Den Stora "spilta VS box" tråden..

Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Och det här är ju fantastiskt intressant i sammanhanget med tanke på att det är SPILTA vs BOX som diskuteras.

:smirk:

Med tanke på att vi alla pratar häst och vad som är bäst så......
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

jo, fast det är svårt att skaka fram en extra box om boxhästarna behöver siga.. hos oss är det 2 av boxhästarna som ej pallar spilta, de sliter sig såfort man tittar bort, de två andra är för stora även i våra största spiltor.. och givetvis skulle nån av privatisarna ALDRIG låna ut sin box och låta privathästen stå i spilta :( så ja egentligen bör man ha någon extrabox ledig i nödfall..

Det är inte privatägarnas problem om ridskolan behöver en box. Privatägarna hyr ju boxen till sin häst av ridskolan.
Att kasta skit på privatägarna är att kasta skit åt helt fel håll, det är ridskolechefen som ska se till att ridskolehästarna har det bra, inte privathästägarna.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Med tanke på att de börjar lära hästarna detta ganska tidigt, ca ½år gammla så har dom inga hästar som strular på något sätt överhuvudtaget.. Deras hästar är alltid de som går in i transporterna först på träningar och div evenemang utan problem även när de är unghästar!!!

Detta är något för alla hästmänniskor att utgå ifrån!!! om man vill ha väluppfostrade och livsglada hästar vill säga!!

Går så fint så med boxhästar med.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Med tanke på att de börjar lära hästarna detta ganska tidigt, ca ½år gammla så har dom inga hästar som strular på något sätt överhuvudtaget.. Deras hästar är alltid de som går in i transporterna först på träningar och div evenemang utan problem även när de är unghästar!!!

Detta är något för alla hästmänniskor att utgå ifrån!!! om man vill ha väluppfostrade och livsglada hästar vill säga!!

Fast det har ju inget att göra med om hästarna går på lösdrift, står i box eller spilta. Det handlar enbart om hantering och vana.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

:bow: :bow: :bow: :bow:
Jag bara måste få fråga..namnet på den här tråden är ju "den stora spilta VS box tråden"..du har nog märkt själv att dina argument för spilta och mot box inte riktigt håller hos majoriteten av Buke användarna. Om vi bara plockar fram argument för/emot box/spilta tror jag också att du inser att de allra flesta hästar (ja det finns undantag) trivs bättre i en box än i en spilta.
Men du har själv ändrat meningen med tråden lite eftersom du tar upp att det finns viktigare saker för hästar än att stå i en box, dvs utevistelse i bra hagar, gärna i flock, väl uträknade foderstater, bra motion etc etc. Och där tror jag att de allra flesta håller med dig. Hellre hagvistelse under dygnets ljusa timmar i en trevlig hage med kompisar och en spilta att tillbringa resten av dygnets timmar i, än att stå i en box och glo dygnet runt. Självklart!!

Men var det verkligen vad tråden handlade om?

Personligen föredrar jag all of the above + box för alla hästar, jag tycker alla hästar förtjänar det bästa.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Jag tycker ju absolut att Box är det självklara valet. Alla mina hästar står i box, visst det är lite mer jobb men det har ingen betydelse. Jag ser att de mår bra, har bra rörelsefrihet och helt enkelt älskar sina boxar. Skulle aldrig ställa in ngn av mina hästar i en spilta. Då skulle jag tro att de hade blivit griniga.

Vad gäller ridskolor så har jag sett hur de hästarna har de i sina spiltor. De drar fram allt spån så mellan lektionerna har hästarna inget annat än ren betong att stå på. Fy vilket utnyttjande av hästar.


Att påstå att hästar är svårare att fånga tror jag inte ens du vart med om, utan bara ett dumt argument som inte håller. Inte träffat på en häst som försöker flytta på sig i boxen när man ska hämta den.

Inte heller har jag stött på en aggressiv häst i box, snarare många aggressiva som stått i spilta. Där har de ju absolut ingen chans att komma undan.

Alla hästar förtjänar att få vara ifred, oavsett om de står i Box, Spilta. Kan man då läsa hästars signaler så går man ju inte heller in och stör hästen när den visar aggressivitet eller liknande. Oavsett om hästen inte gör det så ska de ha lugn och ro. På så sätt får man en harmonisk och cool häst i Box/Spilta


BOX:: JA JA JA

Spilta: ALDRIG
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

I många länder är spiltor redan förbjudna, i vissa av dessa länder har dom aldrig ens varit tillåtna... men i fjollsverige ska inte ens en myndighet få verka för en utfasning av befintliga spiltor över flera års tid utan att det blir jämmer och elände, några ungar kan ju få sitt fritidsnöje fördyrat.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=756973


Boxar ger inte rörelsefrihet ett jäkla dugg bättre än spilta anser jag. För hästen, som är ett strövdjur är valet mellan spilta och box som att välja mellan pest eller kolera. Gruppbox kan ge ngt bättre rörelsefrihet, men lösdrift är den enda uppstallningsformen som erbjuder rörelsefrihet.
och om nu hästen vill ranta runt, runt, runt under natten, är det då kanonbra med en tremetersvolt som bara går åt det enda hållet? ja hästar tänker inte "nu har jag gått i höger varv fem minuter, nu är det dags att vända" utan dom fortsätter och forsätter och fortsätter att gå i samma varv, hur snedslitna blir inte dom hästarna?

mina argument för HÄSTEN i spilta vs box

Spiltor
+ lär sig stå uppbundna
+ behöver inte fångas för att hanteras
+ blir inte bakskygga
+ riskerar aldrig att få avföring i maten, mindre risk för mask
+ blir säkrare att hantera för nybörjare
+ betraktar inte sin spilta som sitt revir som den måste skydda
+ lär sig att inte försvara sig när dom vill vara ifred (människan får sätta upp vilotider om hästen behöver det)

- hästar kan ta sig lösa (dessa ställs i box)
- risk för skavsår av grimman (löses med nackludd samt grimfri hagvistelse)
- mindre rörelsefrihet än på lösdrift


Boxar
+ hästarna kan inte ta sig lösa
- hästen sliter på lederna för varje nytt varv i boxvolten
- boxdörren behöver öppnas för att man ska kunna höfodra
- behöver oftast fångas för att hanteras
- bakskygghet tränas inte bort
- riskerar att få avföring i maten, risk för mask
- hästen kan bli revirtänkande och försvara sin box när nybörjare kommer
- lär sig att den kan gå undan i ett hörn för att vara ifred, respekterar inte människan det så försvarar hästen sig.
- mindre rörelsefrihet än på lösdrift



övriga grejer är onödiga att ta upp då man lätt skapar samma förutsättningar vad det gäller:
* Utsikt, fönster placeras i varje box/spilta, väggarna består av delvis helvägg och galler så att hästen får tillräcklig utsikt i stallet.
* Utevistelse är lätt fixat och har inget med uppstallingsformen att göra.
* Måtten på box/spilta ska vara anpassade efter hästen.
* Ovanor uppkommer av DÅLIG STALLMILJÖ, inte av en box eller spilta i sig.
* Alla hästar som inte trivs eller klarar av att stå i box/spilta ska givetvis stå i det motsatta.

jag är inte boxhatare men anser att spiltor är otroligt bekväma och så länge det inte kommer fram konkret forskning på att hästar mår och presterar sämre i spilta och blir sjukare och dör fortare så tänker jag inte hata spiltor..

och för MIG så är spiltor mycket bättre för att:
* Jag sparar plats i stallet.
* Stallet värms upp fortare med fler hästar på mindre yta.
* Jag sparar massor av strö.
* Jag besparar mina knän och rygg tack vare kortare mockningstid och mindre jobb.
* Jag har bättre översyn över mina hästar, det är lättare att se att hästarna är OK i en spilta än i en box.
* Jag slipper slänga hö som är nertrampat i avföringen.
* Med mer ventilation i ett mindre OCH öppnare utrymme blir luften inne i stallbyggnaden bättre för både mig och hästarna.



ang nya lagförslag anser jag att spiltor ska få byggas och vara strikt måttanpassade och ha godkänd utsikt. Tiden i en spilta ska vara maximalt 10-12 timmar i sträck och maximalt 14-16 h per dygn.
Förutom att jag tycker att spiltor bör få finnas så ska det komma lag på utevistelse som gäller hästar som hålls i spilta, box eller gruppbox.



och snälla, läs igenom allt innan ni kommenterar :bow: hoppas på att få vettiga argument och kommentarer i denna tråd och ingen skitkastande hit och dit..

let the fight begin.. :D
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Du har alltså ingen utbildning FÖR ett hästskötar eller instruktörjobb.

Det är inte ovanligt att man som hästsköttare mockar runt 15 boxar. Det är inte det optimala men det har jag heller aldrig påstått. Man har alltid ett val, man behöver inte ta jobbet om man inte tycker att det är bra arbetsvilkor.

Att förespråka spiltor för att man som stallpersonal/stalltomte tycker att det är "jobbigare" och tar längre tid att mocka boxar är ju sjukt.





Så du mockar 7-8 spiltor och din kollega mockar alltså 17-18 st? eller har jag räknat helt galet. Har h*n rätt utbildning för arbetet? Har ni på eran arbetsplats kollektivavtal?
vad har du med arbetssituationen där jag jobbar att göra? på en del stall hänger det på att det finns praktikanter som hjälper till..

vadan är det för spektakulär utbildning man behöver för att mocka och sopa stallgång undrar då jag.. hjälper ev diplom till väldigt mycket när man tar skottkärrekort eller?

och om du läst så är det inte arbetsbördan som är enskild anledning till att spiltor är bra..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Varför ska jag välja?
Tycker att man ska kunna ge sin häst det den behöver...
Sen så var det inte om vad jag skulle välja och inte välja som var ämnet i tråden utan vad men tyckte om boxar och spiltor
det är för att fokuset ska ändras.. de flesta här verkar tycka att box är rena himmelriket jämfört med spilta och bara hästen får box kommer hästen att må supermycket bättre och vara gladare, trevligare, säkrar och vackrare än om den står i spilta..

skillnaden mellan box och spilta i det stora hela sammahanget än minimal, så varför lag om en pyttesak när det finns viktigare saker för en häst välbefinnande?..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Det är inte privatägarnas problem om ridskolan behöver en box. Privatägarna hyr ju boxen till sin häst av ridskolan.
Att kasta skit på privatägarna är att kasta skit åt helt fel håll, det är ridskolechefen som ska se till att ridskolehästarna har det bra, inte privathästägarna.
nej det är ju det jag säger.. men har en ridskola en tom box hyrs den ut, tomma boxar betyder att det inte kommer någon inkomst, varken från lektioner(skolhäst) eller uppstallning(privathäst).. därav finns inga tomma boxar..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

vad har du med arbetssituationen där jag jobbar att göra? på en del stall hänger det på att det finns praktikanter som hjälper till..

vadan är det för spektakulär utbildning man behöver för att mocka och sopa stallgång undrar då jag.. hjälper ev diplom till väldigt mycket när man tar skottkärrekort eller?

och om du läst så är det inte arbetsbördan som är enskild anledning till att spiltor är bra..

Aha, jag försökte bara få en bild av hur det fungerade där du arbetar.

Det är ju inte bara att mocka och sopa stallgången som man får lära sig under en utbilding som man har användning av i arbetet. Det skulle du vetat om du gått en.

Nej, det är en av några anledningar till att DU föredrar spiltor, de andra anledningarna är också mest till fördel för människan, inte för hästen.

nej det är ju det jag säger.. men har en ridskola en tom box hyrs den ut, tomma boxar betyder att det inte kommer någon inkomst, varken från lektioner(skolhäst) eller uppstallning(privathäst).. därav finns inga tomma boxar..

och givetvis skulle nån av privatisarna ALDRIG låna ut sin box och låta privathästen stå i spilta

Du kan läsa själv vad du har skrivit.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

det är för att fokuset ska ändras.. de flesta här verkar tycka att box är rena himmelriket jämfört med spilta och bara hästen får box kommer hästen att må supermycket bättre och vara gladare, trevligare, säkrar och vackrare än om den står i spilta..

skillnaden mellan box och spilta i det stora hela sammahanget än minimal, så varför lag om en pyttesak när det finns viktigare saker för en häst välbefinnande?..

Det är ju för att det är MYCKET bättre för hästen med box än spilta.
Man måste börja i någon ände.
Man får inte ha svin uppbundna i spiltor i Sverige, men man får ha både hästar och kor på det viset.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Självklart ska hästar stå i boxar.

Tänk er själva, stå uppbunda eller vara lösa på ett utrymme?
Ganska enkelt val. Plus att hästar är flykdjur och står de fast kan de enklare få panik för ev saker.

BOX BOX BOX!!!
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Man kanske kan börja med att ta bort spiltor helt enkelt för att man måste börja i NÅGON ända ?

Personligen tycker jag att då det är markant högre risk för att hästen skadar sig vid spiltuppstallning jämfört med boxuppstallning så är detta skäl nog för ta bort spilthelvetena :mad:

Vad gäller tidsåtgång vid mockning spilta kontra box så finns det mer tidvinst att hämta in med tekniska hjälpmedel, tex hydrauldrivet utgödslingssystem och kompaktlastare med ströspridarskopa, än vad man vinner i tid på spiltboendet i sig.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Hästar är varken FLYKDJUR ELLER STRÖVDJUR!:devil:
De är FLYKTDJUR!:p :rofl:


Självklart ska hästar stå i boxar.

Tänk er själva, stå uppbunda eller vara lösa på ett utrymme?
Ganska enkelt val. Plus att hästar är flykdjur och står de fast kan de enklare få panik för ev saker.

BOX BOX BOX!!!
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

På klubben har alla ridskolehästar spiltor, förutom 3 st, pga att 2 av dom är för stora och den tredje är inte van vid det...

Alla hästarna har det jättebra, är glada och nyfikna. Precis som vilka andra hästar som helst.

Visst finns det hästar som inte tycker om att stå i spilta, men det finns även hästar som inte tycker om att stå i box...

Spilta: Ja!
Box: Ja!
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Jag instämmer fullt ut med alla boxförespråkare. Personligen skulle jag aldrig någonsin ställa min häst i spilta!


Ja det gör jag med! :bow:

Tycker att dom för och emot argumeten som TS räknar upp är väldigt vinklade för att sätta spiltan i "god dager" och boxen i "sämre sken" :smirk: Som någon tidigare sagt.....OM hästen boxvandrar, ta reda på orsaken i stället för att bara förhindra beteeendet! Och hur många som har hästen i box upplever att man måste "fånga" den??

För att göra en jämförelse.....jag sover bra framför tvn i fåtöljen, MEN jag sover hellre i sängen dår jag kan "korva" till mig lite då och då. Det tror jag nog gäller för alla faktiskt.

Visst kan det lagstiftas om mycket annat som är viktigt för hästen åxå men det här är väl en bra början? :)

Kicki :)
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Jag misstänker att det för merparten av alla hästar inte spelar någon större roll om dom är inlåsta i en spilta eller en box.
En tänkbar gradering skulle kunna se ut så här på en 10-skala (om hästen fick göra den):

10- frihet
9- ranchdrift
8- lösdrift 365/12
7-
6-
5-
4-
3-
2- box
1- spilta

Jag menar alltså att diskussionen box/spilta skymmer vad som verkligen är väsentligt.

Om jag förstått TS rätt, så är h*n också inne på att hästarna hellre ska vara ute. Vilket inte betyder att dom inte ska kunna vara uppbundna, skötas, verkas osv i ett stall.
Jag ställer mina hästar lika gärna i spilta som i box, så länge det rör sig om begränsad tid typ en helg och utevistelse inte går att ordna.

LIA
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

egentligen är ju denna tråd ganska onödig. för alla hästägare med sunt förnuft borde med lätthet räkna ut att boxen är bättre för hästen än vad en spilta är.
Vad finns det egentligen att diskutera?
förutom alla dumma argument som inte har någon betydelse.
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 724
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 397
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp