Att få HP men inte första pris...

Sv: Att få HP men inte första pris...

Men det för mig är lika logiskt som att fotbollsdomare dömer efter personliga åsikter, hur skulle det se ut?

Om två likvärdiga hundar visas i ringen så borde man ge dem delad etta. De är ju lika bra och det är surt tycker jag att, trots min hund är lika fin så har domarens personliga smak påverkat.

Fotboll är ingen bedömningssport, så där haltar jämförelsen. Ta dans, musik etc. så ser du att det är domarens personliga åsikter som ger utslag.

Två likvärdiga hundar får ju 1:a pris - i kvalité. Sedan i konkurrensen finns det alltid något som faller domaren mer i smaken än annat. Du måste skilja på kvalitetsbedömningen och konkurrensen.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Fast att en hund blir BIR flera gånger behöver inte betyda att den är korrekt öht...

Jag skulle tex inte kalla en hund med så intryckt nos att den inte kunde andas för "korrekt" oavsett hur mycket den vann. Jag skulle inte kalla en hund av arbetande ras men utställningsmodell för korrekt oavsett hur mycket den vann eller inte.

Att en hund blir BIR tusen gånger om betyder antingen att den är väldigt showig (inte alla raser ska vara det) eller att den har kanonduktig handler samt inga för rasen diskvalificerande fel. Mer än så behöver inte ett BIR betyda. Inte ett BIS heller.

Nu utgår ju jag från RR som är en väldigt sammanhållen och frisk ras. Den är inte delad så någon "show" variant finns egentligen inte.
Så det exemplet jag tog upp, i det fallet betyder det faktiskt att hon är korrekt. Sen har hon en fantastisk handler också osv men hunden ÄR verkligen snygg!
Vi har inte heller några direkta extremer som premieras på utställning, enda jag kan komma på är att vissa domare inte är så noga med storleken som de kanske borde.

JAG tycker att utställning är bra. Jag tycker absolut att det är en viktig del i avelsarbetet. För en RR ska se ut som en RR, inte något annat. Sen är det ju bara en del av många. Men inom min ras råkar det vara möjligt att hitta individer som är bra inom de flesta områden.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

När jag skrev exteriör menar jag sådant som ben längd, vinklar, färg, öron o.s.v. D.v.s. Saker som inte nödvändigtvis påverkar hälsa.

Fast utseendet påverkar funktionen och hälsan.
Om en RR (tar den rasen för det är där jag är mest insatt) har felvinklade tassar så kommer den inte kunna springa så som den är gjord för. Om den har för platt nos kommer den inte orka. Har den felaktiga vinklar på benen eller för korta skenben kommer den inte kunna springa fort.
Har den fel färg kan den inte smälta in i savannen som den ska.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Men den bor ju inte i savannen i sverige? Så att tvinga alla att behålla den funktionen vore ju löjligt i mina ögon om man har en hund med annan färg men som är kanon bra och frisk, samma gäller definitivt ridgen.

Samma med vinklar: de vinklar som standarden talar om behöver inte vara den bästa för att springa eller den mest hälsosamma. Det kan vi ju se på massor av raser! Ska hunden användas till att jaga så lär ju den aveln tala för sig själv, där väljer man de hundar som är bra jaktmaterial. Däremot så används ex. RR som aktiva sällskaphundar idag, att man då ska behålla deras drag till varje pris som inte är till någon nytta förstår jag inte. Är hundarna friska och klarar av det man ber om idag, trots fel färg, utan ridge, med andra vinklar så ser jag inte poängen i att inte tillåta dem. Utveckling av raser borde ske till vilket användningsområde de har idag, inte till vad de användes för ca. 100 år sedan.

Vad finns resonemanget i att avla på hundar som ska jaga i savannen i sverige då? Om de prompt ska behållas i sitt ursprungliga stadium.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

När det gäller avelsvärdering så bör det vara så nära en "bedömningssport" som möjligt.
Jag har inget emot utställning som en skönhetstävling som är rolig att gå på med sin hund, men det är just att man anser det vara något krav hos vissa raser. Hunden är inte god nog att avlas på om inte någon domare gillar den.

När man hör att det finns hundar som kan ena dagen få cert och andra dagen inte bli placerade så låter det inte klokt i mina öron att det ska anses som en merit att ställa ut och ännu mera skumt att det är avelsvärderande, när hunden ändå bara premieras av domarens personliga smak och du kan själv jaga vilken domare du vill ha.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Fast nu kommer du ifrån ämnet. Rasstandarden är skriven utifrån rasens ursprung, och sedan modifieras den över tid om ursprunget inte längre är relevant och önskemål om ändring föreligger. Man kan inte tävla utan regler, och frångår man rasstandarden extriört har man inte i utställningsringen att göra. Många raser har som tidigare påpekats en jakt- och en utställningsvariant. Då har man i flera fall inom de olika områdena helt bortsett från antingen hur hunden jobbar eller ser ut och bara koncentrerat sig på den bit man själv är intresserad av. Man kan inte bli sur om man bara koncentrar sig på funktion att man inte har i ringen att göra. Lika lite som man ska inbilla sig att en extriöravlad hund kan klå en jobbavlad i funktion. Däremot kan både den arbetande hunden ha en fullt duglig extriör, och den "snygga" hunden ett fullt tillräcklig arbetssätt. Men vill man exellera i den ena eller andra kategorin får man lov att hålla sig till hundar som är avlade med tanke på standarden för just det.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

När det gäller avelsvärdering så bör det vara så nära en "bedömningssport" som möjligt.
Jag har inget emot utställning som en skönhetstävling som är rolig att gå på med sin hund, men det är just att man anser det vara något krav hos vissa raser. Hunden är inte god nog att avlas på om inte någon domare gillar den.

När man hör att det finns hundar som kan ena dagen få cert och andra dagen inte bli placerade så låter det inte klokt i mina öron att det ska anses som en merit att ställa ut och ännu mera skumt att det är avelsvärderande, när hunden ändå bara premieras av domarens personliga smak och du kan själv jaga vilken domare du vill ha.

Fast nu blandar du ihop saker och ting igen. Rasklubbarna sätter ett minimikrav för att man ska få vara med på valphänvisningen. De kan inte sätta krav för registrering, dvs avel. Om hunden inte kan få en 1:a i kvalitet ens på en massa försök får man nog inse att den inte ligger i topp extriört. Får den 1:a i kvalitet men aldrig placerar sig spelar det ingen roll för hänvisningen.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Men den bor ju inte i savannen i sverige? Så att tvinga alla att behålla den funktionen vore ju löjligt i mina ögon om man har en hund med annan färg men som är kanon bra och frisk, samma gäller definitivt ridgen.

Samma med vinklar: de vinklar som standarden talar om behöver inte vara den bästa för att springa eller den mest hälsosamma. Det kan vi ju se på massor av raser! Ska hunden användas till att jaga så lär ju den aveln tala för sig själv, där väljer man de hundar som är bra jaktmaterial. Däremot så används ex. RR som aktiva sällskaphundar idag, att man då ska behålla deras drag till varje pris som inte är till någon nytta förstår jag inte. Är hundarna friska och klarar av det man ber om idag, trots fel färg, utan ridge, med andra vinklar så ser jag inte poängen i att inte tillåta dem. Utveckling av raser borde ske till vilket användningsområde de har idag, inte till vad de användes för ca. 100 år sedan.

Vad finns resonemanget i att avla på hundar som ska jaga i savannen i sverige då? Om de prompt ska behållas i sitt ursprungliga stadium.

Fast det handlar ju om att man vill behålla det som utmärker rasen.
Ridgen är ju det som kännetecknar RR, det är deras "varumärke".
Ska man utgå från ditt resonemang skulle det snart vimla om gråa RR (förekommer men är ej tillåtet) som mer ser ut som GDs eller pinschrar..
Rasen skulle inte längre vara enhetlig och vad vinner vi på det?
Helt plötsligt vet man inte vad man får om man köper en RR!

Varför skulle vi ge avkall på de grundläggande sakerna som möjliggör för personer som VILL använda rasen som den är tänkt. Och ska inte svenska RR längre vara samma som afrikanska RR?
För även om de flesta (obs de flesta, inte alla) RR främst är sällskap i sverige så används de betydligt mer till jakt i andra länder.
Om svenskarna skulle gå ifrån standarden för "det behövs ändå inte för våra soffpotatisar" så skulle vi aldrig kunna exportera till andra länder osv. Vi kanske inte ens skulle få fortsätta kalla rasen RR, för den skulle ha utvecklats till något helt annat!

Och vaddå att man ska behålla dragen till varje pris? Vad är det som vi får ge avkall på för att vi vill ha rastypiska RR?
Vissa sjukdomar och lite dålig metalitet är de problemen som finns, men då det samtidigt finns RR som är friska, bra mentalt OCH rastypiska så ger det ingen anledning till att gå ifrån standarden.

Jag förstår faktiskt inte alls hur du tänker?
 
Senast ändrad:
Sv: Att få HP men inte första pris...

Lägger till..

Sen tycker inte jag att en hund måste vara SE UCH för att duga i aveln, DÅ går man för långt. Men som ex RR har som krav för valpförmedling att avelsdjur ska ha fått minst 2a på utställning. Det tycker jag är rätt så rimligt.
Dels så är det rätt ovanligt att hundarna får 3a på utställning och om man efter x antal utställningar inte lyckats få sin tvåa så får man väl antingen strunta i valpförmedling eller skaffa sig en hund som är mer lämplig.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Men den bor ju inte i savannen i sverige? Så att tvinga alla att behålla den funktionen vore ju löjligt i mina ögon../../

Fast ska man resonera så så får vi snart en enda massa av hundar och inte raserna som de är. Tex är mina chihuahuas ganska mkt gjorda för ett varmare klimat- mer päls med underull o större individer skulle egentligen vara bättre anpassat efter Sverige. Men hur skulle de se ut då?

Jag förstår (tror jag) lite hur du tänker och visst har du en poäng men jag tror det blir orimligt i längden när det ska appliceras på alla raser.. Vi utgår ju från rasstandarden från hemlandet och så måste det vara för att inte få helt olika typer beroende på vilket land de kommer från (skiljer redan en del nu men inte tillnärmelsevis så mkt som det skulle göra om alla länder fick ha egna varianter på standarden).
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Fast jag tycker det är fel. Domaren ska inte sitta med personliga tankar om hur hunden bör se ut, om rasstandarden säger att 23-30 cm är tillåtet ska man inte favoritisera någon storlek. De är ju båda lika tillåtna s a s. Man ska se till hunden i helhet och kvalitet, inte personliga tankar.

Skulle faktiskt bli förbannad om en hund vann över min bara för att den hade en annan färg eller någon annan exteriör attribut som min inte har fast båda är lika godkända. Det är ju helt fel att premiera sina åsikter vid avelsvärdering som ska vara objektiv och syfta på kvalitet hos hunden, inte vilken färg/vilka öron domaren gillar bäst!

Men då kan man lika gärna ta bort konkurrensen inom utställning och enbart ha kvalitetsbedömningar?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 961
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 854
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
512
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp