dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

Jag tycker det är dålig stil av alla som backar upp TS till hundra % och menar hon haft besök av inkompetenta idioter.
ok vilka är det som inte får tycka det då? om alla är av samma åsikt som mig ska dom inte få säga det då?
och idioter? ingen har väl uttryckts sig så och det var bara en inspektör, inte fler.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

En nyfiken fråga: hur bedömer du den generella djurhållningen. Har de flesta bra djurhållning? Man vill ju hoppas och tro att vanvårdsfallen är få.

Jag menar inte de som får en anmärkning men som åtgärdar det direkt. Utan fallen där hästarna far illa och ägarna inte vill åtgärda det.

Norrland
De allra flesta jag har varit hos har haft en bra djurhållning, med bara mindre och lättfixade anmärkningar. Vanvårdsfallen är mycket få när det gällt hästar, och de som varit på gränsen har fått hjälp tack vare att de fått sina kontroller regelbundet. Då både hjälp med att ordna djurhållningen och sedan också bildandet av ett kontaktnät som hjälper dem med sina andra problem.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Var tredje år är väl inte särskilt ofta?
Vad tycker du det ska vara ? Var tionde?

Hästar ynglar av sig och blir fler, boxar delas för att få plats, föl växer upp och blir större. Varför ska inte hästhållningen kontrolleras?

Tja jag ser inte detta speciellt ofta faktiskt när det gäller hobby verksamhet.

Var 3e år att mäta stallet tycker jag är onödigt. Hästhållningen har jag inte sagt något om
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Du vet att jag inte tycker så, även om min tidbrist gör att jag inte hunnit skriva så mycket.
Jag tycker det är dålig stil av alla som backar upp TS till hundra % och menar hon haft besök av inkompetenta idioter.

Fast det gör väl inte alla?? :crazy:

Vår inspektör är helt ok på alla vis. Dock så är hästhållningen i vår komun nog väldigt bra
 
Sv: dessa underbara inspektörer

ok vilka är det som inte får tycka det då? om alla är av samma åsikt som mig ska dom inte få säga det då?


Klart att de får säga det, men samtidigt visar det bara att de bara säger utan att tänka. Du hade ju vissa brister. En del i tråden tycker man ska förbise det. Det tycker inte jag.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Var 3e år att mäta stallet tycker jag är onödigt. Hästhållningen har jag inte sagt något om

Men...det utförs ju inte en "mätinspektion" och en "hästhållningsinspektion" separat. Åker jag ut till ett stall där jag vet att måtten är tillräckliga så mäter jag ju inte en gång till.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Men det är väl ingen inspektör som mäter igen om inte måtten ändrats sedan föregående gång?

Jo vissa har ju gjort det. Se bara på de som blev ålagda att ändra sina boxgaller för att vid en annan inspektion ändra tillbaka dem igen.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Men...det utförs ju inte en "mätinspektion" och en "hästhållningsinspektion" separat. Åker jag ut till ett stall där jag vet att måtten är tillräckliga så mäter jag ju inte en gång till.

Ok

Men om man år efter år åker ut och inspekterar och det aldrig blir några som helst ändringar är det då motiverat att göra så täta besök om det nu är så dyrt??

Åker man även till tex Jan Brink, Flyinge etc på samma basis??
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Det är skillnad på hot och kritik.

Hot är olagligt och ska polisanmälas.

Kritik får man tåla. Jobbet består till stor del av bedömningar och som inspektör måsta man tåla att avvikande åsikter kan finnas.

Norrland

Jag tog det som ett exempel eftersom många inspektörer blir utsatta för hot någon gång, och hoten kommer oftast efter att man ej godkännt deras djurhållning. Av de djurhållare jag mött ute i fält som har haft väldigt stora brister och som själva tyckt att de ej behöver rätta till sina brister så har dessa personer i stort sett alltid inte kunnat skilja på mitt yrke och mig som person.
Jag ska se till att lagen följs - men personerna det "drabbar" ser inte att jag ska vara lagens förlängda arm utan mig som person, det blir lätt personangrepp istället för saklig kritik från djurhållarens sida i dessa fall.

Avvikande åsikter har jag inga problem att diskutera med djurhållare, jag tar det ej som personlig kritik. Speciellt bland hästfolk så finns det lika många sätt att hålla häst som det finns hästhållare, och många olika sätt kan vara rätta. Jag tycker att det är väldigt intressant och att se olika lösningar t ex på inredningar i stall så länge de fungerar och ej kan skada djuren. Om det finns brister som ska åtgärdas vill jag komma överens med djurhållaren om vad som behöver åtgärdas och när de ska vara klart innan jag åker, och för det mesta fungerar detta bra.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Jag funderar starkt å att avsluta mitt engagemang i denna diskussion.

Jag säger hur det funkar och hur man har tänkt med de lagar och föreskrifter som finns för häst. hur fånigt man än tycker det är med mått hit och dit, så finns det ett syfte och i allmänhet en grundlig forskning bakom.

Man vill ha ett fungerande djurskydd men är inte villig att visa upp sin egen djurhållning. Man vill inte betala för kontrollen och vill inte heller betala via skatten (men andra som inte har djur får gärna betala...).

Det är bara tragiskt att en del vägrar inse vad djurskyddstillsynen är till för. Det är också tragiskt att folk som hävdar att de vill djurens bästa inte är villiga att följa de regler som satts upp för att främja djurens välfärd.

Får faktiskt tyvärr också lite känslan av detta ibland...och har tyvärr dragit mig ur tråden mer än vad jag kanske egentligen skulle vilja. Du skriver dock så välformulerat många gånger och så lika mina tankar att jag inte känner att det behöver upprepas. :)



OT: Tänkte ev. åka uppåt snart och hoppas att jag får komma och hälsa på då. :)
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Känner även att jag vill ge en :bow: till dig som framför dina inlägg lugnt och mycket sakligt.:)
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Tack, jag försöker bara få de som ej arbetar som inspektörer att se det lite från inspektörens håll. En antal deltagare i tråden verkar tyvärr ha den uppfattningen att inspektörer mest åker ut för att bråka med skötsamma djurhållare, kunna visa sin makt och för att tjäna pengar.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

KL

ingen som vet hur långt tid man får på sig att fixa det som är fel?

tex takhöjd...
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Det beror helt på. Ofta kommer man överens om ett lämpligt datum vid vilket djurägaren/fastighetsägaren/verksamhetsutövaren kan tänka sig hinna klart till. Det är ju ingen idé att förelägga om en helt orimlig tidsfrist som inte medger möjlighet att hinna genomföra krävda åtgärder.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Klart att de får säga det, men samtidigt visar det bara att de bara säger utan att tänka. Du hade ju vissa brister. En del i tråden tycker man ska förbise det. Det tycker inte jag.
vilket är det DU inte tycker att man ska förbise?
Jag tror att dom flesta precis som jag tycker att vissa saker bara är löjligt ble hur många katter jag har, om jag borstar hästarna ute eller inne, att det satt ett spindelnät i ett av fönsterna och veta varendas foderstat fast alla hästar är i gott hull. Tycker du inte själv att det bara verkar som att någon har översittarfasoner?
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Du använde dig själv av ordet inspektörer i inlägg 57.
Vid återbesöket var de två enligt dig.
nej jag skrev att det skulle bli kul med flera sådana inspektörer, det var en inspektör och en lärling
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 364
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 982
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp