Dessa så kallade "seminagenter"

:D
Nej så fungerar det inte i företagsvärlden. Man tar patent på sådant man själv äger och har uppfunnit, inte sådant som andra äger eller har uppfunnit.
Om kunden inte tycker det är värt så betalar man ju inte och agenten får inget sålt (och försvinner förhoppningsvis ganska snart) och det drabbar ju hingstägaren. Bra att upplysa om att det är pga agenten och inte hingsten då tycker jag.
Så det spelar ju en mycket stor roll att kunden inte tycker det är värt nåt.

I så fall är hingsthållaren inte vid sina sinnens fulla bruk och det är kanske tur då att det finns vissa som kan upplysa dem om detta.

Jo men i detta fall så läxade han ju tillbaka eftersom hon gick med på att jag beställde semin direkt från stationen. Så så stor makt hade hon ju uppenbarligen inte. Mycket nöjd med detta faktiskt och jag hoppas att andra gör detsamma så att dessa "agenter" läs skojare försvinner från svenska marknaden för gott.
Vem vet då kanske vi kan få lönsamhet i aveln...

Ditt resonemang ät tämligen ologiskt. En självuppfunnen agent borde rimligen inte ha ngn leverantör,eller?
Vidare har inte patenträtt,ensamrätt och agentskap samma betydelse!
 
Inget av de argumenten håller ju. Språkförbistringar, ja kanske om man importerar från ett land där ingen kan engelska. Både tyskar, holländare, fransmän och italienare pratar utmärkt engelska.
Inte får betalt förstår jag absolut inte, ingen hingststation skickar semin innan betalning skett av de jag tittat på.

Så jag tror inte alls på detta, utan det är helt klart lurendrejeri och ett sätt att suga pengar ur en bransch som redan har det svårt att gå ihop.
Någon särskild reklam gör ju inte agenterna heller (mer än någon hafsig och oproffsig hemsida ihopsnickrad hemma på kammaren), hingsten gör ju, om den är känd och presterar i världsklass, reklam för sig själv helt på egen hand.

Som sagt, på hingsthållaren jag pratade med så lät det som att de fått information att avelsförbundet (ASVH) eller Jordbruksverket kräver att semin ska gå via en agent. Vilket är rena falsarier.
Agenten är i mina ögon högst oseriös och jag skulle aldrig i mitt liv betala en enda krona till henne. Då avstår jag hellre den hingsten.

Ja inseminera själv är förstås ett alternativ, men det är långt till södra Tyskland om man exempelvis hittar en hingst där. Har själv kört häst fram och tillbaka till München. Inte jättekul resa direkt... Men hämta i Puttgarden kan man ju göra förstås.
Tack för rådet. :)
Håller inte med dig om att tyskar pratar engelska, det gör de faktiskt inte i samma omfattning som tex holländare och belgare. Och går du via en agent är det inte ovanligt att du slipper betala i förskott, men det beror självklart på hingsthållarna. har själv hållit på med detta i x antal år. Däremot kan det mycket väl var så att agenten har ett avtal som ger dem tex 25 % i provision alla ston som betäcks i Sverige oavsett om stoägarna beställer själva. Däremot ska man tänka på att vill man importera sperma från EU måste man ansöka om tillstånd från jordbruksverket och sedan anmäla dit innan man beställer.
Även om hingsten står i södra Tyskland, måste ju inte stoet dit. Tyska transportväsendet fungerar alldeles utmärkt, och det finns flera bra stationer att använda i de norra delarna.
 
För ett antal år sedan använde jag en agent i Sverige, de två stona jag bokade till blev inte dräktiga det året, mycket pga att agenten inte skötte det denne skulle. Just den agenten fanns bara ett par år vad jag vet, det inkom så mycket klagomål att denne valde att sluta. Hursomhelst efter den dyrköpta läxan beställer jag själv från utlandet, och jag har inte stött på några problem med det. Någon gång har jag fått förklara att jag vägrar använda mig av en agent pga det som hände, och då har de skickat utan knorr om att de måste gå via agent i Sverige. Det finns säkert i denna bransch, liksom i de flesta andra branscher, både seriösa och oseriösa aktörer, och det är upp till var och en om man vill använda sig av dem.

Precis, en oseriös eller dålig agent borde bli tämligen kortvarig i branchen känner jag.

En duktig agent är väl de som är seriösa och som lägger ut en del pengar påa tt marknadsföra hingstarna i detta fall, Sverige.
Jag får ju hem kataloger, färgtryck med hingstar som ju onekligen inte finns i landet (jag är ju inte halvblodsmänniska).

Däremot kan jag tycka att hingsthållaren brutit mot kontrakt och oavsett om jag vore en seriös eller oseriös agent skulle jag bli förbannad eller kräva provision av denne. Vilket skulle vara helt ok men då ska hingsthållaren vara ärlig och själv erbjuda detta till agenten.
 
Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland och då jag själv pratar flytande tyska så var det inga problem kände jag.
När jag väl kom till veterinärstationen så undrade dem vem de skulle kontakta i Sverige för seminbeställningen. Ingen alls, sa jag, för beställningen är gjord av mig direkt hos hingsthållaren.
Veterinären kändes tveksam och sa att så brukar det aldrig vara utan de brukar kunna kontakta någon i Sverige.
En annan person som tillfälligtvis befann sig på veterinärstationen upplyste mig då att hon trodde sig veta vem man kunde kontakta. Jag tyckte fortfarande det var märkligt på alla vis för jag hade ju redan haft kontakt och gjort beställningen direkt med hingsthållaren.
Vi lyckades hitta kontaktuppgifter till personen ifråga och det var som att prata med en riktig bilförsäljare. Oj oj oj hon var ju bästa kompis med hingsthållaren (en ryttare tillhörande världseliten i hoppning) och de var ju riktiga bundisar och hon kunde allt om det mesta osv osv. Jag frågade då hur man gick tillväga med beställningen och fick till svar att det var naturligtvis hon som gjorde beställningen osv. Men kostnaden är densamma frågade jag. Då framkommer det att det skulle kosta 6000(!) kronor mer att beställa via henne. Jag blev full i skratt och sa skämtsamt att nä, då beställer jag hellre själv. För veterinären hade plötsligt inga problem med direktleverans från hingsthållaren.
Då blev det annat ljud i skällan må ni tro, sur som ättika blev hon och påpekade näsvist att det fick jag inte då hon avtalat med hingsthållaren att alla leveranser till och från Sverige skulle ske via hennes företag. (Företaget i fråga har gått med jätteförluster under flera år bakåt i tiden så jag var inte jättesugen att betala nästan 20 000 kronor till henne för att hoppas på att det skulle komma en leverans med semin kan jag ju säga...)
Det kan jag inte tro sa jag och jag kommer att beställa direkt från hingsthållaren.

Då kastar hon sig blixtsnabbt på telefonen och ringer hingsthållaren och stoppar min seminbeställning...
Så när jag senare kontaktar dem så säger de att tyvärr kan de inte fullfölja beställningen då de har ett avtal med XX i Sverige.
Jag upplyser dem om fakta, att personen tar ut extra avgifter och att jag bara inte kan med att skänka bort mina pengar till en minst sagt oseriös person.
Men de kan inget göra...
Till slut blir väl hingsthållarens ägare (läs elitryttaren) irriterad över att gå miste om en affär så jag får beställa direkt från dem men använda XX's leveransavtal med fraktbolaget (även här lägger hon på en extra avgift).
Då var vi redan framme i juli och jag hade tappat all lust till betäckning.

Min fråga till alla som väljer utländska hingstar, går ni via agenter som bara sitter och håvar in pengar för ett jobb ni lika gärna kan göra själva?
Jag menar, alla seminstationer av större karaktär pratar ju engelska och har ett beställningsformulär på sina hemsidor. Hur enkelt som helst.
Jag fattar inte hur man kan "boka upp" populära utländska hingstar på det här viset. Det är ju uselt för den "fria aveln".
ASVH sitter handfallna och flata inför problemet, jag var i kontakt med dem förra sommaren.
De menade på att "vi kan väl inte göra nåt åt detta"...nähä...vad är ni till för då? Främja aveln eller ta ut avgifter...?

Ett sjukt system som såklart kan fortsätta för att uppfödare betalar för detta. Om alla vägrade betala agenter som bara sitter och tar ut en extra avgift för att beställa semin du lika gärna kan beställa själv är ju vansinne...
Uppfödare har väl nog med kostnader som det är och svårigheter att få verksamheten att gå runt.

Någon som tycker och tänker något om detta? Alla åsikter mottages. :)

En agentur är en agentur. Det är helt självklart att agenten försvarar sin rätt, att affären skall gå via denne. Fullt i sin ordning.
Hingsthållaren verkar vara en klåpare som gett pris till dig, när han har ett agentavtal. Det känns oerhört oproffsigt alternativt ett missförstånd.
 
Konstigt resonemang det här. Tänk om alla kunder skulle handla varor direkt från tillverkaren? Vilket kaos det skulle bli!
Det finns ju en anledning till att det finns mellanhänder.
Men det finns alltid folk som vill få saker billigare och drar sig inte för någonting i sina försök.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 091
Senast: dobbis
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·
Trav Jag har länge siktat på att betäcka mitt sto 2012. Har (som de flesta andra av oss travnördar) lusläst hingstkatalogen hela våren för...
Svar
11
· Visningar
2 061
Senast: Nafayette
·
Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
1 952
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp