dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

Det här var bland det mest idiotiska jag hört:eek:! Ärligt talat, kollar de inte upp kunskapen hos dem de anställer som inspektörer? Hade blivit vansinnig om jag hade haft stall och hon kommit till mig...
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Stallutrymmen ska rengöras noggrant minst en gång per år.
Inte riktigt samma sak som att stallet ska tvättas regelbundet! Eller hur?

Tja, varför finns det lagar och förordningar över huvud taget om de bara är påhittade för att irritera folk

Den här typen av bemötande gör inte folk mer positiva till din yrkeskategori.

LIA
 
Sv: dessa underbara inspektörer

*knapplån*

Tråden är städad ett flertal gånger nu, på väl grundade rapporter från schyssta bukefalister.

Är verkligen detta ett trevligt sätt, att totalt såga en yrkeskår, som faktiskt är TJÄNSTEMÄN som har en uppgift från högre ort. Det är inte DE som sätter reglerna.

Regler, som många här på bukefalos tidigare förresten har tyckt varit tama och luddiga...

Anser man sig orätt behandlad, är det bättre att kontakta Länsstyrelsen på sin ort och ifrågasätta tjänstemännens yrkesutövning, så får de i sin tur se över problemen.

Spårar tråden ur igen, kommer den att låsas UTAN förklaring och förvarning.

Mvh

IngelaH
moderator

Som också känner stallägare, som ena veckan hade besök av en inspektör och fick allt godkänt och veckan därpå efter anmälan från en utkastad stallgäst, fick besök igen och då fick nerslag på en massa punkter.

Men den stallägaren, tog kontakt och ifrågasatte bedömningen utifrån tidigare besök.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Anser man sig orätt behandlad, är det bättre att kontakta Länsstyrelsen på sin ort och ifrågasätta tjänstemännens yrkesutövning, så får de i sin tur se över problemen.

Konstig inställning du har. Detta är ju faktiskt ett diskussionsforum där vi ventilerar och diskuterar det som händer i stallarna. Att vi inte ska diskutera utan gå direkt till länsstyrelsen är ju att dödsförklara hela ideen med Bukefalos.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Det är inget fel i att ventilera och diskutera på ett moget och konstruktivt sätt, om hur man skulle vilja bli bemött i stället. Men att bara kritisera, kasta paj och bukesvansen sen kan fortsätta i samma storstilade stil och gotta sig med popcornskålen i knät.

Då kommer man väl inte till någon långsiktig lösning på problemet, eller? Har jag missat något väsentligt i den frågeställningen?

Det var flera rapportörer, som omnämnde flera av inläggen som "högst osmakliga". Därför känner jag att det är lika bra att säga ifrån innan det bryter ihop igen.

Och jag HAR INTE låst tråden, eller? Jag lär väl inte hinna låsa den i morgon heller, då jag jobbar, är hos tandläkaren och på möte... :rofl: Så mina hot, är också ganska tandlösa.

Mvh

IngelaH
moderator
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Ett inlägg var osmakligt, det anmälde jag själv, men det du skrev var att man inte ska diskutera en yrkeskår utan om man känner sig orättvist behandlad ska man gå till länsstyrelsen.

Någon bukesvans har jag inte sett i tråden och inga popcornskålar heller.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

*Knapplån*

För att jag inte ska krångla till det mer för er med mitt ogrundade svammel, så flyttar jag tråden till rätt forum och går till sängs.

Mvh

IngelaH
moderator för HÄSTHANTERING men flyttar tråden till HÄSTMÄNNISKA, som handlar mer om juridiken kring hästandet.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Inte riktigt samma sak som att stallet ska tvättas regelbundet! Eller hur? Vid den årliga rengöringen ska i
normalfallet strömedel avlägsnas,
inredningen rengöras och golvet sopas rent.
Desinfektion är inte ett krav om inte risk
för smittspridning föreligger. (föreskriftsmotivet) Om inte stallet går att tvätta av någon anledning går det bra för mig (och de allra flesta andra inspektörer) att göra rent stallet genom att sopa/torka ur alla skrymslen och vrår. Tvätta/spola/skura är dock det vanligaste sättet som folk rengör sina stall på.



Den här typen av bemötande gör inte folk mer positiva till din yrkeskategori. Jag har inga problem med de djurägare som jag gör mina inspektioner hos, och efterhand brukar vi tillsammans komma fram till bra lösningar som fungerar bra (oftast bättre) och inte kostar skjortan för djurägaren. Några 3 cm hit eller dit bryr jag mig inte heller om faktiskt. Kravet är dock att man ska vilja göra rätt. Det är det som stör mig i den här diskussionen, att man dömer ut framtagna regler som i grunden är till för att främja djurens hälsa.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Ja, tänk ni på alla de stackars djur som får lida pga att deras ägare inte kan hålla rent och sköta sig (inkl. måttbest. skötsel mm)!!! Har sett och ffa hört så mkt skit, just pga av att min far varit djurskyddsinspektör i hela sitt liv. Ni som gnäller på inspektörer borde försöka se att det är deras jobb att värna om djuren.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Men de djuren får det ju inte bättre för att en inspektör bråkar om storlek på flockar, mat på marken och kräver att bäddar ska mockas ut. Tvärtom så blir det mindre tid över till där insatser behövs.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Inte riktigt samma sak som att stallet ska tvättas regelbundet! Eller hur? Vid den årliga rengöringen ska i
normalfallet strömedel avlägsnas,
inredningen rengöras och golvet sopas rent.
Desinfektion är inte ett krav om inte risk
för smittspridning föreligger. (föreskriftsmotivet) Om inte stallet går att tvätta av någon anledning går det bra för mig (och de allra flesta andra inspektörer) att göra rent stallet genom att sopa/torka ur alla skrymslen och vrår. Tvätta/spola/skura är dock det vanligaste sättet som folk rengör sina stall på.



Den här typen av bemötande gör inte folk mer positiva till din yrkeskategori. Jag har inga problem med de djurägare som jag gör mina inspektioner hos, och efterhand brukar vi tillsammans komma fram till bra lösningar som fungerar bra (oftast bättre) och inte kostar skjortan för djurägaren. Några 3 cm hit eller dit bryr jag mig inte heller om faktiskt. Kravet är dock att man ska vilja göra rätt. Det är det som stör mig i den här diskussionen, att man dömer ut framtagna regler som i grunden är till för att främja djurens hälsa.

Nu är jag petig här men jag tycker fortfarande inte du kan säga att det finns krav på att tvätta stallet. Att det finns krav på att rengöra stallet är en helt annan sak. När vi nu diskuterar regler och lagar så är det inte oviktigt vilka ord vi använder. beroende på vilken byggnadskonstruktion man har så kan det ibland vara olämpligt att spola stallet med vatten.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

kl*

herregud, vad skulle de tycka om mitt stall då? :crazy:

ska bygga nytt så det står klart till hösten, men vågar nog inte ta ut nån inspektör... låter ju nästan farligt...

det finns väl ingen lag på att man måste ta ut en iinspektör?

De kommer ut oanmälda
 
Sv: dessa underbara inspektörer

De kommer ut oanmälda

Jaså?hos oss gör de inte det.
De kan inte bara komma utan förvarning, det vore ju onödigt om man inte har tid att visa dem runt eller helt enkelt inte är hemma, så skulle de få åka tillbaka igen.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

beroende på vilken byggnadskonstruktion man har så kan det ibland vara olämpligt att spola stallet med vatten
Ja, och det var ju det jag skrev i inlägget också. Jag använde ordet tvätta för att det är det vanligaste sättet folk gör rent sina stall på vid den årliga rengöringen. Om man väljer att torka med trasor, damsuga eller vad man nu väljer är det helt okej också så länge stallet blir tillfredsställande rent
 
Sv: dessa underbara inspektörer

jo de kommer ju med all säkerhet tillbaka, men jag har ingen lust att betala för nåt jag inte har beställt, det är knappt det går runt ändå!

någon som vet hur mkt det kostar? handlar det om nån 100-lapp så spelar det ju ingen roll men.... ja ni fattar!

Vi fick betala över 600 kr
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Ja, hade vi spolat ur stallet som det är nu hade det snarare drabbats av mögel då det är av vanliga träplankor(byggnaden byggd runt 1930:angel: ), blir skönt att börja med renovering & ombyggnad så man får dit mer lämpligt material.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Jaså?hos oss gör de inte det.
De kan inte bara komma utan förvarning, det vore ju onödigt om man inte har tid att visa dem runt eller helt enkelt inte är hemma, så skulle de få åka tillbaka igen.
De BÖR
komma ut oanmälda, men av flera anledningar är det ofta smidigare att komma föranmäld. T ex. av den anledningen om det är väldigt långt mellan gårdarna. Då är det mer tidsbesparande att föranmäla sitt besök så att man slipper åka en timme (t ex) för att sedan åka tillbaka till kontoret igen i ogjort ärend på grund av att djurägaren inte är hemma. Antar att man resonerar så i ditt fall.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Ja, hade vi spolat ur stallet som det är nu hade det snarare drabbats av mögel då det är av vanliga träplankor(byggnaden byggd runt 1930:angel: ), blir skönt att börja med renovering & ombyggnad så man får dit mer lämpligt material.
Ja, som sagt, vissa stall lämpar sig inte för att spola rent, då får man fixa rengöringen på annat för det stallet lämpligare sätt.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

De BÖR
komma ut oanmälda, men av flera anledningar är det ofta smidigare att komma föranmäld. T ex. av den anledningen om det är väldigt långt mellan gårdarna. Då är det mer tidsbesparande att föranmäla sitt besök så att man slipper åka en timme (t ex) för att sedan åka tillbaka till kontoret igen i ogjort ärend på grund av att djurägaren inte är hemma. Antar att man resonerar så i ditt fall.

Varför bör de komma oanmälda? Jag är inte säker på att jag skulle ta emot ett oanmält besök. Det är inte för att jag motsätter mig en inspektion men inspektören skickar ut signaler som säger att jag är misstänkt om han/hon kommer oanmält. Dessutom är det något oförskämt att inte respektera att även jag har en tidplanering.

Oanmälda besök tolkar jag som att man tror att djurägaren döljer något och det är ingen bra grund för ett bra samtal som skall grunda sig i rådgivning.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

men vaddå? begär de att man ska ta ledigt från jobbet? det skulle inte jag göra! inte nog med att man ska betala för en tjänst man inte beställt, man ska dessutom förlora pengar för att man måste vara hemma :crazy:

jaja, hoppas de inte kommer hit! för jag kommer inte vara hemma och in i mitt stall går de inte utan tillåtelse!

har problem med att nån roar sig i hagen som det är utan att folk ska springa i stallet oxå! dessutom blir det ganska träligt för dem när larmet går, då måste de förklara varför de är på privat område när de inte får!

kommer de anmälda, och när jag är hemma så är de välkommna! menn jag tänker inte städa extra för att de kommer!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 364
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 982
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp