Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Jag har ett Kylingesläp från -89, boggi. Det är ju inget supersläp, men jag har ändå svårt att tro att det är miljön som orsakar detta. Jag tror han står för smalt (ska beställa annan bom) och att han blivit rädd - det senare är ju svårare att lösa...
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Min häst drog inte normalt av sig sina skor heller. Bara när det var lerigt. Det kan ändå vara stor skillnad.
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Men lera är ju en stor bidragande orsak. En obalanserad häst rycker ju skor som barntänder om det är halt...

Visst kan hovslagare bidra också, men jag tror inte så är fallet här...
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Kanske lite mindre utlägg på skorna, men det allra bästa är om du ber din hovslagare fasa av skorna ordentligt!!! 45grader... Snyggt med "Silverline" också ;)
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Kan ändå inte låta bli att känna att själva avtrampandet är symptomen och att det faktum att hästen är orolig och obekväm med att åka som är problemet.

Lös problemet, så försvinner symptomen. Bota symptomen, problemet kvarstår...
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Jag får alltid linda min hästs hovar.. Annars trampar han av sig sina skor. Han blir så ivrig när han ska ut ur transporten. Från det att vi stannat tills det att vi fått ut honom så har han lyckats trampa sig fleeera ggr.. Testa det. Spelar ingen roll vilken transport vi har så är han lika. har till och med testat buss. Lycka till!
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Vi hade samma problem hon fick åka brett i lastbil och utan skydd men der hjälpte inte så vi hittade en annan lösning:

Först 1 par boots som nästan är försmå sen ett par boots som är lagom över dom bootsen och sen transportskydd som gick ner över hoven.

Efter det har hon inte trampat av sig skorna:devil:

Det vi ska testa nästa helg när vi ska åka nästa gång är att linda hela hovarna med co-flex linda (självhäftande) får se om det funkar *Hoppas*
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Jag får alltid linda min hästs hovar.. Annars trampar han av sig sina skor. Han blir så ivrig när han ska ut ur transporten. Från det att vi stannat tills det att vi fått ut honom så har han lyckats trampa sig fleeera ggr.. Testa det. Spelar ingen roll vilken transport vi har så är han lika. har till och med testat buss. Lycka till!


Hur gör man när man lindar hovarna? :confused:
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Ta en självhäftande linda så är det inte så svårt.. man får trixa lite.. när man fått in snitsen så går det rätt bra faktiskt..:D
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Det trodde jag också, tills jag bytte hovslagare.
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Ta en självhäftande linda så är det inte så svårt.. man får trixa lite.. när man fått in snitsen så går det rätt bra faktiskt..:D
Men alltså, menar du att man lindar runt och UNDER hoven då???
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Jag har också ett kylinge fast en 91.a
Köpte 3/4 bommar till den igår. Alltså en kortis o en ganska lång!
Ska bli spännande o se hur min blir o köra nu, sist (1:a gången i detta släpet) fick han åka smalt det gillades inte då han är van att åka brett! Bommarna kostade 1250 kr!
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Jag har också ett kylinge fast en 91.a
Köpte 3/4 bommar till den igår. Alltså en kortis o en ganska lång!
Ska bli spännande o se hur min blir o köra nu, sist (1:a gången i detta släpet) fick han åka smalt det gillades inte då han är van att åka brett! Bommarna kostade 1250 kr!

Jag har precis också beställt samma variant! Mannen jag beställde av sa att Kylingesläpen finns i två varianter - 150 resp. 170 cm. Jag har 150 och han tyckte att det var väldigt smalt till ett stort halvblod. Så förhoppningsvis blir det lättare att köra med honom med de nya bommarna.
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

ja, annars kan han ju trampa av sig lindorna iallefall..:D
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Jag har också 150 släp! Vad fick du ge för bommarna?

Det skulle kosta cirka 1000 kr, men någon skrev i den här tråden att hon fått betala 1250, så det blir nog det kanske.
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Prova att linda honom vid transport istället, det är en fördel med lindning om hästen gjort ett hårt jobb och brukar stå lindad på natten... då slipper man ju de när man kommer hem. Annars e de ju smidigare me transportskydd... Boots under e ju oxå att rekomendera. Tror även de blir bättre om han får stå brett,, men jag tycker de låter vanskligt att köra helt utan skydd, de gör jag bara om de inte har skor på sej.
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Jag skulle be hovslagaren att smida om skorna , skänklarna sticker ut för mycket.
 
Sv: Desperat - hästen trampar av sig skorna i transporten

Faktum är att jag precis har bytt hovslagare. Sista gången min häst trampade av sig skon i släpet var förra tisdagen. Efter att ha tjatat på min hovslagare att komma förbi i ÅTTA DAGAR gav jag upp och ringde till en hovslagare som en annan tjej i stallet använder. Denne sa att tåriktningen på skorna var helt fel, att den inte gjorde någon nytta alls. Och han menade att en stor anledning till att hästen trampat av sig skorna är - just det - hur han var skodd! Det var ju flera i tråden som skrev detta. Sedan finns ju grundproblemet kvar, att han behöver åka bredare och känna sig tryggare. Men det blir ju inte bättre av att skorna är lätta att trampa av!
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 027
Hästvård Nu har min fröken trampat av sig 2 framskor på en vecka, något tröttsamt. Ofta i hovtrådar läser man att vid frekvent tappande av skor...
2
Svar
23
· Visningar
2 688
Senast: Cocos
·
G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 133
Senast: tuaphua
·
Hästhantering En av våra hästar skulle ut och åka snart. Han har inte åkt något på 4 år så vi började lasta ett tag innan för att se hur han var. Igår...
2
Svar
20
· Visningar
3 610
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp