Deprimerad sambo

@hemlig och @Hyacinth
Jo jag förstår ju det men oron ligger där hela tiden.. Även när jag är i stallet eller på jobbet. Både en oro och faktiskt irritation, "när han ändå är hemma kan han väl ordna det eller det" trots att jag vet att han inte kan.
Ska prata med vården på måndag.

Bra! Du måste oavsett vad som är rätt för dig hitta ett hållbart förhålllningssätt. Det kanske är bättre att vara särbos efter ett tag, eller så hittar du ett sätt att hantera dipparna.
Är du konstant orolig tror jag risken är överhängande att du antingen dras med och utvecklar en depression eller att förhållandet kraschar (även om det kan ta tid). Men jag kan ha fel, det kan ju bli hur bra som helst.
 
Jag tror att oron (även den vi inte tänker på hela tiden utan som ligger och gnager) tillsammans med känslan av otillräcklighet (som också riskerar att ligga över hela tillvaron även om det inte är panik hela tiden) som dödar både själen och förhållandet. Och det är den som är så svår att komma åt, den blir en del av vardagen.

Smyger sig på, integreras och fungerar andningshämmande. Skulle jag vilja säga.
 
Jag håller med, man får inse att det oftast inte är farligt och jobba på att ha så pass bra kommunikation att den som är sjuk kan säga till om det är akut och man måste få hjälp till psykakuten, eller om man är "normalt låg".
Du får jobba på att göra saker som distraherar dig så du naturligt tänker på annat.
 
Hur hanterar man oron på ett bra sätt?

Jag skulle säga att man pratar om den. Inte med den sjuke utan med någon/några utanför hemmets vrå. Vet sambon hade hjälp av olika forum och så vet jag att sjukhuset och/eller kyrkan hade stödgrupper eller..de kallade det anhörigsgrupper. Handlar lite om att hitta människor i samma sits
 
Hur hanterar man oron på ett bra sätt?
Jag tror det beror jättemycket på hur man är som person.

Har en son med neuropsykiatriskt funktionshinder och själv har jag diverse diagnoser också.
Pratade med min sambo i veckan och förstod egentligen först då hur mycket det drar ner honom, särskilt sonens problem.
Men även mina problem.
Det här känner han och blir helt slut av, trots att han faktiskt gör väldigt lite rent praktiskt, åtminstone när det gäller mig och oss.

Då pratade jag lite om att vi ska separera och så rent krasst blir det ju lättare för oss båda eftersom vi delar tiden.
Han kunde inte med att tänka så ens för han fylls av dåligt samvete när det gäller sonen.
Inser också i det ögonblicket att det är det som gör att han inte lägger någon energi alls i vårt förhållande.
På något konstigt sätt får det honom att känna sig illojal mot sonen.
Och helt plötsligt föll väldigt många pusselbitar på plats för mig.

Jag sa till honom att han inte kan ha den inställningen när det gäller sonen, för han kommer aldrig orka.
Men sånt är ju lätt att säga.

Vad jag vill säga med den här långa utläggningen är att jag tror faktiskt att man måste ha grundförutsättningarna själv för att orka med en "sjuk" partner.
Visst, man kan gå på kurser, prata med andra, lära sig om sjukdomen osv men man kan aldrig ändra sig själv totalt.

Min sambo kommer aldrig ändra sig SÅ mycket som han skulle behöva, för sin egen skull.
Insåg också till fullo och fick djupare insikt varför inte vår relation har funkat och varför vi måste separera.
Det känns inte kul, men man måste göra det som känns bäst för en själv.
 
Nu är depressionen tillbaka igen.. Jag vet inte vad jag ska göra, försöker få igång honom med lite promenader och pyssel med djuren, men så fort jag slutar pusha lägger han sig igen..

Vad kan jag göra?
 
Nu är depressionen tillbaka igen.. Jag vet inte vad jag ska göra, försöker få igång honom med lite promenader och pyssel med djuren, men så fort jag slutar pusha lägger han sig igen..

Vad kan jag göra?
Grejen är ju att det är begränsat vad du kan göra. Depression är en sjukdom. Man kan inte bota andras sjukdomar (om man inte är läkare och inte alltid ens då).

Som jag ser det behöver du göra dig av med känsla att du ska hålla honom igång och att du ska rädda honom. Sjukdomen är starkare än du. Du måste leva ditt liv, inte slåss mot hans sjukdom.
 
Så jag ska bara ignorera att han mår dåligt?
Det är inte så att jag slutat med mitt eget liv på något sätt och jag tror inte jag kan "bota" honom. Men något borde väl ändå gå att göra för att hjälpa honom ta sig igenom det?
 
Så jag ska bara ignorera att han mår dåligt?
Det är inte så att jag slutat med mitt eget liv på något sätt och jag tror inte jag kan "bota" honom. Men något borde väl ändå gå att göra för att hjälpa honom ta sig igenom det?
Du kan vara där och prata med honom även om det verkar som att det inte ger någonting. Hjälp honom att få en ny tid till vården, det kan lätta lite i livet när det finns en bestämd tid, om det finns en viss planering så det inte känns som att vården övergett.
 
Så jag ska bara ignorera att han mår dåligt?
Det är inte så att jag slutat med mitt eget liv på något sätt och jag tror inte jag kan "bota" honom. Men något borde väl ändå gå att göra för att hjälpa honom ta sig igenom det?
Du finns ju där. Du pratar väl med honom. Kanske lagar du mat åt er. Det är väl sådant man brukar göra när någon i samma hushåll är sjuk.

Du kan inte göra särskilt mycket åt hans sjukdom.

Jag tror att din oro och din starka vilja att bidra till hans tillfrisknande är till mer skada än nytta för både dig och honom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har autism, diagnos i vuxen ålder, och har återkommande depressioner sedan 12 års ålder. Efter att jag fått mitt första barn 2014...
Svar
12
· Visningar
1 094
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 668
Senast: Mineur
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
943
Senast: Crossline
·
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 245
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp