Denna orkeslöshet

Jag har suttit och glott på Impectas sida ett tag nu och lagt fyra fröpåsar i kundvagnen. Det känns som en väldigt liten beställning. Jag vill egentligen så mycket mer men med den här orkeslösheten jag dras med så vet jag inte hur mycket jag vågar satsa. För två år sedan odlade jag en hel del. Vet inte vart jag fick orken ifrån då. Då drog jag upp både det ena och det andra, bl.a. änglatrumpet och spikklubba. En änglatrumpetplanta finns kvar och står i jordkällaren. Jag hoppas den överlevt.

Nu har det ju också blivit dags att söka jobb. Bara tanken är dränerande. Jag kommer antagligen bli inskriven i jobb- och utvecklingsgarantin. Läste för övrigt vad arbetsförmedlingen skrivit om mig för över ett år sedan och det var att jag behöver mer hjälp av vården och att mina möjligheter att få jobb var mycket små i alla yrken. Läget är dessvärre oförändrat.
 

Jag testar sån där grytbas. Var till Ica och köpte två burkar. Sen kikärter, tofu och wokgrönsaker. Jag har också letat upp ett nytt recept på sajten Under tian och köpt ingredienser till det. Så det blir matlagning med boendestöd i morgon.
Jag gillar också de där burkarna, brukar köpa de från Mrs. Cheng’s samt Uncle Ben’s tikka masala. Ibland köper jag även Dolmios pastasåser, jag gör egentligen ganska god egen köttfärssås men orkar inte alltid och då är det mycket bättre än inget.
 
Fast är det verkligen det? Mackor är väl utmärkt mat så länge man varierar sina pålägg. :)
Nu vill ju TS ha varm mat någon gång om dagen i alla fall, men generellt.
Nja, jag tycker väl inte direkt att en kall brödbit med några gram skinka på är direkt bra middag. Inte sju dagar i veckan när man redan är orkeslös och behöver energi och varm mat. Sen är ju dessa färdigrätter ingen direkt höjdare heller.
 
Nja, jag tycker väl inte direkt att en kall brödbit med några gram skinka på är direkt bra middag. Inte sju dagar i veckan när man redan är orkeslös och behöver energi och varm mat. Sen är ju dessa färdigrätter ingen direkt höjdare heller.
Nu tycker jag att du förringar en bra macka. En baguette eller wrap med falafel, spenat, philadelphia och rödbetor är utmärkt mat! Eller en "tortillapizza" med tomater, lite ost och oliver eller vad man nu vill ha i ugnen. Köttbullemacka? Räkmacka med ägg, gurka, sallad och dressing? Överbliven kikärtscurry går jättebra att ha i tunnbröd eller på hårdbröd.... etc etc.
Men ja, just i TS fall har hon sagt att hon vill ha varma mål, jag tänkte mest generellt. :)
 
Nu tycker jag att du förringar en bra macka. En baguette eller wrap med falafel, spenat, philadelphia och rödbetor är utmärkt mat! Eller en "tortillapizza" med tomater, lite ost och oliver eller vad man nu vill ha i ugnen. Köttbullemacka? Räkmacka med ägg, gurka, sallad och dressing? Överbliven kikärtscurry går jättebra att ha i tunnbröd eller på hårdbröd.... etc etc.
Men ja, just i TS fall har hon sagt att hon vill ha varma mål, jag tänkte mest generellt. :)
Jo visst kan man lägga ner tid och göra mer matiga mackor med köttbullar, räkor, pannbiff, stekt ägg osv.
Men väldigt få gör det till frukost. Vet nog faktiskt ingen.
 
Jo visst kan man lägga ner tid och göra mer matiga mackor med köttbullar, räkor, pannbiff, stekt ägg osv.
Men väldigt få gör det till frukost. Vet nog faktiskt ingen.
Men va? När började vi prata om frukost? Ts har väl inte sagt att hon äter färdigrätter till frukost heller, där blev det väl ofta omelett? Jag skulle knappast köpa Findus frysta lasagne till frukost.
Hursomhelst protesterade jag mot det generella uttalandet att färdigrätter är bättre mat än mackor. Det beror både på vilken typ av färdigrätt och vilken typ av macka man menar. :)

Edit: vilket märkligt sidospår det här blev. 😅
 
Jo visst kan man lägga ner tid och göra mer matiga mackor med köttbullar, räkor, pannbiff, stekt ägg osv.
Men väldigt få gör det till frukost. Vet nog faktiskt ingen.
🙋‍♀️ Åt toast Skagen till frukost idag. 😅

Jag ofta kokt ägg färdigt i kylen och kan då lätt bara skala och köra i äggskivaren och ha på macka med örtsalt på. Ibland kör jag med keso också. Eller keso och rökt skinka tex. Kan också göra tonfiskröra med hackad rödlök, majonäs och svartpeppar som står klar i kylen och ha på macka. Har man lite grönsaker på blir det ännu bättre.
Avocado-macka med eller utan keso tex är också enkelt, mättande och inte onyttigt om man tex kör Rågkusar, danskt rågbröd eller likn.
Så macka behöver inte vara näringsfattigt och kaloritätt. Vet väldigt många som gör såna mackor. Och en hel del som kan äta sånt till lunch/middag med. Även sådana som är träningsgalningar.
 
🙋‍♀️ Åt toast Skagen till frukost idag. 😅

Jag ofta kokt ägg färdigt i kylen och kan då lätt bara skala och köra i äggskivaren och ha på macka med örtsalt på. Ibland kör jag med keso också. Eller keso och rökt skinka tex. Kan också göra tonfiskröra med hackad rödlök, majonäs och svartpeppar som står klar i kylen och ha på macka. Har man lite grönsaker på blir det ännu bättre.
Avocado-macka med eller utan keso tex är också enkelt, mättande och inte onyttigt om man tex kör Rågkusar, danskt rågbröd eller likn.
Så macka behöver inte vara näringsfattigt och kaloritätt. Vet väldigt många som gör såna mackor. Och en hel del som kan äta sånt till lunch/middag med. Även sådana som är träningsgalningar.
Jo men då gäller det att ha ork till att göra olika röror, steka koka ägg osv med. Nu när jag är sjuk har jag noll energi till det.
 
🙋‍♀️ Åt toast Skagen till frukost idag. 😅

Jag ofta kokt ägg färdigt i kylen och kan då lätt bara skala och köra i äggskivaren och ha på macka med örtsalt på. Ibland kör jag med keso också. Eller keso och rökt skinka tex. Kan också göra tonfiskröra med hackad rödlök, majonäs och svartpeppar som står klar i kylen och ha på macka. Har man lite grönsaker på blir det ännu bättre.
Avocado-macka med eller utan keso tex är också enkelt, mättande och inte onyttigt om man tex kör Rågkusar, danskt rågbröd eller likn.
Så macka behöver inte vara näringsfattigt och kaloritätt. Vet väldigt många som gör såna mackor. Och en hel del som kan äta sånt till lunch/middag med. Även sådana som är träningsgalningar.
Jag skulle aldrig kunna få ned en sådan macka till frukost, men har också ganska ofta röror/fyllningar i kylen. Bara att slabba på. Ibland gör jag egna, ibland köper jag färdiga, ibland köper jag färdiga och pimpar till själv. Blandar oftast ut dem eftersom jag är majonässkeptiker.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 567
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp