Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

det bästa alternativet har mina svärföräldrar.. De har ALLA (halvblod,fullblod,nordisar,islänning m.m.) sina hästar stående på lösdrift och tas in en gång om dagen i sina spiltor för att äta kraftfoder!! bättre kan inte hästarna ha!!:banana: :smirk:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

det bästa alternativet har mina svärföräldrar.. De har ALLA (halvblod,fullblod,nordisar,islänning m.m.) sina hästar stående på lösdrift och tas in en gång om dagen i sina spiltor för att äta kraftfoder!! bättre kan inte hästarna ha!!:banana: :smirk:
ja det tycker jag också låter utmärkt, ta in hästarna och låta dem äta kraftfoder och om man sköter om den inne i spiltan..

där gör ju verkligen box eller spilta ingen skillnad alls då hästen bara äter och hanteras där..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

vi har med sjukhagar :D men vi använder ibland en box oxå så de kan röra sig mer fritt om de har lymfangit eller nåt sånt (när de inte e ute i sjukhage då dvs på kvällen/natten).
jo, fast det är svårt att skaka fram en extra box om boxhästarna behöver siga.. hos oss är det 2 av boxhästarna som ej pallar spilta, de sliter sig såfort man tittar bort, de två andra är för stora även i våra största spiltor.. och givetvis skulle nån av privatisarna ALDRIG låna ut sin box och låta privathästen stå i spilta :( så ja egentligen bör man ha någon extrabox ledig i nödfall..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

ja det tycker jag också låter utmärkt, ta in hästarna och låta dem äta kraftfoder och om man sköter om den inne i spiltan..

där gör ju verkligen box eller spilta ingen skillnad alls då hästen bara äter och hanteras där..


Med tanke på att de börjar lära hästarna detta ganska tidigt, ca ½år gammla så har dom inga hästar som strular på något sätt överhuvudtaget.. Deras hästar är alltid de som går in i transporterna först på träningar och div evenemang utan problem även när de är unghästar!!!

Detta är något för alla hästmänniskor att utgå ifrån!!! om man vill ha väluppfostrade och livsglada hästar vill säga!!
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

hästar som inte passar i spilta ska ju stallas på box istället.. jag har inte sagt annat..

skrämmande att du hellre väljer bort bra foder bara för att hästen ska stå på box.. jag kan visa dig en bild på en stackars islänning som fick 200 g havre och 7 kg silage med en kvot på 1,6, han stod ute med hagkompisar 7-22 och stod på box nattetid men han mådde piss pga fodret..

jag tror jag uppfattade det fel...
jag trodde du ville veta vad som var viktigast för mig om man inte tänker på uppstallningen...
Sorry


För mig är det viktigast med ett bra foder osv...
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

okai, men vad är enligt dig minst viktigast av alternativen då? :)

* utprovad utrustning som provas om 2 ggr om året..
* väl godkänt stråfoder i rätt mängd och uträknad foderstat..
* maximerad utvistelse i flock i stor kuperad hage..
* ridas varierat inne och ute, på terrängbana och i skog & backar..
* boxar istället för spiltor..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Du har alltså ingen utbildning FÖR ett hästskötar eller instruktörjobb.

Det är inte ovanligt att man som hästsköttare mockar runt 15 boxar. Det är inte det optimala men det har jag heller aldrig påstått. Man har alltid ett val, man behöver inte ta jobbet om man inte tycker att det är bra arbetsvilkor.

Att förespråka spiltor för att man som stallpersonal/stalltomte tycker att det är "jobbigare" och tar längre tid att mocka boxar är ju sjukt.

men som de flesta kommuner tycker även min att max 2 arbetare ska det behöva vara i ett stall med 25 skolhästar som det ska mockas åt och 25 privata som "behöver" gå in i boxen och äta lunch innan de leds ut igen..

jag arbetar nu, mocka 7-8 spiltor är inga problem

Så du mockar 7-8 spiltor och din kollega mockar alltså 17-18 st? eller har jag räknat helt galet. Har h*n rätt utbildning för arbetet? Har ni på eran arbetsplats kollektivavtal?
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

okai, men vad är enligt dig minst viktigast av alternativen då? :)

* utprovad utrustning som provas om 2 ggr om året..
* väl godkänt stråfoder i rätt mängd och uträknad foderstat..
* maximerad utvistelse i flock i stor kuperad hage..
* ridas varierat inne och ute, på terrängbana och i skog & backar..
* boxar istället för spiltor..

Varför måste man välja bort något av alternativen? har man inte råd att hålla hästar ska man inte heller ha någon.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

okai, men vad är enligt dig minst viktigast av alternativen då? :)

* utprovad utrustning som provas om 2 ggr om året..
* väl godkänt stråfoder i rätt mängd och uträknad foderstat..
* maximerad utvistelse i flock i stor kuperad hage..
* ridas varierat inne och ute, på terrängbana och i skog & backar..
* boxar istället för spiltor..

Varför ska jag välja?
Tycker att man ska kunna ge sin häst det den behöver...
Sen så var det inte om vad jag skulle välja och inte välja som var ämnet i tråden utan vad men tyckte om boxar och spiltor
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Ingenstanns vad jag kan se. Men då du frågade om BeastieBabes utbildning och sedan tog upp arbetsuppgifter som förekommer å och avslutar med "Hästens välbefinnande skall alltid komma före människans bekvämligehet" tolkade jag det som att du tycker att ha dåliga anställnigsvillkor är något man som anställd ska acceptera.

Tråden handlar om spilta eller box, då trådskaparen skriver att hennes knän och rygg inte klarar av att mocka 8(?) boxar och väljer därför spilta framför box tycker jag att det är dags att skaffa sig ett nytt yrke.

Så här skrev ts i först inlägget.
* Jag besparar mina knän och rygg tack vare kortare mockningstid och mindre jobb.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

och för MIG så är spiltor mycket bättre för att:
* Jag sparar plats i stallet.
* Stallet värms upp fortare med fler hästar på mindre yta.
* Jag sparar massor av strö.
* Jag besparar mina knän och rygg tack vare kortare mockningstid och mindre jobb.
* Jag har bättre översyn över mina hästar, det är lättare att se att hästarna är OK i en spilta än i en box.
* Jag slipper slänga hö som är nertrampat i avföringen.
* Med mer ventilation i ett mindre OCH öppnare utrymme blir luften inne i stallbyggnaden bättre för både mig och hästarna.

Detta låter som bra argument.....mest för dig själv!?
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

och för MIG så är spiltor mycket bättre för att:
* Jag sparar plats i stallet.
* Stallet värms upp fortare med fler hästar på mindre yta.
* Jag sparar massor av strö.
* Jag besparar mina knän och rygg tack vare kortare mockningstid och mindre jobb.
* Jag har bättre översyn över mina hästar, det är lättare att se att hästarna är OK i en spilta än i en box.
* Jag slipper slänga hö som är nertrampat i avföringen.
* Med mer ventilation i ett mindre OCH öppnare utrymme blir luften inne i stallbyggnaden bättre för både mig och hästarna.

Detta låter som bra argument.....mest för dig själv!?


:bow: :bow:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Har allt läst, JAG reagerade bara på de arbetssysslor du skrev. Men fortfarande ska ju bra arbetsvilkor gälla oavsett du är utbildad hästskötare eller inte. 15 boxar är inte bra för någon att mocka själv 5 dagar i veckan. Och jag håller med dig att om man inte klarar arbetsuppgifterna fysiskt så är det mest skonsama för sin egen kropp att försöka byta jobb.

Ifrågan box eller spilta väljer ju jag självklart box. Och jag tycker ju att man ska eftersträva att ha hästarna på ridskolor i boxar, ridskolan vart jag bor håller på å kollar om de kan bygga boxar så att fler av deras hästar kan få box om jag har fattat allt rätt. Men det är ju en ekonomisk fråga oxå, att bygga alltså. Men jag tycker att det är bra att tanken finns där å viljan att förändra. Hästarna där har daglig utevistelse. Men jag är inte emot spiltor och jag förstår att man inte kan förändra allt över en natt. En vän till mig har spiltor och boxar, hennes hästar är mer ute än inne och de verkar då inte ta någon skada av att stå i spilta.
 
Senast ändrad:
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Jag bara måste få fråga..namnet på den här tråden är ju "den stora spilta VS box tråden"..du har nog märkt själv att dina argument för spilta och mot box inte riktigt håller hos majoriteten av Buke användarna. Om vi bara plockar fram argument för/emot box/spilta tror jag också att du inser att de allra flesta hästar (ja det finns undantag) trivs bättre i en box än i en spilta.
Men du har själv ändrat meningen med tråden lite eftersom du tar upp att det finns viktigare saker för hästar än att stå i en box, dvs utevistelse i bra hagar, gärna i flock, väl uträknade foderstater, bra motion etc etc. Och där tror jag att de allra flesta håller med dig. Hellre hagvistelse under dygnets ljusa timmar i en trevlig hage med kompisar och en spilta att tillbringa resten av dygnets timmar i, än att stå i en box och glo dygnet runt. Självklart!!

Men var det verkligen vad tråden handlade om?

Personligen föredrar jag all of the above + box för alla hästar, jag tycker alla hästar förtjänar det bästa.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Har inte många argument eller kommentarer men jag anser att när en häst står i en box skall den ha lugn och ro och vila. Sköta hästen kan man göra i stallgången. Står hällre i en 12 m2 box än i en spilta. Det är iallafall vad jag anser är bäst för min häst. Sen så tycker alla olika. ;)

Har aldrig haft problem med att hästen skulle "bajsa" i maten, bli skygg, eller liknande. Sen kan spiltor vara en fördel på ridskolor då hästen redan är uppbunden och det blir lättare för eleverna osv.

Men i privata sammahang är box en självklarhet i hur jag ser det. Har aldrig varit med om att jag eller någon annan haft problem med hästar som står på box.

Box VS Spilta - Box :p


:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

hur hade den kunnat hängt sig? var grimskaftet för kort eller?

och nu drar du verkligen alla ridskolehästar över en kam.. du menar att alla ridskolehästar som står på box mår skitbra och alla som står i spilta är jävligt trötta redan efter en vecka på ridskolan? bevisa det..

Ja jag vet inte jag var inte där. men hon hade väl rullat sig och grimskaftet hade blbit för kort sen kom hon inte upp och stryptes.
Ska jag vara riktigt ärlig så tror jag inte det finns några hästar som går på ridskola mår särskillt bra. har bara sett en ridskola så jag utgår ifrån den.. men hoppas VERKLIGEN att jag har fel men i alla fall på denhär ridskolan vara alla hästar sura. tänk den att stå uppbunden i en ridskola. Vart får dom vara ifred? ingenstans ungar som inte kan något kan gå ut och in på denna ridskola Helt utan tillsyn eller hjälp av vuxna. Hästarna kunde gå 4 lektioner om dagen.
Var en liten ponny som var 20 år gammal fick bära massa ungar som var för stora och kunde gå 3 lektioner om dagen.

Dessa hästar fick inte gå ut på vardagar för det skulle vara så jobbigt för dom stackars barnen att fånga dom. hästarna fick stå inne uppbundna bara för att vänta på att folk skulle sitta och slå dom. Vilket ridlärarna lärde ut att man ska andvända spöt om hästen inte går fort. hästarna fick bara gå ut helger.

Jag hoppas verkligen att det bara var denhär ridskolan som hade det såhär men man får faktiskt tänka på hur man lär barn. lär man dom att slå hästen så kommer dom ju att göra det, dom fattar ju inte att det är fel. och hästar ska inte stå inne och vänta på människor som ska rida lika bra att lära dom det med! Man ska inte bara lära dom att rida för det är bara en del av att ha häst. dom borde verklgen lära ut allt som är runt omkring. för den dagen dom skaffar egen häst kommer dom att tröttna och säga såhär: jamen jag trodde inte det var så mycket jobb. Lär dom direkt och låt hästarna vara djur!
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

det bästa alternativet har mina svärföräldrar.. De har ALLA (halvblod,fullblod,nordisar,islänning m.m.) sina hästar stående på lösdrift och tas in en gång om dagen i sina spiltor för att äta kraftfoder!! bättre kan inte hästarna ha!!:banana: :smirk:


Och det här är ju fantastiskt intressant i sammanhanget med tanke på att det är SPILTA vs BOX som diskuteras.

:smirk:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

*KL*

Vad gäller spilthästar som trasslar in sig...

-Vanliga karbinhakar kan öppna sig så att hästen fastnar med
grimman direkt i löpringen (ja, jag har sett det hända)

- Även med korrekt tillpassat grimskaft så kan vissa hästar kliva över
grimskaftet med ett framben, när hästen sen får panik och försöker
backa så drar dom i grimskaftet och får INTE frambenet tillbaka
över igen (ja, jag har sett även det hända)

- Med korrekt tillpassat grimskaft så kan hästar trassla in ett
framben i grimskaftet så att det bildar en ögla runt ena frambenet
och när hästen får panik och backar dras öglan åt (japp, det har jag också sett hända)

- hästar som slår med framben och lyckas träffa klossen till
grimskaftet som far iväg så det grimskaftet slår knut på sig själv
och blir för kort och inte längre kan löpa i bindringen (jodå, jag har sett det med)

Så... att komma och påstå att spiltor är absolut helt säkra för hästen om bara grimskaftet är tillpassat enligt konstens alla regler är allt annat än sant.

Jag tycker inte att man ska ha hästar i spiltor, vad Beastie än säger:
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 724
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 397
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp