Destruktivt förhållande - utpressning

Hej,
Finns det något man kan göra juridiskt för att förhindra att den ena parten i ett äktenskap tar alla gemensamma tillgångar och fördelar dem enligt eget tycke? Är det ett brott så att säga? Vem kan man kontakta i sådant fall? Gäller en närstående.
Vad exakt gör personen?
Om det är makarnas bostad så kan den inte överlåtas utan samtycke av andra maken. I övrigt råder var och en över sina egna tillgångar men detta kanske är samägda tillgångar?
 
Hur menar du?
Saker man äger gemensamt som tex hus måste ju båda skriva på för att det ska kunna säljas eller för att andra avtal ska gälla. Om det gäller pengar går det ju att ha ett eget konto som partnern inte har tillgång till.
 
Hur menar du?
Saker man äger gemensamt som tex hus måste ju båda skriva på för att det ska kunna säljas eller för att andra avtal ska gälla. Om det gäller pengar går det ju att ha ett eget konto som partnern inte har tillgång till.
Jag förstår frågan på ett sätt - i en vanlig värld är det rimligt att det fungerar så.

I en dingding värld såsom i ett otroligt destruktivt förhållande så fungerar det inte så. Ponera att du är gift med något motsvarande Donald Trump med alkoholproblem. Sen kan du försöka förklara för denna person hur världen fungerar.
 
Jag förstår frågan på ett sätt - i en vanlig värld är det rimligt att det fungerar så.

I en dingding värld såsom i ett otroligt destruktivt förhållande så fungerar det inte så. Ponera att du är gift med något motsvarande Donald Trump med alkoholproblem. Sen kan du försöka förklara för denna person hur världen fungerar.

Exakt vad är det personen gör? Man är ju inte livegen bara för att man är gift. Sen om den en parten misshandlar/hotar för att få sin vilja igenom är en sak som inte kommer lösa sig förrän offret lämnar relationen.
 
Exakt vad är det personen gör? Man är ju inte livegen bara för att man är gift. Sen om den en parten misshandlar/hotar för att få sin vilja igenom är en sak som inte kommer lösa sig förrän offret lämnar relationen.
Nä, och offret gör ju inte det. Ytterst sorgligt. Men det är väl inget att göra förmodar jag.
 
Nä, och offret gör ju inte det. Ytterst sorgligt. Men det är väl inget att göra förmodar jag.

Rent juridiskt kan du inte göra något tror jag. Det skulle vara att anmäla om du har kännedom om att brott begåtts.

Offret är den som juridiskt kan göra nåt. Men i verkligheten blir det svårt om det pågår psykiskt/fysisk misshandel.
 
Om paret "bara" har ett gemensamt konto kanske ett första steg kunde vara att den part du försöker hjälpa öppnar ett eget konto och styr in sin lön/pension dit. Så har hen åtminstone fullt förfogande över sina löpande inkomster.
Klurigt i nuläget eftersom jag inte ens kan prata med den parten längre utan att samtalen tjuvlyssnas på.
 

Innan hen gör det går det inte att göra något tror jag. Men om hen vill göra något åt det bör hen anlita en advokat för att ta reda på sian rättigheter och hur hen ska gå till väga för att skydda sina tillgångar. Men återigen, om hen i kan/vågar så vet jag inte vad som kan göras.
 
Jag förstår frågan på ett sätt - i en vanlig värld är det rimligt att det fungerar så.

I en dingding värld såsom i ett otroligt destruktivt förhållande så fungerar det inte så. Ponera att du är gift med något motsvarande Donald Trump med alkoholproblem. Sen kan du försöka förklara för denna person hur världen fungerar.
Fast man behöver inte förklara för sin partner att man öppnar ett eget konto, man behöver inte ens berätta det.
Och om den ena partnern skriver avtal som är ogiltiga eftersom den andra partnern inte skrivit på behöver man inte förklara det heller, bara berätta för köparen att avtalet är ogiltigt eftersom både inte signerat.

Om det däremot är så att han tvingar/hotar sin vän med att göra som han vill, så att hon signerar saker hon egentligen inte vill, då finns det inget man kan göra så länge hon inte är beredd att lämna honom.

Kan du kontakta någon anhörig till henne och uttrycka din oro? de som familj kanske har lättare att hjälpa.
 
Utdelning av gemensamma kontanta medel, mot den andra personens vilja. Hur så?
Som sagt, öppna ett eget konto, det är inte speciellt svårt och inget hon ens behöver berätta för honom. Räcker med att tillräckligt av lönen kommer in på deras gemensamma konto för att täcka räkningar, resten kan hon behålla på sitt eget konto.
 
Som sagt, öppna ett eget konto, det är inte speciellt svårt och inget hon ens behöver berätta för honom. Räcker med att tillräckligt av lönen kommer in på deras gemensamma konto för att täcka räkningar, resten kan hon behålla på sitt eget konto.

Inte om han är kontrollerande vilket det låter som. Då kan det bli väldigt svårt att behålla sina egna pengar.
 
Fast man behöver inte förklara för sin partner att man öppnar ett eget konto, man behöver inte ens berätta det.
Och om den ena partnern skriver avtal som är ogiltiga eftersom den andra partnern inte skrivit på behöver man inte förklara det heller, bara berätta för köparen att avtalet är ogiltigt eftersom både inte signerat.

Om det däremot är så att han tvingar/hotar sin vän med att göra som han vill, så att hon signerar saker hon egentligen inte vill, då finns det inget man kan göra så länge hon inte är beredd att lämna honom.

Kan du kontakta någon anhörig till henne och uttrycka din oro? de som familj kanske har lättare att hjälpa.
Jag är den enda anhöriga i detta landet.
 
Kan du hjälpa personen komma till en terapeut? Jag tror att professionell hjälp kunde vara på sin plats här.
Föreslå att du bokar tiden, skjutsar (om det behövs) och väntar utanför om hen vill.

Om man levt hela sitt vuxna liv med någon som brutit ner en psykiskt lär personen behöva sakkunnig hjälp för att hitta sig själv igen.
 
Kan du hjälpa personen komma till en terapeut? Jag tror att professionell hjälp kunde vara på sin plats här.
Föreslå att du bokar tiden, skjutsar (om det behövs) och väntar utanför om hen vill.

Om man levt hela sitt vuxna liv med någon som brutit ner en psykiskt lär personen behöva sakkunnig hjälp för att hitta sig själv igen.
Jo, det skulle behövas, definitivt. Men det är nog svårt att få till i praktiken.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 007
Senast: Sasse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 157
Senast: Whoever
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 898
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 215
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp