Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej men du är. Du visar ju tydligt att du inte har några vettiga exempel utan ägnar dig helt åt whataboutism
Och som vanligt kommer ett sådant här svar från dig....

Vi är några som reagerar på dina svar. Det påförs åsikter och moral. Du tycker inte jag har vettiga exempel för de passar inte dig.

Jag ägnar mig inte helt åt whataboutism.
 
Jag har en väldigt klok bekant som är docent i historia.
Hon forskar, skriver och föreläser om fascism, demokrati och mänskliga rättigheter.
Såhär skrev hon imorse:

"En skrift från Advokatsamfundet från i höstas som alla borde läsa, lära sig av och fundera över.
Det är även värt att fundera över tajmingen - vad är det som gör att ledande företrädare inom det svenska rättsväsendet bedömer att detta var så viktigt att lyfta inför det senaste riksdagsvalet?
Kan det ha något att göra med att rättsstaten även i Sverige befinner sig under ett avsevärt tryck för närvarande?
Personligen är jag inte det minsta förvånad över tajmingen och jag är mycket oroad över de tendenser som blivit tydliga efter valet och regeringsskiftet."

Länk till nyheten Slå vakt om rättsstaten!
 
Nu har ju även C börjat öppna för samarbete med regeringen (och SD). Jag saknar redan Annie.

Så läser inte jag det som kommit fram alls även om rubrikvalen i kvällspressen är lika usla som vanligt.

Rubrik: "Nya C-ledaren öppnar för uppgörelser med SD"
Innehåll: "Muharrem Demirok säger att Centerpartiet inte är berett att kliva in i ett samarbete där SD ingår eller har direkt inflytande och att Tidöavtalet visar problemen med att luta sig mot SD. "

Suck.

Och sedan dagen efter kom ett tydligare svar till SVT
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/demirok-i-morgonstudion
 
Det bara fortsätter... Måste kännas bra att ha röstat på denna regering...
https://www.regeringen.se/48fdaf/co...5SWaphFAdslBJVbZdcY350dyjPvVyexmPol6v8Twv4B9M
Jag tror en del varit ganska naiva faktiskt. Jag vet en som röstat på L som definitivt varit naiv, och som efteråt verkat ångra sig, och även en annan som röstat på det blocket som antingen varit naiv (sannolikt) eller är mycket mer extrem än vad jag tidigare trott (inte helt osannolikt heller visserligen, baserat på en del problematiska uttalanden). Oavsett så är det en tråkig utveckling det som sker, om än väntad utifrån hur avtalet såg ut.
 
Jag tror en del varit ganska naiva faktiskt. Jag vet en som röstat på L som definitivt varit naiv, och som efteråt verkat ångra sig, och även en annan som röstat på det blocket som antingen varit naiv (sannolikt) eller är mycket mer extrem än vad jag tidigare trott (inte helt osannolikt heller visserligen, baserat på en del problematiska uttalanden). Oavsett så är det en tråkig utveckling det som sker, om än väntad utifrån hur avtalet såg ut.
För all del så kan jag tänka mig att många som i alla år röstat på moderaterna, kanske främst för att det åtminstone någon gång gynnat den egna plånboken men som egentligen inte är så politiskt intresserade, missat den här riktningen som inte direkt rör ekonomi på det sättet. Lite svårare ur en liberal vinkel kanske, även om vissa har en nyliberal syn på liberalism och ser den fria marknaden som det viktigaste.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp