Att få HP men inte första pris...

Belethien

Trådstartare
...vad innebär det egentligen för en valp?

Ställde ut min lilla idag och fick 2:a och ett HP. Nu låter jag grinig (vilket jag inte är!) men jag undrar varför hon inte vann. ;)

Missförstå mig rätt nu, jag förstår precis om hunden hade haft någon form av negativ kritik i protokollet men det hade hon inte. Hon fick massor med ros, stod att hon presenterades bra, var av god typ, bra vinklar o.s.v. Så varför fick den andra valpen en 1:a och inte min? Och vad innebar HP:t då i detta sammanhang? Var valpen inte tillräckligt bra just denna gång eller är hon inte bra nog att vinna alls?

Jag undrar mest av nyfikenhet. :D Jag är inte bitter och tar det inte allvarligt att den andra valpen vann men jag blev mest fundersam eftersom jag inte fick någon förklaring alls. Det hade ju varit väldigt intressant och givande för mig (som planerar att föda upp) att veta varför min valp inte räckte hela vägen just denna gång, enligt denna domare. Var den andra snäppet bättre på något vis, var det att min valp var lite för timid idag (hennes första gång på utställning), var det för att jag ställde henne fel, tyckte domaren mer om den andres färg, var den andre mer utvecklad (hon var ju äldre) o.s.v.

Är det omöjligt att begära domarna att ge kritiken varför de valde den andra? Jag menar, skulle inte detta underlätta för de som vill ställa ut? Att få lära sig vad man borde tänka på, vad som kunde ha gjorts bättre o.s.v. Det var ju ändå en inoff, där man tycker att de borde hjälpa oss vilsna inför officiella :angel:

Någon som har några tankar eller åsikter?
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Valpar får inte kvalitetspriser utan tävlar bara i konkurrensklass. Det innebär att valpen som vann får 1a och ev HP, 2an får en 2a ev HP, 3an får 3a och ev HP osv. I det här fallet tyckte domaren alltså att den andra valpen var lite finare - men även att din valp var fin! Ett HP ges till valpar som anses vara lovande.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

I valpklass har du ingen kvalitétsbedömning, dvs 1:a pris, 2:a pris, 3:e pris, 0 pris, utan enbart konkurrensbedömning.

Både din valp och valpen som gick före är lovande, eftersom båda fick HP, och hon blev placerad som etta och du som tvåa.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

I valpklass har du ingen kvalitétsbedömning, dvs 1:a pris, 2:a pris, 3:e pris, 0 pris, utan enbart konkurrensbedömning.

Både din valp och valpen som gick före är lovande, eftersom båda fick HP, och hon blev placerad som etta och du som tvåa.

Nu blev jag FÖRVIRRAD. :cry: :angel:

Hur menar ni nu? Finns det ingen vikt i att det stod 1:a och 2:a? Eller? :confused:
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Hur menar ni nu? Finns det ingen vikt i att det stod 1:a och 2:a? Eller? :confused:

Det är bara placeringen, domaren kan dela ut hur många HP:n han/hon vill och i detta fall så tyckte hon att din valp var lovande men att den som stod framför hade nåt som var lite bättre, därför kom din valp på 2:a plats.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Det är bara placeringen, domaren kan dela ut hur många HP:n han/hon vill och i detta fall så tyckte hon att din valp var lovande men att den som stod framför hade nåt som var lite bättre, därför kom din valp på 2:a plats.

Men är det ok att fråga domaren nästa gång varför eller kommer de att tolka mig som näsvis då? De kanske iofs inte har tid att ta den frågan? Men det vore ju kanon bra för mig om jag faktiskt visste varför den valpen vann, vad det är som gör den så bra. :)
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Nu blev jag FÖRVIRRAD. :cry: :angel:

Hur menar ni nu? Finns det ingen vikt i att det stod 1:a och 2:a? Eller? :confused:

Din valp blev placerad 2:a, den fick inte en 2:a. Precis lika som valpen före dig blev placerad 1:a, den fick inte en 1:a.

Valpar placeras bara i förhållande till varandra, de får inte något kvalitetspris.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Förlåt men det här gör mig bara mer förvirrad. :crazy:

Hur skiljer sig placering från att erhålla kvalitet?

Att valpar alltid blir placerade oavsett hur bra de verkligen är medan vuxna inte blir det, utan vissa kan bli med och vissa kan bli utan? Kan det alltså hända att i en vuxen klass så finns det ingen 1:a?

Eller har jag missförstått igen?
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Helt rätt! Om ingen av hundarna i vuxenklass får ett 1:a pris i kvalitet så blir det ingen konkurrensklass, och således inga placerade.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Det finns det säkert, men jag kan bara spekulera i orsaken. Jag gissar att det kan ha att göra med att valpar kan befinna sig i så olika faser av utveckling att ett kvalitetspris egentligen inte säger så mycket. Kvalitetspriset ska ju spegla hunden som avelsresultat, och det är ju svårt att avgöra hur resultatet blev innan hunden är färdig. Hur de står sig mot varandra en aktuell dag är ju enklare.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Misstänkte samma sak men man vet ju aldrig hur folk tänker :)

Tack för svaren i alla fall, jag får helt enkelt hoppas att det finns fulare valpar än min på nästa täving ;)
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Hp är ju att den är lovande men i dag tyckte just den här domaren att den andra valpen var finare än din.

Vad fick den för kritik? Ordagrant alltså. :)
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Klart du kan gå fram och fråga, men gör det i så fall när domaren har paus eller är helt klar. Mitt bland alla bedömningar har ju domaren fullt upp med att bedöma andra hundar.

Vissa domare berättar högt vid placeringen om hur de tänkt, sånt är jättebra!
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Hp är ju att den är lovande men i dag tyckte just den här domaren att den andra valpen var finare än din.

Vad fick den för kritik? Ordagrant alltså. :)

"Mycket tilltalande tikvalp, feminint uttryck, tillräckliga vinklar, utmärkta proportioner, utmärkta rörelser, väl presenterad. 2 HP"

Jag funderar om "tillräckliga vinklar" var kanske det som avgjorde saken men eftersom jag inte fick mer än så kan jag ju bara spekulera. Hon var ju väldigt ihopkrupen på bordet så jag får hoppas att det mest handlade om att hon lite för spänd och svår att se ordentligt på. ;)
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Vissa domare berättar högt vid placeringen om hur de tänkt, sånt är jättebra!

Åh det vore ju kanon om alla kunde göra så! Då kan man ju lära sig vad de tittar på och vad som premieras! Alla kanske inte kan göra så p.g.a. tidspress men med tanke på att det inte var särskilt många hundar idag som skulle bedömas totalt i ringen (alla raser räknade) så borde domaren haft lite tid att avsätta för att förklara varför hon valde vinnarna. :)
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Nu ställer jag visserligen katt och inte hund, men även där är ju vissa domare mer pratsamma än andra. Vissa tycker helt enkelt att det är roligt att publiken lär sig något. Just när ens egen katt är på bordet så berättar domaren vad den tycker och tänker, men vissa pratar högt och även till publiken och inte bara den som står vid bordet sas.

Det är mycket roligare och mer lärorikt att ställa för någon som pratar med publiken, förutsatt att denna kan rasen förstås, ibland är det ju lite si och så med det trots allt. Dom flesta brukar dock berätta varför dom väljer den och den före den katten när placeringar ska tas ut och katterna jämförs med varandra.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Jag tror inte det har att göra med hur många hundar som ska bedömas. I min ras är vi alltid ganska många (kring 80 hundar) men vissa domare pratar högt ändå.
Det tar egentligen inte så mycket extra tid, när domaren visar en till placeringar och nämner han/hon kort vad som inverkade.

Ex.
Vi blir visade till R(5a) med kommentaren "hon vill inte riktigt vara med idag".

När domaren har placerat ettan och tvåan kanske han/hon säger "båda är superfina men ettan rör sig bättre".

Sen vet jag inte om man har så stor nytta av det, för ofta skiljer det sig en hel del mellan vad olika domare tycker. Vissa tycker att rörelser är det som får avgöra, andra ser till uttrycket, den tredje ser till vinklarna osv.

Men det är absolut intressant!
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Sen vet jag inte om man har så stor nytta av det, för ofta skiljer det sig en hel del mellan vad olika domare tycker. Vissa tycker att rörelser är det som får avgöra, andra ser till uttrycket, den tredje ser till vinklarna osv.

Det gör det absolut.. Och dessutom - det som en domare tycker är "så fina rörelser att den vinner" kan en annan domare tycka "så fula rörelser att hunden åker ut med 2a i kvalitet".
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

det som en domare tycker är "så fina rörelser att den vinner" kan en annan domare tycka "så fula rörelser att hunden åker ut med 2a i kvalitet".

Precis, därför frågar jag osökt mig själv - Varför betalar jag pengar för det här nu igen?:angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 961
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 854
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
512
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp