Den svåraste frågan

Tiffany

Trådstartare
Vår älskade hund är inlagd på djursjukhus för diskbråck. Vi ät jätteledsna hunden har haft ont, riktigt ont och får nu smärtlindring via kanyl i benet. Imorgon ska hon hem. Om hon är bättre. Sen är det lååång rehabilitering med smärtplåster, tratt på huvudet, ska vara stilla i fyra veckor sen ta det lugnt i fyra veckor till, får inte leka, promenera, gå i trappor eller backar. Hon kan bli bra - eller inte. Total rehabilitering är 6 månader.
När hon är smärtfri är hon en sprallig hund. Hur ska hon kunna vara stilla så länge? Hon har haft ont ett tag nu. Vet säger att det är ok chanser att hon blir återställd men vad ok chanser betyder det vill inte vet säga.
Hemskt att se sitt djur lida som hon gjort sista veckan. Första medicineringen tålde hon inte så hon fick läggas in igen. Magsjuk.
Ska hon få somna in? Hon är bara 5 år. Är det någon här som har erfarenhet av diskbråck i nacken?
 
Vår älskade hund är inlagd på djursjukhus för diskbråck. Vi ät jätteledsna hunden har haft ont, riktigt ont och får nu smärtlindring via kanyl i benet. Imorgon ska hon hem. Om hon är bättre. Sen är det lååång rehabilitering med smärtplåster, tratt på huvudet, ska vara stilla i fyra veckor sen ta det lugnt i fyra veckor till, får inte leka, promenera, gå i trappor eller backar. Hon kan bli bra - eller inte. Total rehabilitering är 6 månader.
När hon är smärtfri är hon en sprallig hund. Hur ska hon kunna vara stilla så länge? Hon har haft ont ett tag nu. Vet säger att det är ok chanser att hon blir återställd men vad ok chanser betyder det vill inte vet säga.
Hemskt att se sitt djur lida som hon gjort sista veckan. Första medicineringen tålde hon inte så hon fick läggas in igen. Magsjuk.
Ska hon få somna in? Hon är bara 5 år. Är det någon här som har erfarenhet av diskbråck i nacken?

Här ingen erfarenhet av skadan, men lider med er och förstår att ni är i världens kval :(.
Hoppas någon kan svara bättre :heart.
 
Vår älskade hund är inlagd på djursjukhus för diskbråck. Vi ät jätteledsna hunden har haft ont, riktigt ont och får nu smärtlindring via kanyl i benet. Imorgon ska hon hem. Om hon är bättre. Sen är det lååång rehabilitering med smärtplåster, tratt på huvudet, ska vara stilla i fyra veckor sen ta det lugnt i fyra veckor till, får inte leka, promenera, gå i trappor eller backar. Hon kan bli bra - eller inte. Total rehabilitering är 6 månader.
När hon är smärtfri är hon en sprallig hund. Hur ska hon kunna vara stilla så länge? Hon har haft ont ett tag nu. Vet säger att det är ok chanser att hon blir återställd men vad ok chanser betyder det vill inte vet säga.
Hemskt att se sitt djur lida som hon gjort sista veckan. Första medicineringen tålde hon inte så hon fick läggas in igen. Magsjuk.
Ska hon få somna in? Hon är bara 5 år. Är det någon här som har erfarenhet av diskbråck i nacken?
Båda våra hundar har diskbråck i nackarna. Dom går i princip alltid på en låg dos kortison som vi i perioder får öka när dom får känningar. För det mesta mår dom bra men jag får vara aktsam på symptom som visar att det är en inflammation på gång. Den ena har värre problem än den andra. Långa promenader går tyvärr bort då den med värre symptom lätt får känningar då. När det har varit som värst så här vi fått bära ut honom i väska (dvärghundar) och släppa ut honom ur väskan bara för att göra sina behov. Nu bor vi mer på landet med större tomt så då är det lättare vid en ev känning sas.

Mina hundar är av en inte så aktiv ras så för dom gör det inte så mycket att dom inte kan gå långpromenader, vi brukar istället gömma godis hemma så dom får jobba lite med näsan och det verkar dom nöjda med.
 
Jag har själv inte haft nån hund med diskbråck tack och lov. Hört om folk som haft det och deras hundar har blivit bättre men jag vet inte om det var lika allvarligt som i ditt fall.
Ska jag vara ärlig så skulle jag nog starkt överväga att ta bort hunden i det scenariot du målar upp med så lång konvalescens beroende på hur stor chans det är att hunden blir bra. Är det 50-50 chans så känns det definitivt inte värt det, iallafall inte för den aktivaste av mina hundar som knappt klarar av att ta det lugnt i två dagar och jag skulle nog ta en rejäl funderare på det även om det gällde soffpotatisen. Be veterinären att ge dig en realistisk prognos. Jag skulle inte alls uppskatta ett så luddigt begrepp som ok chans att komma tillbaka, de kan såklart inte ge garantier men de borde ju ha statistik på vad denna operation gett för utfall tidigare för hundar som varit i likartat skick?
 
Vår älskade hund är inlagd på djursjukhus för diskbråck. Vi ät jätteledsna hunden har haft ont, riktigt ont och får nu smärtlindring via kanyl i benet. Imorgon ska hon hem. Om hon är bättre. Sen är det lååång rehabilitering med smärtplåster, tratt på huvudet, ska vara stilla i fyra veckor sen ta det lugnt i fyra veckor till, får inte leka, promenera, gå i trappor eller backar. Hon kan bli bra - eller inte. Total rehabilitering är 6 månader.
När hon är smärtfri är hon en sprallig hund. Hur ska hon kunna vara stilla så länge? Hon har haft ont ett tag nu. Vet säger att det är ok chanser att hon blir återställd men vad ok chanser betyder det vill inte vet säga.
Hemskt att se sitt djur lida som hon gjort sista veckan. Första medicineringen tålde hon inte så hon fick läggas in igen. Magsjuk.
Ska hon få somna in? Hon är bara 5 år. Är det någon här som har erfarenhet av diskbråck i nacken?

Jag har inte själv haft någon hund med diskbråck, men en väns boxer fick det som väldigt ung (trauma), dock inte i nacken. Var i princip utdömd av veterinären hon gick till först men hon fick hjälp av annan veterinär samt en bekant i Norge som är veterinär och kiropraktor för hund. Det var lång rehab, jobbigt med en vild ung boxer, men hunden blev helt bra och har inte haft några men av det. Hon var ju dock mycket yngre när det skedde. Sen beror det ju också på er hunds ras, hur tung den är och hur länge den kan tänkas vara frisk och pigg, om man vill se till hur mycket tid hunden "borde" ha kvar.

Jättejobbig situation, hoppas på det bästa för er.
 
Så himla tråkigt, även om det är himla sorgligt så tycker jag det var starkt att ta det bästa beslutet för er lilla vän så hon slipper ha ont nåt mer. Beklagar sorgen :heart.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 108
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 513
Senast: Lipperta
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 216
Hundhälsa För 9 månader sedan blev Buffa dålig i sitt ben, började Små halta till och från. I januari var vi hos veterinären. Röntgen visade...
Svar
5
· Visningar
2 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp