Bukefalos 28 år!

Denna blandningen.

labbe är ju galna hahaha nädå jag har träffat endel men jag gillar inte dom, vet inte varför..... det är antingen en mellanstor ras jag vill ha eller Curly... men det måste forskas innan.... valpköp blir först nästa vår sådana fall.... som det ser ut nu....
 
Då har du ju lite tid på dig att leta.. *skönt*
För det är ju bra och vara helt säker på vad man vill.. Inte så lätt att ändra sig när vovven är på plats.. :smirk:
Men det låter skumt med de blandningarna.. Som sagt, man kan ju aldrig veta.. Det KAN ju bli en toppenhund rent lynnesmässigt och den kanske är hur lättlärd som helst.
Och det kan man väl ge sig sjutton på att den blir.. bara för att man inte kan och får använda den till så mycket.. :D
Lycka till i vilket fall.
Rottweiler, kanske??
MYCKET trevliga hundar. Inte riktigt lika aktiva som många hundar , men sen när den kommer ut på plan så är det en liten" arbetsmyra.
Precis som schäfern, men schäfern kräver enormt mycket motion och "tänk". De blir lätt understimulerade.
Det gör ju alla hundar. Alla raser behöver ju både fysisk och psykisk stimulans men rottisen är inte en "springhund" i den bemärkelsen.
Du får ta dig en funderare!! ~LYCKA TILL~
 
krävande och krävande... en schäfer är skarpare än en labbe och blir hunden understimulerad är den värre att ha och göra med än en labbe. men de är förarveka och mycket måna om att vara till lags. en labbe går dit det är roligast.
 
Hehehe..Jo. det e nog sant. Men vi hade en schäferhane innan och han var allt annat än förarvek. Han gjorde typ som han ville när han ville det..
Han testade en till max. Jag kan ju som ett litet roligt tillägg tala om att han är polishund i Kalmar idag. Just därför att han var alltför "vass" för oss att ha som familjehund.
Han krävde mer än vad vi hade tid att tillgodose honom med just då eftersom vi hade flera hundar.
Han var VERKLIGEN en arbetsmyra!! Och definitivt inte förarvek..
Men förarveka det kan jag hålla med om att de kan vara schäfer.. :) Och det betyder inte att de är mindre krävande för det.. De kräver ju ändå lika mycket.
Och jag tror att en labbe lugnar ner sig och blir vuxen fortare än en schäfer . För t.ex en schäfer kan hålla på med sitt tuggande på saker väldigt länge .
Hade en tik som tog evigheter på sig att "bli vuxen". Inte ovanligt alls..
Visst, det handlar ju om individer.
Svårt att jämföra såna raser överlag.
Särskilt eftersom att jag har MER erfarenhet av schäfer.
Jag vet ju hur de funkar..
 
Nu var det ju den "vanliga" labben jag hade i åtanke, inte de närmast hyperaktiva jaktlabbarna. :D

Vilken ras som helst är ju dessutom tämligen busiga och aktiva de två första åren ungefär.
 
eehhhhmmm... det trodde jag med. min är som sagt 4 nu. schäfern är halvdöd jämfört med honom, sina trasiga nerver till trots. ok, han kan faktiskt koncentrera sig mer än ett par sekunder nu, men inte mycket längre. jag har länge misstänkt damp eller adhd. men jag träffar lite då och då på liknande monster av samma ras.
 
hihi, jag tycker dom är otroligt vackra och maffiga, så Grana kom igen berätta :)


Ja, det är alltid lätt att säga att sin ras är bäst :D
Men jag har haft flera raser och faktum är att schnauzern (heter bara schnauzer nu, inte mellan) är den jag har varit mest nöjd med. Det är verkligen en allroundhund. Min har varit med i stallet sen hon var liten, varit med när jag varit ute och ridit. Vi har spårat (på skoj, ej tävlat), utställning, lydnad, vi har gått en viltspårkurs, agility är också kul...Ja, de är helt enkelt en hund som kan vara med på allt. De jag har träffat (och det är många), är trevliga hundar, och är smidiga att ha med överallt.
Och sen är storleken helt lagom tycker jag. Vill man mysa i knät så går det också bra :)
Sen är det ju detta med trimmningen, men håller man inte på med utställning så behöver ju inte det bli så jobbigt. Trimma 2-3 ggr per år räcker, tror jag :crazy: Jag har ju hållt på med utställning och har alltid haft min hund i "ordning", så jag är inte säker på hur ofta man behöver trimma, men tror det räcker med 2-3 ggr per år.
Och framförallt så tycker jag de är lättlärda (hanarna är nog lite mer envisa, och "tuffa"). Har de lärt sig en sak så sitter det där.
Sen gillar ju jag utseendet, de är stiliga när de är iordninggjorda :)


Grana som har tingat en schnauzervalp (om nu tiken är dräktig)
 
Jag bara undrar :confused:
Labbe,setter o pointer är väl alla fågelhundar?? så helt gana blandningar är det ju inte, sen kommer collien, den vaet jag inte vad den är numera, men i grunden väl en vallhund??
 
Rottisen saknar dock Schäferns förighet och är mer svårjobbad. Det är inte ovanligt att de ger föraren fingret om de inte känner för att göra vad föraren ber om.

Gillar man vallhunds-stuket är rottisen inte det man söker.
 
Kastar en avundsjuk blick mot Grana
*som tingat en schnauzer bebis*


Phillifjuttan. ;)

Ni kommer ju snart ha ett helt zoo hos er. :D

Allvarligt så tycker jag du ska fundera på en Schanuzern.
( vaddå partisk? :) ? sneglar ner på min egna klump )

Otroligt allround hund som hänger med på det mesta, något tuff men otroligt rolig att jobba med.

Rocky börjar ju blir till åren, men han är lika pigg för det.
Senast i helgen frågade en person mig om det var en Riesen valp :rofl:
 
välkommen till philifjuttans zoo!

Hehe jo din Rocky han e söt han.... bajsätaren :P

till er andra: rottis är nog alldeles för skräckinjagande :P Schäfer är alldeles för galen (uppvuxen med sånna)... Labbe har jag bara träffat tröga såna, men det finns säkert fina :angel:

Nä om inte en bjässe Curly blir vår så är det i schnauzerstorlek vi vill ha skulle jag tro. :) Och trimning 2-3 ggr per år låter bra, min lurv-pudel måste jag klippa var 4e vecka ungefär.... jobbigt :D
 
tillägg, det är inte tal om hund nu, tidigast nästa vår.

Först ska mina två hannar få bli kastrater till hösten osv.

Blandisen jag först pratade om var ett impulssug :angel: som jag snabbt insåg inte skulle vara smart att skaffa, först tänkte jag att jag ville överraska min mamma med en hund, men den blandningen som sagt... nä, renrasigt.... det ska det vara :)
 
hehe najs. visst finns det två sorters hårlag på schnauzer? en man rycker och en man kan ta med maskin? eller e jag helt ute å cyklar :angel: (som vanligt :D )
 
Ja nu är du ute och cyklar :D

Nej, det finns bara ett hårlag. Och man trimmar dom.
Men visst kan du klippa om du vill, men man brukar ju inte göra det, om inte hunden har en väldigt mjuk päls, för då kan det göra ont att rycka. Då brukar man klippa istället. Men är sällan schnauzer har så mjuk päls så det inte går att rycka. Dvärg däremot kan ibland ha mjuk päls.
 
Som Grana skriver, det finns inte två anlag och helst ska man rycka en schnauzer för att behålla dess tåliga päls.

Anledningen till att jag klipper Rocky kan jag berätta vid annat tillfälle, kan varna dig för en uppfödare :(
 
Nu har min sambo sagt att han drömmer om en staffordshire bullterrier. Jag har haft många fördommar om dom men faktiskt träffat några som var helt underbara.... kan någon berätta mer om sina erfarenheter med denna ras. Har läst mkt men vill gärna höra andras upplevelser.
 
På bilden är det en Bullterrier, en av de raser( mindre storlek ) som sambon och jag diskuterat :)
( har även diskuterat American Staffordshire terrier )

En Staffe( som du frågade om )är ju ingen stor hund och rätt tuff i psyket.

Läs mer här
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 093
Hundavel & Ras Kan någon förklara för mig? Jag utgår från en annons som exempel nu, men det finns flera. Det är inget specifikt med just den annonsen...
Svar
15
· Visningar
1 914
Senast: Raderad medlem 94602
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 374
Senast: Shark
·
Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 478
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp