Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Oj.. Det låter ju hur jobbigt som helst:crazy: Hur fungerar det om du får en kräkreflex? Eller behöver rapa?! (det gör man ju trots allt ibland) Hoppas nu att operationen hjälper dej och jag håller tummarna!!
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Hon är en Leonberger.

Prosit: Men jisses :S Håller tummarna att du inte ska behöva vänta så länge på op:en.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Oj.. Det låter ju hur jobbigt som helst:crazy: Hur fungerar det om du får en kräkreflex? Eller behöver rapa?! (det gör man ju trots allt ibland) Hoppas nu att operationen hjälper dej och jag håller tummarna!!

Det är såna funderingar jag oxå har. Men jag antar att jag får svar på allt sånt på kirurgen när de kallar mig. Otroligt nervöst är det :eek:
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Bombardera med frågor!! Man kan ju inte gå runt och hoppas att arslet inte också går i baklås den dagen nåt måste ut.. Förstår att du är nervös, hade jag också varit. Det är ju än rätt stor grej att varken kunna rapa eller kräkas (jag hade varit supernojjig eftersom jag kräks rätt ofta av mina mediciner)

*kl*
Idag har kroppen lugnat sej efter testerna i veckan.. Så jag firade det med att ta en promenad med en vän och bara snacka skit, väldigt behövligt efter några dagar platt.

En liten fråga ifall nån mer har gjort karpaltunnel operation, hur har er känsel i fingrarna varit efteråt? Nu är det 2,5 månad sedan jag gjorde op och jag tycker handen domnar mycket.. Så fort jag har den lyft somnar den och känseln är sämre än innan. Är det normalt?
 
Senast ändrad:
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Precis, och inte gör det saken bättre att jag har IBS :crazy: Jag skriver ner alla frågor jag kan komma på, har redan en sida full O_o

Bombardera med frågor!! Man kan ju inte gå runt och hoppas att arslet inte också går i baklås den dagen nåt måste ut.. Förstår att du är nervös, hade jag också varit. Det är ju än rätt stor grej att varken kunna rapa eller kräkas (jag hade varit supernojjig eftersom jag kräks rätt ofta av mina mediciner)
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Bombardera med frågor!! Man kan ju inte gå runt och hoppas att arslet inte också går i baklås den dagen nåt måste ut.. Förstår att du är nervös, hade jag också varit. Det är ju än rätt stor grej att varken kunna rapa eller kräkas (jag hade varit supernojjig eftersom jag kräks rätt ofta av mina mediciner)

Min mammas bästa väninna gjorde en bråckop som Prosit, vet inte om det var samma alls, har ingen koll men efteråt kunde hon inte heller kräkas. Hon arbetade på dagis och blev ofta smittad av magsjuka. Det tyckte hon inte var så trevligt då hon inte kunde kräkas ur sig eländet. Men på det stora hela vet jag inte om hon led så mkt av det. Jag har sjuklig kräkfobi så skulle någon säga att jag inte skulle kräkas någonsin skulle jag gifta mig med den personen :D
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Min mammas bästa väninna gjorde en bråckop som Prosit, vet inte om det var samma alls, har ingen koll men efteråt kunde hon inte heller kräkas. Hon arbetade på dagis och blev ofta smittad av magsjuka. Det tyckte hon inte var så trevligt då hon inte kunde kräkas ur sig eländet. Men på det stora hela vet jag inte om hon led så mkt av det. Jag har sjuklig kräkfobi så skulle någon säga att jag inte skulle kräkas någonsin skulle jag gifta mig med den personen :D

Jag har ju funderat på det där, om man inte kan kräkas... får man fortfarande kväljningar? Det måste man ju få? Inte så kul att gå o klökas men inte få upp nåt :crazy: Men å andra sidan rätt skönt att veta att man slipper, för jag har oxå en släng av kräkfobi. Det i kombination med att jag alltid mår jätteilla innan jag nyser är ingen rolig kombination. Vet inte om jag ska nysa eller spy liksom.

Om du eller nån annan får höra nåt mer om opade personer så tar jag gladeligen emot all info!! Ju mer desto bättre.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Jahapp, då var man inne i sjukförsäkringssystemet igen då. Min utförsäkring gick ut söndags, så igår anmälde jag mig åter igen som sjukskriven arbetslös på Fk. Ett år till med läkarintyg var tredje månad osv. Störtkul.. not.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

åh nej :(

Kl
Jag har nu jobbat halvtid i en vecka (3 timmar per dag) och igår 4 timmar. Från i morgon är det dags att gå upp i min 75% tjänst på heltid. Vette hundan hur det ska gå *suckar* gör så galet ont i min inflammerade arm :( Har inte sovit någonting i natt. Mycket övergående effekt av blockad och kortison men i fredags började laserbehandlingarna, fick en behandling då och till veckan ska jag få 2 st behandlingar samtidigt som jag har tejpat. Hyser stort hopp till detta för det måste ju börja vända någongång. Gaaaahhh
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

*kl*

Gurgel! Nu har jag sovit i ett dygn i princip. I torsdags var jag på första träffen med min behandlingsgrupp. De gick ut hårt med meditation i cirkel med gong-gong och "klappa på dig själv"-övningar. Fick även besked om att under de 3 timmar vi är där, så får vi fika och kissa, men inte ta rökpaus. Tjoflöjt... Nu är det uppehåll till augusti, då det kör igång på allvar. Får väl se hur det slutar. Kvällen spenderade jag vid spisen o lagade en asiatisk gryta till midsommarfirandet. Fredagen firade vi midsommar med grytan och sen spelade vi "försvunna diamanten" och snackade skit. Lördagen var jag dyngpaj, så jag sov länge, gick upp o tog en promenad o sen sov jag lite till. Skulle fira pappas 60årsdag, men jag joinade först när alla kommit o satt o fikade några timmar. Framåt 21 klarade jag inte längre, så då åkte vi hem till mamma i stället, fikade o gosade katt innan vi åkte hem o sov. Igår sov jag nästan hela dagen, med korta avbrott för toabesök o en cig. Är sååå sliten!

I eftermiddag ska jag ligga i tandläkarstolen, o det vet vi ju hur bekvämt det är. Är redan paj i nacke och rygg, så jag ska be om extra kuddar. De är skitbra där, knölar kuddar tills jag är nöjd :) I morgon lär jag vara paj, men på onsdag ska jag äntligen till sjukgymnasten o bli uträtad o masserad! Sen åker jag nog ut till stallet o sover kvar där ute. Ska få en ridtur på en jättesnäll häst, och så fota lite föl o sånt. Själslig återhämtning.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

väcker liv i denna tråden igen.. Jag har också fibro och idag har jag en dålig dag. Är på jobbet, försov mig och kom lite sent, en kollega lite sur.
Såna här dagar jag funderade på om jag skulle sjukskriva mig men kände att jag måste gå till jobbet då jag hade mkt som var tvunget att göra.
Hm.. inte kul.. Ska träffa en vän senare idag efter jobbet i alla fall och sjunga. Det ska bli kul.:)
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Skönt med sången, man behöver uppiggande saker :)

kl
hade en hyfsad sommar vad tröttheten anbelangar, värken var det värre med. Rörligt jobb och fötterna var så jävliga att jag behövde krycka för att ta mig ur sängen, gjorde grymt ont att sätta fötterna i golvet trots det. Blev en del sjukdagar där det inte gick, tur jag hade flexibelt sommarjobb!
Kämpade på sen men i slutet av oktober gick det bara inte längre och efter en vecka på koffeinpiller för att få några produktiva timmar per dag så gav jag upp och är sjukskriven. Fortfarande inte några svar på vad som är fel, men det tar eeeeevigheter allting. Senaste remissen gick till smärtkliniken, de kantydligen fortsätta utreda så jag får väl hoppas på dem. Blir alltmer begränsad i vad jag kan göra utan att tappa mer rörlighet och förvärra inflammationerna och smärtan. Vattengympa igår, fick grymt ont i bröstkorgen efter det och har fortfarande, andas är smärtsamt, utöver det inflamerade bröstbenet.
Har däremot en liten ljuspunkt, har börjat äta enligt paleo autoimmunt protokoll och märker en förbättring av det! Bättre rörlighet i händerna och jag började kunna röra tårna på högerfoten som jag inte kunnat sedan i somras! Tröttkraschade förra veckan och orkade inte bry mig om mat eller knappt äta så det blev en del fel saker igen och tappade rörligheten igen, så det verkar ju som det hänge rihop med maten och inte bara är en tillfällighet! Fick lite mer pepp att hålla på, har urusel aptit bara men det får ge sig.

Hur går det för er andra? Chiaras handop, LAzy Ladys träning osv?
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

*kl*

Jag har haft en relativt bra sommar faktiskt. Har kunnat njuta av värmen bättre än tidigare, har lärt mig det viktiga i att äta ordentligt för att binda vätskan i kroppen så jag inte blir uttorkad o får skallebank. Lärt mig klä mig lite bättre efter temperaturen. Jobbar dessutom ständigt på att bära färg. Inte bara svart. Fotograferade SM i Norrköping (Islandshäst) och exponerade mig rejält där jag stod i mitten iförd gul reflexväst (man måste ha såna på stora evenemang för att det ska synas att man är fotograf) och trots krånglande underben som svällde som fan gick det rätt ok. Bodde i Katrineholm så det blev lite pendlande, men det funkade det med. :)

Behandlingen jag går på är snart slut, näst sista träffen idag. Har kommit in i det bra och gillar träffarna, så när som på ljudningsövningarna när man ska humma och aoma. Känns flummigt o jag börjar alltid fnissa, men det är ok att man inte köper allt... Avslappningsövningarna är bra, diskussionerna likaså. Vissa övningar roligare än andra, men meditationen som jag var så skeptisk till har jag lärt mig tycka om. Förra gången körde vi rollspel för att visa hur elaka vi är mot oss själva.. det tog skruv kan jag säga. Att kasta såna ord på en annan människa (du är tjock, ful, du kan ingenting etc) gör ont... men mot sig själv kan man trycka till hur mycket som helst. Öppnade ögonen lite på en.

Möte med FK och ny handläggare gick däremot åt h-e. Jag går på behandlingen för att jag är för dålig för arbetsträning. Men nu har de kommit på att så fort den är slut nu, så ska jag prova att arbetsträna igen. Blev behandlad som en mindre intelligent människa med pekblad och roliga gubbar i stället för text och åkte hem i tårar. Jag som var så stolt över att ha åkt buss ner på stan.... sabbade en hel del rent mentalt för mig. Ska till läkaren nästa vecka o diskutera, tror han kommer säga stopp till arbetsträning. Nu kommer ju ett halvår med efterarbete på behandlingen, och då kommer jag ha nog med mig själv. Vi får se hur det går...
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Hej!

Träningen går alldeles otroligt bra!! Jag har inte mått såhär bra på 13års tid! ÄNTLIGEN verkar det som om jag kan få ha ett "normalt" liv.

Jag styrketränar tungt, riktigt tungt 3 dagar i veckan nu och kör ett spinningpass utöver det. Det är helt otroligt att det fungerar, mkt är tack vare min underbare PT som stöttar hela vägen, lägger upp program och pushar mej att våga ta i.
Jag har inte haft ett enda bakslag med mer värk av träningen, en sjujäkla träningsvärk men det är ju en helt annan femma. Eller ett litet bakslag och det är en tennisarmbåge, men det kommer av att jag gått med armen dumt efter frakturen tidigare i år enligt läkaren. (Så den låter jag sura bäst den vill)

Jag är så otroligt glad att jag gick emot alla rekommendationer ifrån sjukvården med vila och stillhet.. Ju mer muskler jag skaffat mej desto bättre fungerar kroppen. Min trasiga rygg gör inte alls lika ont längre, jag klarar av att sitta och stå längre stunder än förut och det känns helt underbart att kunna delta när man är bortbjuden eller har bjudit hem någon.

Fibron är ju som den är men den är i alla fall inte sämre, jag har fortfarande stora bekymmer vid väderomslag och jag har svårt att ta mej upp smidigt på morgnarna. Men jag känner att det lättat något i takt med att jag har fått en jäkla fart på musklerna. Det är lättare att tackla värken när man är stark mentalt!
Andra förändringar jag gjort är att jag har slutat röka (rökfri i 3månader nu:) ) lagt om kosten till en lågkolhydratkost, lite "LCHF light" jag skippar de synliga kolhydratstinna tillbehören. Jag har läst om många som gjort det och fått en förbättring av det så jag ger det en chans (är inne på 3:e veckan)
Min förhoppning är att fibron ska bli lindrigare med tiden med hjälp av ändrad kost och träning precis som ryggen.

En positiv sak till i detta lååånga inlägg är att jag börjat arbetsträna och är nu tillbaks hos min gamle arbetsgivare (min ordinarie arbetsgivare muttrar) Än så länge är jag uppe i 6h varannan vecka och 10h varannan. Första 2 arbetspassen va helt horribla.. Jag skakade i hela kroppen, svettades så det rann längs ryggraden men de lämnade mej ifred och satte ingen press. Hjärnan fick en fullständig låsning!! Där ser man hur konstig kroppen är, mkt av mina problem hänger ihop med stress och mitt "riktiga" jobb tog ju nästan kål på mej förra hösten..
Nu känner jag att jag börjar komma på fötter igen! Jag har blivit erbjuden min gamla tjänst tillbaka oavsett % jag kommer upp i och det känns helt fantastiskt! För bara ett halvår sedan va allt ett jävla mörker med utredningar, medicinprövningar, sjukersättningsutredningar och fan och hans moster.. Min förhoppning är att komma upp i 50% arbete, läkarna och försäkringskassan tror på 25% för att få det hållbart i längden. Och det kanske är vettigt med tanke på att jag fortfarande har svackor och perioder med totalt usel sömn.

Jag kan bara starkt rekommendera er med värkproblematik att ge styrketräning en chans, det har vänt hela mitt mående! Men ta hjälp med att lägga upp ett anpassat program, man måste krypa innan man kan gå.
En bonus av all träning är ju en fast, snygg kropp och en stark hållning vilket också är bra för oss med värk. Ju mer man kurar ihop desto ondare får man.
Dessa livsstilsförändringarna har inte varit lätta det ska jag inte påstå, jag har slitit som ett jävla djur, haft träningsvärken ifrån helvetet! Men för varje pass har jag känt att jag blivit starkare både fysiskt och mentalt och jag kommer vara min PT (och mej själv) evigt tacksam för detta.

*Man måste nå botten för att kunna trampa ifrån*

Stor kram till er allihopa:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Vad härligt att läsa! Skönt att träning och mat funkar, det är verkligen viktiga bitar :) Låter som kanon med att du har ett jobb framför dig också, på dina villkor, det är så det borde vara. Bara det att veta att du har den friheten måste göra mycket. :D
Gällande mat så märker jag stor skillnad på värk och mina leder när jag äter lchf och när jag äter mer kolhydrater. Stelhet, smärta, svullnad och domningar blir värre. Nu har jag testat en superstrikt diet (autoimmunt protokoll) som fungerar ännu bättre, men tufft då et utesluter mycket jag gillar. Men så strikt kör man bara några månader eller tills man känner sig bra, då börjar man återföra olika livsmedel och ser om eller vad man reagerar negativt på något. Målet är att få sjukdomen i remission. Jag har ju fått tillbaka en del rörlighet, det blev otroligt peppande! Min farfar fick sin RA i remission en lång period med glutenfri vegankost (fick sluta pga undervikt och b12 brist, men då var han mycket mycket friskare) så att maten spelar roll är ju rött känt, även om det inte finns så mycket vetenskapliga studier på det, mer än nån för bechterews vad jag sett.

Kl
Läkaren ringde igår, jag står på väntelista till smärtkliniken. De ville att jag medan jag väntar ska testa saroten då de tror neuropatisk smärta, så jag tog första pillret igår. Tar lite tid innan de verkar, men jag fick sova bra inatt iaf, förutom en kort period med rastlösa ben och armar (biverkning). Har läst på en del och det är mycket som stämmer med domningar, stickningar och strålande smärta, även om jag har värk som sitter i ffa senfästen också. Men man kan ju ha annan smärta också. Känns skönt att det händer något iaf!
Fortsätter vattengympa, simning och yoga utöver promenader och ridning. Har annars bara vilat och sovit massor i en månads tid, men sista dagarna känns det som det börjat vända, jag är inte så trött att det är plågsamt och jag har liiiite ork, så jag är nog rätt slutkörd efter att ha bitit ihop så länge. Behöver vilan helt klart, känns inte så hopplöst längre. Blir ju mycket grubbel och oro för framtiden när jag inte vet vad det är eller när jag blir bra, men hoppas få ventilera lite när jag får komma till smärtkliniken.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Härligt att du kunnat njuta av sommaren! Det betyder mycket att få en liten paus.
Bra att du får behandling, tycker du den ger resultat?
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Härligt att du kunnat njuta av sommaren! Det betyder mycket att få en liten paus.
Bra att du får behandling, tycker du den ger resultat?

Ja, det sätter igång otroligt mycket i skallen. Men jag har faktiskt börjat värdera mig själv högre. Jag har oxå börjat prioritera saker som JAG vill göra, och sånt som jag verkligen VILL göra, högre än sånt som nån annan säger att man MÅSTE göra eller BÖR göra. :D Är inte lika rädd för att stöta mig med folk o behöver inte vara alla till lags hela tiden för att bli accepterad. Börjat kapa bort energitjuvar och koncentrera mig på att göra saker och umgås med folk som ger mig energi.

Sen har jag sen 7 veckor tillbaka börjat gå med stavar. Försöker gå varje dag, och det är nog bara 10 ggr so far som jag inte kunnat. En bra dag kommer jag upp i en halvmil o det blir lättare och lättare. Kondisen är mycket bättre och jag har börjat upptäcka muskler i armarna och att jag blivit mindre bred över höfterna. :) Är väldigt stolt över att jag tar mig ut även är det värker satan. För jag blir ju faktiskt inte ett dugg bättre av att ligga hemma, snarare tvärtom. Min dröm är ju att lära mig jogga och tycka det är kul.... men det känns som det ligger långt fram i tiden. Idag är jag glad över att ha hittat ett flyt i promenaderna, hitta rätt med andningen osv.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Kul! Egenkänslan är viktig och det är lätt att nedvärdera sig själv när det är prestationer som räknas.
Det är skönt att komma ut, kul att det märks på kroppen också :) ska ta och damma av mina stavar med, glömmer bort att jag har dem, men det är ju perfekt till hundpromenader.

Själv längtar jag till yogapasset i em, har inte kunnat gå på två veckor men idag så! Är faktiskt nyfiken på att se om jag märker någon skillnad på vad jag kan göra efter vila och så. Har fått tillbaka rörligheten i axlarna vilket är skönt och får inte panikångest när jag har armarna ovanför axlarna, känns lovande :)
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Jag har lurat lite på yoga, mer och mer nu efter gruppen. Det är ju mycket liknande övningar vi gör. Är lite besviken på att det är så lite kroppskännedom och avslappning på gruppen, det var sagt att det skulle vara mycket mer... o nu är det bara två gånger kvar. Man behöver repetera några gånger så man lär sig övningarna.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Jag tycker det är suveränt sätt att röra sig. Fått med mig maken också.
Igår hade det lossnat massor, grymt kul! Lite ont idag men det gör inget. Rörligheten är inte påverkad så då är det ok.
Såg att autocorrect hade slagit till i förra inlägget, jag fick inte panikångest av att ha armarna ovan axlarna utan panikont, viss skillnad :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 839
Senast: SiZo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 135
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 516
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp