Bukefalos 28 år!

Dessa halvhalter...

Jag fattade inte riktigt vad en halvhalt egentligen var tills jag flyttade till Irland. Har kallar man en halvhalt for en "check". Det ordet gav mej en ny innebord av ordet halvhalt. Man samlar upp, koncentrerar sej sjalv och hasten, kollar att allting star ratt till och fortsatter sedan som planerat.
 
Istället för halvhalt skulle jag vilja kalla det "samling", "förberedelse", eller "uppmärksammande"...
 
Hästen är ur balans hela tiden, Fio. Balansen är inget man får i början på ridpasset och sen behåller man den hela tiden. Hästens balans rubbas HELA tiden eftersom den rör på sig. Duktiga ryttare är inte duktiga för att de kan rida hästen i balans, de är duktiga för att de kan hitta tillbaka till balans snabbare än vi andra. Precis som Svea säger, så kan hästen vara i balans en sekund, sen tappas balansen (hur mkt den tappas, beror på ryttarens skicklighet och hästens utbildningsgrad) igen. Jag tror att din nya tränare kommer att gå igenom detta med dig så småningon. ;)
 
Japp! Min gamla ridlärare kallar det för att "stämma av". Jag tycker det är en mer passande beskrivning.
 
Det här med att hästen är UR balans är väl en sanning med modifikation, eller i alla fall kräver en liten nyansering. Om hästen är helt ur balans så trillar den ju omkull. Däremot måste den kompensera för ryttarens olika konstigheter (framför allt fel viktplacering) genom att spänna sig på olika sätt vilket gör att den inte kan gå avspänt och bärande och börja arbeta i det rätta tempot.

Duktiga ryttare är inte duktiga för att de kan rida hästen i balans, de är duktiga för att de kan hitta tillbaka till balans snabbare än vi andra.
Ja detta låter rimligt. Ingen kropp kan ju egentligen vara i total balans med nåt annat. Tom på egen hand trillar man ibland... ;)

Jag tycker att "checks" låter bra som någon nämnde ovan. Däremot undrar jag hur ofta det är logiskt att en check görs. Hade en ridlärare som tyckte att säg 10 checks på en 20m volt var lagom. Är det logiskt för hästen med driv driv check driv driv driv check? Det känns som om det vore mer logiskt att använda en check när man byter övning eller gångart. Nu menar jag en check av drivning-fånga upp typen, inte en pyttecheck som bara är att man sträcker nån cm på ryggen. Nyfiken på hur ni resonerar om detta.

/mino
 
"Så du tycker att halvhalt och förhållning är samma sak?"

Nej. Bara en förhållning som ger en reaktion genom hela hästens kropp ända ner i bakhovarna, d v s att den samlar sig och inte bara saktar ner, är en halvhalt.
 
Jag checkar/halvhaltar/samlar när jag känner att jag är på väg UR samlingen, då får jag påminna igen. Här är jag och jag har fortfarande inte sagt att du ska göra något annat än jag det sa förrut! Ungefär! Det varierar ju hur ofta jag behöver göra det.
 
Jag menade inte att den var ur balans hela tiden. Men när den går i form så är den utlämnad till sin ryttare, det är ryttaren som "bestämmer" över tyngdpunkten och styr ekipagets gemensamma balans. Och den förändras hela tiden.

Det finns så många typer av halvhalter, allt från "checks" till samlande, till förberedande osv osv. Det finns nog inget facit på hur många man ska/bör göra, det beror på ryttarens skicklighet, hästens utbildning, övningens beskaffning osv. Själv passar jag mig väldigt noga för den typen av halvhalter du beskriver - drivande och "återhållande", eftersom jag inte är tillräckligt duktig för det än. (De medför en ganska kraftig rubbning i hästens balans och jag kan inte riktigt modifiera min hjälpgivning så fint än. Men om tio år så kanske...)
 
Förresten, visste ni att det pågår forskning om ridspråket? Vad som menas till vilket ord, som vad EXAKT menas med "form", och vad då "på tygeln" är? Ska bli spännande det där... Det är så mycket som varierar beroende vem man rider för. :banana:

Det är ju skitintresssant. Var bedrivs den forskningen och var kan man läsa mer om det? :)
 
Jag är själv i ett stadium i min ridning då jag försöker komma underfund med vad en halvhalt egentligen är och vad den skall vara bra för. Den förklaring jag hittills har sett jag har haft lättast att fatta är Sally Swifts; att en halvhalt egentligen i mycket är detsamma som det hon kallar centrering, dvs. att ryttaren ett ögonblick finner sin balanspunkt i magen, rättar till sina kroppsdelar (byggstenar), sin blick och sin andning. Jag uppfattar att hennes förklaring egentligen ligger närmast uttrycket "check".
 
Appropå detta med ords betydelse - med risk för att ni tycker jag spårar ur totalt - skulle ni ha lust att "översätta" det budskap ni tycker halvhalten innebär från er till hästen?

Tex
- "är du med nu för nu kommer vi göra nåt nytt"
- "lite mer bakbensaktivitet tack"
etc.

Eller är det olika budskap vid olika tillfällen? Jag är uppriktigt nyfiken, har själv inget givet svar.

/mino
 
Jag säger massa saker genom mina "halvhalter"
- stanna under mig
- nu ska vi snart göra något
- lägg om vikten bakåt
- se upp
- centrera dig
- träd in
- mjukna
osv osv osv
 
Bara för att du inte fattar så betyder det inte att dom inte existerar.... :devil:
Jag har aldrig sett en puma bara hört att dom finns så alltså finns dom inte för mig... :confused:
Be någon som vet och kan att visa dig så klarnar det säkert.
Gast
 
För mig är det framförallt... "Pass upp, nu händer nåt".. Många gånger frågar jag även hästen högt "Är du beredd?" :o
 
Det där om forskning om ridtermer sa de på "hästliv" lite om. Synd att jag inte la på minnet exakt var det forskades :(... jag tror att antingen så var det strömsholm eller något universitet , här i sverige.
 
Det stora problemet är ju bara vem man skall fråga... Det finns så många som tror att dom vet - :angel: - Jag vet att du vet, men det är ju inget som någon anna kan vara säker på. Tyvärr, men det känns bra att kunna fråga dig i kniviga situationer! :bow: /T_B
 
Jag fick en gång rida en häst i trav på volt och fyra gånger per varv göra en halvhalt. Begreppet var ganska luddigt för mig då, jag gjorde nog mer eller mindre en förhållning istället. Tränaren förtydligade genom att säga åt mig att göra halt två gånger per varv, och halvhalt två gånger. Skillnaden blev att hästen var mer uppmärksam, mer beredd att sätta under sig i en halt, och när jag då drev vidare blev det ett par steg i väldigt samlad trav, t o m passage efter en stund.
Efterhand gjorde jag hela övningen utan stigbyglar och med tyglarna löst hängande, och då fattade jag vad samling gick ut på, hur det skulle kännas.

Så för mig är halvhalt ett sätt att samla hästen, ett eller ett par steg, utifrån vilka man sedan kan göra halt eller en annan rörelse utan problem då hästen är i balans. Hur mycket man samlar får ju bedömas utifrån ursprungsformen, och hästens utbildningsståndpunkt.
En välutbildad häst går kanske i god, samlad form större delen av passet, men den "sitter" ju inte på rumpan med bäckenet kraftigt vinklat hela tiden. Då blir halvhalten kanske inledningen på en piaff eller passage, dvs ingen form man kan begära av en häst att gå i ett helt pass.

För en mindre utbildad häst kanske man inte begär att den ska "sätta sig" alls i en halvhalt, utan då blir halvhalten en samlingsförberedande rörelse - att man ber den aktivera bakdelen lite till, att man ber den behålla takten men minska tempot, att man ber den korta sig, komma under sig lite mer. Fortfarande bara ett par steg, som kan stärka den inför fler steg i taget längre fram i utbildningen.
Jag kommer inte att be min treåring ens om sådana halvhalter på ett bra tag, utan då blir det väl mer fråga om "förhållningar", vilket jag uppfattar som förberedande hjälpgivning, som kan bli samlingsförberedande men inte nödvändigtvis samlande.
Kan detta vara en rimlig åtskillnad och förklaring av fenomenet?
 
halvhalter är till för att hästen ska lägga över mer vikt till bakbenen! o inte belasta frambenen så mycket! en framtung häst måste man HELA TIDEN upprepa halvhalterna och verkligen se till att dom går igenom! att bara stanna upp hästen lite är (enligt mig) totalt onödigt! en halvhalt sker genom att man "håller i" (MJUKT) samtidigt som man rider FRAMÅT!!! då samlar hästen ihop sig och lägger över mer av sin tyngd på bakbenen. det är olika hur länge man måste vara kvar i en halvhalt, helt beroende från häst till häst.. men man ska vara kvar i halvhalten tills den har gått igenom! det är inte ryttaren som sedan ska lätta utan det är hästen som ger efter o på så sätt får sin eftergift!


line
 
Hålla i och vilja framåt samtidigt...Just den biten gör mig förvirrad. :confused:

Den sista läraren jag red för försökte jobba bort sånt på oss. Att alltså be hästen om två motsägelsefulla saker samtidigt.
 
du vill framåt hela tiden men "håller i energin" eller hur man ska förklara. du ska aldrig hålla i mer än vad du rider framåt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 466
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 830
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 648
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp