Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

E

Enigma

Jag börjar bli smått desperat. Min häst har inom loppet av några veckor trampat av sig sina framskor när jag kört honom i transporten. Grundproblemet är att han förmodligen blivit rädd för att tappa balansen, så att han studsar omkring i släpet. Dessutom verkar han hata sina transportskydd och verkar vilja bli av med dem. När han trampat av sig skorna har han haft boots respektive transportskydd. Har ni några tips på hur man undviker detta?
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Kör honom utan transportskydd och boots. Många hästar blir varma och superirriterade av tjocka otympliga transportskydd.
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Låta honom stå brett?
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Jag hade ett sto som inte klarade av transportskydd, och försökte trampa av sig dem under hela resan, oavsett hur lång den var.... Ingenting utom bandage fungerade, boots kunde hon ha om man lindade ner bandagen ner över hoven först.


Men jag håller med ovanstående, låt honom åka brett om du har möjlighet till det, och så lite skydd som möjligt, eller inga alls.
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Jag har tänkt på det där med att åka brett. Tänkte skaffa en längre bom. Tycker ni att han ska åka med mellanvägg, men lite bredare, eller att jag ska ta bort mellanväggen helt och hållet? Blir det för brett då? Det där med skydden känns ju väldigt dubbelt, för samtidigt som han uppenbarligen hatar skydden så skyddar de ju honom när han får sina ryck och sparkar som en dåre. Det känns som en återvändsgränd. :(

Skyddar lindor lika bra?
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Jag har faktiskt aldrig under alla år haft transportskydd på någon av mina hästar. De har lärt sig att åka vettigt ändå. När det gör ont brukar de sluta rocka loss. Men när de inte känner av något, då går det ju bra att fortsätta.

Släng ut mellanväggen, det tycker jag ger bäst åkkomfort.
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Jag skulle ha mellanväggen kvar, men ställa den snett så det blir brett för hans bekben, det brukar räcka för de flesta.


Nja, lindor kanske inte är det ultimata, ibland kan det vara svårt att få dem att sitta perfekt, och det kan hända att de glider ner lite. men det är en fråga om vana att linda med tror jag. Jag har alltid riktigt tjocka paddar under, och så långa fleecelindor ovanpå, det har aldrig hänt något med mina hästben, trots att jag har haft hstar som i stort sett står på sina egna fötter ibland..... Jag tejpar dem när de är pålindade med, så inte kardborren släpper.
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Jag skulle ha mellanväggen kvar, men ställa den snett så det blir brett för hans bekben, det brukar räcka för de flesta.

Tror ni att det hjälper att han står brett med bakbenen när det är framskorna han trampar av sig? Kan tilläggas att han är rätt stor, 170 cm och av den grövre halvblodstypen. Men samtidigt kanske det blir FÖR brett och vingligt utan mellanvägg? :confused:
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Det är enligt min erfarenhet oftast med bakbenen de behöver lite extra plats, så det kan säkert räcka. Men det är bara att prova, vill han fortfarande trampa runt är det bara att testa utan vägg helt.

Ett halvblod jag kände var över 180 cm och kunde inte åka i normalstora transporter om man inte tog bort väggen helt, då han ville stå lite snett för att få plats ordentligt, det kanske är så för din häst med?

För stort och brett tror jag inte att det blir, har kört en del hästar så och de ställer sig ofta på ett bra sätt när de kan välja själva. Fjorden jag hade åkte alltid utan mellanvägg och han ville gärna stå snett bakåt, vilket inte var så bra egentligen, men han stod stadigt, lugnt och utan större mankemang.....
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Jag skulle gärna testa både med och utan mellanvägg - problemet är att jag måste beställa en längre bom till släpet. Vill inte köra utan bom av säkerhetsskäl. Mätte förresten släpet idag och det är 150 cm brett (ett äldre Kylinge). Så det är inget superbrett släp.
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

släng ut mellanväggen, den är endast där för att du ska kunna köra två hästar.. det kan inte bli för vingligt utan, det är snarare värre med den i! och tänk på att köra lugnare och planera körningen mer då h*n kan ha blivit rädd för förarens svängar, inbromsningar osv..
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Kasta ut mellanväggen eller kör med den sne. De brukar ställa sig riktigt brett med bakbenen sen står de där. Det blir svårt att hitta balansen när man åker smalt, din häst är mkt större än min som också åker med mellanvägg p.ga hon har bråttom ut och vi har bara 2 korta bommar.

Min häst åker mycket bättre utan transportskydd :)
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Jag har tänkt på det där med att åka brett. Tänkte skaffa en längre bom. Tycker ni att han ska åka med mellanvägg, men lite bredare, eller att jag ska ta bort mellanväggen helt och hållet? Blir det för brett då?

Jag tycker du ska skaffa en längre bom bak så hästen fortfarande kan "stötta" sig fram, de har funkar väldigt bra på min förra ponny som gärna la sig ner, innan jag sålde henne så kunde hon åka normalt :D Lycka till!
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Jag föredrar att ha kvar mellanväggen, men sned och jag knyter fast det så det inte står och slamrar så dant.
Hästen uppskattar nog när den får plats att ställa upp sig och hitta sin egen balans.
Tror att han kommer att stå lugnare då.
Så funkar t.ex min 170 pålla
 
Jag tycker mellan vägg ska också stanna kvar för säkerhetsskäll. Om det är för brett och du åker 80km och på nån anlädning hantappar balans eller du måste undviknåt i väggen så att han tappa balans så han går från en sidan till den andra kan du får ett högre risk att får sväng på transporten.

Att mellanvägg står snett atomatiskt ger honom mer plats för fram ben att bredda sig när han själv står snett.

Har du inte transportera han förut? hade du trasportskydd då? Vi inte använder de heller. Min erfarenhet är att de är mer nervous med de än utan. En nervous/osäkert häst vill av instinkter röra sina föter och de kan känna sig "instängd/trapped" med att nåt sitter fast på deras föter, deras ända flykt möjlighet. Prova åka som du brukar gör utan skydd och ser om han är lungnare för det. Då kanske du inte behöver vika mellan vägg.
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Svar på era frågor: Jo, jag har testat att åka utan transportskydd. Tyckte han stod lugnare då, men vid ett tillfälle trampade han av sig framskon ändå och trampade dessutom på sömmen så att han blödde och blev halt i en vecka... Efter det tänkte jag att transportskydden ändå MÅSTE vara på för att skydda honom. Men nu i veckan trampade han av sig skon MED skydden på.

Saken är den att han är 15 år, har tävlats med tidigare ägare och med andra ord måste ha åkt mycket i transport. Köpte honom i somras och då åkte han lugnt och sansat de första månaderna (har dock inte kört honom så många gånger). Jag tycker att jag hela tiden har kört väldigt försiktigt, men det kan ju räcka med att jag kanske har svängt något för snabbt vid något tillfälle för att han ska ha blivit rädd. För nu verkar han få småpanik så fort jag svänger och då svänger jag så långsamt det bara är möjligt.

Dessutom så rusar han baklänges när han ska backa ut, det är som om hela transportgrejen har blivit laddad. Jag har fronturlastning och har testat det vid ett par tillfällen. Men vid ett tillfälle blev han rädd (pga transportskydden) och störtade ut på fronturlastningen så att jag fick kasta mig bakåt och nästan blev klämd...
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Vad har du för transport? Vissa transporter är ju kända för att skapa transporträdda hästar.

Helt klart är ju att hästen fått en obehaglig upplevelse av någon eller några av åkturerna. Är han van att åka dubbelaxlat och du har enkelaxlat? För lågt i tak? Dålig luft? För varm?
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Byt hovslagare. Det gör större skillnad än vad man tror.
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Om hästen inte normalt (utanför transporten) trampar av sig skorna hade jag nog inte dragit någon direkt parallell mellan hovslagare/skoavtrampningitransport.

Jag tror det hänger på aktiviteten (transportering) och inte på hovslagaren.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 027
Hästvård Nu har min fröken trampat av sig 2 framskor på en vecka, något tröttsamt. Ofta i hovtrådar läser man att vid frekvent tappande av skor...
2
Svar
23
· Visningar
2 688
Senast: Cocos
·
G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 133
Senast: tuaphua
·
Hästhantering En av våra hästar skulle ut och åka snart. Han har inte åkt något på 4 år så vi började lasta ett tag innan för att se hur han var. Igår...
2
Svar
20
· Visningar
3 610
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp