Bukefalos 28 år!

Det blir aldrig som man tänkt sig....

E

Esperanza_1980

...nä, det blir det verkligen inte..

Tyckte jag hade sån tur. En jättelätt förlossning och en fantastiskt fin liten HUGO :love: som föddes den 16/4, 52 cm lång och 4 105 g tung.

Hade tänkt att bara stanna kvar på BB över natten eftersom vi båda mådde finfint. Så blev det inte. Barnläkarna ville att vissa saker skulle kollas lite extra. Jag trodde jag skulle bli tokig. Detta var barn nr 3 och det var oxå tredje gången i ordningen som jag skulle bli kvar på BB mot min vilja och med ständig oro. Som tur är hade jag min underbare sambo med mig och tack vare honom flöt dagarna på. I måndags 20/4 blev vi utskrivna och fick äntligen åka hem. Skönt, tyckte vi.

På måndag morgon hade jag dessvärre fått en krampaktig känsla i min vänstra vad och i ett åderbråck som sträcker sig från kvävecket och en liten bit upp på baksidan låret. Säkert ingen fara, tänkte jag. Fast smärtan blev värre så på onsdagen kontaktade jag vårdcentral som inte hade någon tid som passade. Eftersom vår BVC-sköterska skulle göra hembesök samma dag så tyckte de på vårdcentralen att hon skulle kolla och se om hon trodde det var brådskande. Det tyckte hon, för att ev kunna utesluta en propp. Hon ordnade tid på vårdcentralen samma dag kl 15. Läkaren var stressad och tittade bara snabbt på benet utan att ens känna. "Det är ingen propp, bara en veninflammation. Smörj med Hirudoid". Jag frågade om ev sjukskrivning eftersom jag är mammaledig och har svårt att gå (m a o sambon MÅSTE vara hemma). "Jag har aldrig sjukskrivit nån för åderbråck" sa han och gick.

Jag smörjde snällt med salvan, vilken inte hjälpte ett dugg. I fredags var det så illa att jag knappt kom upp ur sängen. Benet var jättesvullet och ådran stenhård från halva vaden och ca 40 cm uppåt :eek: Ingen tid fanns på vårdcentralen idag heller. Fick vänta tills närakuten skulle öppna. Hade tid där 17:45, blev skickad till ett annat sjukhus 30 min bort för akut ultraljud på benet med misstanke om blodpropp. "Stackars dig, stackars dig" sa ultraljudsläkaren flera ggr. Jag blev naturligtvis skitskraj :cry: Det visade sig vara en blodpropp i en ytlig ven i hela det ömma området, alltså ca 40 cm. Samt inflammation i åderbråcket.

Jaha, där gick amningen åt skogen. Får ta blodförtunnande sprutor i låret på mig själv, knapra starka smärtstillande och antiinflammatoriska tabletter samt smörja med den äckligt stinkande salvan. Jag som precis hade fått amningen att funka gnisselfritt. Har haft problem med amningen med de andra två barnen och ville verkligen få det att funka denna gång. FAN vad ledsen jag blev. Men jag är så OTROLIGT glad att jag har en sån fantastisk sambo och världens snällaste bebis som nog inte ens skrikit i en kvart totalt på 10 dagar och som sover som en stock.

Så...nu sitter jag här och berättar om familjens tillskott typ 9 dagar senare än jag tänkt. Skriver med ena handen och har bröstpumpen i andra. Jag tänker banne i mig inte ge upp amningen. När kuren är klar ska jag amma konstant i ett dygn :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Men gud det lät ju helt livsfarligt! Jag blir så förbannad på puckade läkare som inte tar sina patienter på allvar, de tror väl inte man kommer in och betalar och klagar för att det är så jävla skoj!?!?!

Grattis till lilla bebisen, hoppas amningen funkar när du är proppfri igen!
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Håller med Vindvissla, fruktansvärt dåligt av läkaren att nonchalera dig så :mad: Har du anmält henom?

Grattis till bebisen iaf :laugh:
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Grattis till Hugo!

Starkt av dej att inte ge upp med amningen, vill man så går det.
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Men herregud, vilken ignorant läkare och jag skiter i om han var stressad!
Vad typiskt ironiskt livet ska vara ibland!?

Hoppas det fortsätter funka med amningen när du är proppfri!
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Tack för era grattis! :)

Jag kan säga att jag var totalt vansinnig i fredags över hur läkaren behandlat mig. Gick runt och var rädd att en ev propp skulle släppa och sätta sig i lungorna. Som tur var är det ingen fara när det är en propp i de ytliga venerna.

Är det nån idé att anmäla? Hur går man tillväga?

Det verkar funka bra att pumpa. Har t o m ökat mjölkmängden. Hoppas nu bara lilleman är pigg på att amma när jag slutat med medicinerna. Jag räknar ner dagarna nu. Som tur är verkar medicinerna hjälpa.
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Jag tycker att du ska anmäla även om det inte känns som om det skulle ge nåt så (och det här låter kanske hemskt, men) för statistikens skull!
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Anmäl till HSAN (.se)
Förbannat illa att en del inte tar sig tid och tar folk på allvar.
Krya på dig!
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Exakt VAD ska anmälas?

Det kan mycket väl ha varit en tromboflebit när TS sökte vårdcentralen, och senare utvecklades det till en ytlig ventrombos.

HSAN är inget "bestraffningsmedel" om man känner sig illa bemött.
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Exakt VAD ska anmälas?

Det kan mycket väl ha varit en tromboflebit när TS sökte vårdcentralen, och senare utvecklades det till en ytlig ventrombos.

HSAN är inget "bestraffningsmedel" om man känner sig illa bemött.

Jag har full förståelse för att man inte ska anmäla hur som helst för att hämnas typ. Samtidigt förstår jag TS reaktion. En propp i lungan ( som det ju hade kunnat bli) är ju inte något litet problem liksom, som bekant kan man dö av det. Som läkare kan man väl göra lite mer än att snabbt titta på benet bara?

Dock säger jag inte att hon ska anmäla, för jag ser inte att det finns något att anmäla. Hon hade ju ett åderbråck också, som jag förstod det.Men jag förstå verkligen att hon blev rädd av händelsen.

OT men ändå inte alls OT egentligen:
Hur långt efter en händelse kan man anmäla en läkare till HSAN?
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Jag tycker att du ska anmäla även om det inte känns som om det skulle ge nåt så (och det här låter kanske hemskt, men) för statistikens skull!

För statistiken? Gäller det tävlingen "mest anmälda läkare?" Eller vad har statistiken med det här att göra?
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Jag var inte där, så jag vet inte hur läkaren tänkte eller vad han tittade efter.

En tromboflebit eller en ytlig ventrombos är sällan särskilt farlig men det är klart att TS blev orolig.

Gnarpis: statistik??? HSAN är ingen polismyndighet och det förs inte någon statistik på hur ofta en läkare blir anmäld. Möjligen på hur ofta man blir fälld.
Fällningar orsakar heller inte någon påföljd - man får inte löneavdrag eller kallt kaffe en hel vecka. Det är ett sätt att hitta dåliga rutiner och uppmärksamma enskilda läkare på fel de gör.
Det är inget en patient ska eller kan "hota" eller "hämnas" med.
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Exakt VAD ska anmälas?
Jag kan mycket väl tänka mig att ett sådant här fall kan anmälas för bristande undersökningsrutiner. En nybliven mamma kommer in med smärta i benet och det finns risk för propp. Läkaren brister i undersökningen då han inte ens känner på benet.

Visst kan de ha varit så att det var "en tromboflebit när TS sökte vårdcentralen, och senare utvecklades det till en ytlig ventrombos". Men då skulle ju i så fall salvan som TS använde inte alls ha någon hjälpande effekt? Kanske ska den tas av från marknaden då den är helt värdelös? Det tog knappt 1,5 dygn innan tromboflebiten hade utvecklats till en propp som gjorde rejält ont.

Sen att rycka på axlarna när patienten frågar om sjukskrivning och totalt vifta bort att patienten hade så ont att hon knappt kunde gå på benet anser jag inte bara nonchalant utan även väldigt respektlöst och dessutom uppfyller det inte alls kraven på god vård.

Alla människor är lika mycket värda och ska ha lika bra behandling, men vissa människor är borde man vara lite extra petiga med, tex alldeles nyblivna mödrar!

Fällningar orsakar heller inte någon påföljd - man får inte löneavdrag eller kallt kaffe en hel vecka. Det är ett sätt att hitta dåliga rutiner och uppmärksamma enskilda läkare på fel de gör.
Så du menar att en läkare inte kan få sin legitimation indragen efter en granskning som följs av en utredning? I så fall är ju hela svenska befolkningen grundlurad och alla läkare verkar få göra vad de vill med patienterna utan att behöva ta något ansvar härför.

Dessutom kan man lite då och då läsa i pressen att en läkare faktiskt har fått sin legitimation indragen, så nog händer det.

Dock är det orimligt att tro att denne läkaren skulle få sin legitimation indragen pga bemötandet av TS. Men som någon annan skrev så läggs det till i statistiken och om läkaren redan fått många anmälningar så visar det på bristande i ansvaret att ge god vård enligt Socialstyrelsens förordningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Är det nån idé att anmäla? Hur går man tillväga?
Jag citerar från HSANs hemsida:

Om du anser att du blivit dåligt bemött av hälso- och sjukvårdspersonalen eller behöver hjälp för att få den vård du vill ha, kan du vända dig till

1. Verksamhetschefen (På vissa sjukhus finns patientombudsman eller patienttjänst eller någon annan särskild representant för sjukhusledningen)
2. Sjukvårdsförvaltningen
3. Patientnämnden/förtroendenämnden som finns i landstinget eller kommunen

Adress och telefon hittar du i telefonkatalogens blå sidor med sjukvårdsupplysningar eller i den guide/katalog som vissa landsting delar ut.
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Det är väl socialstyrelsen som ger varningar och indragna legitimationer?:confused:
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Du har fått rätt diagnos och behandling och du har ingen DJUP ventrombos.

Man provar alltid att först bara ge Hirudoid till de ytliga veninflammationerna/propparna. Dessa går INTE till lungan.

Du kan inte lasta den första läkaren för att du blev sämre. Bedömningen och behandlingen var rätt då, och FK skulle aldrig godtagit ett sjukintyg.

Att anmäla till HSAN för att en läkare är stressad tycker jag är missbruk av resurser.

En HSAN-anmälan tar GRYMT mycket tid som sjukvården kunde ägnat åt patienterna istället, och jag kan lova dig att ingen skulle kunna "fällas" för den här handläggningen.
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Jag citerar från HSANs hemsida:

Om du anser att du blivit dåligt bemött av hälso- och sjukvårdspersonalen eller behöver hjälp för att få den vård du vill ha, kan du vända dig till

1. Verksamhetschefen (På vissa sjukhus finns patientombudsman eller patienttjänst eller någon annan särskild representant för sjukhusledningen)
2. Sjukvårdsförvaltningen
3. Patientnämnden/förtroendenämnden som finns i landstinget eller kommunen

Det där är en mycket bättre väg att gå än att HSAN-anmäla allt man inte är nöjd med.
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Så du menar att en läkare inte kan få sin legitimation indragen efter en granskning som följs av en utredning?

Det ska mycket mer till än en enstaka HSAN-varning för att få legitimationen indragen.

Utredningar gör HSAN inte mer än att man begär in handlingar och yttranden.
 
Sv: Det blir aldrig som man tänkt sig....

Ojoj, lugn nu!
Jag trodde HSAN var som en personalansvarsnämnd, som man anmäler till för att uppmärksamma bristande rutiner, fel som läkare gör etc. Och att de sammanträder regelbundet betyder ju inte att det går ut över vården, eller?
Jag ber om ursäkt om jag trampade på nåns tår, när jag nämnde statistik. Trodde det fördes statistik över antalet anmälda fall och vad som händer med dessa oavsett om dom blir nedlagda eller inte, för att se om någon eller något ofta blir föremål för anmälan.

Nu har det ju framkommit fler sätt att göra om man vill "anmäla", det var väl det TS sökte.

Självklart ska man ju inte anmäla för att hota eller hämnas (vad fick du det ifrån?)!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu får ni som är kunniga gärna komma med lite råd :) Jag vet redan sedan tidigare att jag är i riskzonen för blodproppar. På min...
2
Svar
20
· Visningar
14 698
Senast: Raja
·
L
Katthälsa Kanske någon här har ett bra tips på vad vi ska ta oss till med vår lille fosterkatt? Han bor hos oss i väntan på adoption och blev...
Svar
2
· Visningar
1 194
Senast: bengeten
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 183
Hästvård Ungefär hur lång läkningstid har ett infekterad sticksår som sitter innanför armbågen och är ca 4 cm djupt? Veterinären spolade rent...
Svar
2
· Visningar
973
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp