Det borde vara straffbart!

Folk som går långsamt på offentliga platser och gör det omöjligt för någon att komma förbi + inte ens reagerar eller ber om ursäkt när dom inser att man har försökt en stund. Straff vet jag inte riktigt.. en ice bucket över sig kanske så att dom vaknar till lite?
 
Värst är ändå de som står på fel sida i rulltrappan!
Eller de som bara stannar när de går nerför rätt sida trots att de har folk bakom sig.
Nja, de som står på fel sida har jag överseende med efter att ha spenderat längre tid i länder där vänster sida är den rätta att stå på. Det tar tid att lära om ibland (eller ha koll på var man befinner sig :D).
 
Nja, de som står på fel sida har jag överseende med efter att ha spenderat längre tid i länder där vänster sida är den rätta att stå på. Det tar tid att lära om ibland (eller ha koll på var man befinner sig :D).

Det har inte jag, jag tycker att man logiskt sett borde tänka att man står på ena sidan och går på andra, och om alla andra i rulltrappan står på höger sida borde man reflektera över att det är där man själv ska ställa sig.
 
Folk i flock som beter sig som får.

De breder ut sig över gång- och cykelbanor, på gator, i affärer osv, ibland försedda med barn- eller kundvagnar. De snackar med varandra samtidigt som de glor i mobilerna, gör plötsliga stopp och/eller kursändringar. Ingen kommer förbi. Har inte tänkt ut lämpligt straff men kanske en ilsken hund som nyper dem i hälsenorna?
 
Det har inte jag, jag tycker att man logiskt sett borde tänka att man står på ena sidan och går på andra, och om alla andra i rulltrappan står på höger sida borde man reflektera över att det är där man själv ska ställa sig.
Absolut, var det fullt i folk var det enkelt, skillnad om det var väldigt glest, då hamnade jag på den sidan jag var van vid, om jag inte tänkte till (oftast först när det kom nån gående).
 
Absolut, var det fullt i folk var det enkelt, skillnad om det var väldigt glest, då hamnade jag på den sidan jag var van vid, om jag inte tänkte till (oftast först när det kom nån gående).

Är det glest irriterar jag mig inte, det är när det är fullt med stående på höger sida och någon ställer sig till vänster och proppar igen helt. Alternativt går framför en och helt plötsligt tvärstannar så jag håller på att springa in i denne.
 
Åh, apropå gång- och cykelbanor ... Alla förbannade memils som tror att de kör Tour de France i 200 knyck mitt i centrala Göteborg där vi fotgängare dessvärre är tvungna att då och då, med fara för liv och lem, korsa en cykelbana.

Lämpligt straff för dem vore Vätternrundan - med avmonterad sadel :devil:
 
Det har inte jag, jag tycker att man logiskt sett borde tänka att man står på ena sidan och går på andra, och om alla andra i rulltrappan står på höger sida borde man reflektera över att det är där man själv ska ställa sig.

Men kommer man från en ort utan tunnelbana så är rulltrappor inte vanligt alls. Då har man ingen koll på att man ska stå på ena sidan och gå på den andra. Det lärde jag mig i London eftersom där står skyltar i tunnelbanan om det.
 
Fast vilket köpcenter som helst har väl rulltrappa? Man behöver inte ha tunnelbana för det.

När jag var liten var jag nästan aldrig på nåt köpcentrum med rulltrappa. Jag var sällan på köpcentrum då vi oftast handlade hemma i stan och det är en liten stad. Då fanns väl 1-2 klädaffärer, en skoaffär osv. De få gånger jag åkte rulltrappa innan jag kom till London så var det korta rulltrappor i miljöer där folk inte var stressade och hade tider att passa. T.ex. rulltrappan inne på H&M.

Och nä, alla köpcenter har inte rulltrappa. Det jag vanligtvis är på är ett av landets största och är i ett plan. undantaget är några enstaka butiker som ligger i två plan och då har en rulltrappa inne i butiken. Folket man möter i Clas Ohlssons rulltrappa bryr sig inte nämnvärt om man står till höger eller vänster :)

Saker som är väldigt självklara om man kommer från en stor stad är inte så självklara om man kommer från en liten. När jag var liten åkte vi inte nån storstad. Därför är det bra att ha skyltar om det så som de har i Londons tunnelbana.

Och den regeln med att man står till höger och går till vänster är nog mest befäst i rulltrappor där man pendlar och folk oftast har bråttom.
 
@Lingon @AraSlei @FrauleinLeo

Tack för era observationer om enplans-gallerior men jag menade bara att man inte behöver ha bott på ort med tunnelbana för att känna till rulltrappor! :D

Och Lingon jag håller med om att kulturen att stå till höger och gå till vänster säkert kommer från Stockholms tunnelbana där folk har tåg att passa. Men här i Gbg tycker jag mig se att den också börja komma, ffa på ställen som har rullband mellan våningarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp