Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror kanske inte att de som röstat på exempelvis L trott att det skulle gå riktigt så långt, även om de borde förstått.
Så kan det nog vara. Jag tror att en del borgerliga väljare har varit lite naiva och inte trott att SD på allvar skulle utöva sitt potentiella inflytande. Lite som när när ganska många fd vänsterväljare röstade på alliansen första gången i tron att de faktiskt inte tänkte genomföra den nedmontering av välfärden som man gått ut med.
 
Ännu ett bottennapp, i mina ögon åtminstone. Även om det såklart finns en och annan bra väktare och kanske troligare att de är ordningsvakter., så finns det på tok för många olämpliga (att utbildningen tar några veckor i nuläget hjälper ju föga), vet flera som drömde om att bli snut, men som inte kom in men som ändå ville ha nåt slags våldskapital så då blev det väktaryrket (när de inte slogs på fester när de inte var i tjänst). https://www.expressen.se/nyheter/ordningsvakter-ska-fa-utokade-befogenheter/

Jag vill liksom inte att den här personen ska ha befogenheter att kroppsvisitera mig: https://www.arbetaren.se/2022/04/05/hogerextremist-anstalld-pa-svea-hovratt/
 
Ännu ett bottennapp, i mina ögon åtminstone. Även om det såklart finns en och annan bra väktare och kanske troligare att de är ordningsvakter., så finns det på tok för många olämpliga (att utbildningen tar några veckor i nuläget hjälper ju föga), vet flera som drömde om att bli snut, men som inte kom in men som ändå ville ha nåt slags våldskapital så då blev det väktaryrket (när de inte slogs på fester när de inte var i tjänst). https://www.expressen.se/nyheter/ordningsvakter-ska-fa-utokade-befogenheter/

Jag vill liksom inte att den här personen ska ha befogenheter att kroppsvisitera mig: https://www.arbetaren.se/2022/04/05/hogerextremist-anstalld-pa-svea-hovratt/
Nu vill jag inte komma här och vara sån, men väktare och ordningsvakt är två helt olika yrken, med olika utbildning och olika befogenheter. Den ena lyder under polismyndigheten, den andra gör det inte.
 
Nu vill jag inte komma här och vara sån, men väktare och ordningsvakt är två helt olika yrken, med olika utbildning och olika befogenheter. Den ena lyder under polismyndigheten, den andra gör det inte.
Det vet jag! Men inser att jag blev otydlig, när jag klumpade ihop dem trots att det var ordningsvakter som var på tapeten (jag antar att det märks att jag tycker att både och kan kännas obehagliga).
 
Nu har ju även C börjat öppna för samarbete med regeringen (och SD). Jag saknar redan Annie.
Nänänä. Tro inte på slaskmedia.

Jag vet precis vad som talades om på stämman och kommundagarna. Uppslutningen kring den tidigare och nuvarande politiken är massiv.
Motståndet mot SD sitter djupt rotat i centersjälen. Precis som stödet för HBTQ och att hela landet ska leva.
 
Nänänä. Tro inte på slaskmedia.

Jag vet precis vad som talades om på stämman och kommundagarna. Uppslutningen kring den tidigare och nuvarande politiken är massiv.
Motståndet mot SD sitter djupt rotat i centersjälen. Precis som stödet för HBTQ och att hela landet ska leva.
Och just expressens politiska hållning är väl att de önskar att C skulle göra så, som L gjort. Så när jag läste texten först så läste jag texten med de glasögonen på så att säga.
 
Nänänä. Tro inte på slaskmedia.

Jag vet precis vad som talades om på stämman och kommundagarna. Uppslutningen kring den tidigare och nuvarande politiken är massiv.
Motståndet mot SD sitter djupt rotat i centersjälen. Precis som stödet för HBTQ och att hela landet ska leva.
När ett parti byter ledare spekuleras det vilt om vilka förändingar det kommer att innebära.
Sanningen är ju att en ledare bara är ett språkrör för sitt parti.
Det som sker är oftast bara att tonvikten flyttas från ett område till ett annat.

Plus att alla partier har media att slåss med. Motståndet till SD var en tacksam sak att ta upp. Få andra utspel eller pressmeddelanden citerades.
 
När ett parti byter ledare spekuleras det vilt om vilka förändingar det kommer att innebära.
Sanningen är ju att en ledare bara är ett språkrör för sitt parti.
Det som sker är oftast bara att tonvikten flyttas från ett område till ett annat.

Plus att alla partier har media att slåss med. Motståndet till SD var en tacksam sak att ta upp. Få andra utspel eller pressmeddelanden citerades.
Det är nog ingen som förväntat sig att C skulle ha börjat snegla åt SD:s håll :) . Att det bara var en billig rubrik som skulle locka till sig klick. Dock undrar jag hur det kommer att bli för C i framtiden om de tror att de kan sitta och diktera villkor för de två olika blocken. C stödjer M men icke om SD hänger runt hörnet. Stödjer heller inte S om V ska vara med, med sina fingrar i syltburken.
 
Dock undrar jag hur det kommer att bli för C i framtiden om de tror att de kan sitta och diktera villkor för de två olika blocken. C stödjer M men icke om SD hänger runt hörnet. Stödjer heller inte S om V ska vara med, med sina fingrar i syltburken.
Jag tänker att ett politiskt parti är en sammanslutning av människor som har liknande grundtankar och värderingar, som bildar en ideologi. Det är liksom basen i det hela. Huruvida dessa värderingar sammanfaller med det ena eller andra regeringsalternativet är nog i grunden ointressant. Däremot kan det ju vara så att man kan vara beredd att rucka på hårda principer i vissa frågor för att kunna få igenom andra, t.ex i samarbete med ett regeringsalternativ. Och att det i partiets ideologi finns gränser för vad man kan tänka sig att kompromissa med.
Jag kan inte påstå att jag tycker att det är att diktera villkor för de två olika blocken, utan det är snarare att vara tydlig med var man står och utifrån det öppna för samarbeten.
 
Så kan det nog vara. Jag tror att en del borgerliga väljare har varit lite naiva och inte trott att SD på allvar skulle utöva sitt potentiella inflytande. Lite som när när ganska många fd vänsterväljare röstade på alliansen första gången i tron att de faktiskt inte tänkte genomföra den nedmontering av välfärden som man gått ut med.
Så hur de politiska partierna än vänder sig så har de rumpan bak. Genomförs det som man sa innan valet=väljare blir förbannade för partierna faktiskt gör som de lovat. Genomförs det inte = Väljare blir förbannade för partierna inte genomförde det som de lovat. O_o
 
Så hur de politiska partierna än vänder sig så har de rumpan bak. Genomförs det som man sa innan valet=väljare blir förbannade för partierna faktiskt gör som de lovat. Genomförs det inte = Väljare blir förbannade för partierna inte genomförde det som de lovat. O_o
Vilka vallöften har uppfyllts som väljarna blivit förbannade över?
 
Ännu ett bottennapp, i mina ögon åtminstone. Även om det såklart finns en och annan bra väktare och kanske troligare att de är ordningsvakter., så finns det på tok för många olämpliga (att utbildningen tar några veckor i nuläget hjälper ju föga), vet flera som drömde om att bli snut, men som inte kom in men som ändå ville ha nåt slags våldskapital så då blev det väktaryrket (när de inte slogs på fester när de inte var i tjänst). https://www.expressen.se/nyheter/ordningsvakter-ska-fa-utokade-befogenheter/

Jag vill liksom inte att den här personen ska ha befogenheter att kroppsvisitera mig: https://www.arbetaren.se/2022/04/05/hogerextremist-anstalld-pa-svea-hovratt/
När jag jobbade som väktare (med vapen) och sedermera även skyddsvakt så var det otroligt få som inte passade i yrket. Så jag tror det är en liten myt och även att så himla många inte kom in på polisen. De som inte passade åkte ut fort. Och jag var också en som ville bli polis, sökte aldrig men såg att erfarenheten som väktare och skyddsvakt vara bra vid ansökan.
Nu har det kanske ändrats, jag jobbade senast som väktare 2009.
 
Kul, verkligen jättekul att SD fått en ny kulturpolitisk talesperson som intresserar sig för det här med en armlängds avstånd mellan kultur-politiker: "Det är exempelvis orimligt att folkvalda politiker inte ska ha möjlighet att föra diskussion kring hur skattemedel används." https://www.svt.se/kultur/sd-utser-ny-kulturpolitisk-talesperson

Jag antar att det borde kunna översättas till att skattemedel endast skall användas till den kulturen som är lite lätt nationalromantisk och konservativ. Snubben har varit med och skrivit femtielva motioner under hösten och framåt, och i stort sett alla är illavarslande.
 
Kul, verkligen jättekul att SD fått en ny kulturpolitisk talesperson som intresserar sig för det här med en armlängds avstånd mellan kultur-politiker: "Det är exempelvis orimligt att folkvalda politiker inte ska ha möjlighet att föra diskussion kring hur skattemedel används." https://www.svt.se/kultur/sd-utser-ny-kulturpolitisk-talesperson

Jag antar att det borde kunna översättas till att skattemedel endast skall användas till den kulturen som är lite lätt nationalromantisk och konservativ. Snubben har varit med och skrivit femtielva motioner under hösten och framåt, och i stort sett alla är illavarslande.

Stort engagemang i frågan i alla fall. Sluttande planet börjar liksom tippa till en ravin.

https://arbetet.se/2021/11/02/hur-blev-nazityskland-ett-kulturpolitiskt-foredome-bulletin/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp