Deposition för stallplats

Sv: Deposition för stallplats

Jodå, vi har deposition i vårt stall. Den är dock inte hög för själva boxen utan det handlar om 1 månads hyra, sen har vi även en deposition för hö och strö men den är lite högre. Så flyttar man av och skiter i att betala och göra rätt för sig så kan föreningen behålla bägge depositionerna även om skulden inte är så stor.

Min hyresvärd tar 3000 kr i deposition. Betalades in på hennes företagskonto efter fakturering då vi båda skrivit på avtalet. Tycker det var väldigt smidigt och en bra ide. Motsvarar för mig två stallhyror utan foder.

I mitt stall har stallägaren retentionsrätt på hästen vid utebliven stallhyra, alltså, efter viss antal månader utebliven stallhyra tar stallägaren hästen i pant tills hyran är betald, stallägaren har då även rätten att sälja hästen för att få tillbaka summan för den uteblivna stallhyran.

I stallet jag ska flytta till den första November är det en deposition på 500:-/box som betalas innan inflyttning tillsammans med första stallhyran.

Jag tycker att detta är helt okej... Men kanske skulle ställa mej lite skeptiskt till en dep. avg på 5.000:- Men kanske måste man sätta depositionen i proportion till stallhyran i övrigt.

Mvh Domino_s

Jag har en månads kall hyra i depositions avgift i mitt stall!
Hoppas och tror att man skrämmer bort de inackorderingar som man inte vill ha... Har iallafall funkat hittills! Jag har världens bästa inackorderingar!!!!

Vi har ingen sådan där min står inhyrd. Förutom att det nog skulle vara till nackdel för stallägarna ur konkurrens-aspekt (finns många billigare stall i närheten, bara ett dyrare ställe vad jag vet om, eftersom trenden är sån så blir folk såklart snålare vid val av stallplats) så låter det som en bra idé.
Så länge summan är rimlig, dvs en lagom "straffavgift" om något gått sönder eller man slarvat med en-två hyror.

Stallägare har ju fortfarande möjlighet att skicka ärenden till kronofogden och vräka ev. gäster som inte sköter sig, lägga in klausul att man beslagtar hästen osv, därför tycker jag inte det är skäligt att alla ska behöva ligga ute med extra för man är skraj att en på 20 inte sköter sig.
Mao, max 3000.-, annars vet jag att jag hade dragit mig för att välja stallplatsen. Det är ju mycket pengar för mig också att ligga ute med dubbelt när det redan är en halv-hög stallhyra (hög för att vara häromkring) som man betalar i förskott.

Jag har en månads kall hyra i depositions avgift i mitt stall!
Hoppas och tror att man skrämmer bort de inackorderingar som man inte vill ha... Har iallafall funkat hittills! Jag har världens bästa inackorderingar!!!!

Ja i varje fall så är det inackorderingar som förstår att det kostar. I vårt stall har det ju hänt att sökande har tackat nej pga de får lägga dep för en månadshyra trots att vi har tre månaders uppsägning samt dep för hö och strö.
Det sista anses inte nödvändigt, utan man tycker helt enkelt att det får lösa sig den dagen när det är dags.:eek: Jo vi vet, det är andra som får lösa den biten då, så därför blir tack men nej tack till dessa hästägare.

5000 kr är här i det stallet kallhyra för två månader.

1500kr betalade jag här i södra sthlm när jag flyttade in. Tycker det är helt skäligt då det är många som smiter från ostädad och sönderbiten box annars..

alla seriösa stall jag ngnsin känt till tar referenser. Gör man inte det är man ju rentav korkad.
om man tar referenser och kollar upp betalnings historik så behövs knappast en deposition tycker jag. Har man gjort sitt jobb och skaffat seriösa inackar så brukar det räcka bra med att det står inskrivet i kontraktet vad man ansvarar för vid flytt, samt vilken period som gäller för uppsägning. På samtliga seriösa ställen jag stått uppstallad är det 2 eller 3 månaders uppsägningstid, vill man kan man köpa loss sig genom att betala kallhyra för den tiden om man vill flytta tidigare. ser som sagt inget problem om man valt sina inackar noga och tagit referenser, aldrig varit med om att det varit problem.

INGET stall jag har haft häst i eller kollat efter stallplats i har bett om referenser! Och de har varit seriösa allihopa.

Jag erbjuder alltid att visa upp referenser och får alltid svaret "neeej, nej, det behövs inte"
Kanske den norrländska dialekten och flyingeoutfiten gör sitt?
Skämt åsido så har jag tyckt det har varit lite konstigt, har ju fina referenser att visa upp!
Men inte heller när jag sökt jobb mm har det faktiskt kollats så mkt referenser, kanske räcker det med att SÄGA att man har det?

INGET stall jag har haft häst i eller kollat efter stallplats i har bett om referenser! Och de har varit seriösa allihopa.

Jag erbjuder alltid att visa upp referenser och får alltid svaret "neeej, nej, det behövs inte"
Kanske den norrländska dialekten och flyingeoutfiten gör sitt?
Skämt åsido så har jag tyckt det har varit lite konstigt, har ju fina referenser att visa upp!
Men inte heller när jag sökt jobb mm har det faktiskt kollats så mkt referenser, kanske räcker det med att SÄGA att man har det?

Det låter otroligt! Jag fattar inte hur man kan strunta i det, det är en så oerhört enkel grej att be om, och kolla, och man har ju allt att vinna och inget att förlora på att göra sig den extra grejen när man hyr ut. Sen kan jag i.o.f se att det också har att göra med vilken typ av stall det är. Riktigt stora professionella anläggningar brukar ha full koll och vet hur man bossar som stallägare, där finns det inte så mycket att ifrågasätta, sköter man sig inte som inackordering så åker man ut, ögona böj, punkt slut. Så till viss del kan jag förstå om det är såna stall du kanske stått i, att de inte bryr sig på samma sätt. Handlar det om lite mindre stall, där uthyraren kanske inte ens har stallet som sin första syssla, framför allt inte att "chefa" stallet dagligen, ja då är det riktigt viktigt med referens koll, för när folket väl är inne brukar det inte vara riktigt lika tydligt att de lika lätt kan bli "ute" så att säga.

ang. JOBB däremot så blir jag bara :eek: Oj oj oj. Jag vet INGEN arbetsgivare som inte skulle kolla referenser?! Det är ju bara :eek:. Faktiskt.

Ja nu skulle jag inte sätta min hatt på det, att man struntat i att kolla. Ofta förstår inte människor att det sker, just därför att man kanske aldrig uppger person eller telefon nummer på specifik begäran.
Hos oss så blir det ofta så att man pratar i allmänhet, under ett sådant samtal avslöjar ofta personen mycket mer än vad de kanske tänker på själva. Via dessa samtal är det ofta enkelt att få fram var personen står just då eller har stått tidigare, och därefter kanske man kontaktar någon för att få referens. Sedan är det så att man sällan begär referens från nuvarande stall utan hellre ett tidigare om sådant finns eftersom är det konflikt i nuvarande stall med personen så kommer i de flesta fall referensen vara värdelös. Alltså hästvärlden kan tyckas stor, men så stor är den inte när det gäller samma län eller to m kommun.

Nä det är helt sant, att det finns folk som skiter i att kolla referenser även om de vet att hästen står 3 gårdar bort, vet jag dock av egen erfarenhet. Men så såg stallsituationen ut som den gjorde där också :cool:

*kl*

Jag har lagt en fjärdedel av stallhyran i deposition som jag får tillbaka när jag flyttat o städat. Sthlm.

Det låter otroligt! Jag fattar inte hur man kan strunta i det, det är en så oerhört enkel grej att be om, och kolla, och man har ju allt att vinna och inget att förlora på att göra sig den extra grejen när man hyr ut. Sen kan jag i.o.f se att det också har att göra med vilken typ av stall det är. Riktigt stora professionella anläggningar brukar ha full koll och vet hur man bossar som stallägare, där finns det inte så mycket att ifrågasätta, sköter man sig inte som inackordering så åker man ut, ögona böj, punkt slut. Så till viss del kan jag förstå om det är såna stall du kanske stått i, att de inte bryr sig på samma sätt. Handlar det om lite mindre stall, där uthyraren kanske inte ens har stallet som sin första syssla, framför allt inte att "chefa" stallet dagligen, ja då är det riktigt viktigt med referens koll, för när folket väl är inne brukar det inte vara riktigt lika tydligt att de lika lätt kan bli "ute" så att säga.

ang. JOBB däremot så blir jag bara :eek: Oj oj oj. Jag vet INGEN arbetsgivare som inte skulle kolla referenser?! Det är ju bara :eek:. Faktiskt.

Jag har faktiskt heller aldrig varit med om att det är någon som kollat upp mina referenser eller ens frågat om jag har några när jag bytt stallplats...

Och vid jobbsök så har jag uppgett dom men fortfarande har det aldrig varit någon som använt sig av de uppgifter jag lämnat och kontaktat mina referenser, och ändå har jag fått jobbet sedan.
Så det beror nog mycket på vad du söker för jobb, nu har detta varit olika lågutbildade yrken det handlat om.

/Camilla

Ja nu skulle jag inte sätta min hatt på det, att man struntat i att kolla. Ofta förstår inte människor att det sker, just därför att man kanske aldrig uppger person eller telefon nummer på specifik begäran.
Hos oss så blir det ofta så att man pratar i allmänhet, under ett sådant samtal avslöjar ofta personen mycket mer än vad de kanske tänker på själva. Via dessa samtal är det ofta enkelt att få fram var personen står just då eller har stått tidigare, och därefter kanske man kontaktar någon för att få referens. Sedan är det så att man sällan begär referens från nuvarande stall utan hellre ett tidigare om sådant finns eftersom är det konflikt i nuvarande stall med personen så kommer i de flesta fall referensen vara värdelös. Alltså hästvärlden kan tyckas stor, men så stor är den inte när det gäller samma län eller to m kommun.

Nej hästvärlden är inte så stor, inte inom "rasen" i alla fall. Ibland känner tom hästarna igen en :eek:. Eller hur?

KL
Jag har också stått i stall med deposition och då har jag dragit av den när sista hyran har betalats. På så vis blir inte jag heller blåst på pengarna.

*KL*

Skulle aldrig betala någon depositions avgift. Dels anser jag att det är missbruk av makt (ett kontrakt duger gott) dessutom så är det ju upp till ägaren om denne anser att den skall betala tillbaka den. :grin:
Vad händer om man hamnar i dispyt mot ägaren?
Denne kan ju styrkt av kontrakt säga att denne inte anser att du uppfylt kontraktet och det finns inget du kan göra åt det.

Ang referenser brukar det räcka att tala om min utbildning så brukar det vara lugnt efter det.

Ja, jag är mycket misstänksam mot stallägare efter det som hänt mig och ogillar makt missbruk hos stallägare vilket jag ser prov på konstant här på buke. :crazy:

Jag betalade inte depsition, men stallhyran i förskott såklart. Man tycker det borde räcka, men verkar tyvärr inte så :crazy:

KL
Har sett i annonser att den del tar ut deposition men tror inte att det är speciellt vanligt här i mina trakter. Har aldrig stått i stall där man betalat deposition.

Ang referenser så har jag aldrig uppgett några i samband med stallbyte. Men då jag har varit rätt välkänd för alla stallägare där jag stått så har det knappast varit nödvändigt. Bor man i mindre stad så är det lite "alla känner alla".

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med... 2
Svar
33
· Visningar
5 542
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Så här ser utkastet på mitt hyresavtal ut... Nåt som saknas ? Hyreskontrakt X Hyresvärd X Hyresgäst X Avtalet gäller... 2
Svar
21
· Visningar
3 575
U
Hästmänniskan Skulle du låta sambon sköta sitt och lämna dej utanför? Din sambo driver ett inackorderingstall är jordbrukare och tränar lite hästar...
Svar
19
· Visningar
2 418
Senast: Inte_Ung
·
B
Hästmänniskan Det verkar vara väldigt många hästägare här på forumet som får STORA problem med sin ekonomi ibland. Jag funderar själv på att bli... 22 23 24
Svar
475
· Visningar
27 237
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31
  • Torrfoderdjungeln..