Denna magsjuka..

Jag håller med. Men folk brukar väldigt svartvitt hävda att barnen ska vara hemma om dom spytt (även om det bara är en gång). Man brukar sällan nyansera det och säga att det beror på varför barnet spytt. Vilket gör att man som förälder inte vågar prata högt om dom spyor som högst troligt har annan orsak för risken är överhängande att man får skit från andra föräldrar för att man inte satt barnet i karantän "för säkerhets skull".
 
Nej men det är ju inte speciellt svårt att ha tagit på någon yta hemma och därmed fått med sig smittan. Det jag menar är helt enkelt att det inte är jättekonstigt att de blev smittade.

Min poäng var att det verkligen inte är orimligt med 48h karens trots att barnet ”bara” kräkts en gång och verkar helt friskt i övrigt. Eftersom det kan smitta bra mycket senare är 48h verkligen minimum.
 
Har fått för mig att det är lite gråzon (i FK:s ögon) att vabba extra dagar efter att barnet tillfrisknat.

Nu är det möjligt att det är magsjuka i just det här fallet eftersom han varit lite lös i magen idag. Men har man ett "kräkbarn" så är det ju helt orimligt att man ska stanna hemma flera dagar "bara för att" varje gång barnet kräks om det inte finns något annat öht som pekar på magsjuka. Eller?

Ex 1. Jag lyfter upp sonen efter han nyätit välling och råkar klämma honom på magen så det "bubblar över" lite. Ska han stanna hemma 2 dagar pga det?

Ex 2. Vid blöjbyte ramlar det lite bajs på golvet, sonen blir så äcklad att han spyr. Ska han stanna hemma 2 dagar pga det?

Fast barnet har ju inte tillfrisknat förrän det har gått minst 48h sen senaste symptom.

Som någon skrev ovan vet du att barnet kräkts av annan anledning än magsjuka så är det ju en helt annan sak. Men så var ju inte fallet?
 
Jag har ett barn som är precis som mig: har lätt för att må illa och kräkas när hen är trött och/eller har lågt blodsocker. En kräkning är därmed inte detsamma som magsjuka och hemma 48 timmar därefter. Har pratat om detta med förskolan så vi är överens om att det är upp till oss föräldrar att bedöma själva vad vi tror är orsaken till kräkning. Ska väl sägas att vi hellre fäller än friar, är vi osäkra stannar vi hemma.
 

Liknande trådar

Småbarn Har ett barn som kräks väldigt lätt, framför allt om hen blir äcklad/det luktar illa. Svårt att gå på offentliga toaletter om det är...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
11 659
Senast: Magzzan
·
Småbarn Både jag och min man måste ibland resa med jobbet. Oftast bara över dagen så vi kan lämna/hämta på förskolan som vanligt men om vi båda...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
19 915
Senast: Sedna
·
Kropp & Själ Vet inte riktigt vart jag ska börja, eller ens varför jag skriver om jag ska vara helt ärlig, för att känna mig mindre ensam kanske? Har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 209
Senast: whyme
·
Småbarn Går en riktigt elak magsjuka på förskolan,i Fredags vid lämning var det 4 personal borta,och dom hade 7 barn av 30,resten låg hemma i...
Svar
5
· Visningar
1 477
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp