Att få HP men inte första pris...

Sv: Att få HP men inte första pris...

Ja.. Och det är så tråkigt när det händer!

I somras var vi med om något liknande. På en utställning vinner hon juniorklassen, får CK och hamnar precis utanför placering i bästa tik. Domaren är helt salig och säger att hon är den finaste RR hon någonsin sett men att hon behöver mycket mer ringträning. Hon får annars mycket fin kritik, bland annat att hon är väldigt välmusklad och har en stark överlinje.

En vecka senare är vi på en annan utställning, då åker hon ut med 2a för att hennes rygg är så dålig. Att hon i princip inte har någon överlinje utan bara är en fram och en bakdel.

Hmm? :confused:
Brukar inte vara en dålig förlorare men då kändes det inte kul.

Dagen därpå ställer vi ut igen och då går det bra, placerad med HP.
Överlinjen kommenteras som mycket bra.

Märkligt.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Haha, det är väl frågan om...:p

Nu och ett tag framöver nöjer jag mig med att vara publik, blir mkt billigare och så slipper man bli förbannad för att hunden ena dagen får cert och nästa dag en tvåa, för sånt 'pisses me off':grin:
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Precis, därför frågar jag osökt mig själv - Varför betalar jag pengar för det här nu igen?:angel:

Därför har jag slutat göra det :D
Jag ställer inte ut min unga dåre någonting nu. Nästa år kommer jag nog bara ställa ut tanten och då på vinthundsklubbens eller salukiringens utställningar. På deras utställningar går nämligen hundarna gratis om de är 10 år eller äldre, och min tant fyller 10 nu om en vecka eller två :angel:

Och för att ta ett eget exempel:

För ett år sedan ställdes min gamling ut och blev oplacerad. På kritiklappen kunde man bland annat läsa: "Något försiktig/hämmad gång."

Nu i början av sommaren ställde jag ut henne igen. På kritiklappen då stod det: "Nice type of bitch, wich moved out well. Good lay of shoulder & upperarm. Knows how to use her back-end."
Sedan gick vi vidare till tävlan om "bästa rörelser" (en inoff-klass som ordnades för att det var salukiringen som arrangerade) och där fick hon vara kvar länge.
Totalt den dagen blev hon BIR-veteran (var ca 10 veteraner med) och 4e bästa tik (det var 44 tikar med).

Så tja, domare tycker olika :p
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Får jag fråga hur man då kan anse att utställning är avelsvärderande om nu alla domare väljer efter eget tycke? :)
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Jag har ställt mig hund på tre officiella utställningar (öppen klass) och har samtliga gånger fått 2a i kvaliten trots fin kritik.

Jag har aldrig riktigt förstått varför hon inte fått en 1a men aldrig vågat fråga med risk för att förolämpa domaren. :p

Mycket god typ. Normal utvecklad men helt urfälld. Bra huvud och ganska bra öron. Bra hals, ryggen kunde varit något rakare. Bra bröst och vinklar. Rör sig något hastrångt. Bra steglängd

3 årig välbyggd feminin tik av utmärks typ och storlek. Bra tänder och bett. Vackert huvud med mörka vackra ögon. Bra hals och rygglinje. Välvinklad fram och bak. Paralella vägvinnande steg från alla håll. Visas i mycket bra kondition. Välvisad!

Tik med god typ och storlek. Utmärkt huvud och uttryck. Korrekt bett. Välansatta öron. Korrekta ögon. Bra hals och överlinje. Bra bröstkorg. Tillräckliga vinklar fram och bak. Bra rörelser. Korrekt päls. Väl visad!

Någon som vågar gissa varför?
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Första kritiken kändes inte alls konstigt med en tvåa, mest pga pälsen, men även hastrångheten.

Den andra skulle jag ha gissat kunde vara en CK-kritik!


Den tredje kändes faktiskt mer som en slät etta



Men vad vet jag, jag är ingen domare:p
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Får jag fråga hur man då kan anse att utställning är avelsvärderande om nu alla domare väljer efter eget tycke? :)

Fast det är ju ändå samma standard som ska ligga till grund för alla bedömningar. Och sen tror jag att man får se till en större bild, när man har varit på lite fler utställningar.

Vi har ex fått några 2or, men betydligt fler 1or. Så generellt sett tycker de flesta domare att min hund är värd en 1a. Det är så man får se det.
Man kan inte hänga upp sig på enstaka resultat utan se till den stora bilden.

Och de riktigt bra hundarna brukar gå bra oavsett. Det finns ex en RR tik, lite äldre än min hund, som vinner typ allt. Oavsett domare så brukar hon bli BIR. Så där har man verkligen en riktigt korrekt hund.

Man kan också titta mer på vad som skrivs i protokollet. Oftast känner man igen kritiken. Jag vet ju att min hund ännu är grund i bröstkorgen, det brukar hon få. Och jag vet att hon har ett vackert huvud, det står nästan jämt. Osv.

Vad man får för resultat påverkas ju också av dagsform. En riktigt dålig uppvisning kan dra ner totalt.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Får jag fråga hur man då kan anse att utställning är avelsvärderande om nu alla domare väljer efter eget tycke? :)

Dom ska väl egentligen följa rasstandarden men bilden av raserna ser oftast lite olika ut t.ex. beroende på vilket land domaren kommer ifrån. Sen har nästan alla domare sin egen bild av hur rasen ska se ut enligt deras tycke och smak och det blandar de in i bedömningen. I min egen ras har jag sett allt möjligt förekomma i bedömningarna och på kritiklapparna, hundar som varit riktiga cert-plockare har åkt ut på 2: or med usel kritik, (för) stora hundar har knipit BIR placeringar och cert. Var även en utställning, officiell, där en kvinna ställde sin hund bara för att få en bedömning, hunden i fråga hade bettfel m.m och den hunden blev både BIR och tog cert på den utställningen.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Kan tillägga att har man varit med en stund i utställningsvärlden så lär man sig efter ett tag vad olika domare gillar/inte gillar, vilka hundar som är värt att ställa för den och den domaren osv. Annars kan man fråga runt.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Får jag fråga hur man då kan anse att utställning är avelsvärderande om nu alla domare väljer efter eget tycke? :)

Det anser man bara om man är idiotisk eller okunnig och själv inte kan se exteriöra skillnader och vet vilken exteriör som duger till vilket arbete osv...

(Nej, jag är inget fan av utställningar och ja, jag tycker att "utställningsmerit är ingen merit".)
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Oavsett domare så brukar hon bli BIR. Så där har man verkligen en riktigt korrekt hund.

Fast att en hund blir BIR flera gånger behöver inte betyda att den är korrekt öht...

Jag skulle tex inte kalla en hund med så intryckt nos att den inte kunde andas för "korrekt" oavsett hur mycket den vann. Jag skulle inte kalla en hund av arbetande ras men utställningsmodell för korrekt oavsett hur mycket den vann eller inte.

Att en hund blir BIR tusen gånger om betyder antingen att den är väldigt showig (inte alla raser ska vara det) eller att den har kanonduktig handler samt inga för rasen diskvalificerande fel. Mer än så behöver inte ett BIR betyda. Inte ett BIS heller.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Kan tillägga att har man varit med en stund i utställningsvärlden så lär man sig efter ett tag vad olika domare gillar/inte gillar, vilka hundar som är värt att ställa för den och den domaren osv. Annars kan man fråga runt.

Men är det inte ett sorts "fusk" att välja domare efter vilken hund man har? Jag kan på ett vis förstå utställning som en form av "statistisk" värde, ju fler domare som placerar din hund ju mer enhetlig bild får du av din hunds exteriör enligt standarden. Men att välja domare efter hundtyp gör ju bara att en domares personliga smak premieras och all gnutta av objektivitet försvinner.

Sedan att de har rasstandarden som mall...alla vet ju hur utställningsschäfrarna ser ut med sina "obetydligt" sluttande ryggar.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Det anser man bara om man är idiotisk eller okunnig och själv inte kan se exteriöra skillnader och vet vilken exteriör som duger till vilket arbete osv...

(Nej, jag är inget fan av utställningar och ja, jag tycker att "utställningsmerit är ingen merit".)

Jag är inställd på samma sak som du fast kanske med mindre betoning på idiotisk ;) för mig är hälsa och mentalitet det viktigaste, sist läggs det tanke på exteriör, som inte ska vara dålig för hunden.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Men är det inte ett sorts "fusk" att välja domare efter vilken hund man har? Jag kan på ett vis förstå utställning som en form av "statistisk" värde, ju fler domare som placerar din hund ju mer enhetlig bild får du av din hunds exteriör enligt standarden. Men att välja domare efter hundtyp gör ju bara att en domares personliga smak premieras och all gnutta av objektivitet försvinner.

Sedan att de har rasstandarden som mall...alla vet ju hur utställningsschäfrarna ser ut med sina "obetydligt" sluttande ryggar.

Fast samtidigt, varför ska man lägga ner massor av pengar på en utställning där man vet att hunden kommer få dålig kritik och åka ut snabbt. Betalar man så vill man ju gärna tro att man har i alla fall en chans till placering.


Och det är lååångt ifrån bara schäfrarna som är extrema på det sättet... Kolla på de jaktraser som syns i utställningsringarna och kolla på hundar av samma ras som används till jakt eller liknande... Det är enormt stora skillnader där med :cool:
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Jag är inställd på samma sak som du fast kanske med mindre betoning på idiotisk ;) för mig är hälsa och mentalitet det viktigaste, sist läggs det tanke på exteriör, som inte ska vara dålig för hunden.

Jag har sett allt för mycket för att kunna låta bli att kalla folk för idiotiska :angel: När folk slutar ifrågasätta, slutar tänka själva, enbart avlar på det som vinner på utställningar, låter aveln bli mer och mer åt h*vete bara för att man vill ha en "snygg" hund osv... När dessa människor sedan blir sura för att man frågar dem hur de tänker och man försöker få dem att se att även arbetande hundar kan vara bra men de vägrar, då ser jag dem som idioter.

Hälsa och exteriör är många gånger så starkt ihopkopplade att jag inte kan bortse från exteriören. Färger hit och dit bryr jag mig knappast om, men att en ras ska se ut på ett visst sätt handlar om att rasen ska fungera till en viss sak. Fungerar den inte så är den ohälsosam i mina ögon, även om den kanske har en "okay exteriör för en sällskapshund". Sedan finns det ju såklart mängder av hälsoproblem som inte syns och mentaliteten måste vara bra om man ska orka leva med hunden.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Fast samtidigt, varför ska man lägga ner massor av pengar på en utställning där man vet att hunden kommer få dålig kritik och åka ut snabbt. Betalar man så vill man ju gärna tro att man har i alla fall en chans till placering.

jag säger inte att jag inte förstår tankesättet men hela poängen med att det ska vara avelsvärderande försvinner ju då. Bara du får rätt domare så kan du få din hund premierad. Då finns det heller ingen objektivitet eller ens en chans att det faktiskt är en rättvis bedömning eller ett mått på din hunds exteriör enligt standarden.

För det ska det vara enligt skk avelsvärderande, vissa raser måste erhålla ett visst utställningspris för att få avlas på.
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

jag säger inte att jag inte förstår tankesättet men hela poängen med att det ska vara avelsvärderande försvinner ju då. Bara du får rätt domare så kan du få din hund premierad. Då finns det heller ingen objektivitet eller ens en chans att det faktiskt är en rättvis bedömning eller ett mått på din hunds exteriör enligt standarden.

För det ska det vara enligt skk avelsvärderande, vissa raser måste erhålla ett visst utställningspris för att få avlas på.

Visst är det så, att det som avelsvärderande helt försvinner.

Att SKK tycker att en hund måste ha fått ett visst pris på utställning för att gå i avel tycker jag inte om... Så mycket bättre det varit om det (i de fall där det är möjligt) varit krav på arbetsmerit/jaktmerit istället!
 
Sv: Att få HP men inte första pris...

Men är det inte ett sorts "fusk" att välja domare efter vilken hund man har?

Nja det tycker jag väl inte, vet jag t.ex att domaren Sune Sundin (påhittat) inte gillar lite större hundar med mycket behåring så lägger jag inte pengar på att ställa min ena hund för honom då jag vet att chansen att vi får en slät 1: a eller kanske en 2: a troligtvis är väldigt stor. Ställer man dessutom fler hundar så kostar det ju en del och då känns det trist att redan på förhand veta att man i princip "kastat pengarna i sjön". Visst, skulle jag bara vara ute efter att få några rader på kritiklappen och för att jag tycker utställning är en kul grej - då skulle jag inte bry mig så mycket om domaren, men skulle jag vara ute efter bra resultat då skulle jag tänka på vilken domare jag ställer för.
 
Senast ändrad:
Sv: Att få HP men inte första pris...

När jag skrev exteriör menar jag sådant som ben längd, vinklar, färg, öron o.s.v. D.v.s. Saker som inte nödvändigtvis påverkar hälsa.

Är rasen ex. En utpräglad jakthund så är funktionaliteten en faktor som påverkar exteriören, d.v.s. Ben längd hos en grythund ska inte bestämmas av en exteriördomare utan snarare jaktprov o.s.v. Skulle en grythund, i teorin, kunna ha lika långa ben som en saluki och vara frisk och fit for function, så ser jag inte varför de skulle behöva ha korta ben. Det är funktion och hälsa som ska styra.
Samma gäller en sällskapshund. Är hunden ex. En lite tyngre version av en labbe och som inte ska arbetas extremt hårt, men har friska individer i sina linjer och är frisk själv så ser jag inte problemet där heller.

Raser utvecklas och många idag arbetar inte med sina hundar på samma vis som förr. Det finns inget fel i det så länge man ser till att, i utvecklingen, avla fram friska hundar som klarar av allt vi vill idag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 962
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 854
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
512
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp