Bukefalos 28 år!

Dessa halvhalter...

Som alltid, så finns det en hel del olika åsikter/vyer/nyanser.

En människa är i "balans" endast när hon står korrekt enligt sin egen kropp, och inte rör nån kroppsdel. DIREKT när hon börjar röra nåt faller hon ur balans och kan faktiskt ramla om hon inte kompenserar detta, även om hon bara vinkar till nån. Våra kroppar gör en hel del saker som vi inte är medvetna om.

Samma sak tror jag gäller för hästen. Hästen har visserlgien dubbelt så många ben, men lyfter den upp ett av dem "rasar" ju grunden! Alltså måste den kompensera, t ex med nacken/huvudet. Sätt då en klumpig, osmidig och icke välplacerad människa på ryggen, där den egentligen verkligen inte ska sitta, och den teoretiska katastrofen är ett faktum. Att vi ö h t kan sitta på hästarna handlar om kompensering och balansering. Ridning är mer komplext än vi tror.

Av denna anledning anser jag att hästen är ur balans hela den tid vi tränar den, då vi ofta ber den utföra rörelser i för den "onaturliga" tillfällen/förutsättningar. Att en häst kan göra galoppombyten i hagen betyder inte att den kan göra det med en ryttare på ryggen, då det är en helt annan arbetsmiljö för hästen.

Hästen är egenligen helt ur balans vid träning, och skulle gå omkull, om det inte vore för att den är så skicklig på att kompensera och balansera upp. Tack och lov finsn det en del ryttare som vet hur de ska hjälpa hästen att balansera.

För mig har halvhalt alltid betytt "check". Vad bra att det finns andra förklaringar/namn, så att fler lättare kan förstå?
 
I artikeln står det:
Halvhalten måste vara ridningens mest missförstådda övning. Kanske beror det på namnet halvhalt. Utan närmare förklaring kan ordet misstolkas som "ett halvt stopp" eller "att nästan stanna".
Sådana förklaringar sätter fokus på det förhållande momentet i halvhalten och inte på att den faktiskt är en samlande rörelse – precis som öppna, sluta, bakdelsvändning, piruetter, piaff och passage.
Förr i tiden kallades halvhalten ibland för halvparad. På många sätt är det namnet mer rättvisande. Parad för tanken till passage där hästen för över en stor del av sin egen och ryttarens vikt på bakbenen. Samling handlar ju just om att balansera bort den skevhet i viktfördelningen som sker när vi sätter oss på hästen och överbelastar hans framben.


Detta tolkar jag som att halvhalten är en nivå av samling, precis som piaff, passage, öppna o s v. Inte att parad skulle vara = passage. Som att säga att orange = gul istället för att säga att de liknar varandra... Förstår du vad jag menar?
Halvhalten ska vara en typ av samling...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 466
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 825
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 647
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp