Dessa priser!

T

Tuki

Nu har jag surfat runt både på Buke och på andra annonssidor och det som slår mig är att hästar generellt sätt, är otroligt dyra. Varför är det så? Om jag nu är en ryttare på "medelnivå" som vill träna och tävla lite, dock inte på någon hög nivå utan upp till kanske LA, måste jag hosta upp minst 50.000. Varför dessa priser? Vem har råd med en sådan utgift? :confused:
 
Jag kollar också runt litegranna och priserna på hästar verkar ha stigit rejält sista tiden tycker jag.
Man får ju knappt någonting för under 50 000 idag.
 
Mm, det har jag också märkt. Vet du varför det är så? Är det uppfödningen som kostar så, eller vad beror det på? Och vem har råd att betala 80.000 för en häst?
 
Jag vet inte.
Ska man våga sig på en chansning så är det kanske för att hästsporten är så pass utbredd i sverige, många som har råd att skaffa häst och som vill träna och tävla och därigenom så höjs priserna pga. större efterfrågan på dessa hästar.
Man får ta ett fint lån antar jag :crazy: :smirk:
 
Ja det kostar att föda upp hästar... Den dagen den är klar för LA har den kostat betydligt mer än 50.000kr.
 
ja, du har nog rätt. Men samtidigt brukar det ofta vara så att priserna sänks när intresset ökar. Dvs. efterfrågan styr priset. Fast denna regel kanske inte gäller inom hästsporten?
 
Mm, det kan jag tänka mig. Men måste man ta ett banklån för at ha råd med en "vanlig" ridhäst?
 
Men när det gäller hus tex. så är det ju så att ju fler intresserade köpare desto högre pris.
Har man en sak och kan få tex. 80 000 istället för 50 000 så säljer ju de flesta till det högre priset om dom kan få det.
 
når många vil ha en grej, ökar ju ofta priset. Många kansje vil ha hästen och då säljer man helst till den som ger mest...
 
Inte alls ovanligt idag.

Eller så köper man en bebis, jag köpte en connemaraungponny för 20.000 och har idag ett trevligt sto med dubbla diplom, lätt för att samla och hoppar som en gummiboll. Ska bli kul att se hur långt vi kommer tillsammans, inte på tävling så mkt kanske men ändå.

Jag får henne INTE för 20.000 idag eller tja ett motsvarande sto då.
 
Eftersom det kostar en uppfödare närmare 100.000:- för att ta fram en treåring (oavsett om det blir bra eller "dålig" häst) så är ju de som köper ganska sponsarde ändå av uppfödarna...

Alla uppfödare är inte heller gjorda av pengar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 371
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Barn och djur
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp