Dessa underbara p-piller..

Jag har inga bra tips, tyvärr, men jag förstår dig. Har också testat massa piller, nuva-ring, kopparspiral 2 gånger (andra gången höll det på att gå helt galet) och kom till slut fram till att det får vara á natural.
P-piller för män kunde fått komma igår om jag stod för forskningspengarna.

Så jäkla jobbigt att inte kunna hitta något som funkar. Sambon hade alla dar i veckan tagit p-piller för män om det fanns men nu gör det ju tyvärr inte det än. Hoppas dom kommer ganska tidigt 2018 så kan ju det vara ett alternativ att prova helt klart. Så jävla sjukt att det inte finns ännu! Hur svårt ska det vara att ta fram?

Jag äter också Vinelle. Gick upp 6 kg. Det var precis samma för mig. Det ökade med ungefär ett kg varje gång jag ställde mig på vågen utan att jag hade ändrat på någonting i min livsföring. Så galet frustrerande!! Men som tur var tog det stopp efter 6 kg. Sen kom en lång period (ett par månader) där jag låg fastcementerad på den nya vikten. Ingenting hjälpte. Men sen började det vända igen. Men det går trögt. Kroppen reagerar fortf inte som innan. Men jag har iaf gått ner 3 kg nu och tror mig kunna gå ner resten också. Det verkar iaf så. Kroppen svarar lite bättre nu mot tidigare. Men det är ett jävla skit att brottas mot!

Det låter inte alls kul. Jag känner mig verkligen inte bekväm i mina +4kg. Jag struntade i att ta tabletten igår så nu får jag se om jag fortsätter att strunta i den. Förlorad/avtrubbad sexlust och viktuppgång är för stora förluster för mig.

Men du äter dina fortfarande? Tänkte om svårigheterna att gå ner kvarstod efter du slutat eller om du lyckats gå ner fastän du äter dom?
Som det känns nu kommer jag måsta svälta mig själv för att kunna gå ner. Fast jag var sjuk en vecka och inte åt nånting och en vecka drog jag ner på allt onödigt och ändå gått upp 2kg under dessa två veckor. Usch!
 
Svarar er alla. Jag har tidigare när jag testade lika hormonpreparat blivit väldigt påverkad psykiskt och blivit nedstämd. Eller nedstämd kanske är en ganska stor underdrift. Det har väl såklart inte bara med p-piller att göra men om man sedan innan har haft problem med kraftig ångest och nedstämdhet så kan den lilla knuffen kännas. Nu var jag villig att prova igen då jag fått bättre ordning på hälsan, Psykiskt verkar jag klara mig bra hittills tror jag men det är ju det andra som inte är så kul.

Hormonspiral har jag inte vågat sätta in pga hur hormonerna påverkat mig. P-pillerna är ju bara sluta med om det inte känns bra. Så dom är fortfarande under kraftig utvärdering. En spiral blir ju lite meckigare att ta bort.

Men upplever ni mindre påverkan av hormonerna i en hormonspiral? Går man inte upp i vikt på samma sätt med dom? Sexlust?

Ångest hade jag ju före pga stress och så, det vill jag nog inte anklaga spiralen för och jag är inte deppig eller så :). Ne min vikt har inte påverkats av den och inte heller sexlusten. Det mest irriterande för mig är finnarna som blossar upp.
 
Min gyn säger som sagt att hormonspiral enbart påverkar lokalt, hormonerna går inte ut i hela systemet som med ex p-piller. Därför ska man inte få biverkningar på sexlust, humör osv.

Däremot kan det vara olika gällande om den verkar ägglossningahämmande eller ej = det är olika hur mkt av ens egna cykliska "biverkningar" som den tar bort.

Låter konstigt att en barnmorska säger så när bipacksedeln säger detta om eventuella biverkningar:

Mycket vanliga biverkningar: kan förekomma hos fler än 1 av 10 användare
  • huvudvärk

  • buk- och bäckensmärta

  • akne/fet hy

  • förändringar i blödningsmönstret som t.ex. ökad eller minskad menstruationsblödning, stänkblödning, förlängt intervall mellan blödningarna eller inga blödningar alls (se även nästa avsnitt om oregelbundna blödningar och blödningar med långt intervall)

  • cystor på äggstockarna (se även nästa avsnitt om cystor på äggstockarna)

  • inflammation i yttre könsorganen eller slidan (vulvovaginit)

Vanliga biverkningar:
kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare
  • nedstämdhet/depression

  • migrän

  • sjukdomskänsla (illamående)

  • infektion i övre könsorganen

  • smärtsamma menstruationer

  • smärta i brösten/obehag

  • utstötning av inlägget (helt eller delvis) – (se nästa avsnitt om utstötning)

  • håravfall

  • flytningar

Mindre vanliga biverkningar:
kan förekomma hos upp till 1 av 100 användare
  • kraftig kroppsbehåring

Sällsynta biverkningar:
kan förekomma hos upp till 1 av 1000 användare
  • perforering* av livmodern (se även nästa avsnitt om perforering)
 
jag har efter 9 års uppehåll från allt vad preventivmedel heter nu blivit övertalad av barnmorskan att börja käka mellanpiller (som de tydligen heter nu för tiden) Vinella.

Sexlusten är som bortblåst och jag har gått upp 4kg på 4 veckor! :arghh: Jag har stadigt legat på 59kg i 8 år och nu helt plötsligt efter 3 veckor utan några andra förändringar än p-piller väger jag 62kg - fick panik och började äta mindre än normalt och en vecka senare har jag gått upp 1 kg till. Jag går ner i vikt direkt i vanliga fall om jag lägger om kosten. Så kroppen är så onormal!

Jag tycker att P-piller är ett jävla otyg och har därför vägrat dem under alla år. har provat p-ring - fick hemska utslag av den, provat kopparspiral - fick en jätteinfektion och fick dra ut den på akuten en lördag morgon en vecka efter insättning. Har kört på säkra perioder och tonvis av akut p-piller för jag varit rädd att det var för nära ägglossning osv. Kondomerna har en tendens att gå sönder (vi kan ha ganska vilt och hårt sex och dom håller inte för det) så dom litar jag inte på.

Vad gör man? jag och sambon pratar väl om ev barn framöver men till dess vill jag inte råka bli gravid. Efter ett ev barn kommer sambon sterilisera sig då han börjar bli gammal och har ett barn sen tidigare så detta är absolut sista för honom. Men till dess? Någon som provat p-piller som påverkat en mindre eller ska jag fortsätta prova massa olika piller? Gjorde den resan för 10 år sen men gav upp. Just nu känns säkra perioder med ett akut p-piller i månaden som den trevligaste lösningen, igen. Har levt så i 3 år men det känns inte som någon höjdare.

Viktuppgången man gör på p-piller, är det vätska eller fett? Läser lite olika. Kan man prova vätskedrivande och se om det är en lösning om det är vätska man går upp? Hur vet man om det är vätska man samlat på sig eller fett? :confused::o
För mig är jag ganska säker på att det är fett jag går upp på p-piller. Provade Yasmin som var kända för att man inte gick upp av dem utan ned. Av dem förlorade jag vattenvikt i början och gick ned. Gick långsamt upp till normalvikt. När jag slutade kom vattenvikten tillbaka... rent fett helt enkelt.

(Förlorar också sexlusten så för mig är de helt poänglösa, har ändå ingen lust att ha sex om jag inte har lust så att säga och då har de ju iofs effekt men på fel väg.)
 
Jag har tyvärr infa gida erfarenheter av p-piller heller. Har provat Diane, Jasmin, Evra och nåt annat märke som jag inte kommer ihåg. Biverkningar jag fick var:
- Noll sexlust
-Sur, tvär och olustig
-Nedstämd, grät massor och kände som att hela världens bekymmer låg på mina axlar. Kunde inte hålla gråten borta ens i skolan/ på jobb men kunde inte peka på ngn specifik anledning till att jag grät.
-Ilska, ja rent av aggressivitet. Kunde vråla och gorma och känna mig skitarg, oftast sambon som fick ta emot detta och oftast pga små petitesser.
- Torra slemhinnor
En del av dessa biverkningar var mera framträdande med en viss sort av P-piller osv men överlag var det katastrof ned p-piller flr min del. Och ibte förstod jag på många år att det var de som ställde till det för mig, trodde jag hade allvarliga mentala problem.

Det första som kom tillbaka då jag slutade var sexlusten. Sen i övrigt var det ett elände att sluta också. Det tog månader , säkert över ett halvt år, för kroppen att normaliseras. Kommer ihåg hur huden blev oljig och aknen vörre än någonsin. Jag stank av svett och svettades massor.
Nu har jag kopparspiral och är supernöjd. Har inte haft några som helst problem.
 
Är du nöjd med den? Är den lätt att förstå sig på?
Funderar lite själv på att skaffa den :)
 
Så jäkla jobbigt att inte kunna hitta något som funkar. Sambon hade alla dar i veckan tagit p-piller för män om det fanns men nu gör det ju tyvärr inte det än. Hoppas dom kommer ganska tidigt 2018 så kan ju det vara ett alternativ att prova helt klart. Så jävla sjukt att det inte finns ännu! Hur svårt ska det vara att ta fram?



Det låter inte alls kul. Jag känner mig verkligen inte bekväm i mina +4kg. Jag struntade i att ta tabletten igår så nu får jag se om jag fortsätter att strunta i den. Förlorad/avtrubbad sexlust och viktuppgång är för stora förluster för mig.

Men du äter dina fortfarande? Tänkte om svårigheterna att gå ner kvarstod efter du slutat eller om du lyckats gå ner fastän du äter dom?
Som det känns nu kommer jag måsta svälta mig själv för att kunna gå ner. Fast jag var sjuk en vecka och inte åt nånting och en vecka drog jag ner på allt onödigt och ändå gått upp 2kg under dessa två veckor. Usch!
Ja, jag äter dem fortfarande. Så det stabiliserade sig alltså efter ett par månader.
 
Jag påverkades bara positivt av hormonspiral. Det är det mildaste hormonpreparatet enl min barnmorska.

Samma för mig, och det är helt okomplicerat att plocka ut, hormondosen är så liten och lokal att det inte kvarstår mycket ett dygn efter.

Jag hostar till, och med BM´s hjälp är den ute. För mig ökar livskvalitén enormt, och jag tål inte p-piller (ens minipiller) utan att bli sjuk.
 
Men? Kopparspiral är ju hormonfritt och säkert. Klarar inte heller av hormoner och mår extremt dåligt.
Jag vet inte om jag vågar sätta i kopparspiralen igen efter att ha fått världens infektion och sån smärta så jag höll på avlida. Vet inte om det egentligen berodde på spiralen i sig då man satte in den i samband med en kirurgisk abort. Så kanske att det skulle gå bättre att sätta in den bara sådär när ingen annat är irriterat där nere. Men det är ju vanligt att sätta in dem i samband med aborten så.. Fast aborten i sig kan ju medföra infektionsrisk. Men funderat på att prova igen har jag gjort!
 
"ska" och "lokal inverkan"...

Jag fick aknen från helvetet av hormonspiralen, den påverkade iaf mig klart mycket mer än lokalt. :-(.

Själv har jag en steriliserad sambo, men det går ju inte om man vill ha barn.
Innan dess testade jag typ alla tillgängliga p-medel, men min kropp hatar uppenbarligen hormoner, för inget av dom funkade på nåt vettigt sätt.

Jag hade gått tillbaka till barnmorskan och diskuterat problemet. Det finns ju andra lösningar att testa innan man helt ger upp.

/L
Hormonspiral ger endast lokal inverkan, går inte ut i ens system sas och ska därför ge minimalt med biverkningar.
 
Medhåll på allt du skriver. Jag blödde 6 månader (eller var det ett år?) mer eller mindre i sträck. Sen tog jag ut den när hudläkaren påpekade att aknen berodde på det.

/L
De flesta jag känner funkar bättre på hormonspiral än på många andra preparat. För mig funkar den dessvärre lika dåligt som andra hormonpreparat, så den åker ut senare i veckan. Har haft den knappt ett år, funkade okej först men sen började det strula. Mens varannan vecka och därmed även PMS varannan vecka, mellanblödningar däremellan, upplever mig som mer nedstämd, en redan dålig sexlust har blivit ännu sämre osv.
 
Jag vet inte om jag vågar sätta i kopparspiralen igen efter att ha fått världens infektion och sån smärta så jag höll på avlida. Vet inte om det egentligen berodde på spiralen i sig då man satte in den i samband med en kirurgisk abort. Så kanske att det skulle gå bättre att sätta in den bara sådär när ingen annat är irriterat där nere. Men det är ju vanligt att sätta in dem i samband med aborten så.. Fast aborten i sig kan ju medföra infektionsrisk. Men funderat på att prova igen har jag gjort!

Jag har satt in spiral 3 gånger utan komplikationer. Prova om du vågar för det är ett väldigt säkert hormonfritt preventivmedel.
 
För mig är jag ganska säker på att det är fett jag går upp på p-piller. Provade Yasmin som var kända för att man inte gick upp av dem utan ned. Av dem förlorade jag vattenvikt i början och gick ned. Gick långsamt upp till normalvikt. När jag slutade kom vattenvikten tillbaka... rent fett helt enkelt.

(Förlorar också sexlusten så för mig är de helt poänglösa, har ändå ingen lust att ha sex om jag inte har lust så att säga och då har de ju iofs effekt men på fel väg.)

Då är det alltså inge mening att prova vätskedrivande och se om man förlorar vätska. För det är säkert fett jag också dragit på mig. Usch att man kan gå upp så mycket på så kort tid.

Jag har tyvärr infa gida erfarenheter av p-piller heller. Har provat Diane, Jasmin, Evra och nåt annat märke som jag inte kommer ihåg. Biverkningar jag fick var:
- Noll sexlust
-Sur, tvär och olustig
-Nedstämd, grät massor och kände som att hela världens bekymmer låg på mina axlar. Kunde inte hålla gråten borta ens i skolan/ på jobb men kunde inte peka på ngn specifik anledning till att jag grät.
-Ilska, ja rent av aggressivitet. Kunde vråla och gorma och känna mig skitarg, oftast sambon som fick ta emot detta och oftast pga små petitesser.
- Torra slemhinnor
En del av dessa biverkningar var mera framträdande med en viss sort av P-piller osv men överlag var det katastrof ned p-piller flr min del. Och ibte förstod jag på många år att det var de som ställde till det för mig, trodde jag hade allvarliga mentala problem.

Det första som kom tillbaka då jag slutade var sexlusten. Sen i övrigt var det ett elände att sluta också. Det tog månader , säkert över ett halvt år, för kroppen att normaliseras. Kommer ihåg hur huden blev oljig och aknen vörre än någonsin. Jag stank av svett och svettades massor.
Nu har jag kopparspiral och är supernöjd. Har inte haft några som helst problem.

Det här är ju också min erfarenhet från tidigare när jag testa massa olika p-piller. Hade ingen framgång då. Skönt att sexlusten kom tillbaka för dig direkt. Sex är jätteviktigt för mig och det är inte roligt att inte känna sig sugen på sin partner. Det känns verkligen så fel!
Ska se om jag ska omvärdera kopparspiralen ändå. Tog flera år att samla mod till mig att sätta in den och då vart det inge bra alls.

Jag har satt in spiral 3 gånger utan komplikationer. Prova om du vågar för det är ett väldigt säkert hormonfritt preventivmedel.
Ja jag ska ta en rejäl funderare över det!
 
Då är det alltså inge mening att prova vätskedrivande och se om man förlorar vätska. För det är säkert fett jag också dragit på mig. Usch att man kan gå upp så mycket på så kort tid.

Det är ju garanterat olika såklart! det kanske är vatten för dig.

Men är det inte lustigt att ingen blir jättenyfiken och vill ta reda på varför p-piller och antidepp verkar få folk att anse att de går upp i vikt. För sjukvården har väl knappt konstaterat det själva? Det anses väl som mest vara en rapporterad biverkning. Men inget att bry sig om/bara fåfänga, dålig disciplin. Vilket är lustigt eftersom samhället på alla andra plan är väldigt, lite väl, intresserat av vikt och bekymrar sig om folk väger 5-10 kr mer.

(Om man säger att man inte vill gå upp 7 kg hos barnmorskan är man fåfäng, lyckas man inte gå ned 10 hos företagsvården/skolsköterskan har man dålig disciplin.)

Tänk om det skulle bidra till nya insikter i fetmadebatten/epidemin. Hur kroppen liksom verkar, fast det vet man ju inte, gå upp utan att man äter mer. Det låter ju jättekonstigt. Är det så? Varför? Hur?
 
Äter Cerazette sedan några månader tillbaka. Det funkar bra. Knappt någon mens alls, typ 1-2 dar i månaden. Ingen menssmärta och stora blödningar (det är därför jag har fått Cerazette). Ingen viktuppgång, huden är som innan
 
Jag har provat minipiller (2 olika sorter, p-piller (3 olika sorter) samt haft p-stavar. P-stavarna sätter jag i direkt samband med en lång depression jag hade under just de åren... Numera är det kondom och säkra perioder samt att min man inte för komma i mig (vilket fö är himla praktiskt :p). Näver äver mer hormonprep för mig. Räcker utmärkt med min egna hormoner.
 
jag har efter 9 års uppehåll från allt vad preventivmedel heter nu blivit övertalad av barnmorskan att börja käka mellanpiller (som de tydligen heter nu för tiden) Vinella.

Sexlusten är som bortblåst och jag har gått upp 4kg på 4 veckor! :arghh: Jag har stadigt legat på 59kg i 8 år och nu helt plötsligt efter 3 veckor utan några andra förändringar än p-piller väger jag 62kg - fick panik och började äta mindre än normalt och en vecka senare har jag gått upp 1 kg till. Jag går ner i vikt direkt i vanliga fall om jag lägger om kosten. Så kroppen är så onormal!

Jag tycker att P-piller är ett jävla otyg och har därför vägrat dem under alla år. har provat p-ring - fick hemska utslag av den, provat kopparspiral - fick en jätteinfektion och fick dra ut den på akuten en lördag morgon en vecka efter insättning. Har kört på säkra perioder och tonvis av akut p-piller för jag varit rädd att det var för nära ägglossning osv. Kondomerna har en tendens att gå sönder (vi kan ha ganska vilt och hårt sex och dom håller inte för det) så dom litar jag inte på.

Vad gör man? jag och sambon pratar väl om ev barn framöver men till dess vill jag inte råka bli gravid. Efter ett ev barn kommer sambon sterilisera sig då han börjar bli gammal och har ett barn sen tidigare så detta är absolut sista för honom. Men till dess? Någon som provat p-piller som påverkat en mindre eller ska jag fortsätta prova massa olika piller? Gjorde den resan för 10 år sen men gav upp. Just nu känns säkra perioder med ett akut p-piller i månaden som den trevligaste lösningen, igen. Har levt så i 3 år men det känns inte som någon höjdare.

Viktuppgången man gör på p-piller, är det vätska eller fett? Läser lite olika. Kan man prova vätskedrivande och se om det är en lösning om det är vätska man går upp? Hur vet man om det är vätska man samlat på sig eller fett? :confused::o

Det enda du kan göra är att testa dig fram till vilket p-medel som fungerar bäst, tyvärr... Själv har jag endast använt Yasmin 28 av den enkla anledningen att det fungerade alldeles underbart på mig, aldrig haft så fin hy och hår som när jag åt det. Ingen negativ påverkan på varken sexlust, psyke och fysiken.

Men samtidigt har jag hört jättemånga som avskyr Yasmin 28. Så som sagt, du kan nog bara testa dig fram till ett skydd som fungerar för dig. Du lär nog höra både bra och dåligt om alla preventivmedel som finns.

Kan pessar vara en grej kanske?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 342
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
2 365
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 612
Senast: Saigon
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 900
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fautras
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp