Bukefalos 28 år!

Det blir aldrig som man tänkt sig....

Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Det ska mycket mer till än en enstaka HSAN-varning för att få legitimationen indragen.
Givetvis. Och därför var det inlägget som någon skrev om statistiken ganska så bra när det väl kommer till kritan.

Jag ser det som en självklarhet att alla anmälningar resulterar i statistik. Vad är det annars för idé med att anmäla? Och vad har svenska sjukvården för ineffektivt program om det inte sparas och jämförs? Jag finner det mycket orimligt att statistik inte skulle föras över inrättningar som finansieras av staten.
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Vad är det för mening att föra statistik över hur många anmälningar jag har fått (ett tiotal) när de flesta har varit för att patienten vill "ge igen" för att den inte fick som den ville och jag har blivit fullkomligt friad?

Att det finns registrerat nånstans att jag har blivit fälld två gånger (erinran, den mildare formen) är möjligt. Det kommer dock aldrig att påverka mitt arbete.
Det enda sättet att aldrig bli anmäld är att aldrig göra någonting. Men då kan man bli anmäld för det.

Gnarpis: det är så många som gastar "Anmäl!!" i såna här trådar. Då undrar jag alltid varför. Otrevligt bemötande är inget HSAN behandlar.

Några patienter säger "om jag inte får den eller den medicinen/sjukskrivningen/behandlingen/undersökningen så ska jag anmäla dig!" och tror att det får mig att göra som de vill - men då brukar jag hjälpa dem med att hämta blanketterna i stället.
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Det är ju Socialstyrelsen som anmäler till HSAN om jag har förstått det hela rätt. HSAN gör en ordentlig utredning och i sin tur ger disciplinär åtgärd.
Som källa har jag denna länk:
http://www.sos.se/fulltext/118/2003-118-10/sammanfattning.htm

Patienter, anhöriga, vårdpersonal och socialstyrelsen kan anmäla till HSAN.

Blir man fälld kan man få en erinran (mild), en varning (skarpare) eller i enstaka mycket allvarliga fall bli av med legitimationen.
Erinran eller varning påverkar inte ens arbete. Möjligen får man ta ett samtal med chefen om man blir varnad men det blir inte böter, smäll på fingrarna eller något annat.

Trots det är det jobbigt och påfrestande att bli anmäld även om det inte finns en chans att man blir fälld. Där är vi läkare dåliga på att stötta varann.
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Vad är det för mening att föra statistik över hur många anmälningar jag har fått (ett tiotal) när de flesta har varit för att patienten vill "ge igen" för att den inte fick som den ville och jag har blivit fullkomligt friad?
För att se hur det ligger till i de olika kommunerna, för att jämföra ifall fler läkare blir anmälda i Skåne än i Norrbotten, för att hålla koll på läkare som får flera hundra anmälningar. Även om inte anmälningarna leder någonstans så kan de utgöra en väldigt viktig kunskapskälla när man vill veta andra saker.

Erinran eller varning påverkar inte ens arbete. Möjligen får man ta ett samtal med chefen om man blir varnad men det blir inte böter, smäll på fingrarna eller något annat.
Fast just det där samtalet med chefen och just själva grejen att man har blivit anmäld gör ju att man tänker till, eller hur? Även om man vet med sig att man inte gjorde någonting konkret fel så är det ju fortfarande så att man tänker och kanske ändrar sin attityd en hel del, i alla fall kortsiktigt.

Annars hade det ju inte varit påfrestande att bli anmäld. Det är så det är i alla yrken. Och det är så det ska vara! Ingen person ska få komma undan ansvar om de har felat. Det finns ju faktiskt en anledning till att det går att anmäla. Sen att det i viss mån missbrukas får man räkna med, det gör alla åtgärdsprogram, tex anmälningar till socialförvalningen om barn som far illa fast de egentligen inte gör det. Men hellre då att anmäla en gång för mycket än en gång för lite...jag resonerar precis likadant med läkare eller andra yrken där någon hanterar mycket ansvar.
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Gnarpis: det är så många som gastar "Anmäl!!" i såna här trådar. Då undrar jag alltid varför. Otrevligt bemötande är inget HSAN behandlar.

Några patienter säger "om jag inte får den eller den medicinen/sjukskrivningen/behandlingen/undersökningen så ska jag anmäla dig!" och tror att det får mig att göra som de vill - men då brukar jag hjälpa dem med att hämta blanketterna i stället.

Jo, jag brukar göra likadant på mitt jobb, jobbar statligt och vi kan bli anmälda både till JO och PAN (personalansvarsnämnden). När "folk" gastar om orättvisor och jag inte kan motivera varför våra beslutsfattare gör på ett visst sätt eller rutiner som kanske inte är bra, brukar jag säga åt dom att anmäla för att man ska kunna se om/var/varför det brister och vad man kan göra åt det.

Jag uppfattade inte att TS hotade sig fram till en viss diagnos eller behandling utan att TS blev feldiagnostiserad (odiagnostiserad?) och överkörd av en stressad läkare. Varför var läkaren stressad, jo antagligen för att h*n inte hinner med sina patienter, vad beror det på? Tja, det kanske kan framkomma i nån utredning och förhoppningsvis bli en förbättring för den läkaren.
Alla anmälningar är inte av ondo, anser jag! ;)
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

För att se hur det ligger till i de olika kommunerna, för att jämföra ifall fler läkare blir anmälda i Skåne än i Norrbotten, för att hålla koll på läkare som får flera hundra anmälningar. Även om inte anmälningarna leder någonstans så kan de utgöra en väldigt viktig kunskapskälla när man vill veta andra saker.

Det säger i så fall mer om patienterna än om läkarna.
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Även om man vet med sig att man inte gjorde någonting konkret fel så är det ju fortfarande så att man tänker och kanske ändrar sin attityd en hel del, i alla fall kortsiktigt.

Om man inte har gjort något fel blir man inte fälld.
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Grattis till Hugo!! Har helt glömt bort det i all diskussion! :bump: :bump: :bump:
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Det säger i så fall mer om patienterna än om läkarna.
Men hur kan du få anmälningarna till att endast bero på patienterna. Systemet och statistiken är ju inte ensidigt!! Visst missbrukas systemet i vissa fall, men det är ju knappast så att alla anmälningar är helt obefogade och att dessa människor inte har blivit felbehandlade. Det verkar på dig som att alla läkare är helt fullkomliga människor som aldrig felar, är det så?

Uppenbarligen finns systemet för att det finns ett behov av det!

Om man inte har gjort något fel blir man inte fälld.
Sant. Men man börjar tänka i alla fall! Det är ju därför du skriver att det är jobbigt och påfrestande och att läkare är dåliga på att stötta varandra.

En anmälning behöver inte resultera i en fällning, men det resulterar nästan alltid i att man får sig en tankeställare.
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Men hur kan du få anmälningarna till att endast bero på patienterna.

Inte enbart, men det finns patienter som har anmält varenda läkare de nånsin träffat många gånger.

Systemet och statistiken är ju inte ensidigt!! Visst missbrukas systemet i vissa fall, men det är ju knappast så att alla anmälningar är helt obefogade och att dessa människor inte har blivit felbehandlade. Det verkar på dig som att alla läkare är helt fullkomliga människor som aldrig felar, är det så?

Det vet du att jag inte tycker. Men många har orimliga förväntningar.

Uppenbarligen finns systemet för att det finns ett behov av det!


Sant. Men man börjar tänka i alla fall! Det är ju därför du skriver att det är jobbigt och påfrestande och att läkare är dåliga på att stötta varandra.

En anmälning behöver inte resultera i en fällning, men det resulterar nästan alltid i att man får sig en tankeställare.

Nej, det gör det inte. Knappast "nästan alltid" i alla fall. I bland blir man ledsen av de (ibland otroligt elaka) brev som bifogas anmälan (du anar inte vad jag har kallats), men oftast genererar det en massa pappersarbete och skriverier som tar tid från andra patienter.
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Hur har det gått?

Tack för att du frågar. :)

Jag valde att inte fortsätta i denna tråden eftersom den tydligen gav upphov till en diskussion som jag kände inte var syftet med tråden. Moderatorn får gärna plocka bort den.

Tack ni som grattade iaf
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu får ni som är kunniga gärna komma med lite råd :) Jag vet redan sedan tidigare att jag är i riskzonen för blodproppar. På min...
2
Svar
20
· Visningar
14 696
Senast: Raja
·
L
Katthälsa Kanske någon här har ett bra tips på vad vi ska ta oss till med vår lille fosterkatt? Han bor hos oss i väntan på adoption och blev...
Svar
2
· Visningar
1 194
Senast: bengeten
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 178
Hästvård Ungefär hur lång läkningstid har ett infekterad sticksår som sitter innanför armbågen och är ca 4 cm djupt? Veterinären spolade rent...
Svar
2
· Visningar
972
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp