Skulle satsa mer på snäll mat, kokt (ugnslagad) kyckling eller fisk med ris. Blåbärssoppa kan lugna magen.
Undvik för mycket fibrer, när min mage är i uppror (har Mb Crohns) så är tex vitt bröd lättare för magen än grovt. Fet/stark/laktos mat går bort för mig.

Du behöver nog lära dig vad din mage gillar och inte gillar. Det kan ta lite tid.

Min mage har aldrig gillat varken Omeprazol eller Novalozid blir bara illamående av dom.
Har beställt hem polenta och risgrynsgröt tills imorgon hoppas någon av dom fungerar.
Omeprazol minskar produktionen av magsyra, så även om du mår lite illa av dem kanske det kan vara bra att äta en kur för att få magsäcken (magkatarren) att lugna ner sig.
Novaluzid neutraliserar syran för en stund, men har ingen långtidseffekt.
(när jag hade "sur mage med halsbränna" som gravid knaprade jag mandlar, det hade åtminstone lite effekt på sura magen och halsbrännan, men jag vet inte om det funkar för din IBS)

Annars som fler har nämnt, kokt ris, kokt vit fisk, kanske kyckling. Ljust bröd.
Just nu behöver du ju mest få i dig lite energi så att kroppen orkar med sig själv. Och Sen får du ta tag i resten...

Har inte IBS men när jag hade magkatarr (inte konstaterad av läkare iofs, men gissningsvis) så åt jag yoghurt naturell. Det gick ned i alla fall. (Men det kanske är en Fodmap, ingen aning).

Mamma äter ngn av filerna med bakterier i och tycker det är bra.

När jag är som värst äter jag enbart laktosfri yoghurt och pastellfisk godis och gelé om det finns. Det enda som inte ger outhärdliga smärtor och blodförlust. Jag har inte ibs även om mycket är likt när det gäller vad man inte tål, så är skillnaden att jag har allvarligare problem med stora tarmskador och inflammationer som ofta blöder. Mina tarmar etc har bränts sönder av kraftig radioaktiv strålning och jag måste ta omeprazol för att magsyran inte ska brinna den skadade och inflammerade vävnaden. Två knäckebröd så rinner det illrödt Blod ur mig i dagar. :cry:

Som sagt,viktigt att kolla på fodmap om där finns något du vet du tål är min räddare i nöden. :up:

Yoghurt är dessutom väldigt bra äta, man får i sig nästan allt man behöver. Kalcium, protein, fett b vitaminer och mineraler.
Kombinera med multimineral/vitaminer så har man en utmärkt skonkost.

När jag är som värst äter jag enbart laktosfri yoghurt och pastellfisk godis och gelé om det finns. Det enda som inte ger outhärdliga smärtor och blodförlust. Jag har inte ibs även om mycket är likt när det gäller vad man inte tål, så är skillnaden att jag har allvarligare problem med stora tarmskador och inflammationer som ofta blöder. Mina tarmar etc har bränts sönder av kraftig radioaktiv strålning och jag måste ta omeprazol för att magsyran inte ska brinna den skadade och inflammerade vävnaden. Två knäckebröd så rinner det illrödt Blod ur mig i dagar. :cry:

Som sagt,viktigt att kolla på fodmap om där finns något du vet du tål är min räddare i nöden. :up:
Oj, får man fråga vad som hänt?

Som sagt,viktigt att kolla på fodmap om där finns något du vet du tål. Yoghurt är min räddare i nöden. :up:

Så skulle det stå (:

Oj, får man fråga vad som hänt?

Vi var i krig mot något i min kropp och gick all in för att döda fienden innan den hann döda mig. Nuclear radiaton och gift. Scorched earth tactic. Måste bli nästan död om jag skulle ha chans att överleva. Vi vann, jag lever! Men krigsskadorna blev svåra.

Förstår gott känslan av att inte våga äta... :(

Vi var i krig mot något i min kropp och gick all in för att döda fienden innan den hann döda mig. Nuclear radiaton och gift. Scorched earth tactic. Måste bli nästan död om jag skulle ha chans att överleva. Vi vann, jag lever! Men krigsskadorna blev svåra.

Förstår gott känslan av att inte våga äta... :(
Usch vad hemskt.

Har Ibs och magkatar och har varit rätt dålig hela december och levt mest på rågknäcke, mjölk och lite apelsinjos, men i mellan dagarna brakade det loss rejält, jätte jätte ont under revbenen allt bara rinner igenom och ständigt illamående.

Har sedan nyårsdan bara levt på hemgjord vätskeersättning och det gör inte lika ont längre dock lätt illamående fortfarande.

Nu efter två dygn så är det dags att börja äta nått men vad, jag tål inte jordgubbar, äpplen, artificiella sötningsmedel och har problem med vete, havre, och tillsatsämnen i allmänhet.

Har ni några tipps om vad jag kan börja äta utan att magen gör uppror igen:confused:

Många med IBS upplever stora fördelar av att äta LCHF. Tips är att läsa på kostdoktorn.se han är läkare och mer trovärdig är att jag sitter och rapar ut massa info här. Notera att LCHF inte är en bantningsmetod utan en kosthållning.

Lyckades få i mig ca 4 dl verum hälsofil 4% i går kväll men oj vad jag blev illamående fick som tur vad behålla det och det värsta illamåendet släppte efter drygt 3 timmar då tarmarna fick full sprutt:yuck:

Har beställt hem laktosfri mjölk, laktosfri yoghurt, ris, polenta och ett par burkar med småbarns mat jag hoppas verkligen något av dessa fungerar.
Beställde också ett par flaskor kolsyrefritt mineral vatten för att få i mig lite nyttigheter i vattnet.

Vilket jag också skrev. Tycker du inte att man ska försöka komma åt grundproblemen till varför man har en stressmage?

Anledningen till att jag har en stressmage är lätt att räkna ut är sjukpensionär på grund av fibromyalgi sen 15 år och har bara lägsta möjliga pension, varje månade är en kamp för att få pengarna att räcka till det nödvändigaste.

Får för tillfället klara mig utan telefon sen den gamla gick sönder inte för att det gör så mycket då jag inte känner någon i denna stan så dom ända gångerna jag träffar folk är när klarar av att handla själv och kan prata lite med kassörerna.

Måste säga att det har blivit lite ensamt sen min mor gick bort för ett drygt år sen efter många års sjukdom jag flyttade till denna stan bara för att bo närmare henne.

Vore det inte för att bredbandet ingår i hyran vilket gör att jag kan komma i kontakt med läkare m,m via e-post så skulle jag ha stora problem.

Anledningen till att jag har en stressmage är lätt att räkna ut är sjukpensionär på grund av fibromyalgi sen 15 år och har bara lägsta möjliga pension, varje månade är en kamp för att få pengarna att räcka till det nödvändigaste.

Får för tillfället klara mig utan telefon sen den gamla gick sönder inte för att det gör så mycket då jag inte känner någon i denna stan så dom ända gångerna jag träffar folk är när klarar av att handla själv och kan prata lite med kassörerna.

Måste säga att det har blivit lite ensamt sen min mor gick bort för ett drygt år sen efter många års sjukdom jag flyttade till denna stan bara för att bo närmare henne.

Vore det inte för att bredbandet ingår i hyran vilket gör att jag kan komma i kontakt med läkare m,m via e-post så skulle jag ha stora problem.
Lite off-topic men ändå inte, har du bostadstillägg? Om inte så sök det för man kan inte få mer än nej.

McG - med egen kåk på landet med allt vad det innebär, bil, internet och mobil men liten sjukpension och 876:- per månad under fattigdomsgränsen som trots det lever ganska gott men utan bostadstillägget skulle vara ganska fattig.

Lite off-topic men ändå inte, har du bostadstillägg? Om inte så sök det för man kan inte få mer än nej.

McG - med egen kåk på landet med allt vad det innebär, bil, internet och mobil men liten sjukpension och 876:- per månad under fattigdomsgränsen som trots det lever ganska gott men utan bostadstillägget skulle vara ganska fattig.
Har bostadstillägg men hyra är så hög att jag får stå för en stor del själv kan tyvärr inte flytta då inga bostadsbolag godkänner mig så jag får hålla fast med näbbar och klor vid denna lägenhet.
Dessutom har jag stor kostnader för hemleverans av mat varje månad för att inte tala om att jag måste ta taxi när jag ska någonstans eftersom jag inte har körkort.

Har du omeprazol hemma?
Jag har en livstidsförbrukning på det så om du vill kan du skicka PM så kan jag skicka en burk.

Även om du mår illa av det så är det nog bara att härda. För om det börjar bli sår är det försent är min erfarenhet. Haft blödande magsår två gånger inom loppet av ett år vilket sista vändan resulterade i en vecka inlagd på sjukhus.
Du har fått bra kostråd av de andra.

Dessutom har jag stor kostnader för hemleverans av mat varje månad för att inte tala om att jag måste ta taxi när jag ska någonstans eftersom jag inte har körkort.
Varför får du hemleverans av mat? Går det inga bussar? Antar att du har så pass ont i kroppen så cykel inte är ett alternativ.

Varför får du hemleverans av mat? Går det inga bussar? Antar att du har så pass ont i kroppen så cykel inte är ett alternativ.

Har som jag sagt fibromyalgi vilket förutom värk ger mig balansproblem.

Det går inga bussar bor på en liten ort det finns visserligen anropsstyrd lokaltrafik via taxi men det är långa vänta tider och jag mår ofta så dåligt att jag inte ofta inte vänta 30-50 minuter på att om ska komma

Har bostadstillägg men hyra är så hög att jag får stå för en stor del själv kan tyvärr inte flytta då inga bostadsbolag godkänner mig så jag får hålla fast med näbbar och klor vid denna lägenhet.
Ja då är det värre förstås, jag bor billigt här men så är kåken "billig" också (läs: rivningsobjekt) men jag sparar varenda korvöre jag kan till ny kåk och ska slå ner den här. Billigt lån med låg ränta, äger allt annat och inga betalningsanmärkningar gör att jag kan planera på ett helt annat sätt annars är ju boendekostnad och transporter den största utgiften för dom flesta som saknar bil och körkort.

Har som jag sagt fibromyalgi vilket förutom värk ger mig balansproblem.

Det går inga bussar bor på en liten ort det finns visserligen anropsstyrd lokaltrafik via taxi men det är långa vänta tider och jag mår ofta så dåligt att jag inte ofta inte vänta 30-50 minuter på att om ska komma

Har du kollat med kommunen om du kan få hjälp därifrån? Du bör kunna få hjälp med att handla iallafall så att du slipper den extrakostnaden.

Magen är lite lugnare idag och har fått i mig ca 7 dl laktosfri mjölk det senaste dygnt utan att må illa av det så jag hoppas det går åt rätt håll nu (knock on wood).
Har dock fått reäl spännings huvudvärk i ena sidan det kommer från nacken och eftersom jag inte vågar ta några värktabletter just nu så skulle tipps om hur man får det att lätta vara uppskattade.
Har försökt att stretcha men det hjälper inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ormbett
  • Atletix
  • Rida hästen i form + lat häst
Tillbaka