dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

fy va jobbigt.. skicka allt till länsstyrelsen, ta även kort på allt som hon klagat på och efterfråga om detta verkligen är befogat..

för bara för att en enda dörr är för låg ska dom ju inte ösa på dig 10 grejer att åtgärda..
 
Sv: dessa underbara inspektörer

jag tvättar mitt stall 1 gång/år med högtryckstvätt men kan ju inte göra det på vinterna
Nej, det kan du ju inte göra. Det verkar verkligen som en väl övernitisk inspektör du har fått till dig. Trots det så verkar hon gå efter regelboken och frågar rätt saker egentligen, bara på ett väldigt klumpigt sätt. Men å andra sidan tycker jag att du här har nämnt bra svar och argument för din hästhållning. Det här med analyserat hö och hö på marken har med "foder av god hygienisk kvalitet" att göra. Ett bra trix man kan göra när det är som allra lerigast och om man inte kan hitta någon bra torr plats där man kan lägga höet är att bygga små hölådor av lastpallar och pallkragar som man skruvar fast i lastpallen. Praktiskt och enkelt med tanke på att du har fri tillgång till dina hästar. Flockindelning har hon inte fog för att påpeka, för det står ingenstans hur många hästar det ska vara i en flock, bara att individerna ska passa ihop.

Jag tycker inte att du ska ge upp för detta. När du får inspektionsrapporten kollar du vad som är rimligt i eventuella åtgärdskrav (krav kan egentligen inte ställas annat än i ett föreläggande) Diskutera övriga krav med en handläggare på länsstyrelsen eller jordbruksverket, så att du kan skapa bra argument från din sida.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

om en inspektör hade betett sig så mot mig hade jag bara sagt, ut härifrån, kan du inte skärpa dig och vara trevlig hos främmade folk har du inget här att göra!!! ( o då kan jag tillägga att mina hästar får så mkt mat de vill ha och mår prima!

mitt nästa stall kommer nog vara godkänt, det nuvarande är det inte (smala öppningar, men haft hästarna här i snart 7 år och det har aldrig hänt nåt) dock är jag osäker på höjden i gamla delen tror den precis är godkänd.

o vart ska man annars lägga höet om inte på marken? nu har iofs en stor..ö... dunk på 1 kubik som jag har klippt upp, men iaf...

men en regel som jag verkligen är undrande över, måttet på stallgången, varför i hela friden ska den vara 2,5 m??? någon som kan svara på det?
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Om du bestämmer dig för att överklaga kan du även tipsa din lokala tidning om detta... Skicka överklagan till dem oxå...
 
Sv: dessa underbara inspektörer

om en inspektör hade betett sig så mot mig hade jag bara sagt, ut härifrån, kan du inte skärpa dig och vara trevlig hos främmade folk har du inget här att göra!!! ( o då kan jag tillägga att mina hästar får så mkt mat de vill ha och mår prima!

mitt nästa stall kommer nog vara godkänt, det nuvarande är det inte (smala öppningar, men haft hästarna här i snart 7 år och det har aldrig hänt nåt) dock är jag osäker på höjden i gamla delen tror den precis är godkänd.

o vart ska man annars lägga höet om inte på marken? nu har iofs en stor..ö... dunk på 1 kubik som jag har klippt upp, men iaf...

men en regel som jag verkligen är undrande över, måttet på stallgången, varför i hela friden ska den vara 2,5 m??? någon som kan svara på det?
Här finns föreskriftsmotiven till hästföreskrifterna. Där står hur man har tänkt när man skrivit föreskrifterna. http://www.sjv.se/download/18.1d8730ed11439d875d180003006/foreskriftsmotiv_4_2007_L101.pdf Det där med 2,5 meter är en rekomendation och därför inget krav. Kan man bevisligen ta ut hästen utan risk för att klämma sig eller att hästen fastnar med täcke eller sadel kan man resonera så att smalare gångar är okej. Man kan t ex ha en något smalare gång om man har skjutdörrar till boxarna (så att en häst inte behöver gå "runt" dörren för att komma fram). Har man en bredare del av stallgången någon annan stans kan man bestämma sig för att alltid sadla där t ex. så att inte hästen riskerar att fastna med sadeln i någon krok eller så. Att inte ha täckeshängare i den trängre gången är en annan variant som gör att skaderiskerna minskar. Enligt lokala veterinärer här omkring är dock täckeshängare, karbinhakar, fårstängsel och dåliga andra stängsel de största bovarna när det gäller skador i stallmiljö. Men det är deras erfarenhet här i alla fall.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

jag har vanliga svängdörrar, mina hästar behöver ju inte gå runt dörren, så då räcker 2,5 mmeter?

nästa stall blir stallgången 3 meter, det jag har nu är nog först typ 150 cm och sedan 2 meter och så vidare...

men nästa stall blir mkt mkt bättre, jag längtar redan!!!
 
Sv: dessa underbara inspektörer

jag har vanliga svängdörrar, mina hästar behöver ju inte gå runt dörren, så då räcker 2,5 mmeter?

nästa stall blir stallgången 3 meter, det jag har nu är nog först typ 150 cm och sedan 2 meter och så vidare...

men nästa stall blir mkt mkt bättre, jag längtar redan!!!
Ja, då märker du kanske att det kan kännas lite trångt på det smalaste stället, och då försår du säkert hur man har tänkt med rekomendationerna också. 3 meter är riktigt skönt att ha, det har jag. Blir luftigare och lätt för hästen att vända runt i gången utan att behöva knöla ihop sig det minsta. Dessutom uppskattas bredden av hovslagaren:D
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Det står att stallgången bör vara 2,5 m, inte att den ska.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

jo fast jag har inte upplevt deet som nåt problem, uppställningsplats har jag separat, alltså ställer jag inga hästar i stallgången så rent praktiskt är det inga problem
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Tänk om inspektörer kunde vara noggranna överallt och inte se mellan fingrarna på vissa ställen men i detta fallet låter det lite väl pedantiskt. Hoppas det löser sig!
 
Senast ändrad:
Sv: dessa underbara inspektörer

bygga små hölådor av lastpallar och pallkragar som man skruvar fast i lastpallen. Praktiskt och enkelt med tanke på att du har fri tillgång till dina hästar.

Sådana små leksaker tycker mina ponnysar om. Tar dem två dagar sen ligger pallkragehörnen med lite flisor i i hagen. :devil:
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Att hon kallar 5 häster för stor flock och har problem med att du ger fri tillgång på grovfoder säger ju en del om hennes kunskap.

Ring länsstyrelsen och berätta alltihop.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Sådana små leksaker tycker mina ponnysar om. Tar dem två dagar sen ligger pallkragehörnen med lite flisor i i hagen. :devil:
Ja, då får man kanske lägga till att det inte lämpar sig för små lekfulla ponnysar då:D Men på de ställen jag sett den typen av hölådor har det fungerat mycket bra.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

samma här. Gjorde sådana hö backar och dom va roliga att gnaga på, sparka på och förstöra.
Och hö blir ju inte smutsigt att ligga i en sand pad.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Glöm inte leken herre på täppan. Det gäller att stå med alla fyra benen innanför pallkragen så länge som möjligt utan att bli bortskuffad. En ponny (stor c) försökte till och med lägga sig i lådan.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Människan vill uppenbarligen jävlas.

Men har du följt alla mått till punkt & pricka så borde denna inte kunna anmärka på måtten.

Skötseln av hästarna verkar vara en smaksak som skiljer mellan olika inspektörer, där behövs bättre riktlinjer.

Finns det bara en enda inspektör i ditt område?för med denna människa lär du aldrig få en lugn stund, då är det bättre att sälja hästarna eller flytta känns det som:crazy:
 
Sv: dessa underbara inspektörer

samma här. Gjorde sådana hö backar och dom va roliga att gnaga på, sparka på och förstöra.
Och hö blir ju inte smutsigt att ligga i en sand pad.
Nje, det skulle väl inte jag säga heller, men ibland får man svälja sitt bättre vetande även om man inte vill. Men som någon klok sade här, fotografera platsen där du lägger höet samt de andra delarna som inspektören påpekade så har du mer underlag för en objektiv bedömning från annat håll senare. Det är jätteviktigt att du har mycket på fötterna så det inte blir så att det verkar som om du bara käftar emot sas. Kolla alla regler som har med häst att göra (finns på sjv.se) Dvs lagen, förordningen och L101, så att du hittar argumenten där. Säg gärna hur det går och du kan pm:a om du vill.
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Glöm inte leken herre på täppan. Det gäller att stå med alla fyra benen innanför pallkragen så länge som möjligt utan att bli bortskuffad.
ja den leken finns på gården oxå, tack och lov bara bland ponnierna och inte dom stora :angel:
 
Sv: dessa underbara inspektörer

Människan vill uppenbarligen jävlas.

Men har du följt alla mått till punkt & pricka så borde denna inte kunna anmärka på måtten.

Skötseln av hästarna verkar vara en smaksak som skiljer mellan olika inspektörer, där behövs bättre riktlinjer.

Finns det bara en enda inspektör i ditt område?för med denna människa lär du aldrig få en lugn stund, då är det bättre att sälja hästarna eller flytta känns det som:crazy:
nej det finns fler insoektörer, hon är den trefje jag träffar på.
vilka mått syftar du på?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 364
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 982
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp