Deposition för stallplats

Sv: Deposition för stallplats

Lånar min egen knapp för att undvika missförstånd, depositionen är till för att OM den som hyrt boxen har haft en häst som utsatt box, hagar, utrustning osv för ett ovanligt högre slitage än vad som kan anses normalt. Självklart har man ett kontrakt när man hyr en box, eller har inte alla det?

Jag kan ge några exempel, tex om hästägaren får för sig att skruva ner krubban vid avflytt som de själva skruvat upp för att den hade en trevligare färg än originalet som slängdes. Eller för den hästägare vars häst sparkat sönder nyinsatta boxväggar och vägrar betala det, eller den hästägare vars häst stått och grävt frenetiskt i cementgolvet så att armeringsjärnen blottats och inte vill ersätta eller åtgärda. Exemplen kan bli ganska många, och dråpliga.

Men depositionen regleras via ett skrivet kontrakt, kan således inte bli godtyckligt, här har då hästägaren verktyg för att bestrida om man känner sig orättvist behandlad.

I stallet där jag står är depositionen 1000kr. Jag tycker att det är märkligt att inte fler använder sig av depositioner.

Lånar min egen knapp för att undvika missförstånd, depositionen är till för att OM den som hyrt boxen har haft en häst som utsatt box, hagar, utrustning osv för ett ovanligt högre slitage än vad som kan anses normalt. Självklart har man ett kontrakt när man hyr en box, eller har inte alla det?

Vem anser det?
Lagen har inget att hämta här utan det är upp till stallägaren, alltså en makt som kommer missbrukas vid dispyt.

Jag kan ge några exempel, tex om hästägaren får för sig att skruva ner krubban vid avflytt som de själva skruvat upp för att den hade en trevligare färg än originalet som slängdes. Eller för den hästägare vars häst sparkat sönder nyinsatta boxväggar och vägrar betala det, eller den hästägare vars häst stått och grävt frenetiskt i cementgolvet så att armeringsjärnen blottats och inte vill ersätta eller åtgärda. Exemplen kan bli ganska många, och dråpliga.

Så du menar alltså att ett stall som inte håller måttet för detta skall hyresgästen betala för golvet?
Nyinsatta boxväggar som sparkas sönder låter som byggmax i mina öron gillas icke.

Men depositionen regleras via ett skrivet kontrakt, kan således inte bli godtyckligt, här har då hästägaren verktyg för att bestrida om man känner sig orättvist behandlad.

Men det står alltid att detta beslut kan ej överklagas:crazy:vad gör du då?
Du har ju godkänt att stallägaren enhäldigt står för beslutet.:grin:

Jag avstår från stall med depositioner och fram för allt olagliga kontrakt på hur du ska göra med dina hästar!

Byggmax virke? Nej skulle inte tro det nej. Man besiktar så klart boxen innan tillträde, och vid avflyttning. Skulle då skadorna vara av sådan art att det kan anses som högre slitage mot normalt så har man ju möjligheten att åtgärda problemen.
Depositionen är också till för i de fall hästägaren avflyttar utan att betala för kanske strö och foder, depositionen brukar ju oftast ligga runt en månadshyra eller liknande.

För mig är det helt ok att lämna en deposition, efter att ha sett andra hästägare i farten.;)

I vårat fall får vi lämna deposition för box motsvarande en stall hyra, samt för strö och grovfoder vilket relegeras i kontraktet med återbetalning vid avflytt.

Senast ändrad:

Byggmax virke? Nej skulle inte tro det nej. Man besiktar så klart boxen innan tillträde, och vid avflyttning. Skulle då skadorna vara av sådan art att det kan anses som högre slitage mot normalt så har man ju möjligheten att åtgärda problemen.
Depositionen är också till för i de fall hästägaren avflyttar utan att betala för kanske strö och foder, depositionen brukar ju oftast ligga runt en månadshyra eller liknande.

Förstår hur du tänker där. Och det kan jag köpa dock så brukar jag ogilla att vara beroende av stallägaren till något vill ha eget strö och foder.:)
Och de ställen jag har kollat på har den varit betydligt mera än en månads hyra, närmare uppsägnings tiden i pengar räknat.

För mig är det helt ok att lämna en deposition, efter att ha sett andra hästägare i farten.;)

Däremot lämnar jag inte en summa som ska täcka eventuella skador eller liknande då slitage osv på hagar inte är mitt problem (i min värld alltså) det är det jag betalar stall hyra för. Lika med normalt slitage på boxar. Box hyran skall betala de skador som normalt bruk utgör. Om man har en totalt galen häst får man som stall ägare sätta upp en gummivägg eller nått för att skydda sina väggar tycker jag :)

Här håller inte jag med dig, om du har en häst som ger stallet ett ökat slitage så är det även du som får stå för fiolerna i min värld, så är det med allt som hyrs även en lägenhet där faktiskt depositioner förekommer.

Ja vi gör egna inköp av foder, dvs vi bestämmer själva vilket foder vi vill ha. Med hjälp av depositionerna så gör vi inköpet, där efter betalas fodret/strö i takt med att det förbrukas. Den dagen jag avflyttar får nästa hyresgäst gå in med deposition för fodret och kallhyran eftersom min betalas tillbaks om alla skulder är reglerade som gäller detta.

Det finns inget som hindrar oss från att göra egna inköp, men depositionen står ändå fast. 2000 kr för grovfoder och strö, samt en boxhyra motsvarande en kallhyra.

Det är ju samma sak om men hyr en lägenhet. Det finns en gräns för vad som är normalt slitage, om hyresgästen sliter på lägenheten mer än vad som anses normalt får hyresgästen antingen fixa det eller betala för att hyresvärden gör det själv.
Inget konstigt med det!!
Om man dessutom hyr av en privatvärd så får man ofta lägga en rejäl deposition!

Varför ska det vara annorlunda i ett stall?

här omkring har jag aldrig varit med om det. Ingen har bett om referenser heller....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med... 2
Svar
33
· Visningar
5 542
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Så här ser utkastet på mitt hyresavtal ut... Nåt som saknas ? Hyreskontrakt X Hyresvärd X Hyresgäst X Avtalet gäller... 2
Svar
21
· Visningar
3 575
U
Hästmänniskan Skulle du låta sambon sköta sitt och lämna dej utanför? Din sambo driver ett inackorderingstall är jordbrukare och tränar lite hästar...
Svar
19
· Visningar
2 418
Senast: Inte_Ung
·
B
Hästmänniskan Det verkar vara väldigt många hästägare här på forumet som får STORA problem med sin ekonomi ibland. Jag funderar själv på att bli... 22 23 24
Svar
475
· Visningar
27 237
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31