desinficera sadel o. träns mm

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pula
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 452
P

Pula

jag behöver sterilisera/ desinficera min utrustning, jag har virkon hemma, men kan det skada lädret, bli missfärgat?

jag kan ju spraya på eller tvätta det hemma i köket med svamp...?

hur hade ni gjort?!

Sv: desinficera sadel o. träns mm

Vi hade ringorm i stallet i somras och fick desinficera allt med virkon. Vi använde oss av av en sån där ogrässpruta (tror jag det är) och sprayade allt. Jättesmidigt och lädret blev inte fult eller missfärgat. Det fick hänga på tork ngn dag bara.

Lycka till! :)

behöver man inte "tvätta" sadel och träns först för att få bort skiten, ex lädertvål?
och sedan spraya, har en vanlig vattenspruta.
kan man ta virkonblandningen på sittsen i sadeln, eller är det bara att köra över allt läder...??

ska man låta det torka och sedan smörja in utrustningen igen.....har mycket dålig kunskap om desifincering av läder :o

När jag desinficerade klubbens läder sprayade vi på virkonet och torkade rent det med en torr trasa. Grejerna fick hänga på tork och sen tror jag att det smörjdes innan det började användas igen.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 937
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan... 6 7 8
Svar
159
· Visningar
18 049
Utrustning hej! På grund av allt regn och att min utrustning har vart instängd i en trång instängd sadelkammare har vi fått besök av mögel (:O) på...
Svar
4
· Visningar
793
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 341
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Jobba som veterinär
  • Bästa solcreme

Hund, Katt, Andra Djur