre än spilta anser jag. För hästen, som är ett strövdjur är valet mellan spilta och box som att välja mellan pest eller kolera. Gruppbox kan ge ngt bättre rörelsefrihet, men lösdrift är den enda uppstallningsformen som erbjuder rörelsefrihet.
och om nu hästen vill ranta runt, runt, runt under natten, är det då kanonbra med en tremetersvolt som bara går åt det enda hållet? ja hästar tänker inte "nu har jag gått i höger varv fem minuter, nu är det dags att vända" utan dom fortsätter och forsätter och fortsätter att gå i samma varv, hur snedslitna blir inte dom hästarna?

mina argument för HÄSTEN i spilta vs box

Spiltor
+ lär sig stå uppbundna
+ behöver inte fångas för att hanteras
+ blir inte bakskygga
+ riskerar aldrig att få avföring i maten, mindre risk för mask
+ blir säkrare att hantera för nybörjare
+ betraktar inte sin spilta som sitt revir som den måste skydda
+ lär sig att inte försvara sig när dom vill vara ifred (människan får sätta upp vilotider om hästen behöver det)

- hästar kan ta sig lösa (dessa ställs i box)
- risk för skavsår av grimman (löses med nackludd samt grimfri hagvistelse)
- mindre rörelsefrihet än på lösdrift


Boxar
+ hästarna kan inte ta sig lösa
- hästen sliter på lederna för varje nytt varv i boxvolten
- boxdörren behöver öppnas för att man ska kunna höfodra
- behöver oftast fångas för att hanteras
- bakskygghet tränas inte bort
- riskerar att få avföring i maten, risk för mask
- hästen kan bli revirtänkande och försvara sin box när nybörjare kommer
- lär sig att den kan gå undan i ett hörn för att vara ifred, respekterar inte människan det så försvarar hästen sig.
- mindre rörelsefrihet än på lösdrift



övriga grejer är onödiga att ta upp då man lätt skapar samma förutsättningar vad det gäller:
* Utsikt, fönster placeras i varje box/spilta, väggarna består av delvis helvägg och galler så att hästen får tillräcklig utsikt i stallet.
* Utevistelse är lätt fixat och har inget med uppstallingsformen att göra.
* Måtten på box/spilta ska vara anpassade efter hästen.
* Ovanor uppkommer av DÅLIG STALLMILJÖ, inte av en box eller spilta i sig.
* Alla hästar som inte trivs eller klarar av att stå i box/spilta ska givetvis stå i det motsatta.

jag är inte boxhatare men anser att spiltor är otroligt bekväma och så länge det inte kommer fram konkret forskning på att hästar mår och presterar sämre i spilta och blir sjukare och dör fortare så tänker jag inte hata spiltor..

och för MIG så är spiltor mycket bättre för att:
* Jag sparar plats i stallet.
* Stallet värms upp fortare med fler hästar på mindre yta.
* Jag sparar massor av strö.
* Jag besparar mina knän och rygg tack vare kortare mockningstid och mindre jobb.
* Jag har bättre översyn över mina hästar, det är lättare att se att hästarna är OK i en spilta än i en box.
* Jag slipper slänga hö som är nertrampat i avföringen.
* Med mer ventilation i ett mindre OCH öppnare utrymme blir luften inne i stallbyggnaden bättre för både mig och hästarna.



ang nya lagförslag anser jag att spiltor ska få byggas och vara strikt måttanpassade och ha godkänd utsikt. Tiden i en spilta ska vara maximalt 10-12 timmar i sträck och maximalt 14-16 h per dygn.
Förutom att jag tycker att spiltor bör få finnas så ska det komma lag på utevistelse som gäller hästar som hålls i spilta, box eller gruppbox.



och snälla, läs igenom allt innan ni kommenterar :bow: hoppas på att få vettiga argument och kommentarer i denna tråd och ingen skitkastande hit och dit..

let the fight begin.. :D









min häst står i box, hon mår bra av det. lättare att bli sparkad i spilta.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Har inte många argument eller kommentarer men jag anser att när en häst står i en box skall den ha lugn och ro och vila. Sköta hästen kan man göra i stallgången. Står hällre i en 12 m2 box än i en spilta. Det är iallafall vad jag anser är bäst för min häst. Sen så tycker alla olika. ;)

Har aldrig haft problem med att hästen skulle "bajsa" i maten, bli skygg, eller liknande. Sen kan spiltor vara en fördel på ridskolor då hästen redan är uppbunden och det blir lättare för eleverna osv.

Men i privata sammahang är box en självklarhet i hur jag ser det. Har aldrig varit med om att jag eller någon annan haft problem med hästar som står på box.

Vi bygger nytt stall nu, bara boxar, skulle jag se en privatperson som byggde nytt stall med bara spiltor så skulle jag se det som ett kostsammare sätt att få in flera hästar, eftersom spiltorna inte tar lika mycket plats.

Box VS Spilta - Box :p


önskar när ja gick på ridskole att ponnyerna stått i box :confused: Många va bakskygga o vissa arga.
Minns en gång ja hann precis slita under en liten pojk när hästen skulle kicka..

så hua för spilta. men mina kan stå det under en tävlingsdag. det är inga problem. men skulle aldrig ställa dom i ett spilta på natten..

ja föredrar med box. helt klart. o ja skulle släppa in vem som helst hos båda mina hästar..

självklart vore ju en underbar hage och en stooor ligghall att föredra :D men har man inte dom möjligheterna så =)
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

det är för att fokuset ska ändras.. de flesta här verkar tycka att box är rena himmelriket jämfört med spilta och bara hästen får box kommer hästen att må supermycket bättre och vara gladare, trevligare, säkrar och vackrare än om den står i spilta..

skillnaden mellan box och spilta i det stora hela sammahanget än minimal, så varför lag om en pyttesak när det finns viktigare saker för en häst välbefinnande?..


ja visst du inte att hästen blir vackrare i en box än en spilta??? ;)

ja menar desto större hus jag har desto vackrare blir jag :rofl:

sorry men va tvungen
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

skillnaden mellan box och spilta i det stora hela sammahanget än minimal, så varför lag om en pyttesak när det finns viktigare saker för en häst välbefinnande?..

För att det är första steget. Rom byggdes inte på en dag. Idag spiltor, imorgon hag-storlek och utevistelse!
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Var har du fått det ifrån?

LIA

Bl.a på den här gården som är min mans hemställe sedan flera generationer satt man tjuder på hästarna. Min mans farfar höll gårdens arbetshästar i tjuder, en "mäla" stacks ned i backen och hästen sattes i kedja. Sedan flyttades den runt allt eftersom betet tog slut. Vintertid gjorde hästen sitt dagliga jobb, ingen gick och släppte ut i någon hage på morgonen. Flera bönder häromkring hade sina arbetshästar på samma sätt. Vet inte var du bor någonstans men här uppe var det ett vanligt tillvägagångssätt. När hästen inte användes lika aktivt i skördearbete och dyligt så släpptes den ibland med ungdjur på ett utskifte.

Kicki :)
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Längre söderut (Södermanland/Östergötland) var det förmodligen vanligare med stängsling runt ägorna, så hästarna gick i hagar med undantag av perioder då det var mycket arbete. Då stod dom ofta i spilta, mest för att vara lätt åtkomliga tror jag.
Vintertid var det vanligare att dom var i spiltan, men även då kunde dom vara ute i hagar dagtid.

Fast det kan väl ha varit olika även här nere.

LIA
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Kan de utmärkt väl lära sig i box med.



Eh, nu vet jag inte vad du har för hästar, men mina sticker ut huvudet över dörren när jag kommer. Dvs ingen 'infångning' att tala om.




Det blir inte boxhästar som hanteras ur alla vinklar heller. Jag sätter medvetet krubba + vattenhink strategiskt för unghästar, så varje gång jag fyller vatten går jag bakom den.



De får inte mask så, maskäggen måste kläckas för de ska få i sig dem igen. Så helt omöjligt att få mask den vägen.



Det där är sant till viss del, en snäll boxhäst är mkt lättare att hantera än en grinig spilthäst.



Det där har snarare med typ av häst än inkvarteringen, en häst som anser att den har ett revir att försvara kommer göra det oavsett.



Varför skulle de lära sig det i box menar du?



Varför förutsätter du att de boxvandrar? Se det istället som att hästen kan välja att röra sig, rulla, titta på olika saker/åt olika håll, ha större social kontakt med andra hästar etc.



Beror HELT på hur du designar boxarna. Jag kan fodra alla tre utifrån utan problem.



Det där är inte ett boxproblem, det är ett MÄNNISKOproblem om människan inte kan acceptera hästens behov av att få vara ifred ibland.



Fast det finns ju bevis såtillvida att stillastående är nedbrytande för en häst, och de har större möjlighet till 'bensträckare' (UTAN att boxvandra) i box.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: Instämmer!!!!!
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 724
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 397
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp