Hästpriser?

Bukefalos 30 år!

Ponny_Ryttaren

Trådstartare
Bara jag som tycker att hästpriserna fullkomligt skenat iväg de senaste åren?

Sålde mitt förra sto för ca 4 år sedan när jag började plugga och är nu strax färdig vilket fått mig att överväga att skaffa häst igen någon gång efter att jag fått heltidsjobb - med andra ord är ett köp mkt troligt inom de kommande 1-2 åren. I o m att jag börjat fundera på detta så har jag kollat lite löst på nuvarande annonser för att få ett hum om priserna och har då fått världens chock.

Har hittills inte sett en enda annons för en häst som hunnit gå LA/1m för under 100k - kan inte minnas att priserna var så här pass höga tidigare. Nyss inridna unghästar utan anmärkningsvärd stam går på minst 100k vad jag kunnat se. Det är inte en siffra jag personligen är villig att lägga på en outbildad häst som inte har något "att visa på".

Jag har som ung tävlat en hel del i hoppning, något som jag vill göra igen när jag skaffar häst + tävla i dressyr. Ambitionen är runt 120, möjligen lite högre men inget hästen behöver ha gjort innan jag köper den. Sätter mkt större vikt på personlighet, potential och ridbarhet/"känsla" än stam och att den tävlat mkt innan.

Vad är egentligen ett rimligt pris för en häst 160+, mellan 3-12 (i know stort spann), utan särskilt anmärkningsvärd stam?

Ex 1. 4-åring, grundriden, ej tävlad/hoppat enstaka tävlingar, ingen speciell stam
Ex 2. 10-åring, tävlat 110/115 OK resultat men kapacitet för mer, ingen speciell stam.

Ingen av hästarna i alt. har någon speciell skadehistorik, ksk ngn lättare skada som är utläkt utan problem.

Går det att hitta en fin häst med kapacitet för under 100k i dagens läge? Har personligen inget problem om det har lite väl mkt personlighet/karaktär så länge de fortfarande är trevliga i hanteringen och inte farliga i ridningen (stegrar, skenar etc). Eller är det bara att inse att jag måste pröjsa ut ordentligt om jag vill ha en sådan häst?

Om du kan tänka dig ett projekt som är rejält efter i utbildningen eller ett icke halvblod så kan det nog gå. Typ fullblod eller någon import, en del importer är ganska billiga. Annars kan det nog vara svårt, men jag har inte så bra koll på stora hopphästar. De verkar dock, som du säger, dyra.

Mtp att en grundriden fjordhäst går för ungefär 80’ så är jag tveksam till att du får en swb på samma nivå för 100’. Då ska det vara en del problem tex sadeltvång med i bilden.

Alla priser har verkligen skenat. :(

En 10åring med de du beskriver går nog snarare för 200k idag och inte 100. Finns säkert några få undantag, men dem är nog inte många 😅

Kan du tänka dig 2 åring kan du komma ner i pris. möjligen 3 åring med lite tur, så kan du nog landa runt 100.
Annars finns det nog skadehistorik, röntgenförändringar eller andra bekymmer som drar ner priset.

Just såna hästar är det många som letar efter, därför är priserna höga. Om man kan tänka sig en häst med en gammal utläkt skada, röntgenfynd som inte betyder något eller liknande kan du nog komma under 100' alternativt välja annan ras än SWB.

Betäckningssiffrorna har gått ner, så flera årgångar är mindre än vad de varit tidigare. Kommer inte exakt ihåg siffrorna för specifika år, men pandemin bidrog till att redan nedåtgående betäckningssiffror gick ner ännu mer. Jag tror att det inte enbart drabbade Sverige utan hela hästmarknaden. Det bidrar också till att priserna går upp.

Just såna hästar är det många som letar efter, därför är priserna höga. Om man kan tänka sig en häst med en gammal utläkt skada, röntgenfynd som inte betyder något eller liknande kan du nog komma under 100' alternativt välja annan ras än SWB.

Betäckningssiffrorna har gått ner, så flera årgångar är mindre än vad de varit tidigare. Kommer inte exakt ihåg siffrorna för specifika år, men pandemin bidrog till att redan nedåtgående betäckningssiffror gick ner ännu mer. Jag tror att det inte enbart drabbade Sverige utan hela hästmarknaden. Det bidrar också till att priserna går upp.
Var det inte lite mer betäckningar under pandemin? Medans sista 2/3 åren har det minskat igen.

Skulle säga 150’ och uppåt för dina kriterier.
Hästar har blivit väldigt dyra i inköp!
Jag sålde mitt halvblod 2018 (6 år, fin stam, skadefri) för 85’ och 2023 köpte jag en b-ponny (9år, 117 cm utan tävlingsresultat) för 70’ ;)

Du får ju också räkna in vad den grundridna 4-åringen kostat att ta fram. Då räcker inte 100k långt.

En 10-årig häst med kapacitet enligt dina önskemål säger jag kostar minst 200 om den är ren på röntgen osv.
Ridskolehästar kostar runt 150 i dag.

Hur många säljs? Är det enkelt att sälja hästar idag? Någon som vet?
Dom som äger mitt stall har flera ute till försäljning. Lite dyrare unga tävlingshästar. Går ganska trögt. En har dom väl haft ute i två år nu. Den har dom lämnat bort till en annan tävlingsryttare för försäljning.

Kan man förvänta sig samma prisnivåer om man inte bestämt måste ha en SWB?

Jag har personligen inget krav på stam, ras eller ursprung utan lägger störst vikt på individen. Kan man "komma undan" med billigare inköpspris då?

Jag har personligen inget krav på stam, ras eller ursprung utan lägger störst vikt på individen. Kan man "komma undan" med billigare inköpspris då?
Ja det tror jag :)
(Om du med SWB också inkluderar andra halvblodsförbund)

För de båda exempel du har i trådstarten tror jag du har svårt att hitta en häst under 100 000 oavsett ras, om du vill ha god ridbarhet och bra temperament.

Går det att hitta en fin häst med kapacitet för under 100k i dagens läge? Har personligen inget problem om det har lite väl mkt personlighet/karaktär så länge de fortfarande är trevliga i hanteringen och inte farliga i ridningen (stegrar, skenar etc). Eller är det bara att inse att jag måste pröjsa ut ordentligt om jag vill ha en sådan häst?
Definiera kapacitet, för egentligen, har det nånsin funnits en billig problemfri skadefri häst med kapacitet för under den summan?

Menar du kapacitet för en trevlig hobbyhäst på lättare nivå så ja, jag skulle nog kunna tänka mig att det finns. Vill man ha kapacitet till ett billigare pris så får man nog räkna med att man får ta dom här lite mera speciella hästarna som kanske inte alla kan rida och därför är mer svårsålda. Det var så jag fick min häst, han hade kapacitet och superstam och hur trevlig som helst, om han gillade ryttaren. Därför fick jag honom billigt för ägaren insåg att det blir väldigt svårt att hitta rätt hem helt enkelt till det priset han egentligen var värd.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka