Denna orkeslöshet

Jag har suttit och glott på Impectas sida ett tag nu och lagt fyra fröpåsar i kundvagnen. Det känns som en väldigt liten beställning. Jag vill egentligen så mycket mer men med den här orkeslösheten jag dras med så vet jag inte hur mycket jag vågar satsa. För två år sedan odlade jag en hel del. Vet inte vart jag fick orken ifrån då. Då drog jag upp både det ena och det andra, bl.a. änglatrumpet och spikklubba. En änglatrumpetplanta finns kvar och står i jordkällaren. Jag hoppas den överlevt.

Nu har det ju också blivit dags att söka jobb. Bara tanken är dränerande. Jag kommer antagligen bli inskriven i jobb- och utvecklingsgarantin. Läste för övrigt vad arbetsförmedlingen skrivit om mig för över ett år sedan och det var att jag behöver mer hjälp av vården och att mina möjligheter att få jobb var mycket små i alla yrken. Läget är dessvärre oförändrat.
 

[...]
Hur då? Vet inte vad tortilla är.


Jo, broccoli är okej. Problemet är att orka koka det.
I det här sammanhanget är tortilla ett runt bröd som kan köpas färdigt. Kallas även mjuka taco-bröd.

Det kan användas som rullar, tänk kebabrulle eller tunnbrödrulle. Man lägger grönsaker, protein, sås på brödet, rullar ihop och äter alternativt viker och äter med kniv och gaffel.

Broccoli går för övrigt att äta okokt. Det går säkert bra att få den lättkokt genom att hälla på hett vatten och täcka med t ex en tallrik och sedan låta stå ett tag.
 
Enligt läkare etc tar det ca 2 veckor att vänja sig av med att slentrianmässigt äta socker. Det är inte ett beroende, men en vana som kroppen gillar.

Men kom igen, om folk kan sluta röka, sluta dricka, sluta med droger så kan du ge upp socker!

Bestäm dig för att ta en promenad varje gång du skulle vilja äta något sött.

Ät så du är mätt då du går och handlar. Då köper du mindre onödiga grejer.

Kakor, godis osv är dessutom väldigt dyrt och väldigt dåligt för tänderna. (Tandläkaren är inte gratis heller...). Så försök tänk på att 2022 är en chans att renovera dina vanor.
 
Tycker du det är okej med tex broccoli? Jag brukar koka några rejäla grönsaker till de flesta måltider. Då blir jag mätt samt piggare om jag äter sånt.

Jag har nyligen insett att tortilabröd är väldigt bra för man kan använda de till att lägga i alla möjliga saker.
Både wraps och varma tortillabröd är typ 90% av alla mina måltider i perioder. Jag mår inte bra av för mycket bröd, men eftersom de är så tunna och går att fylla med ALLT är de super tycker jag! Bästa latmansmåltiden. :D
 
Enligt läkare etc tar det ca 2 veckor att vänja sig av med att slentrianmässigt äta socker. Det är inte ett beroende, men en vana som kroppen gillar.

Men kom igen, om folk kan sluta röka, sluta dricka, sluta med droger så kan du ge upp socker!

Bestäm dig för att ta en promenad varje gång du skulle vilja äta något sött.

Ät så du är mätt då du går och handlar. Då köper du mindre onödiga grejer.

Kakor, godis osv är dessutom väldigt dyrt och väldigt dåligt för tänderna. (Tandläkaren är inte gratis heller...). Så försök tänk på att 2022 är en chans att renovera dina vanor.
Har ju slutat röka en gång i tiden. Då hade jag hjälp av nikotinsugtabletter. För sockersuget har jag ingenting.

Jag upplever inte att jag köper mindre onödiga grejer när jag är mätt.

Men ja, det är dyrt att köpa onyttigheter. Och jag kommer att hamna i en jävligt knivig sits snart när min redan jättelåga inkomst sjunker till 65%.
 
Och vet du vad @Wille? Jag tycker att du verkligen har tagit till dig av de senaste tipsen, och att du kommer våga prova! Jag tycker du har haft en positiv approach till inläggen. Prova det du orkar och tycker verkar bäst. Du fixar små steg i taget. 👍
 
Tugga på morötter när det känns jobbigt?
Ät vindruvor? Ta en promenad i 10 minuter.

Sockersug är inte ett medicinskt problem och därför ska de allra flesta kunna klara av att komma tillrätta med det själv.

Bestäm dig och fullfölj din plan om att inte äta socker.

Om du har slutat röka känner du ju till att det blir lättare med tiden.
 
En annan sak som jag gillar och går fort är kinamix. Det är ris, ärtor och majs o nån paprika om jag minns rätt. Allt är färdigt typ, man lägger ner det i en kastrull eller Micro och värmer det bara. Det finns i frysen i affärerna.
Sen brukar jag ta nåt till som jag gillar, kan va allt från kyckling till lövbiff.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tugga på morötter när det känns jobbigt?
Ät vindruvor? Ta en promenad i 10 minuter.

Sockersug är inte ett medicinskt problem och därför ska de allra flesta kunna klara av att komma tillrätta med det själv.

Bestäm dig och fullfölj din plan om att inte äta socker.

Om du har slutat röka känner du ju till att det blir lättare med tiden.
Fast sockersug ÄR i vissa fall ett "medicinskt" problem, även om man måste ta itu med det själv. Som med allt annat beroende måste man kämpa och vilja. sockerberoende är dock inget skämt.
 
Fast sockersug ÄR i vissa fall ett "medicinskt" problem, även om man måste ta itu med det själv. Som med allt annat beroende måste man kämpa och vilja. sockerberoende är dock inget skämt.
Klart det inte är ett skämt, men de allra flesta klarar fortfarande av att bryta sitt sockersug själva.
Vi kanske inte behöver låta tråden bli en medicinsk debatt om sockerberoende. :)
 
Har ju svårt med rutiner generellt och har inga rutiner kring maten heller. Så jag äter när det tycker det passar. Till frukost äter jag ofta pannkaka som innehåller två ägg, två msk keso, en halv dl havregryn, en halv dl mjölk och en gnutta salt. Om jag inte hinner fixa detta på morgonen äter jag i stället fil med musli.

De gånger jag köper bröd så är det oftast Lantgoda surdegsbröd. På den har jag oftast ost (och bregott), så att det täcker hela mackan. Något annat vill jag inte ha på brödet.

Men när jag tänker efter så vet jag inte vad jag äter som mellanmål för ibland äter jag inte mackor under långa perioder. Men har jag ätit pannkaka på morgonen så kan jag äta fil och musli senare under dagen. Är väl en sån där som småäter för det mesta.
Rutiner kring maten kommer ju automatiskt att inrättas när du börjar jobba heltid utanför huset. Då kan ju ju inte heller gå runt och småäta hela tiden, utan får hålla dig till de tider som du har rast. Så det blir nog bra.
 
Sötsuget är ett helvete, jag har själv problem med det.

Det verkar vara ganska individuellt vad som triggar det, det måste inte nödvändigtvis vara just godis/kakor och sånt, du får känna dig fram. Min erfarenhet är att pasta är en stor bov, det triggar alltid mitt sötsug, blir dessutom lite dålig i magen av det. Jag har bytt ut pasta mot ris eller potatis, funkar utmärkt!

Det finns inget substitut du kan äta som dövar sötsuget, det är bara lögn så det tipset om att äta en söt frukt istället kan du skippa. Det är bara att härda ut, det går över efter ett tag.

Det kan hjälpa att handla online, då har du bättre kontroll över vad du köper. Det finns säkerligen där du bor också att handla online på typ ICA och sen hämta i butik, extra bra nu för tiden med corona också att inte trängas bland folk.

Vad det gäller grytbaser för övrigt så är ICAs egna märke Tikka masala på glasburk magiskt god! Jag föredrar den med kyckling men har provat både haloumi och kikärtor och de funkar också. Minimalt med jobb verkligen. Bara stek upp lite kyckling/halloumi och tillsätt sedan burken, värm på några minuter - klart! Ris till. Har man kikärtor är det verkligen bara att värma ihop, kan säkert göras i micron till och med.
 
Fast är det verkligen det? Mackor är väl utmärkt mat så länge man varierar sina pålägg. :)
Nu vill ju TS ha varm mat någon gång om dagen i alla fall, men generellt.

Nja. Det drar ju ofta iväg kalorimässigt bara med brödet (en tanke om vikten), sedan verkar TS restriktiv med pålägg (här nämns bara ost) och då blir det ju inte någon bra måltid.
 
Hoppas att du tycker att du fick några bra tips här iaf @Wille!
Det vore roligt om du ville prova något, så kanske jag också kan få lite inspiration! 🤗
 
Hoppas att du tycker att du fick några bra tips här iaf @Wille!
Det vore roligt om du ville prova något, så kanske jag också kan få lite inspiration! 🤗
Jag testar sån där grytbas. Var till Ica och köpte två burkar. Sen kikärter, tofu och wokgrönsaker. Jag har också letat upp ett nytt recept på sajten Under tian och köpt ingredienser till det. Så det blir matlagning med boendestöd i morgon.
 
Nja. Det drar ju ofta iväg kalorimässigt bara med brödet (en tanke om vikten), sedan verkar TS restriktiv med pålägg (här nämns bara ost) och då blir det ju inte någon bra måltid.
Jag räknar i och för sig även mina wraps som mackor, exempelvis. Allt med pålägg och/eller kall fyllning och allt som är det minsta brödaktigt, då går det att variera i oändlighet nästan! Sedan passar det kanske inte TS, jag protesterade mest mot det generella uttalandet att färdigmat skulle vara bättre kost än mackor. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 568
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp