Bukefalos 28 år!

Desperat.. förstoppning never ending

Hagens_Zorba

Trådstartare
Ok, nu är jag desperat.
Har haft förstoppning i 5 dar, eller aa till å från i nåra veckor men i 5 dar nu.
Kändes som det satt massa i öppningen som dock inte kom ut, så jag köpte microlax, väntade 30 min (fast eg bara 5-15 min skulle behövas), nästan INGET kom ut.

Magen rör sig så det rör sig inte om tarmvred.

Äter messmör, olja, honung, öser in vatten men kissar ut det lika fort.
Går promenader.

Ska göra koloskopi på tis så får inte äta fiber, frön/nötter, frukt eller grönsaker.
Äter egentligen mest protein men nu har jag ätit bröd, pasta, godis, glass etc i ett desperat försök då socker brukar pajja magen.

Vad är nästa steg? Funderar på riktigt på att dricka sprit då magen verkligen inte tål det.
Väntar på att få en telefontid på koloskopikliniken men det går inte att få förän i em.
 
Testa Frukt&Fiber tärningar plus massor av vatten. Det har alltid fungerat för mig.

Ett annat alternativ är ju katrinplommon men jag tycker tärningarna är effektivare.
 
Ok, nu är jag desperat.
Har haft förstoppning i 5 dar, eller aa till å från i nåra veckor men i 5 dar nu.
Kändes som det satt massa i öppningen som dock inte kom ut, så jag köpte microlax, väntade 30 min (fast eg bara 5-15 min skulle behövas), nästan INGET kom ut.

Magen rör sig så det rör sig inte om tarmvred.

Äter messmör, olja, honung, öser in vatten men kissar ut det lika fort.
Går promenader.

Ska göra koloskopi på tis så får inte äta fiber, frön/nötter, frukt eller grönsaker.
Äter egentligen mest protein men nu har jag ätit bröd, pasta, godis, glass etc i ett desperat försök då socker brukar pajja magen.

Vad är nästa steg? Funderar på riktigt på att dricka sprit då magen verkligen inte tål det.
Väntar på att få en telefontid på koloskopikliniken men det går inte att få förän i em.

Färska blåbär borde kanske fungera då? Det är ju varken nötter eller frukt eller grönsaker :angel:
Fortsätt med laxermedel, prova olika märken.
 
Färska blåbär borde kanske fungera då? Det är ju varken nötter eller frukt eller grönsaker :angel:
Fortsätt med laxermedel, prova olika märken.
Sorry bär får jag inte heller äta :/ Inget med skal lr kärnor.. mkt att hålla reda på.
Kan man ba ta olika laxermedel efter varandra samma dag? Vill ju inte pajja tarmen, tog microlax för att det ska va milt och det kändes som det satt massa längst ner i ändtarmen, det tror jag fortfarande men fick uppenbarligen inte loss det. Och ligger redan efter i skolan. Ångest när jag inte kan gå på föreläsningarna..
 
Sorry bär får jag inte heller äta :/ Inget med skal lr kärnor.. mkt att hålla reda på.
Kan man ba ta olika laxermedel efter varandra samma dag? Vill ju inte pajja tarmen och ligger redan efter i skolan. Ångest när jag inte kan gå på föreläsningarna..

Jag tror ärligt talat att förstoppningen pajar tarmen mer än medlet gör.
Om det är tvärstopp så kan det ju behövas en del för att lösa upp det. Har du varit mer stilla än vanligt de senaste dagarna? Magen kommer igång när vi rör på oss. Så kör lite gympa, ta något laxerande och håll dig nära toalettstolen.

Ät mycket olja nu och de kommande dagarna, köp en burk kokosolja och ta en sked emellanåt till exempel. (Det är gott också :D )
 
funkar inte katrinplommon?
Kaffe eller cigaretter kan funka också ;)

Tror inte jag får äta katrinplommon heller , får bara äta t ex persika eller äpple utan skal/kärnor, katrinplommon har ju en hårt skal. Fruktkött får jag inte heller äta.. Hursomhelst försökte jag med katrinplommon innan koloskopidieten å de funka inte.

Kaffe öser jag också :) Huh jag trodde cigg va förstoppande? :eek: *sätter mig i fönstret å blossar*
 
Sorry bär får jag inte heller äta :/ Inget med skal lr kärnor.. mkt att hålla reda på.
Kan man ba ta olika laxermedel efter varandra samma dag? Vill ju inte pajja tarmen, tog microlax för att det ska va milt och det kändes som det satt massa längst ner i ändtarmen, det tror jag fortfarande men fick uppenbarligen inte loss det. Och ligger redan efter i skolan. Ångest när jag inte kan gå på föreläsningarna..

Naturliga laxermedel (typ katrinplommon) är snällare mot tarmen så det ska mycket till innan man tagit för mycket.

Sätt hårt mot hårt när du pratar med mottagningen, du kan inte ha det så här. Kolla om du kan få äta katrinplommon/F&F tärningar så du kommer igång. Rensningen kanske inte blir perfekt men det här fungerar ju bevisligen inte.
 
Kan man ta flera microlax efter varandra? Har hittat att man kan ta varje dag en kort period men inget om att ta flera ggr på raken. Ska köra situps :)
 
Naturliga laxermedel (typ katrinplommon) är snällare mot tarmen så det ska mycket till innan man tagit för mycket.

Sätt hårt mot hårt när du pratar med mottagningen, du kan inte ha det så här. Kolla om du kan få äta katrinplommon/F&F tärningar så du kommer igång. Rensningen kanske inte blir perfekt men det här fungerar ju bevisligen inte.

Fast katrinplommon funkade inte för 2 v sen när jag körde med det..
Asså sätta hårt mot hårt, risken är ju att de inte kan genomföra koloskopin och jag har väntat nästan ett år på att få en tid sen remissen skickades så jag vill verkligen kunna få hjälp nu :/
Vene om jag kan gå såhär tills på måndag då jag ska fasta å köra "deras" totallavemang eller om jag kanske kan göra det 2 ggr. Ska höra med dom i em!
 
Kan man ta flera microlax efter varandra? Har hittat att man kan ta varje dag en kort period men inget om att ta flera ggr på raken.

Jag tänker att nöden inte har någon lag. Hade det varit jag så hade jag nog kört på en ganska rejäl dos vid ett och samma tillfälle. Sedan en normal dos några timmar senare. Jag är inte så rädd för läkemedel och preparat, utan tänker att det inte är långtidsverkande och inte kan ställa till med något i det långa loppet.
 
Det är i "endos"-förpackningar, trycka in flera vågar jag inte göra utan att prata med nån på kliniken först.
Men jag hoppas man kan göra så.. är jag sjuk i huvudet om jag testar med sprit? Skulle ändå dricka idag :angel:
 
Ok, nu är jag desperat.
Har haft förstoppning i 5 dar, eller aa till å från i nåra veckor men i 5 dar nu.
Kändes som det satt massa i öppningen som dock inte kom ut, så jag köpte microlax, väntade 30 min (fast eg bara 5-15 min skulle behövas), nästan INGET kom ut.

Magen rör sig så det rör sig inte om tarmvred.

Äter messmör, olja, honung, öser in vatten men kissar ut det lika fort.
Går promenader.

Ska göra koloskopi på tis så får inte äta fiber, frön/nötter, frukt eller grönsaker.
Äter egentligen mest protein men nu har jag ätit bröd, pasta, godis, glass etc i ett desperat försök då socker brukar pajja magen.

Vad är nästa steg? Funderar på riktigt på att dricka sprit då magen verkligen inte tål det.
Väntar på att få en telefontid på koloskopikliniken men det går inte att få förän i em.

Du kommer ju att få hälla i dig tarmrensare inför koloskopin så det borde lösa sig själv. Ta det lugnt.
 
Pursenid. Tabletter som finns på apoteket.

Det enda - absolut enda - som funkar på mina tvärstopp. 3-4 piller på kvällen och det är fixat nästa morgon/förmiddag.
 
Det är i "endos"-förpackningar, trycka in flera vågar jag inte göra utan att prata med nån på kliniken först.
Men jag hoppas man kan göra så.. är jag sjuk i huvudet om jag testar med sprit? Skulle ändå dricka idag :angel:
Du kan ta microlaxen i omgångar det är ingen fara. Till och med en timmes mellanrum vid behov ;) det och fortsätt med kaffe och att röra på dig. Ibland kan det bildas som en propp längst ner i ändtarmen och det kan ta tid att få loss den.
I värsta fall kan man ta på en handske och peta lite försiktigt själv och se om man får loss den.

"Arbetskadad efter många år i vården" :angel::D
 
Precis vad jag tänkte föreslå :D
För ca 20 år sedan rekommenderade läkarna kaffe och cigaretter till gravida med förstoppning i några länder. Så, @Hagens_Zorba häll i dig mer kaffe och blossa på samtidigt så löser det sig nog :)

Haha jag häller verkligen ner kaffe.. ska ut å promenera+röka mer nu. Känner mig så hälsosam :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp