dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

Absolut det håller jag helt med om.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Vi säger nu att någon har för lågt i tak, hur långt tid får man på sig att ändra det?

för att ändra takhöjden i ett stall kan ju ta rätt långt tid att fixa...

bara nyfiiken...
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Så ett stall slits inte under tre år menar du då? Och, det tjänas inga pengar på kontrollerna. Att hålla med en inspektör kostar mycket mer än vad man får in på kontroller varje år.

Nej det tycker jag absolut inte att det gör.

Boxarna blir inte mindre, gallren inte glesare etc etc.

Jag anser fortfarande det inte befogat att inspektera ett stall var 3 år!.

Ombyggnation, visst men inte ett redan godkänt stall. Sedan så beror det kanske på vad för slags hus det är men som vårat som är tegel hinner inte förfalla på 3 år direkt
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Boxarna blir inte mindre, gallren inte glesare etc etc.

Det är inte de specifika måtten som är huvudsyftet med inspektionerna. Det är djurens välbefinnande och välfärd. Dessa kan förändras drastiskt på tre år om det vill sig illa.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Jag funderar starkt å att avsluta mitt engagemang i denna diskussion.

Jag säger hur det funkar och hur man har tänkt med de lagar och föreskrifter som finns för häst. hur fånigt man än tycker det är med mått hit och dit, så finns det ett syfte och i allmänhet en grundlig forskning bakom.

Man vill ha ett fungerande djurskydd men är inte villig att visa upp sin egen djurhållning. Man vill inte betala för kontrollen och vill inte heller betala via skatten (men andra som inte har djur får gärna betala...).

Det är bara tragiskt att en del vägrar inse vad djurskyddstillsynen är till för. Det är också tragiskt att folk som hävdar att de vill djurens bästa inte är villiga att följa de regler som satts upp för att främja djurens välfärd.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Jag funderar starkt å att avsluta mitt engagemang i denna diskussion.

Jag säger hur det funkar och hur man har tänkt med de lagar och föreskrifter som finns för häst. hur fånigt man än tycker det är med mått hit och dit, så finns det ett syfte och i allmänhet en grundlig forskning bakom.

Man vill ha ett fungerande djurskydd men är inte villig att visa upp sin egen djurhållning. Man vill inte betala för kontrollen och vill inte heller betala via skatten (men andra som inte har djur får gärna betala...).

Det är bara tragiskt att en del vägrar inse vad djurskyddstillsynen är till för. Det är också tragiskt att folk som hävdar att de vill djurens bästa inte är villiga att följa de regler som satts upp för att främja djurens välfärd.

Hoppas verkligen att du nu menade knapplån med ditt inlägg!??

Jag har inget emot att man inspekterar mina hästar eller stallet. Vad jag vände mig mot var att man inspekterar stall var 3e år!

Din ton som du har här nu gör att många känner sig utpekade som dåliga djurägare och som blir misstänkta för att inte behandla sina djur väl.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Jag förstår vad du menar. Stallet behövs ju inte mätas osv var tredje år. Borde räcka att måtten är godkända en gång.

Men sen kan det vara befogat att kolla djurhållningen var tredje år. För det kan förändras.

Norrland
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Hoppas verkligen att du nu menade knapplån med ditt inlägg!??

Jag har inget emot att man inspekterar mina hästar eller stallet. Vad jag vände mig mot var att man inspekterar stall var 3e år!

Din ton som du har här nu gör att många känner sig utpekade som dåliga djurägare och som blir misstänkta för att inte behandla sina djur väl.
Ja, och alla inspektörer och lagstiftare saknar hjärna:mad:
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Jag förstår vad du menar. Stallet behövs ju inte mätas osv var tredje år. Borde räcka att måtten är godkända en gång.

Men sen kan det vara befogat att kolla djurhållningen var tredje år. För det kan förändras.

Norrland

Det har jag aldrig motsatt mig :D

Men just stallet och måtten
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Jag förstår vad du menar. Stallet behövs ju inte mätas osv var tredje år. Borde räcka att måtten är godkända en gång.

Men sen kan det vara befogat att kolla djurhållningen var tredje år. För det kan förändras.

Norrland
Djurskyddskontroll innebär kontroll av djurhållningen (hela) Måtten är inte det primära i kontrollen.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

En nyfiken fråga: hur bedömer du den generella djurhållningen. Har de flesta bra djurhållning? Man vill ju hoppas och tro att vanvårdsfallen är få.

Jag menar inte de som får en anmärkning men som åtgärdar det direkt. Utan fallen där hästarna far illa och ägarna inte vill åtgärda det.

Norrland
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Men lagen är ju något som alla kan kritisera och som berör alla. Inspektör är ett yrke som innebär myndighetsutövande, dvs man har stor makt över privatpersoner. Då får man tåla lite kritik, jag tycker att det ingår i yrket.

Framförallt det är inte personligt.

Jag kan förstå de djurägare som måste lägga ner stora pengar på att åtgärda brister som djurägaren inte tycker påverkar djuren. Bara för att lagen säger så.

Norrland
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Jag har inget emot att man inspekterar mina hästar eller stallet. Vad jag vände mig mot var att man inspekterar stall var 3e år!


Var tredje år är väl inte särskilt ofta?
Vad tycker du det ska vara ? Var tionde?

Hästar ynglar av sig och blir fler, boxar delas för att få plats, föl växer upp och blir större. Varför ska inte hästhållningen kontrolleras?
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Jag menar att inspektörer och lagstiftare kan man trycka till och kritisera precis hur mycket som helst, men alla djurägare ska man stryka medhårs.

Du vet att jag inte tycker så, även om min tidbrist gör att jag inte hunnit skriva så mycket.
Jag tycker det är dålig stil av alla som backar upp TS till hundra % och menar hon haft besök av inkompetenta idioter.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Men lagen är ju något som alla kan kritisera och som berör alla. Inspektör är ett yrke som innebär myndighetsutövande, dvs man har stor makt över privatpersoner. Då får man tåla lite kritik, jag tycker att det ingår i yrket.

Framförallt det är inte personligt.

Jag kan förstå de djurägare som måste lägga ner stora pengar på att åtgärda brister som djurägaren inte tycker påverkar djuren. Bara för att lagen säger så.

Norrland

Djurhållaren hotar inte de som stiftat lagarna utan den inspektör som gör inspektionen, och det blir personligt, tro mig. En av anledningarna till att staten ev. tar över djurskyddet är att många inspektörer i dag är ensamma i sin kommun och att hot förekommer.

Än en gång så handlar inte inspektörsyrket om att ha eller utöva makt, utan att se till att djuren har det bra genom att lagarna följs.

Jag kan bara citera en händelse ur en dagstidning här i Skåne i dag "När gården inspekterades fanns en bekant till lantbrukaren på plats. Det är han som är misstänkt för hot mot tjänsteman.
Han har till djurskyddsinspektören sagt att: "Dra åt helvete och försvinn härifrån, annars ska jag slå in skallen på dig".
Djurskyddsinspektören berättar att situationen var otäck men menar att det inte går att vika sig för hot och det är därför som de alltid anmäler sådana.
– Man måste komma ihåg att man inte osårbar men samtidigt ska vi inte ta skit för att vi gör vårt jobb, säger han."

I längden kommer det att bli dyrare för djurhållare att bli inspekterade, år 2011 ligger det i förslaget att djurhållare får betala på en riskbaseras basis, och då ska det vara full kostnadstäckning. Måste man åka två inspektörer pga en hotbild så blir det ännu dyrare. Jag kan tillägga att med dagens avgifter finansieras ca 20% av djurskyddet i min kommun av de avgifter som djurhållare får betala.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Det är skillnad på hot och kritik.

Hot är olagligt och ska polisanmälas.

Kritik får man tåla. Jobbet består till stor del av bedömningar och som inspektör måsta man tåla att avvikande åsikter kan finnas.

Norrland
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 364
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 982
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp