Bukefalos 28 år!

Denna orkeslöshet

Jag har suttit och glott på Impectas sida ett tag nu och lagt fyra fröpåsar i kundvagnen. Det känns som en väldigt liten beställning. Jag vill egentligen så mycket mer men med den här orkeslösheten jag dras med så vet jag inte hur mycket jag vågar satsa. För två år sedan odlade jag en hel del. Vet inte vart jag fick orken ifrån då. Då drog jag upp både det ena och det andra, bl.a. änglatrumpet och spikklubba. En änglatrumpetplanta finns kvar och står i jordkällaren. Jag hoppas den överlevt.

Nu har det ju också blivit dags att söka jobb. Bara tanken är dränerande. Jag kommer antagligen bli inskriven i jobb- och utvecklingsgarantin. Läste för övrigt vad arbetsförmedlingen skrivit om mig för över ett år sedan och det var att jag behöver mer hjälp av vården och att mina möjligheter att få jobb var mycket små i alla yrken. Läget är dessvärre oförändrat.
 

Men en klippt gräsmatta är ju inte per automatik en steril öken? Det är inga problem att lägga slingor där man vill för att undvika vissa områden som plättar med blommor, buskar och träd. Man kan planera klippningen hur man vill. Om hela gräsmattan är full av blommor du inte vill ska bli klippta så kan du ju inte klippa gräset alls, så då borde det ju inte vara något problem oavsett?

Jag har heller inte matkasse. Tycker ofta de rätterna innehåller för mycket arbete för litet resultat (få måltider). Jag tycker inte det är speciellt kul att laga mat för bara en person så jag skulle aldrig få för mig att laga något som inte ger många portioner.

Jag gör köttfärssås, korvstroganoff, lasagne, kycklinggryta i lite olika varianter, ett par fiskgrytor, två sorters matpaj, lite soppor. Alltid så att det blir minst 6 matlådor. Fryser man in blir det ganska bra variation. Däremellan äter jag ofta sallad eller tacos. Kan göra hamburgare nån gång ibland om andan faller på.

Även köttbullar med sås, stek med sås och andra typ "potatisrätter" går bra att frysa in utan potatis och sedan antingen bara koka lite potatis när man värmer, eller vissa går lika bra med pasta.

Ofta blir det ju inte speciellt mycket variation om man bara äter frysrätter, ledsnar du aldrig på dessa? Jag är rätt kräsen och ratar majoriteten av alla färdigrätter, men det kanske bara är jag.

Men ja korvstroganoff t.ex gör jag i traktörpanna på en hel ring. Det enda "jobbet" är att hacka löken och korven, resten är bara att "blanda i". Det tar mellan 20-30 minuter från att jag går in i köket tills maten är klar, och då har typ en middag + minst åtta matlådor för frysen.

Potatis och purjolökssoppa går fort och lätt, där brukar jag göra dubbla satser i en stor kastrull jag har. Fryser sedan in detta ungefär 2.5-3 dl i små ziplockpåsar och lägger i frysen. Det blir ungefär som en varma koppen (fast god!) att ta fram en sådan, funkar fint som frukost när det är kallt och ruggigt, eller en väldigt lätt lunch med en macka till.

Se möjligheterna, inte problemen, jag tror främst det är det du måste fokusera på.
Jo, jag är trött på de färdiga rätterna. Det finns ju inte så mycket att välja på när man som jag inte äter rött kött och chark. Helst inte kyckling heller. Och fisk brukar inte vara gott. Soppor tycker jag heller inte om. Men jag väljer ändå färdiga rätter i stället för hemlagat eftersom det är så svårt att laga mat.

De maträtter du listar klarar jag inte av att laga. Jag skulle bli tvungen att leta efter recept och sen skulle det vara ett projekt att handla ingredienser, starta matlagning och slutföra matlagning. Och det är ofta jag kör fast just här. Jag orkar inte genomföra ett projekt.
 
Jo, jag är trött på de färdiga rätterna. Det finns ju inte så mycket att välja på när man som jag inte äter rött kött och chark. Helst inte kyckling heller. Och fisk brukar inte vara gott. Soppor tycker jag heller inte om. Men jag väljer ändå färdiga rätter i stället för hemlagat eftersom det är så svårt att laga mat.

De maträtter du listar klarar jag inte av att laga. Jag skulle bli tvungen att leta efter recept och sen skulle det vara ett projekt att handla ingredienser, starta matlagning och slutföra matlagning. Och det är ofta jag kör fast just här. Jag orkar inte genomföra ett projekt.
Recept kan du få av mig eller någon annan här. Att handla är inget projekt, du går ju ändå till butiken för att köpa färdigrätterna så det är ingen skillnad. Matlagningen går fort. Om du inte orkar kanske du helt enkelt bara får göra det ändå, det är så de flesta av oss får grejer gjorda.
 
Recept kan du få av mig eller någon annan här. Att handla är inget projekt, du går ju ändå till butiken för att köpa färdigrätterna så det är ingen skillnad. Matlagningen går fort. Om du inte orkar kanske du helt enkelt bara får göra det ändå, det är så de flesta av oss får grejer gjorda.
Det såg ut att vara kött i det mesta. Så väljer nog annan mat. Vill ha vegetariskt.

Visst går jag till butiken ändå så rent teoretiskt kan jag välja annat än färdigmat. Tar lite längre tid bara att leta rätt på alla ingredienser. Och att göra inköpslistan tar också lite tid.

Det här med att göra saker ändå, är ju något som aldrig har fungerat för mig. Har försökt hela livet. Det kan gå ibland men oftast inte. Klarar inte ens av att borsta tänderna.
 
Jag kan inte komma på fem maträtter. Färssås och pasta. Yogigryta (som jag är skittrött på). Kikärtsgryta.

Jag tröttnar fort på olika maträtter.

Min förra trädgård var runt 25 kvadrat och den gjorde jag klar på en sommar. Sen blev jag rastlös.

Men du kunde komma på någon maträtt iaf! Gör kikärtsgryta i storkok någon dag? Då kan du äta matlåda iaf 1 ggr i veckan ett tag. Resten kan vara färdiga rätter. Sen kan du göra ett storkok av en annan rätt och då äta matlåda 2 ggr i veckan?

Små förändringar i taget. Inte alla på en gång.
Men du måste våga göra annorlunda för att det ska bli annorlunda. ❤️
 
Men du kunde komma på någon maträtt iaf! Gör kikärtsgryta i storkok någon dag? Då kan du äta matlåda iaf 1 ggr i veckan ett tag. Resten kan vara färdiga rätter. Sen kan du göra ett storkok av en annan rätt och då äta matlåda 2 ggr i veckan?

Små förändringar i taget. Inte alla på en gång.
Men du måste våga göra annorlunda för att det ska bli annorlunda. ❤️
Receptet för kikärtsgrytan är 8 portioner, så det kallar jag storkok. Jag gör den med boendestödet ibland.

Att starta matlagning själv är en puckel jag så sällan kommer över av mig själv. Borde ju laga mat oftare så jag kan äta hemlagad mat två gånger om dagen.
 
Det såg ut att vara kött i det mesta. Så väljer nog annan mat. Vill ha vegetariskt.

Visst går jag till butiken ändå så rent teoretiskt kan jag välja annat än färdigmat. Tar lite längre tid bara att leta rätt på alla ingredienser. Och att göra inköpslistan tar också lite tid.

Det här med att göra saker ändå, är ju något som aldrig har fungerat för mig. Har försökt hela livet. Det kan gå ibland men oftast inte. Klarar inte ens av att borsta tänderna.
Det finns massor av vegetariska grejer man kan göra storkok av. Mycket av det jag nämnde som köttfärssås, korvstroganoff, grytor osv går ju också utmärkt att göra samma men byta ut köttet mot typ kikärter, bönor, linser eller halloumi också.

Att göra ändå fungerar oftast bara när man inte har alternativ. Det är nästintill omöjligt för mig att laga mat om jag har "färdigt hemma". Genom att köpa färdigrätter ger du dig själv ett utmärkt alternativ till att ta tag i matlagningen, då är det svårt att komma igång. Men om du trivs med att bara äta färdigmat så är det ju inget fel i det, då är det inget du behöver ändra på så kan du bara släppa det stressmomentet istället.
 
Receptet för kikärtsgrytan är 8 portioner, så det kallar jag storkok. Jag gör den med boendestödet ibland.

Att starta matlagning själv är en puckel jag så sällan kommer över av mig själv. Borde ju laga mat oftare så jag kan äta hemlagad mat två gånger om dagen.
Tänk inte på vad du "borde". Jag äter absolut inte lagad mat 2 ggr om dagen. En dag i veckan är väl bättre än ingen alls? Jag tror (ingen expert) att du ha små delmål. Det blir så stort när du redan har din egen målbild i huvudet. Då hade jag också tyckt att det känns som att bestiga ett berg. Klättra upp på en sten först kära du. ❤️
 
Tänk inte på vad du "borde". Jag äter absolut inte lagad mat 2 ggr om dagen. En dag i veckan är väl bättre än ingen alls? Jag tror (ingen expert) att du ha små delmål. Det blir så stort när du redan har din egen målbild i huvudet. Då hade jag också tyckt att det känns som att bestiga ett berg. Klättra upp på en sten först kära du. ❤️
Men om man inte äter lagad mat två gånger om dagen, vad äter man då och hur håller man sig mätt?
 
Men om man inte äter lagad mat två gånger om dagen, vad äter man då och hur håller man sig mätt?
Har aldrig i hela mitt liv ätit lagad mat två ggr per dag. Aldrig gjort hemma under uppväxten heller. Då var det skollunchen på vardagar som var den lagade maten och så en gång lagad mat på helgerna. Jag har vare sig motivation eller tid till att lösa mer. Lagar någon annan mat åt mig så visst, men fixa själv? Nä!

Smörgåsar, yoghurt, fil, kokt ägg, kvarg, nyponsoppa, frukt osv fyller två av tre måltider på en dag.

Jag är typ i din ålder och är frisk, pigg och mår utmärkt på den dieten och alltid gjort och aldrig har jag gått hungrig heller. :)

Får jag citera något jag sett på Instagram som många, inkl mig själv och jag tror även du skulle må bra av att ta till dig? Läs det med glimten i ögat. 😁
"Måste och borde är två as, som inte är bjudna på mitt kalas"
 
Har aldrig i hela mitt liv ätit lagad mat två ggr per dag. Aldrig gjort hemma under uppväxten heller. Då var det skollunchen på vardagar som var den lagade maten och så en gång lagad mat på helgerna. Jag har vare sig motivation eller tid till att lösa mer. Lagar någon annan mat åt mig så visst, men fixa själv? Nä!

Smörgåsar, yoghurt, fil, kokt ägg, kvarg, nyponsoppa, frukt osv fyller två av tre måltider på en dag.

Jag är typ i din ålder och är frisk, pigg och mår utmärkt på den dieten och alltid gjort och aldrig har jag gått hungrig heller. :)

Får jag citera något jag sett på Instagram som många, inkl mig själv och jag tror även du skulle må bra av att ta till dig? Läs det med glimten i ögat. 😁
"Måste och borde är två as, som inte är bjudna på mitt kalas"
Jag skulle nog inte kunna hålla mig mätt med mackor, yoghurt, ägg och sånt. Det där är ju bara mellanmål.
 
Jag skulle nog inte kunna hålla mig mätt med mackor, yoghurt, ägg och sånt. Det där är ju bara mellanmål.
Beror ju helt på mängd av dessa saker och vad för typ av bröd. Två vita rostmackor med en skiva ost på och ett glas vatten, nä, det håller man sig inte mätt på. Två skivor grovt (grövre än vita rostmackor) bröd med ett par skivor ost och lite gurka el tomat på, ett eller två ägg och nyponsoppa, definitivt ordentligt mätt länge. Kvarg är oerhört mättande länge.

Jag har tränat inför och regelbundet deltagit i långdistanslopp under tre års tid på denna typ av matintag och ett lagat mål mat om dagen (och jag är inte någon liten nymf till person heller) så att en något så när normal person till aktivitet och storlek skulle kräva två lagade mål mat om dagen för att hålla sig mätt och frisk är typ bullshit faktiskt. (Förutsatt att personen inte har någon form av ämnesomsättningsproblematik då) Det ligger enbart ett "borde" där och gnager. Porta det skulle jag säga.
 
Beror ju helt på mängd av dessa saker och vad för typ av bröd. Två vita rostmackor med en skiva ost på och ett glas vatten, nä, det håller man sig inte mätt på. Två skivor grovt (grövre än vita rostmackor) bröd med ett par skivor ost och lite gurka el tomat på, ett eller två ägg och nyponsoppa, definitivt ordentligt mätt länge. Kvarg är oerhört mättande länge.

Jag har tränat inför och regelbundet deltagit i långdistanslopp under tre års tid på denna typ av matintag och ett lagat mål mat om dagen (och jag är inte någon liten nymf till person heller) så att en något så när normal person till aktivitet och storlek skulle kräva två lagade mål mat om dagen för att hålla sig mätt och frisk är typ bullshit faktiskt. (Förutsatt att personen inte har någon form av ämnesomsättningsproblematik då) Det ligger enbart ett "borde" där och gnager. Porta det skulle jag säga.
Har väl problem med hunger. Och fetma. Äter grövre bröd, med ost ibland. Blir inte mätt länge.

Kvarg är för övrigt äckligt.
 
Men om man inte äter lagad mat två gånger om dagen, vad äter man då och hur håller man sig mätt?

Jag äter frukost (två grova mackor, dricker vitaminbrus till), kaffe till förmiddagsfika, antingen lagad mat på lunchen eller en kopp soppa (varma koppen) med två knäckemackor. Middag, det som inte blev på lunchen (soppan eller den lagade maten alltså).

Äter jag mer än så går jag upp i vikt nu när jag börjar närma mig 50-årsåldern. Har fysiskt jobb.
 
Har väl problem med hunger. Och fetma. Äter grövre bröd, med ost ibland. Blir inte mätt länge.

Kvarg är för övrigt äckligt.
Ok, jag kommer inte skriva mer. Känner i ditt svar att du vill/kan inte läsa det jag skriver. Det är ok. Det är jättetråkigt att, som jag uppfattar det, du fastnar i dina "det går inte"-loopar. Flera har skrivit det förut, ändras inget kommer ingen förändring ske. Det är också helt ok, då har man dock gjort det valet. Önskade så att du fick må bättre och komma ur dessa invanda negativa tankemönster.
 
Varm mat, med undantag på sommaren. Då kan jag äta kallt.

Gillar kryddig mat, typ indiskt eller thai.
Hmm, tyvärr inte något jag är så duktig på. Om vi fokuserar på frågan "Vad kan man äta istället?"
Jag äter till exempel: Grovt bröd med makrill i tomatsås, dito med färdiga köttbullar, grillad kyckling, bananpannkaka (Fast jag gör den som en röra, för jag orkar verkligen inte vänta till pannkakan är klar).
Du behöver inte gilla detta. Jag bara menar att man kan "utveckla" mellanmålet så att man blir mätt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 584
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp